Για το πρωτοσέλιδο συγχαίρουμε συνήθως την ΟΔΟ, αυτήν τη φορά όμως την πρώτη εντύπωση που σχετίζεται με την εμφάνιση του φύλλου κλέβει η εικόνα του οπισθόφυλλου-αυτό το ποτάμι των ανθρώπων που ξεριζώνονται από την αγαπημένη τους πατρίδα και δεν ξέρουν τι τους περιμένει. Ευχαριστούμε και τους κ. Πιράρ και Τσίγκα για τη συμβολή τους στο καθιερωμένο ποιητικό δώρο της ΟΔΟΥ.
Ευχαριστούμε για όλα όσα μας γνωρίσατε με το αφιέρωμα αυτό, ευχαριστούμε και για την ευχαρίστηση! Συγχαίρουμε και ευχαριστούμε ιδιαιτέρως τον Νώντα Τσίγκα για την πολλή και εξαιρετική δουλειά του!
*"ειδώλιο με μάτια" (eye-idol), 3.700-3.500 π.Χ. (γύψος και αλάβαστρο), Τελ Μπρακ, Συ- ρία (μια από τις πρώτες πρώ- τες πόλεις στην ιστορία της ανθρωπότητας), Metropolitan Museum of Art της Νέας Υόρ- κης. (δωρεά Πανεπιστημίου του Λονδίνου, 1951).
Στα «ειδώλια-μάτια» , ο χω- ρίς άλλα χαρακτηριστικά -πέ- ρα από τα μάτια- σχεδιασμός τους τόνιζε σχεδόν υπνωτικά την ψευδαίσθηση ότι οι νε- κροί, στους οποίους αφιερώ- νονταν, μπορούν μέσα από αυτά να επικοινωνούν με τους ζωντανούς. Οι ψυχές μιλούν μέσα από τα μάτια. Άλλοτε, τέ- τοιου είδους αγαλματίδια συμ- βόλιζαν μορφές θεών, και το- ποθετούνταν κοντά σε μέρη με νερά, για να διευκολύνεται η “φωνή” τους. Ο ψυχολόγος Julian Jaynes, που ασχολήθηκε με την εξέλιξη της ανθρώπινης συνείδησης, αναφέρει: «Η ά- μεση βλεμματική επαφή, στα πρωτεύοντα θηλαστικά είναι εξαιρετικά σημαντική. Στα ζώ- α είναι ενδεικτική της θέσης τους στην ιεραρχία. Τα πιο α- δύναμα ζώα αποστρέφουν το βλέμμα τους απέναντι στο βλέμ- μα των ισχυρότερων. Στους αν- θρώπους, εξαιτίας της μεγαλύ- τερης περιόδου προς την ενη- λικίωση, η βλεμματική επαφή έχει εξελιχθεί σε κοινωνική αλ- ληλεπίδραση με τεράστια ση- μασία. Ένα βρέφος, όταν η μητέρα του τού μιλά, κοιτάζει τα μάτια της, όχι τα χείλη της. Είναι μία κυρίαρχη βιολογική λειτουργία. Η ανάπτυξη μιας τέτοιου είδους βλεμματικής ε- παφής σε σχέσεις εξουσίας, α- γάπης ή έρωτα χρειάζεται κι άλλο να αποκωδικοποιηθεί. Κοιτάζοντας ένα γλυπτό σαν κι αυτό, είναι πολύ πιθανό να νιώσουμε ότι μας επιβάλλεται μια ανώτερη δύναμη, καθώς ε- μείς και το ειδώλιο κοιταζόμα- στε κατευθείαν στα μάτια. Υ- πάρχει ένα είδος έντασης, μια αίσθηση εμπειρίας που δια- φεύγει, σαν η συνείδηση να μειώνεται, ώστε αυτό που μοι- άζει να απομιμείται το αγαλ- ματίδιο είναι η διάχυση της ψευδαίσθησης πως το επέκει- να μας μιλά. Ομιλούντα αγαλ- ματίδια, που μεταφέρουν τις φωνές των νεκρών, ή κάποιων θεών…».
Αν έχετε στα γραφεία της εφημερίδας περίσσια αντίτυπα από αυτό το φύλλο, στείλτε τα στο DEDIS. Α ναι, και στον ποιητή δήμαρχο που ενημερώθηκε κατόπιν εορτής!
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.
Αμήν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓένοιτο! ευχόμαστε κι εμείς μ' αυτό το οι της ευκτικής που ανήκει στα πολύτιμα που μας έχουν λείψει και μας το θύμισε το "σώζοι" του τίτλου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕξαιρετικος τιτλος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι ειναι αυτο το αγαλμα;
Μπούρκα; Φαλλός; ΚΚΛ; Isis?
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια το πρωτοσέλιδο συγχαίρουμε συνήθως την ΟΔΟ, αυτήν τη φορά όμως την πρώτη εντύπωση που σχετίζεται με την εμφάνιση του φύλλου κλέβει η εικόνα του οπισθόφυλλου-αυτό το ποτάμι των ανθρώπων που ξεριζώνονται από την αγαπημένη τους πατρίδα και δεν ξέρουν τι τους περιμένει. Ευχαριστούμε και τους κ. Πιράρ και Τσίγκα για τη συμβολή τους στο καθιερωμένο ποιητικό δώρο της ΟΔΟΥ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε για όλα όσα μας γνωρίσατε με το αφιέρωμα αυτό, ευχαριστούμε και για την ευχαρίστηση! Συγχαίρουμε και ευχαριστούμε ιδιαιτέρως τον Νώντα Τσίγκα για την πολλή και εξαιρετική δουλειά του!
ΑπάντησηΔιαγραφήΊσως το καλύτερο φύλλο της ΟΔΟΥ ever!
ΑπάντησηΔιαγραφή#Τι ειναι αυτο το αγαλμα;#
ΑπάντησηΔιαγραφή*"ειδώλιο με μάτια" (eye-idol),
3.700-3.500 π.Χ. (γύψος και
αλάβαστρο), Τελ Μπρακ, Συ-
ρία (μια από τις πρώτες πρώ-
τες πόλεις στην ιστορία της
ανθρωπότητας), Metropolitan
Museum of Art της Νέας Υόρ-
κης. (δωρεά Πανεπιστημίου
του Λονδίνου, 1951).
Στα «ειδώλια-μάτια» , ο χω-
ρίς άλλα χαρακτηριστικά -πέ-
ρα από τα μάτια- σχεδιασμός
τους τόνιζε σχεδόν υπνωτικά
την ψευδαίσθηση ότι οι νε-
κροί, στους οποίους αφιερώ-
νονταν, μπορούν μέσα από
αυτά να επικοινωνούν με τους
ζωντανούς. Οι ψυχές μιλούν
μέσα από τα μάτια. Άλλοτε, τέ-
τοιου είδους αγαλματίδια συμ-
βόλιζαν μορφές θεών, και το-
ποθετούνταν κοντά σε μέρη με
νερά, για να διευκολύνεται η
“φωνή” τους. Ο ψυχολόγος Julian
Jaynes, που ασχολήθηκε
με την εξέλιξη της ανθρώπινης
συνείδησης, αναφέρει: «Η ά-
μεση βλεμματική επαφή, στα
πρωτεύοντα θηλαστικά είναι
εξαιρετικά σημαντική. Στα ζώ-
α είναι ενδεικτική της θέσης
τους στην ιεραρχία. Τα πιο α-
δύναμα ζώα αποστρέφουν το
βλέμμα τους απέναντι στο βλέμ-
μα των ισχυρότερων. Στους αν-
θρώπους, εξαιτίας της μεγαλύ-
τερης περιόδου προς την ενη-
λικίωση, η βλεμματική επαφή
έχει εξελιχθεί σε κοινωνική αλ-
ληλεπίδραση με τεράστια ση-
μασία. Ένα βρέφος, όταν η
μητέρα του τού μιλά, κοιτάζει
τα μάτια της, όχι τα χείλη της.
Είναι μία κυρίαρχη βιολογική
λειτουργία. Η ανάπτυξη μιας
τέτοιου είδους βλεμματικής ε-
παφής σε σχέσεις εξουσίας, α-
γάπης ή έρωτα χρειάζεται κι
άλλο να αποκωδικοποιηθεί.
Κοιτάζοντας ένα γλυπτό σαν
κι αυτό, είναι πολύ πιθανό να
νιώσουμε ότι μας επιβάλλεται
μια ανώτερη δύναμη, καθώς ε-
μείς και το ειδώλιο κοιταζόμα-
στε κατευθείαν στα μάτια. Υ-
πάρχει ένα είδος έντασης, μια
αίσθηση εμπειρίας που δια-
φεύγει, σαν η συνείδηση να
μειώνεται, ώστε αυτό που μοι-
άζει να απομιμείται το αγαλ-
ματίδιο είναι η διάχυση της
ψευδαίσθησης πως το επέκει-
να μας μιλά. Ομιλούντα αγαλ-
ματίδια, που μεταφέρουν τις
φωνές των νεκρών, ή κάποιων
θεών…».
α υ τ ό χ θ ω ν
*αντιγραφή από τις πίσω σελίδες του αφιερώματος.
Αν έχετε στα γραφεία της εφημερίδας περίσσια αντίτυπα από αυτό το φύλλο, στείλτε τα στο DEDIS.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑ ναι, και στον ποιητή δήμαρχο που ενημερώθηκε κατόπιν εορτής!