4η Εδαφική Επιτροπή Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης:
«Όλα βαίνουν καλώς ….εναντίον μας»
Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης συζητήθηκε, στο πλαίσιο της 4ης συνεδρίασης της Εδαφικής Επιτροπής Δίκαιης Μετάβασης, πριν λίγες μέρες στην Κοζάνη.
Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης είναι ο 1ος από τους τρεις Πυλώνες του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, με πόρους 1,6 δις €.
Το σύνολο των πόρων που αθροίζει συνολικά ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης (μόχλευση ιδιωτικών πόρων, πόροι Ταμείου Ανάκαμψης και ΕΤΕπ), ανέρχονται σε 5 δις €.
Η Περιφέρεια μας, από το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, ως γνωστόν, παίρνει μόνο το 67%, δηλαδή 1,08 δις €, καθώς το υπόλοιπο 33% πηγαίνει στις Περιφέρειες Πελοποννήσου, Κρήτης, Βορείου και Νοτίου Αιγαίου.
Σήμερα, πέντε (5) χρόνια μετά την απόφαση για την βίαιη απολιγνιτοποίηση, το Ταμείο και συνολικά ο Μηχανισμός Δίκαιης Μετάβασης, δυστυχώς καρκινοβατούν.
Το γνωστό ΣΔΑΜ (Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης) έχει εγκαταληφθεί και στη θέση του υπάρχει μια απλή συρραφή έργων χωρίς συνοχή, που και αυτά είναι ακόμη στα χαρτιά. Τα στοιχεία αποκαρδιωτικά (https://eydam.gr/entaxeis/techniki-voitheia/)
1ο Καμία Επένδυση δεν έγινε ακόμη και το χρηματοδοτικό εργαλείο για χαμηλότοκα επενδυτικά δάνεια έμεινε στα χαρτιά
2ο Καμία θέση εργασίας δεν δημιουργήθηκε και από τις 6.000 θέσεις (ΣΔΑΜ) που θα δημιουργούνταν μέχρι το 2023 κατεβήκαμε στις 3.005 (sic!) όταν χάθηκαν πάνω από 10.000!
3ο Οι πληρωμές (απορρόφηση) από όλους τους Πυλώνες είναι μηδέν (0) με εξαίρεση κάποιες χιλιάδες ευρώ στην Αθήνα, για λειτουργικά, συμβούλους συνεδριάσεις κλπ
4ο Οι εντάξεις έργων στο Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης είναι μόλις 12% (201εκ€ από τα 1,6δις€ του Ταμείου) για όλες τις Περιφέρειες.
5ο Τα προγράμματα για τις επιχειρήσεις προκηρύχθηκαν με καθυστέρηση τριών χρόνων, τον Φεβρουάριο του 2024, ενώ εξαγγέλλονταν από τον Ιούνιο του 2021. Τώρα ξεκινάει η αξιολόγησή τους. Δεν αξιολογήθηκε ακόμη ούτε το πρώτο έργο του Ιανουαρίου του 2024
6ο Τα 950 εκ€ για μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις του 2ου Πυλώνα αγνοούνται. Καμία συντονισμένη προσπάθεια από το αρμόδιο Υπουργείο να κατευθυνθούν οι επενδυτές για απευθείας δανειακή ενίσχυση από τον 2ο Πυλώνα.
7ο Το υπόλοιπο 1,086 δις του 3ου Πυλώνα για Δημόσιες Επενδύσεις αγνοείται, με πολλά ερωτηματικά για την ολοκληρωτική απώλεια του. Η πρώτη υπογραφή συμφωνίας με την ΕΤΕπ για δάνεια έως 300 εκατ €, ξέμεινε στα πρώτα 80 εκ € του 2022, που και αυτά ακόμα αγνοούνται. Από αυτόν τον Πυλώνα θα μπορούσαν να χρηματοδοτηθούν τα μεγάλα Δημόσια έργα της Περιφέρειας (σιδηρόδρομος, κάθετος άξονας Λάρισα-Νίκη, αρδευτικά τουριστικές υποδομές κλπ).
8ο Τα 370 εκ. € του Μηχανισμού Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας που θα χρηματοδοτούσε αποκαταστάσεις ορυχείων και τηλεθερμάνσεις, αγνοούνται.
9ο Το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης (ΠΑΑ) που θα συμπλήρωνε το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης, έμεινε με ένα Σύμφωνο Συνεργασίας που απλά κάλυψε ότι θα κάλυπτε εκ των πραγμάτων το ΠΑΑ σε όλες τις Περιφέρειες. Οι επενδύσεις του ΣΔΑΜ, τα Αρδευτικά, η στήριξη της Γούνας κλπ ξέμειναν στα χαρτιά
10ο Η Ρήτρα Μετάβασης δεν ενεργοποιήθηκε
Εν κατακλείδι, από τα 5 δις € του Μηχανισμού Δίκαιης Μετάβασης, η οικονομία της Δυτικής Μακεδονίας σε πραγματικό χρήμα και δουλειές, μέχρι σήμερα, δεν είδε τίποτε. Μηδέν.
Απ΄ ό,τι φαίνεται η Χώρα κινείται με μοναδική προτεραιότητα τον θαλάσσιο τουρισμό και εμάς μας αφήνουν στην τύχη μας.
Μεγάλη η ευθύνη και του περιφερειάρχη που αντί να διαμορφώσει μαζί με τους δημάρχους ένα σφικτό διεκδικητικό πλαίσιο για τα καυτά ανοιχτά θέματα της Περιφέρειας, αρκείται σε χαλαρές διαδικασίες χωρίς πολιτική ατζέντα.
Για να ορθοποδήσει η Δυτική Μακεδονία από το σοκ της βίαιης απολιγνιτοποίησης, χρειάζεται ριζική αλλαγή πολιτικής για την Μετάβαση και άμεσα. Πρέπει:
1ο Να αποκεντρωθεί η διαχείριση του Ταμείου και να έχει αποφασιστικό και όχι γνωμοδοτικό ρόλο η αυτοδιοίκηση
2ο Να ξεκινήσει η χρηματοδότηση του 2ου και 3ου Πυλώνα με τις επενδύσεις που θα αντιστρέψουν τα αρνητικά για την ανάπτυξη μας σημεία που αναφέρονται στο Πρόγραμμα Μετάβασης (ΣΔΑΜ)
- Τουλάχιστον δύο μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις
- Διασύνδεση με το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο προς τις Βαλκανικές χώρες
- Διείσδυση διαδικτύου υψηλών ταχυτήτων
- Δημιουργία ξενόγλωσσων σχολών στο Πανεπιστήμιο (σήμερα μόλις 2 ξενόγλωσσα μεταπτυχιακά και κανένα ξενόγλωσσο προπτυχιακό πρόγραμμα)
3ο να ξεκινήσουν τουλάχιστον τα εμβληματικά έργα που ονοματίζονται στο ΣΔΑΜ πχ Έξυπνες αγροτικές μονάδες Μονάδα υδροπονίας ντομάτας και μονάδα ΣΥΘΗΑ 40ΜW από ιδιώτες επενδυτές, Οικοσύστημα οινικού τουρισμού στα πρότυπα της Β. Ιταλίας, Υπερσύγχρονη κλινική φυσικής αποκατάστασης 200 κλινών μέσω ΣΔΙΤ κ.λπ
Κυρίως, όμως πρέπει περιφερειάρχης και υπεύθυνοι του Ταμείου να σταματήσουν να βλέπουν την κατάσταση με παραμορφωτικούς φακούς… διαφορετικά, όλα θα βαίνουν καλώς… εναντίον μας*
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
περιφερειακή σύμβουλος Δυτικής Μακεδονίας - επικεφαλής παράταξης "Ελπίδα"
(*) τίτλος βιβλίου του συγγραφέα Γ. Σκαμπαρδώνη.
* * *
Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης:
Φωτογραφικοί όροι σε διαγωνισμούς κατάρτισης!
Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης: Στημένοι διαγωνισμοί στην και παιχνίδια στην πλάτη των ανέργων Από όλες τις Περιφέρειες σε μετάβαση, η Δυτική Μακεδονία είναι αυτή με την μεγαλύτερη ανεργία, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη.
Η ένταξη των ανέργων και ιδιαίτερα των νέων, στη διαδικασία της κατάρτισης και της επανακατάρτισης, στους τομείς της νέας επιχειρηματικότητας, της σύγχρονης αγροτικής οικονομίας και των νέων τεχνολογιών, στους οποίους θα στηριχθεί το νέο Μοντέλο ανάπτυξης της Περιφέρειας, εκτός από την προσωρινή οικονομική ανακούφιση των ανέργων, αποτελεί βασικό άξονα του Προγράμματος Μετάβασης.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα, το νέο μοντέλο ανάπτυξης και οι Επενδύσεις που θα το δημιουργούσαν, είναι άφαντο.
Αντί για επενδύσεις και ενός προσαρμοσμένου σε αυτές προγράμματος κατάρτισης, βλέπουμε να εξελίσσονται προγράμματα καρικατούρες, που αποφασίζονται αθηνοκεντρικά, χωρίς καμία συνοχή και με κύριο στόχο, να κατευθύνονται κονδύλια σε συγκεκριμένες εταιρείες μέσα από στημένους διαγωνισμούς.
Στημένος είναι ένας διαγωνισμός, όταν θέτει έναν φωτογραφικό όρο ως προϋπόθεση συμμετοχής, ο οποίος πληρείται από έναν μόνο ενδιαφερόμενο και αφορά στο παρελθόν (πχ να έχεις αναπτύξει ένα συγκεκριμένο έργο σε προηγούμενο χρόνο και άσχετο με τον διαγωνισμό που είναι σε εξέλιξη).
Εν προκειμένω, στις προκηρύξεις κατάρτισης, στα πλαίσια του Προγράμματος της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, των Εμποροβιοτεχνικών Επιμελητηρίων (ΕΒΕ) Κοζάνης, Καστοριάς, Φλώρινας και Λέσβου, τίθεται ως προϋπόθεση συμμετοχής (η αναφορά είναι πανομοιότυπη σε όλες τις προκηρύξεις, ακόμα και στην αρίθμηση τις παραγράφου (!), ο υποψήφιος ανάδοχος να έχει αναπτύξει στο παρελθόν, ένα (1) έργο συμβουλευτικής, κατάρτισης και πιστοποίησης που περιλαμβάνει δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού με χρήση νοηματικής γλώσσας.
Και στις τρεις διακηρύξεις, Κοζάνης, Καστοριάς και Λέσβου, που περιελάμβαναν αυτόν τον χαρακτηριστικό όρο, υποβλήθηκε μία και μόνο προσφορά! Και στους τρεις διαγωνισμούς ανάδοχος αναδείχθηκε ο μοναδικός συμμετέχων, με την επωνυμία «Εκπαιδευτικός Οργανισμός Γιουροτρέϊνιγκ μονοπρόσωπη ανώνυμη εταιρεία» και τον διακριτικό τίτλο «Eurotrainning» που εδρεύει στην Αθήνα.
Ο ίδιος φωτογραφικός όρος χρησιμοποιήθηκε και στην Διακήρυξη του Επιμελητηρίου Φλώρινας που είναι σε εξέλιξη.
Τα ερωτήματα που προκύπτουν είναι αμείλικτα: Ποιος και γιατί στήνει διαγωνισμούς κατάρτισης στο Πρόγραμμα της Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης; Ποιοι επιβάλλουν τέτοιους φωτογραφικούς όρους; Στο πλαίσιο ποιας «συναλλαγής» αυτοί οι στημένοι διαγωνισμοί γίνονται αποδεκτοί από τους τοπικούς θεσμικούς φορείς;
Και το πιο βασικό ερώτημα: Γιατί αυτή η κατασπατάληση πόρων από το πιο σημαντικό εργαλείο αυτής της Περιφέρειας για την αντιμετώπιση της φοβερής κρίσης, που δημιούργησε στον τόπο αυτή η βίαιη Μετάβαση, σε ανούσια και πανομοιότυπα (πχ Κοζάνης και Καστοριάς) προγράμματα κατάρτισης, όπου το 50% του ποσού πάει στις εταιρείες με γκρίζες διαδικασίες και τα «ψίχουλα» χωρίς καμία προστιθέμενη αξία στους ανέργους;
Πρέπει επιτέλους να ξεφύγουμε από αποτυχημένες πρακτικές, καταρτίσεων άνευ σχεδίου, γιατί η ανεργία θεριεύει και οι άνεργοι εγκαταλείπουν την Περιφέρεια μας καθώς δεν δημιουργούνται ταυτόχρονα θέσεις εργασίας. Η κατάρτιση για την κατάρτιση, με στημένους διαγωνισμούς (με έναν κοινό απ΄ ότι φαίνεται «ιθύνοντα νου»), προς όφελος λίγων ομίλων, του «Αθηναϊκού κέντρου», δεν αποτελεί λύση στη σημερινή κρίση της Δυτικής Μακεδονίας.
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
περιφερειακή σύμβουλος Δυτικής Μακεδονίας - επικεφαλής παράταξης "Ελπίδα"
* * *
«Αναβάθμιση και διεύρυνση των κοινωνικών
και προνοιακών υπηρεσιών στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας»
Με κατάπληξη διαβάσαμε την τοποθέτηση της επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης στο Περιφερειακό Συμβούλιο της Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γεωργίας Ζεμπιλιάδου, στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, πως χάριν των δικών της ενεργειών απαλείφθηκαν όροι από τη διακήρυξη της πράξης «Αναβάθμιση και Διεύρυνση των Κοινωνικών και Προνοιακών Υπηρεσιών στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας» οι οποίες, όπως υποστηρίζει, εξαιρούσαν τα ΚΕΚ της Περιφέρειας και του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας από την εν λόγω πράξη. Φτάνει μάλιστα στο σημείο να κατονομάζει ως φωτογραφικούς τους συγκεκριμένους όρους, αναβαθμίζοντας προφανώς την κριτική της σε μείζον ηθικό και νομικό ζήτημα.
Καταρχάς να ενημερώσουμε την κυρία Ζεμπιλιάδου, πως το εν λόγω πρόγραμμα του ΔΑΜ, δεν έχει καμία σχέση με κατάρτιση, ούτε εμπλέκει δυνητικά τα ΚΕΚ της Δυτικής Μακεδονίας ή του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας.
Στόχος του προγράμματος είναι η ενοποίηση όλων των κοινωνικών φορέων της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας σε ένα διευρυμένο κοινωνικό δίκτυο προκειμένου, αφενός να ενισχυθούν με προσωπικό φορείς που σήμερα αντιμετωπίζουν σημαντικά ζητήματα υποστελέχωσης, σε κρίσιμες ειδικότητες των κοινωνικών υπηρεσιών και αφετέρου να δημιουργηθεί μια συγκροτημένη και ενιαία κουλτούρα άσκησης κοινωνικής πολιτικής στην Περιφέρεια μας.
Η τελευταία αποτελεί βασικό προαπαιτούμενο, προκειμένου να καταλήξουμε τελικά στη δημιουργία σημείων πρώτης και μοναδικής επαφής του ωφελούμενου με το σύστημα πρόνοιας της Περιφέρειάς μας.
Επιπρόσθετα το πρόγραμμα θα επιτρέψει την ενδυνάμωση των κοινωνικών υπηρεσιών, την καταγραφή των ιδιαίτερων αναγκών που έχουν οι ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού της Περιφέρειας μας, τη διαμόρφωση στοχευμένων ενεργειών και δράσεων προς τους ωφελούμενους και δυνητικά την αναβάθμιση του συστήματος κοινωνικής πρόνοιας.
Κατά δεύτερον να ενημερώσουμε την κ. Ζεμπιλιάδου και τους πολίτες της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας πως οι εν λόγω διαγωνισμοί γίνονται με προκαθορισμένες διαδικασίες που διέπονται από την ελληνική νομοθεσία και ελέγχονται σε όλα τα στάδια τους από ελεγκτικές υπηρεσίες οι οποίες προβαίνουν και στις αντίστοιχες διορθώσεις/παρατηρήσεις.
Οι τελευταίες λοιπόν, στο συγκεκριμένο τεύχος με τους όρους του διαγωνισμού, ήταν προγενέστερες των παρεμβάσεων της κ. Ζεμπιλιάδου και αυτό αποδεικνύεται ευλόγως από το τεύχος που κατατέθηκε προς ψήφιση στο περιφερειακό συμβούλιο το οποίο ήδη τις περιλάμβανε! Προφανώς επιδιώκουν ορισμένοι να πιστωθούν πολιτικά οφέλη «ελεγκτή» στις πλάτες των αρμόδιων ελεγκτικών φορέων της χώρας!
Κατανοούμε ότι, πολλές φορές για λόγους πρόσκαιρων πολιτικών εντυπώσεων και ανάγκης στοιχειώδους αντιπολιτευτικής παρουσίας στα αυτοδιοικητικά ζητήματα της περιοχής μας, συμβαίνουν και τέτοιες παρανοήσεις ή προσπάθειες στρέβλωσης της πραγματικότητας.
Θα περιμέναμε όμως συνολικά από τον πολιτικό κόσμο της περιοχής, να τοποθετείται με υπευθυνότητα απέναντι σε ανάλογα προγράμματα, με την κατάθεση ουσιαστικών προτάσεων που να στοχεύουν στο περιεχόμενο και την ουσία των παρεμβάσεων και όχι μόνο στις τεχνικές λεπτομέρειες υλοποίησής τους. Κατανοούμε επίσης πως τα τεχνικά αυτά ζητήματα προκρίνονται συχνά λόγω της ευκολίας στην άσκηση κριτικής καθώς και των γρήγορων εντυπώσεων που πετυχαίνει ο καταγγέλλων, αλλά δυστυχώς για όλους μας η Δυτική Μακεδονία χρειάζεται κάτι περισσότερο από τα συνήθη της πολιτικής συζήτησης στη χώρα μας.
Χρειάζεται πολιτικές παρεμβάσεις με ουσία και περιεχόμενο, διεκδίκηση και άλλων προγραμμάτων από τα εγχώρια και ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, καθώς και μια συνολική πολιτική διεκδίκησης απέναντι σε κέντρα εξουσίας τα οποία αντιμετωπίζουν την Περιφέρεια μας ως τον φτωχό συγγενή της χώρας. Ελπίζουμε στο μέλλον να αρθούν όλοι στο ύψος των περιστάσεων και να συμβάλλουν δημιουργικά στην αναπτυξιακή πορεία της Περιφέρειας μας.
Αναστάσιος Φούντογλου
αντιπεριφερειάρχης Υγείας και Κοινωνικής Συνοχής
* * *
Εσκεμμένη παραπληροφόρηση και «αλλεργία»
στον έλεγχο από τον αντιπεριφερειάρχη
Σε απάντηση δελτίου τύπου, του αντιπεριφερειάρχη Υγείας και Κοινωνικής Συνοχής, σχετικά με ανάρτηση μας (* δημοσιεύεται κάτω), για το θέμα κάποιων “φωτογραφικών” όρων στη διακήρυξη της πράξης «Αναβάθμιση και διεύρυνση των κοινωνικών και προνοιακών υπηρεσιών στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας», έχουμε να πούμε ότι, η παραδοχή των εσφαλμένων ενεργειών πρέπει να συνοδεύεται από ψυχραιμία. Είναι θεμιτό να αντιλαμβάνεσαι, έστω και εκ των υστέρων, αυτό που σου επισημαίνουν οι άλλοι ως προβληματικό και να προχωράς στις απαραίτητες διορθώσεις, διότι διαπιστώνεις το ορθό των παρατηρήσεων που σου κάνουν. Το να το πράττεις όμως, με τρόπο επικριτικό προς αυτούς που σε διορθώνουν, συνιστά έλλειψη ψυχραιμίας και πρόκληση.
«Το διορθώσαμε από πριν αλλά…δεν σας το είπαμε» σίγουρα δεν είναι σοβαρή απάντηση από έναν αντιπεριφερειάρχη.
Στο περιφερειακό συμβούλιο, ο εν λόγω «φωτογραφικός όρος», ήταν ενσωματωμένος στο σώμα της διακήρυξης που ήρθε προς ψήφιση και ως γνωστόν το περιφερειακό συμβούλιο ψηφίζει τη Διακήρυξη, δεν ψηφίζει «σημειώσεις».
Μετά από την έντονη παρέμβαση μας στο περιφερειακό συμβούλιο, ο περιφερειάρχης επιστράτευσε υπηρεσιακό παράγοντα, που επιχειρηματολόγησε για τη Διακήρυξη ως έχει, μη κάνοντας δεκτή, την εισήγηση μας για την αλλαγή του εν λόγω όρου.
Και ενώ δεν έγινε δεκτό το αίτημά μας για αλλαγή του συγκεκριμένου όρου κατά την συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, στη συνέχεια στην περιφερειακή επιτροπή ο όρος άλλαξε κάτι που επικροτήσαμε με την ανάρτηση μας.
Την προσπάθεια αποπροσανατολισμού που επιχειρείται, για το αν καταλάβαμε ή όχι το περιεχόμενο της Διακήρυξης, δεν θα την ακολουθήσουμε.
Μετά από τόσα χρόνια παρουσίας στο περιφερειακό συμβούλιο, είναι αστείο κάποιοι να υποστηρίζουν, ότι με τις παρεμβάσεις μου αναζητώ πολιτικά οφέλη.
Το ρόλο μου επιτελώ πάντα με υπευθυνότητα και σεβασμό προς τους πολίτες.
Αν αυτή τη στάση μου κάποιοι την αξιολογούν ως συμπεριφορά «ελεγκτή», τότε μάλλον δεν αντιλαμβάνονται, ούτε το θεσμικό ρόλο της Αντιπολίτευσης, ούτε το ρόλο τους, ούτε την ευθύνη που έχουν απέναντι στους πολίτες.
Γεωργία Ζεμπιλιάδου
περιφερειακή σύμβουλος Δυτικής Μακεδονίας - επικεφαλής παράταξης "Ελπίδα"
(*) Οι παρεμβάσεις μας πιάνουν τόπο και προκαλούν σημαντικές εξελίξεις, πάντα προς το δημόσιο συμφέρον. Η αναφορά μας στην προηγούμενη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, για κάποιους “φωτογραφικούς” όρους στη διακήρυξη της πράξης «Αναβάθμιση και διεύρυνση των κοινωνικών και προνοιακών υπηρεσιών στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας”, που “πετούσαν” εκτός τα ΚΕΚ της Περιφέρειας και του Πανεπιστημίου Δ. Μακεδονίας” έπιασε τόπο. Στην περιφερειακή επιτροπή που ακολούθησε ο συγκεκριμένος όρος άλλαξε, παρά τις βιαστικές απαντήσεις υπηρεσιακών παραγόντων στη συνεδρίαση του περιφερειακού συμβουλίου, που αντί να προκαλούν καλύτερα να δρομολογούν εξελίξεις προς τη σωστή κατεύθυνση. Περί φωτογραφικών διατάξεων θα υπάρξει συνέχεια με θέμα που φιλοξενείται σήμερα στην εφημερίδα Συντακτών.
ΥΓ Ηθικό δίδαγμα… οι ανοικτοί διαγωνισμοί δεν είναι πάντα τόσο «ανοικτοί» τελικά...
Φωτογραφία: Σχέδιο του William Kentridge για την όπερα «Η Μύτη», του ρώσου συνθέτη της σοβιετικής περιόδου Ντμίτρι Ντμίτριεβιτς Σοστακόβιτς (1906-1975), που βασίζεται στην ομώνυμη ιστορία του Γκόγκολ.
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 18 Ιουλίου 2024, αρ. φυλλου 1234.
Μα υπάρχουν οι επιδοτήσεις γουναράδων…..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠρεσβύτης Μέτοικος