11/1/16

ΟΔΟΣ: Έρημη πόλη




Στιγμές ανησυχίας και αγωνίας περνούν στην Καστοριά οι πολυάριθμοι φίλοι της Μητροπολιτικής Όπερας από την Νέα Υόρκη, που σε συνεργασία με τον τηλεοπτικό σταθμό Αντέννα και τον Δήμο Καστοριάς τις τελευταίες δύο καλλιτεχνικές σαιζόν, αναμετέδωσαν live (σε πραγματικό χρόνο) και στην Καστοριά επιλεγμένες παραστάσεις διάσημων λυρικών έργων.

Η ανησυχία έγκειται στο ότι αν και το πρόγραμμα της νέας περιόδου Φθινόπωρο 2015 - Άνοιξη 2016 ξεκινά σύντομα τις μεταδόσεις και μάλιστα σε 3 εβδομάδες*, ωστόσο από τον Δήμο Καστοριάς δεν έχει γίνει κάτι γνωστό. Ούτε ανακοινώθηκε η ανανέωση της σύμβασης που θα έδινε την ευκαιρία στους δεκάδες συμπολίτες, για μια ακόμη καλλιτεχνική χρονιά να απολαύσουν μεγάλες παραγωγές και θρυλικές όπερες με παγκόσμιας φήμης μουσικούς και τραγουδιστές.

Τονίζεται ότι το κόστος μιας τέτοιας σύμβασης για τον Δήμο Καστοριάς, είναι μηδαμινό, όχι μόνο επειδή η υλικοτεχνική υποδομή που υπάρχει (από την περίοδο δημαρχίας Χατζησυμεωνίδη – ατνιδημαρχίας Μισκία – Γεωργοσοπούλου) δεν προκαλεί τέτοιο κόστος, αλλά και διότι ο Δήμος Καστοριάς αφ’ ενός μεν έχει και έσοδα από τις παραστάσεις (εισιτήριο), αφ’ ετέρου δεν καταβάλλει το τυπικό μίσθωμα για την αίθουσα στο ΤΕΙ.

Όλα αυτά, αν και μόλις πριν ελάχιστες ημέρες διατέθηκαν 8.000 ευρώ για διοργάνωση (για μια μόλις ημέρα) στα Κορέστεια για το αμφιλεγόμενο ακόμη και ως παράδοση πολιτιστικό προϊόν και 2.000 ευρώ για την προβολή ταινίας για την ζωή και το έργο του Μίκη Θεοδωράκη πάλι στα Κορέστεια, και όλα αυτά χωρίς αντίτιμο εισιτήριο (δωρεάν), ενώ η επιτυχία των εκδηλώσεων αυτών από άποψη ανταπόκρισης κόσμου σηκώνει μεγάλη συζήτηση καθώς η προσέλευση ήταν πολύ περιορισμένη.

Και επιπλέον όλα αυτά την στιγμή που όπως είναι, ειδικά τους χειμερινούς μήνες, η Καστοριά από άποψη ευκαιριών ψυχαγωγίας –πόσο μάλλον αυτού του επιπέδου– είναι μια πόλη-φάντασμα, βυθισμένη σε μεσαίωνα.

Ανεξάρτητα όμως απ’ όλα αυτά –καθώς οι συγκρίσεις σ’ αυτές τις περιπτώσεις δεν είναι πάντα το καλύτερο επιχείρημα, και ανεξάρτητα απ΄ όσα αναφέρθηκαν για τις εκδηλώσεις στα χωριά, που αναφέρθηκαν μόνο για αντίκρουση στο (τυχόν) επιχείρημα της έλλειψης χρημάτων, ο Δήμος Καστοριάς δεν πρέπει να αφήσει ανεκμετάλλευτη την ευκαιρία να παράσχει πολύ οικονομικά ένα υψηλού επιπέδου θέαμα και ακρόαμα σε κοινό εξειδικευμένων α-παιτήσεων χωρίς μεγάλη προσπάθεια και μηδαμινή δαπάνη.

Κάθε ώρα και μέρα καθυστέρησης είναι κακή και πλήττει τον ίδιο τον Δήμο Καστοριάς, που έχει κάθε λόγο να φαίνεται τουλάχιστον ότι δεν πολιτεύεται με βάση διακρίσεις σε βάρος των κατοίκων της πόλης, ή ακόμη χειρότερα με βάση προσωπικά γούστα.


(*) 3 Οκτωβρίου 2015 Βέρντι: Il trovatore / Ο Τροβαδούρος (Anna Netrebko, Yonghoon Lee, Dmitri Hvorostovsky, Dolora Zajick, διευθυντής Marco Armiliato)

Στην φωτογραφία η Nina Stemme στην Ηλέκτρα του Ρίχαρντ Στράους, σε διεύθυνση του Esa-Pekka Salonen και σκηνοθεσία του Patrice Chéreau, με την οποία θα κλείσει η φετινή σαιζόν (2015-2016) των απευθείας αναμεταδόσεων από την Νέα Υόρκη, το Σάββατο 30 Απριλίου 2016.  Η  σκηνοθεσία του ιδιοφυούς σκηνοθέτη Patrice Chéreau πρωτοπαρουσιάστηκε –με την ίδια διεύθυνση- στο φεστιβάλ του Aix-en-Provence  Γαλλίας το καλοκαίρι του 2013, και μετά τη Σκάλα του Μιλάνου πέρυσι,  θα την υποδεχθεί το 2016 η Μετροπόλιταν Όπερα της Νέας Υόρκης. Ήταν η τελευταία σκηνοθεσία του χαρισματικού σκηνοθέτη που πέθανε λίγους μήνες μετά την πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Εξ Αν Προβάνς σε ηλικία 68 ετών. Η παράσταση μετά την ΜΕΤ θα παρουσιαστεί στην Εθνική Όπερα της Φιλανδίας, στο Liceu της Βαρκελώνης και στην Staatsoper του Βερολίνου.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 10 Σεπτεμβρίου 2015, αρ. φύλλου 802.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.