23/5/17

Λόγος & αντίλογος

Είπαν... και ακροβολισμοί

-5.11.2016 Συνήθης φράση και παραδοχή: Ο κατάλληλος άνθρωπος στην κατάλληλη θέση. Ένας υφυπουργός. Τι να ξέρει ο άνθρωπος, ποια ήταν η "Εγκάρδια Συνεννόηση", μεταξύ ποίων συνήφθη και με ποιους όρους; Ποια είναι η "Τριπλή Συμμαχία"; Αίφνης, τι διελάμβανε η Συνθήκη της Λωζάνης, τι διελάμβανε το Τανζιμάτ; Ποια θετικά ή αρνητικά της Συνθήκης του Μάαστριχτ και πότε έγινε;
Όλα αυτά και πάμπολλα άλλα συναφή (θέματα απτόμενα κατ' ευθείαν της διπλωματίας και του έργου και αποστολής του ΥΠΕΞ), έχει, έστω, και σχετική γνώση ένας υφυπουργός του επιπέδου ενός δασκάλου δημοτικού σχολείου αυτοαποκαλούμενου στην Καλαμαριά "συνδικαλιστή"; Σε πιθανή συνάντηση-συνομιλία με ξένους διπλωμάτες, αν κάποιος εξ αυτών αναφερθεί σε μια ή δυο από τις ως άνωθεν συνθήκες, ο ημέτερος θα είναι σε θέση να απαντήσει; Δεν αρκεί να επιλέγει ο Πρωθυπουργός τους συνεργάτες-υπουργούς του, Γραμματείς κλπ με μόνο κριτήριο την κομματική δράση και προσήλωση. Α, ναι, ξέχασα. Διαδίδεται στην περιοχή Καλαμαριάς Θεσσαλονίκης για την δραστηριότητά του (δεν ορκίζομαι αν είναι ακριβές ή αληθές) ότι διόρισε άλλους 7 συναδέλφους του (!) "συνδικαλιστές" συμβούλους του.

-14.11.2016 Ετεροχρονισμένα θέλω να σχολιάσω (έστω, συνοπτικά) το περισπούδαστο άρθρο "Η Ελληνική" 8.9.2016, του αξιοτίμου συμπατριώτη μας κ. Λεωνίδα Μπατρίνου. Ο συγγραφεύς του άρθρου, συγκροτημένος γλωσσικά και ιστορικά κάνει ορθότατες και γόνιμες παρατηρήσεις κι επισημάνσεις για την ελληνική γλώσσα με αιχμή την διδασκαλία των αρχαίων Ελληνικών. Πράγματι, είναι γεγονός. Παρ' ότι στα σχολεία μας διδάσκονται τα αρχαία ελληνικά, τα αποτελέσματα δεν είναι ικανοποιητικά, εις ό,τι αφορά την εκμάθηση και την γνώση της αρχαίας ελληνικής. Τόνοι… μελάνης χύθηκαν από γραφίδες επιστημόνων ειδικών, φιλολόγων, αρχαιολόγων, ιστορικών και άλλων μελετητών για το θέμα της διδασκαλίας των αρχαίων. Συνέδρια πάμπολλα γίνονταν στο παρελθόν, γίνονται και σήμερα. Τα αίτια είναι πολλά, με ευθύνη των εκάστοτε υπουργών παιδείας, αλλ' εξ ίσου και των διδασκόντων στα σχολεία, ως επισημαίνει ευστόχως ο κ. Μπατρίνας. Και οι νυν "μεταρρυθμιστές"; Σε λίγο οι ίδιοι θα αυτοαποκαλούνται αποδομητές των κλασικών σπουδών. Δεν βιάζομαι να εκφραστώ για τον νέο υπουργό παιδείας κ. Γαβρόγλου. Ίδωμεν! Οι άνθρωποι είναι γνωστοί όχι μόνο από τις δηλώσεις τους και θέσεις τους σήμερα για την εκπαίδευση, τα θρησκευτικά, κλπ. αλλά και από τα παλαιά. Γιατί νιώθουν τόσην άπωση από τα κλασικά γράμματα; Μήπως πιστεύουν ότι ο εκπαιδευόμενος με κλασική παιδεία, με τα συγγράμματα και την σοφία των αρχαίων Ελλήνων, δύσκολα θα ασπάζεται την δική τους υλιστική, κυρίως, ιδεολογία. Στον έτσι καλλιεργημένο άνθρωπο με την αρχαία ελληνική γλώσσα και γραμματεία, και τον ορθό λόγο, που συνυφαίνεται και με το δόγμα της Ορθοδοξίας και παράδοσης, δεν περνούν εύκολα τα συνθήματα της προπαγάνδας τους και της ιδεολογίας τους.

-10.11.2016 Γνωστός -φίλος ιερωμένος- μου θυμίζει χωρίο επιστολής του Αποστόλου Παύλου προς Ρωμαίους, ΙΕ παρ. 8, καθώς μετέφραζεν ο ίδιος κατά λέξιν και διερωτήθηκε πώς ο Χριστός έγινε υπηρέτης της περιτομής. Παραθέτω το χωρίο: "Λέγω δέ Χριστόν Ιησούν διάκονον γεγενήσθαι περιτομής υπέρ αληθείας Θεού, εις τό βεβαιώσαι τάς επαγγελίας τών πατέρων". Για την προσέγγιση αρχαίων ελληνικών κειμένων, καθώς και της Αγίας Γραφής, υπάρχουν ουκ ολίγες περιπτώσεις, κατά τις οποίες, αν επιχειρήσει κανείς να μεταφράσει κατά λέξιν, είναι βέβαιο ή μάλλον διατρέχει κίνδυνο να παρερμηνεύσει. Εν προκειμένω. Πρόσεξα το χωρίο. Ο Απόστολος των Εθνών Παύλος λέγει το ακριβώς αντίθετο. Μεταφράζω σε ελεύθερο νεοελληνικό λόγο: Σας λέω ότι ο Ιησούς Χριστός ήρθε να υπηρετήσει (να διακονήσει) και να σώσει τους Ιουδαίους της περιτομής (όπως και τους άλλους εθνικούς) για να αναδειχθεί η αλήθεια του Θεού και να αποδειχθούν αληθινές οι υποσχέσεις (οι επαγγελίες) του Θεού προς τους πατέρες των Ιουδαίων.

Ευχαριστώ δια την φιλοξενία
Λάζαρος Γ. Νικηφορίδης

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 24 Νοεμβρίου 2016, αρ. φύλλου 861

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.