13.6.13

Λόγος & αντίλογος: Περί «Ανατολής» Ι

Λυπάμαι. Δεν είδα την υπογραφή του αγαπητού κυρίου ή κυρίας που ολοφύρεται για τον ξεπεσμό της νεολαίας μας. Εγώ απλά θα ήθελα να αναρωτηθώ, πως θα του φαίνονταν αν δεν άκουγε τα ανατολίτικα τραγούδια που τον ενόχλησαν και άκουγε κάποιο "σουξεδάκι" της εποχής μας, λόγου χάριν ¨το πουλάκι τσίου¨ θα τον χαροποιούσε περισσότερο; Αν άκουγε μια από τις εύηχες επιτυχίες των δυτικότατων Ramstein, συνοδευόμενη από το ανάλογο κραδασμικό σοκ που κάποιοι αποκαλούν χορό θα ήταν ευτυχισμένος;

Αλλά ας μην είμαστε ερειστικοί. Πως θα αισθάνονταν ο κατά τ' άλλα ευαίσθητος στα ώτα κύριος, αν η νεολαία μας άκουγε αποκλειστικά και μόνο δυτική μουσική; Θα τον ικανοποιούσε ότι αυτή θα είχε άγνοια των τριών τετάρτων της μουσικής του πλανήτη; Λοιπόν ας το ξεκαθαρίσουμε μια και καλή. Η ανατολική μουσική είναι το γενεσιουργό λίκνο της δυτικής μουσικής. Ειδικά η μουσική των Τούρκων, την οποία ΄ξορκίζει με τον απήγανο, είναι βυζαντινό αντιδάνειο. Ας κάνει τον κόπο ο κύριος να ακούσει λίγο από τα οργανικά του Ιωάννη Κουκουζέλη και θα καταλάβει το μέγεθος του λάθους του.

Όσο για τους δερβίσιδες, θα πρέπει να γνωρίζει ότι υπάρχει μια τελείως εσφαλμένη άποψη στον τόπο μας για την προέλευση, φιλοσοφία και υπόσταση του τάγματός τους. Πρόκειται για μια μορφή πενήτων καλόγερων ειρηνιστών, που περιδιαβαίνουν τον κόσμο και με το στροβίλισμά τους επικαλούνται την θεία χάρη για τους ανθρώπους. Είναι μοναδικότητα στον μουσουλμανικό κόσμο γιατί έχουν μια δική τους παράδοση που συμπλέκει μουσουλμανικά και ινδουιστικά στοιχεία. Φαντάζομαι ότι αυτό δεν θα πρέπει να το γνωρίζει, γιατί δεν μπορώ να φανταστώ έναν στοιχειωδώς μορφωμένο άνθρωπο ο οποίος θα ειρωνεύονταν μια ομάδα φιλοσοφούντων μοναχών.

Αλλά και πάλι διατηρώ τις επιφυλάξεις ή και την αμηχανία μου γιατί δεν μπορώ να καταλάβω με ποιο σκεπτικό κάποιος ειρωνεύεται κάτι που δεν μπορεί να καταλάβει ή γνωμοδοτεί για μια τεράστια μουσική παράδοση της οποίας, ως φαίνεται, έχει άγνοια.

Ευχαριστώ για την φιλοξενία
Γ. Χατζηκυπραίος



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 7 Μαρτίου 2013, αρ. φύλλου 682

13 σχόλια:

  1. Ρούλα Ζουπανιώτη13/6/13

    η μουσική νομίζω, αν εξαιρέσει κανείς τα πολεμικά εμβατήρια, ανοίγει ψυχές και λύνει δεσμά. Βοηθά να φτάσει κανείς στα βαθιά ανθρώπινα ή ακόμα και στο θεό.
    Τι σημασία έχει από πού ήταν αυτός που την έφτιαξε, ανατολή ή δύση ...
    Ένα σωστό ερώτημα σε όλη αυτή τη συζήτηση ίσως θα ήταν, είναι όμορφη η μουσική που άκουγαν τα παιδιά αυτά; Αν όντως ήταν, πολύ καλά έκαναν και λικνίζονταν.

    Με την ευκαιρία, ένα βιντεάκι μ' ένα πολύ όμορφο αυτοσχέδιο τραγούδι από την πλατεία Ταξίμ.
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=o-kbuS-anD4

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος13/6/13

    Προφανώς κ. Χ"κυπραίε, δεν έχετε διαβάσει το άρθρο στο οποίο εννοείται ότι απαντάτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ηλίας Κ.15/6/13

    "Ειδικά η μουσική των Τούρκων... είναι βυζαντινό αντιδάνειο".
    Γ.Χατζηκυπραίος.

    Δεν είναι ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ αυτό κ. Χατζηκυπραίε;
    Να ισχυρίζεστε ότι η μουσική ενός λαού, δεν του ανήκει, αλλά ανήκει σε έναν άλλον λαό;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος15/6/13

    Προφανώς, κύριε Χατζηκυπραίε, αυτός που έγραψε το κείμενο στο οποίο αναφέρεστε δεν το διάβασε πριν το δημοσιεύσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος15/6/13

    Ηλία, αντί να πας να βγάλεις από τη μύγα ξύγκι, δεν κοιτάς το όντως ΦΑΣΙΣΤΙΚΟ ότι επιστρατεύσαν τους καθηγητές και έκλεισαν την κρατική ραδιο-τηλεόραση;
    Αν διαμαρτυρήθηκες πρώτα για αυτά, πάω πάσο και δεν θα μαλώσουμε κιόλας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μιμόζα η αισχυντηλή15/6/13

    Χωρίς να θέλω να διϋλίσω τον κώνωπα, αλλά επειδή έχω ιδιαίτερη αδυναμία στα βότανα, οφείλω να επισημάνω ότι "ξορκίζουμε" με τον βασιλικό. Ο απήγανος χρησιμοποιείται (κακώς) με άλλον σκοπό, τον οποίον δεν αναφέρω, για να μη παρασυρθεί γυναίκα, αντίθετα και με τον όρκο του Ιπποκράτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μιμόζα η αισχυντηλή15/6/13

    Συμπληρωματικά και προς αποφυγήν παρεξηγήσεων :

    Η έκφραση που χρησιμοποιεί ο κ. Χατζηκυπραίος είναι παροιμιώδης, όπως διαπιστώνεται και εδώ :
    http://www.sensities.com/product_details.php?id=1351&lang=gr&n=%CE%91%CF%80%CE%AE%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CE%BF%CF%82

    Έτερον εκάτερον, εμένα δεν μου άρεσε, γιατί περίμενα μια σύγχρονη θεώρηση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Η ΟΔΟΣ δεν ανέχεται να ταυτίζεται με σχολιαστές και "ομάδες". Κατά συνέπεια δεν παρέχει βήμα ελεύθερης έκφρασης σε σχολιαστή (-ές) που επιμένουν σε αυτήν την τακτική, και αυτονόητα –επαναλαμβάνει- ότι δεν δημοσιεύει τις εκατέρωθεν ύβρεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Γούντυ ο τρυποκάρυδος21/2/14

    Πετάει η Ομάδα! Εννοώ ολόκληρη την εκλεκτή ομήγυρη των σχολιαστών στην "ΟΔΟ" και όχι ομάδες ξεχωριστές (ΜΚΟ ή όχι, χρηματοδοτούμενες ή άφραγκες...).
    Και για να μη παρεξηγηθώ, αυτό με ήρθε σαν πρώτη σκέψη μόλις διαπίστωσα (για άλλη μια φορά) ότι ο καθένας... ό,τι θυμάται, χαίρεται! Αφού ξαναβγήκε στην επιφάνεια αυτό με την Ανατολή, σημαίνει ότι υπάρχουν ακόμα αυτοί που δεν εφυσηχάζουν.
    Μόνο που με λείπουν αποκριάτικα οι πλάκες που κάνανε πέρσι τέτοιο καιρό το τρίκαλο κι η karditsa. Τότε γελούσε και λίγο το χείλι μας. Τι να πω; Με το ζόρι παντρειά; που λέει και το σουξέ των ημερών.
    Φίλη Royla Zoupanioti μη μας ξεχνάς! Εύχομαι να είσαι καλά, όπου κι αν είσαι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος21/2/14

    Γουντι ... η karditsa πέθανε !
    Πώς δεν τόμαθες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος22/2/14

    Ανώνυμι, να τουν αφης ήσυχου του Γουντ !
    Καλά κάνι κι πιστέγ σν ανάστασ τουν νικρών.
    Αμ πώς ;;

    τρίκαλο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος22/2/14

    @10
    Άμα σ' είχα μπροστά μου, θα έτρωγες τη σφαλιάρα της αρκούδας!!!!!!!!!
    Ποια karditsa πέθανε βρε βλήτο;;;;;
    Ζει και βασιλεύει και τον κόόόσμο κυριεύει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος23/2/14

    βρε τρικαλο...
    αφου κι εσύ είχες πεθάνει λιγο μετά...

    karditsa (απο το υπεπέεεεερααααααν!!!

    ΥΓ, οσου για τουν 12@ καλά κρασά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ