12.1.17

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΟΔΟ


ΟΔΟΣ 12.01.2017 | 868

Ξορκίζοντας το κακό


Πώς είναι δυνατό να τους πείσεις να μουγκρίζουν, να χτυπούν κουδούνες και να γίνουν υποζύγια βοοειδών, επειδή κάποιοι μεγαλύτεροι είναι καλλιτεχνικά ενδεείς, πολιτιστικά οπισθοδρομικοί, πεισματικά αγκυλωμένοι σε προβιές, βρωμιές και τραγίλες. Σε φαλλούς και φελλούς.

Διαβάστε επίσης:

ΡΩΜΥΛΟΥ ΜΑΝΤΖΟΥΡΑ:
Καρναβάλι Καστοριάς: Κόμης Αυστριακός περιηγείται πεζός...στη πατερίτσα των αρχών του 20ου αιώνα
Η υψηλή καλλιτεχνική και ανεκτίμητη ιστορική αξία της φωτογραφίας όπως πρωτοπαρουσιάστηκε, μου είχε τραβήξει την προσοχή. Ήταν η φωτογραφία με τίτλο “Κόμης Αυστριακός περιηγείται πεζός”. Κατά τα φαινόμενα απεικονίζει ένα νεαρό Καστοριανό μεταμφιεσμένο στα πλαίσια του τοπικού Καρναβαλιού με ειρωνικό ή σαρκαστικό χαρακτήρα.

Λόγος & Αντίλογος
ΖΗΣΗ ΤΖΗΚΑΛΑΓΙΑ:
Περί του Καστοριανού Καρναβαλιού
Ένας αξιόλογος νέος Καστοριανός ο κ. Γ.Σκόρδας κατέθεσε την αγωνία του για την διαδρομή και την προοπτική του Καστοριανού Καρναβαλιού. Άλλοτε με αιχμηρό και ενίοτε με σκωπτικό τρόπο εκφράζει την αγανάκτησή του για την μετάλλαξη του Καρναβαλιού από καθαρά αστικό δρώμενο σε «Βαλκανικό πανηγύρι».

Λόγος & Αντίλογος
ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΗΧΙΩΝ:
Περί μετονομασίας
Διερωτώμαι εάν είναι επιτρεπτό, να αλλοιώνεται, κατά το δοκούν, μια αιωνόβιος πατροπαράδοτη παράδοση της κοινωνίας της πόλεώς μας από μίαν αρχή, έστω και αιρετή, η οποία άρχει για μία καθορισμένη χρονική περίοδο, να μετονομάζει αυθαιρέτως μια εορτή μας, και αναφέρομαι στα Καστοριανά Καρναβάλια, τα οποία μετονόμασε σε Ραγκουτσάρια, με μία ονομασία ξενική, μή γνωρίζοντας καλά–καλά και τι σημαίνει αυτή η λέξη.

Λόγος & Αντίλογος
ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΥ ΟΡ. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗ:
Περί του μακεδονικού αγώνα [V]
Σχετικά με το εάν ή πόσο ενδιαφέρει τους αναγνώστες της Οδού η μελέτη μου, αυτό είναι κάτι που θα το δείξει ο χρόνος. Θέλω να πιστεύω ότι οι αναγνώστες της Οδού, ο εκδότης της οποίας κ. Π. Μπαϊρακτάρης μου έκανε την τιμή να δημοσιεύσει την εν λόγω μελέτη μου, έχουν ανοιχτούς ορίζοντες και ενδιαφέρονται ευρύτερα για την ιστορία της περιοχής. 

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ:
Ό,τι κραυγάζει δεν είναι αληθινό
Κάποτε, λοιπόν, κάποια δημοτική αρχή δοκήθηκε (υπέροχη καστοριανή λέξη που χάθηκε, γιατί χάθηκαν κι οι άνθρωποι που τη χρησιμοποιούσαν) να τα πει «Ραγκουτσάρια», γιατί αυτή ήταν πιο “πιασάρικη” λέξη. Κι έπιασε, γιατί τότε έπιανε πολύ το φολκλόρ.

Το Σκάκι
Ηρεμία και απέραντη σιωπή σκέπασε τα πάντα, τέλος το δωδεκαήμερο της ξέφρενης χαράς (;), χάθηκε ο «τσάρος» και πήρε μαζί του και τα καρναβάλια, έφυγαν και οι καλικάντζαροι αφού έφαγαν τον «ραγκού» (ή το «ρακούν»;) 

ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΥ ΟΡ. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗ:
Από τη Ζαγκορίτσανη στο Τσάνιγκραντ [VΙΙ]
Σλαβόφωνοι Δυτικομακεδόνες στην Κωνσταντινούπολη
Ενδιαφέρουσα είναι η καταγραφή των βαφτιστικών ονομάτων. Αυτά είναι κατά πλειοψηφία τυπικά χριστιανικά, συνήθως σε εκσλαβισμένη μορφή.

Λόγος & Αντίλογος
Ένας Αδαής
Περί (Νέας) Δημοκρατίας
Δεν μπορεί βλέπεις βουλευτής αστικού ευρωπαϊκού κόμματος του ελληνικού κοινοβουλίου, να χαρακτηρίζει «αδαείς» συλλήβδην, όχι μόνο τους απλούς πολίτες, ανώνυμους και επώνυμους συμπολίτες. Αλλά μαζί με αυτούς και τους ανώτατους δικαστές της χώρας.

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ:
Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική
ήτοι περί του ορθώς γράφειν τε και λέγειν

-Ολυμπία Τελιγιορίδου: περί facebook

-Στην Αριστοτέλους, Ραγκουτσάρηδες από την Καρδίτσα και την Θεσσαλονίκη.

-Στην Αριστοτέλους, από την πρόσφατη εκστρατεία των Καστοριανών

-Καρναβάλι 2017

-Ο σύλλογος "Ομόνοια" θα συνεχίσει τις προσπάθειές του με όποιους τρόπους και όποιες δυνάμεις έχει στην διάθεσή του...

-Καστοριανό Καρναβάλι: «Τα Καλά Παιδιά στην διάδοσιν του εθίμου»

-Τα βελούδινα της Βενεζουέλας

...κι άλλα.

ΟΔΟΣ
το βήμα της Καστοριάς
Πέμπτη 12.01.2017 | 868

Σχετικά: ΟΔΟΣ: Ξορκίζοντας το κακό (II)

3 σχόλια:

  1. Αναγνώστης13/1/17

    Συλλεκτικό το τελευταίο φύλλο της ΟΔΟΥ-θερμά συγχαρητήρια! Οπωσδήποτε πρέπει να το μελετήσει ο Δήμος Καστοριάς, γιατί τα γραφόμενα περί του καρναβαλιού τσακίζουν κόκαλα και διαλύουν κάθε "επιχείρημα" των διαστρεβλωτών της Παράδοσης. Ξεχωριστά συγχαρητήρια για την δημοσίευση όσων γράφτηκαν σε πανελλήνιας κυκλοφορίας εφημερίδες για το έθιμο: διαβάζοντάς τα, κανενός νους δεν πάει στα καστοριανά δρώμενα, νομίζουμε όλοι πως για αλλού γράφεται ό,τι γράφεται. Τέλος, πάντα υπάρχει τρόπος αποκατάστασης της Παράδοσης, ας μη φοβηθούν οι άρχοντες πώς θα διορθώσουν τα πράγματα που είχαν πάρει θεόστραβο δρόμο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αναγνώστης13/1/17

    (2)Αξιοθαύμαστο γεγονός που τόσοι πολλοί γράφουν για τα καρναβάλια μας-δείχνει ότι δεν πάει άλλο πιο κάτω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αναγνώστης13/1/17

    (3) Όσο για την απάντηση του κ. Π"στρατή στον κ. Πηχιών, μείναμε με μία μεγάλη απορία: γιατί χρησιμοποίησε τις δύο τόσο προβληματικές πηγές; Και, ναι, καθώς μας είχε κατατοπίσει κάπως εξαρχής, αλλά τώρα τα λέει πιο ξεκάθαρα, το ερώτημα που προκύπτει είναι ποιος από τους αναγνώστες ενός τόσο μακροσκελούς κειμένου είχε το κουράγιο να διαβάσει στο τωρινό φύλλο τις πιο ξεκάθαρες αναφορές του σχετικά με τους αιρετικούς και εξαρχικούς που χρησιμοποίησε ως πηγές και για τα όσα αυτοί γράφουν για την Ιστορία μας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ