5.7.07

ΟΔΟΣ: Ευτράπελα



Όταν στις αρχές της δεκαετίας του 1980, ο τότε πρωθυπουργός Γεώργιος Ράλλης εκφωνώντας πολιτική ομιλία κατά το έθος της εποχής στην πλατεία Δαβάκη, τόλμησε να αμφισβητήσει, σε απλό ρητορικό πιο πολύ επίπεδο την παντοδυναμία της γούνας και την μονοσήμαντη φύση της τοπικής οικονομίας, εξαίροντας τις δυνατότητες αλιείας στην λίμνη της Καστοριάς, τότε -δηλαδή αφ' ότου έφυγε ο υψηλός επισκέπτης- εκδηλώθηκαν διαμαρτυρίες και ακούστηκαν καυστικά σχόλια σε βάρος του τότε πρωθυπουργού, για την αδιανόητη έως τότε "ασέβειά" του απέναντι στην Καστοριά που είχε συνδεθεί ιστορικά περίπου άρρηκτα αλλά και αποκλειστικά με την γουνεμπορία.

Σήμερα 26-27 χρόνια αργότερα, σχεδόν κανείς δεν θυμάται την γούνα. Όχι τουλάχιστον με την μαζικότητα και τον παλμό που την γνώρισαν οι παλιότεροι στις εποχές της άνθησής της. Έτσι, οι άλλοτε αδιανόητες μορφές οικονομικής και επαγγελματικής δραστηριότητας, όπως ο τουρισμός, η γεωργία και κτηνοτροφία, η αλιεία, το εμπόριο των (απελπιστικά χαμηλού επιπέδου) πολιτιστικών εκδηλώσεων και φυσικά οι καφετέριες και τα μπαρ των παραλίμνιων ζωνών, έδωσαν άλλη διάσταση στο καστοριανό όνειρο.

Και να, που τις τελευταίες ημέρες σε όλη αυτή την καταιγίδα των εναλλακτικών μορφών οικονομίας και "πολιτισμού", με την αιγίδα του Δήμου Καστοριάς, και πιο ειδικά της ΔηΠΕΚα αλλά και της Δημοτικής Επιχείρησης Τουρισμού του Δήμου Καστοριάς, προστέθηκαν στο πρόγραμμα των εκδηλώσεων που αρχίζουν σήμερα να παρουσιάζουν, μαζί σχεδόν με τις θεατρικές παραστάσεις και τις άλλες εκδηλώσεις, και τα καλλιστεία.

Ως γνωστό, τα καλλιστεία που κέντρισαν για μερικά χρόνια το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης στα χρόνια του ψυχρού πολέμου ως εκδήλωση ελαφράς πνευματικής προσπάθειας και χαμηλού πολιτιστικού προϋπολογισμού απέναντι στην (δήθεν) βαθειά κουλτούρα της Ανατολικής Ευρώπης -από την οποία απέμειναν κάτι Ουκρανές και κάτι Ρωσσίδες, Βουλγάρες και άλλες στα νυχτερινά κέντρα- τελικά έδυσαν και πέρασαν στο πολιτιστικό περιθώριο.
Στην Ελλάδα διοργανώνονται από ένα κεντρικό τηλεοπτικό σταθμό, και χαρακτηρίζονται από το πολύ χαμηλό κόστος παραγωγής, καθώς και από τα παράπλευρα σχόλια και κουτσουμπουλιά που προκαλεί για λίγες μέρες, μια και δεν τα αντέχει ούτε η εγχώρια show biz που αξιώνει να κρατά αυτή τον έλεγχο των "αστέρων" που κατακλύζουν τις μεσημβρινές ζώνες των τηλεοπτικών προγραμμάτων.

Έτσι, όπως ήταν φυσικό, πέρα από τις εύλογες απορίες και τα ερωτηματικά, μόνο θυμηδία μπορούσε να προκληθεί από την ανεξήγητη ευκολία του Δήμου Καστοριάς να εντάξει στα πολιτιστικά γεγονότα, τα δήθεν καλλιστεία του δήθεν "Μις Παγκόσμιος Τουρισμός" και μάλιστα με τους εύγλωττους τίτλους της "Miss Λίμνη Καστοριάς, "Miss Γούνα Καστοριάς" και άλλα ευτράπελα.

Ο αντιδήμαρχος Καστοριάς κ. Σ. Κουμπάνης, προανήγγειλε με διθυράμβους, και ως μέγα πολιτιστικό κατόρθωμα τα λεγόμενα καλλιστεία, ενώ ο πρόεδρος της Δημοτικής Επιχείρησης Τουρισμού κ. Ι. Μιχαηλίδης απηύθυνε ανοικτή πρόσκληση στο φιλοθεάμον κοινό να παρευρεθεί στα καλλιστεία, (έναντι εισιτηρίου 25 ευρώ, αντί του αρχικού των 50 ευρώ κατ' άτομο που είχε ανακοινωθεί) που παρεμπιπτόντως θα πραγματοποιηθούν σε ξενοδοχειακό συγκρότημα των συμφερόντων της συζυγικής οικογένειας.

Ιδιαίτερη αίσθηση προκάλεσαν οι αναφορές του αντιδημάρχου Καστοριάς στην περιβαλλοντική ευαισθησία ενός Δήμου, που μερικές εβδομάδες πριν αποφάσισε (με την συμμετοχή του ίδιου) τον αποδεκατισμό 17 πλατανιών, και επιπλέον έχει επιδοθεί στο ριζικό "κλάδεμα" δεκάδων άλλων δένδρων.

Με όλες αυτές τις φαιδρότητες, δεν αποσαφηνίστηκε αν θα ρίξουν και τα υπόλοιπα τείχη ώστε να περάσουν οι καλλονές των Καλλιστείων.

Δόθηκε πάντως το έναυσμα ώστε την περίοδο του Φθινοπώρου με τις λεγόμενες γουρουνοχαρές και τις μεγάλες εκδηλώσεις παραγωγής τσίπουρου, να διοργανωθούν και καλλιστεία "Miss Πίγκυ". Δόξες. Πολλές δόξες.


* * *



















Την στιγμή που ο Δήμος Καστοριάς πραγματοποιώντας ασυνάρτητα βήματα (και) στα πολιτιστικά, κάπου ανάμεσα στις "παραδοσιακές" μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις που επιβαρύνουν ηχητικά και αισθητικά την ατμόσφαιρα εκ συστήματος, και στις ελαύνουσες γιορτές καστάνου και μήλου, προσπαθεί να γεμίσει το θερινό κενό με αμφιβόλου ποιότητας εκδηλώσεις που βαφτίζει "πολιτιστικές", όπως αυτές των Καλλιστείων, για τα οποία θα έπρεπε κανονικά να κινητοποιηθούν δυναμικά γυναικείες οργανώσεις, αλλά και μεμονωμένες εκπρόσωποι του γυναικείου φύλου στην Καστοριά, και να διαμαρτυρηθούν για την υποβάθμιση της αξίας των γυναικών στο επίπεδο της θερινής μαζικής πολιτιστικής ψυχαγωγίας, στην Μεγάλη Βρεταννία αντίθετα, όπου το ενδιαφέρον έλκουν το έργο και το πνεύμα των ανθρώπων, παρά οι γλάστρες της πλαστικής ομορφιάς αλά Μις Ουκρανία, τόλμησαν να αποτείνουν σεβασμό και θαυμασμό στην δύναμη της ανθρώπινης, της γυναικείας θέλησης, του ανθρώπινου πνεύματος και της καλλιτεχνικής δημιουργίας τοποθετώντας το γλυπτό της φωτογραφίας, δηλαδή το άγαλμα της διεθνούς φήμης αγγλίδας καλλιτέχνιδας (εικαστικού) Αλισον Λάπερ, που είναι άτομο με ειδικές ανάγκες και μάλιστα σε προχωρημένη εγκυμοσύνη.
Το πρωτοποριακό αυτό άγαλμα, που καταφέρνει γροθιά στα στερεότυπα, τοποθετήθηκε στην φημισμένη πλατεία Trafalgar του Λονδίνου και είναι βέβαιο ότι θα μοιάζει αδιανόητο στους καστοριανούς σκαπανείς, του μεγάλου, του ωραίου και του αληθινού, οι οποίοι στον Δήμο Καστοριάς είχαν την φαεινή ιδέα να ονομάσουν πολιτισμό τις υποψήφιες για τον διαγωνισμό Μις Παγκόσμιος Τουρισμός, Μις Γούνα Καστοριάς και Μις Λίμνη Καστοριάς.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.