23.8.09

ΜΕΡΟΠΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΓΓΕΛ: Εικαστικές δημιουργίες

ΣΤΟΝ ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΟ ΤΖΗΜΑΚΑ

… αλλά η ψυχή μου μοιάζει, μ’ ένα παράξενο κλειδωμένο σπίτι.
Όταν καμιά φορά βρίσκω το κλειδί και κατεβαίνω στα κατάβαθά της, εκεί όπου σ’ ένα σκοτεινό καθρέφτη λαγοκοιμούνται οι μορφές της μοίρας μου, δεν έχω παρά να σκύψω επάνω στον σκοτεινό καθρέφτη και να δω το πρόσωπό μου που τώρα μοιάζει πέρα για πέρα…

ΧΕΡΜΑΝ ΕΣΣΕ



Είναι η πρώτη φορά που τα μάτια μου συναντούν συγκεντρωμένο σ’ ένα βιβλίο-λεύκωμα το εικαστικό έργο του αξιόλογου ανθρώπου και γιατρού Χρυσόστομου Τζημάκα.
Πραγματικά αντικρίζω έναν καλλιτέχνη.
Βλέποντας και παρατηρώντας τα έργα του μπορώ να ισχυρισθώ πως η ζωγραφική στο πρόσωπό του βρήκε όχι μόνο τον εκτελεστή αλλά κυρίως τον άνθρωπο που συμμετέχει ενεργά και με την ψυχή του στο κλίμα που ο ίδιος δημιουργεί μέσα στον ζωγραφικό του χώρο.

Ένας κριτικός τέχνης, ένας ιστορικός, σίγουρα έχουν να πουν αρκετά για το έργο ενός ζωγράφου και φυσικά είναι εξαιρετικά δύσκολο, να μπορέσει κάποιος, έστω και με απλό τρόπο, να πλησιάσει και να μεταδώσει τις σκέψεις του για ένα ζωγραφικό έργο πολύ δε περισσότερο να εμβαθύνει σ’ αυτό. Και η απλούστερη προσέγγιση ίσως κρύβει κινδύνους και για τον καλλιτέχνη ακόμη όμως περισσότερο για τον "μεταφραστή" της τέχνης.

Πολλές φορές προσπαθώ να καταλάβω τη γλώσσα της τέχνης. Όχι τόσο στην επάνω επιφάνειά της, τη φανερή που είναι η τεχνική, αλλά πιο κάτω εκεί που κρύβεται μια ολόκληρη συμπεριφορά. Ένας καλλιτέχνης όσο περισσότερο εισπράττει απ’ έξω τόσο πιο εσωτερικά πρέπει να μπαίνει συνέχεια στον εαυτό του για να βρει πράγματα μνήμες καταστάσεις. Καταθέτει τον εαυτό του επομένως, αφού τον έχει πρώτα ο ίδιος ερευνήσει και προσπαθεί να ανεβάσει στην επιφάνεια σχηματισμένα και μορφοποιημένα συναισθήματα, σκέψεις, απόψεις, όνειρα. Μπορούμε ίσως να πούμε πως η τέχνη είναι βασικά συνείδηση.

Επιστρέφοντας λοιπόν στην αιτία που με οδήγησε να εκφράσω ορισμένες σκέψεις-διαπιστώσεις για το έργο του Χρυσόστομου θάθελα ν’ αναφέρω πως μόνον σαν ζωγράφος και μόνον από αγάπη και θαυμασμό για το έργο που βλέπω μπροστά μου θα το κάνω. Για ένα έργο το οποίο διακρίνεται για την πηγαιότητα, την αμεσότητα και την εκφραστική του δύναμη.

Σίγουρα καλλιτεχνικά καλλιεργημένος ακόμη και στα πρώϊμα έργα του κάνει ιδιαίτερη εντύπωση ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιεί το φως, ο τονισμός ορισμένων χαρακτηριστικών και η γενικότερη οργάνωση του συνόλου.
Διακρίνεται η εξπρεσιονιστική του διάθεση και στα έργα του τα πρόσωπα και οι μορφές αποκτούν μια μαγική επιβολή που δεν αφήνει αδιάφορο κανένα θεατή∙ ανοίγουν διάλογο, ακόμη και με τον πιο απληροφόρητο, με την εσωτερικότητα των μορφών, την υποβλητικότητα του χρώματος και την ποιότητα της ζωγραφικής γλώσσας.

Οι λίμνες, τα βουνά, το Βογατσικό γενικά το τοπίο σε μαγεύουν με τα χρώματά τους. Το βάθος γίνεται εικόνα και όλα κινούνται σε μια καθαρά αφαιρετική ατμόσφαιρα η οποία δίνει εκφραστική δύναμη στην επιφάνεια του καμβά.
Το πάθος και η ένταση του χρώματος συνοδεύονται από την ελευθερία των γραμμών της σπάτουλας η οποία δίνει έντονες εκφραστικές προεκτάσεις στα έργα.

Τα χρώματα πλούσια και ζωηρά, σ’ ένα σύνολο φορτισμένο, αντιπαράθεσης ψυχρών και ζεστών χρωμάτων, περιορισμένων και ελεύθερων σχημάτων συγκεκριμένων και αφηρημένων τύπων∙ οι αντιθέσεις περισσότερο έντονες, το αποτέλεσμα πειστικό.
Τα έργα του Χρυσόστομου τα παλαιότερα όσο και τα τωρινά δεν αφήνουν καμιά αμφιβολία για τις εκπληκτικές επιδόσεις του.
Έργα με θαυμάσια εκφραστικά αποτελέσματα τα οποία δεν έχουν τίποτα να φοβηθούν σε σύγκριση με τα σχέδια των δασκάλων της γραμμής και της σπάτουλας.
Η ζωγραφική του σίγουρα είναι πηγαία και ειλικρινής. Επιβάλλεται στο θεατή με την ποιότητά της και τον εκφραστικό της πλούτο, με τις καθαρά βιωματικές της αφετηρίες, τη σαφήνεια, τη δύναμη και την τιμιότητά της.

Ο χρωστήρας του είναι ακάθεκτος τολμηρός, ατίθασος μερικές φορές, το σχέδιο του ελευθερωμένο, ενώ δεν απομακρύνεται από την παράσταση, προχωρεί σε πλάσιμο καινούργιων σχημάτων.
Στα τοπία φαίνεται η προσωπική όραση του ζωγράφου και η ερμηνεία των φυσικών στοιχείων.
Τα θέματα απλά και απέριττα δίνουν αφορμή για μια ζωγραφική συμφωνία με ελεύθερο σχέδιο και δυναμικό πλάσιμο.
Η ζωγραφική έχει κερδίσει από τον καλλιτέχνη Χρυσόστομο Τζημάκα. Το έργο του έχει αισθητική ποιότητα και διάρκεια πέρα από επικαιρότητες και αμφίβολες μόδες.
Με το λεύκωμα στα χέρια, αισθάνομαι και πάλι το κάλεσμα για εγρήγορση∙ για να δούμε αυτά που μας προσφέρουν οι δικοί μας δημιουργοί για να αντικρύσουμε επιτέλους σ’ αυτήν την μαραμένη καλλιτεχνικά πόλη μια πινακοθήκη.


-->
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 23.7.2009

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ