Ειδικά φέτος, με την χώρα από την μια πλευρά να μοιάζει σαν… σκάφος που προσπαθεί να σωθεί ενώ διαπλέει τις Ηράκλειες Στήλες, κοντά στις ακτές σε τρικυμισμένη θάλασσα που λυσσομανά, και τον Δήμο Καστοριάς, από την άλλη πλευρά, διευρυμένο αλλόκοτα και τεχνητά, χωρίς να έχει προηγηθεί σχετική σοβαρή μελέτη της δυνατότητας, και κυρίως των προοπτικών της ενοποίησης των ΟΤΑ, το κλίμα φαίνεται να είναι ακόμη πιο βαρύ.
Ιδίως για όσους έχουν επωμισθεί τις τύχες της Καστοριάς, ως πόλης και ως πρωτεύουσας του Δήμου. Καθ’ όσον μπορεί να ορίσθηκαν οι επτά Αντιδήμαρχοι, τα καθήκοντα των οποίων συνοδεύονται σε μερικές περιπτώσεις από πομπώδεις και μακροσκελείς τίτλους που θυμίζουν υπουργούς, μπορεί να άρχισαν να επανδρώνονται οι επιτροπές και οι φορείς, αλλά σαφές είναι ότι ο Δήμος ακόμη δεν έχει ξεκινήσει την προσαρμογή του.
Και πώς θα ήταν διαφορετικά όταν η κυβέρνηση έρριψε την Ελλάδα στον “Καλλικράτη”, ακόμη πιο ασύντακτα και απροετοίμαστα απ’ ό,τι στο παρελθόν άλλαξε την αυτοδιοικητική δομή της χώρας με τον “Καποδίστρια”. Και μάλιστα αυτή την φορά, το εγχείρημα να συνοδεύεται με παράλληλη κατάργηση της Νομαρχίας. Ενός διοικητικού θεσμού που αποτελούσε σταθερή αναφορά της Ελλάδος από την σύσταση του νεοελληνικού κράτους έως σήμερα.
Παρ’ όλα αυτά, η κλεψύδρα του χρόνου που κυλά αντίστροφα, έχει αρχίσει. Και οι απαιτήσεις, όπως και οι ανάγκες είναι δεδομένες και γνωστές. Έτσι στο εξής για την πόλη της Καστοριάς, από πλευράς Δήμου, θα οφείλεται μια πλήρης και σαφής διάκριση από τους υπόλοιπους οικισμούς, τέως δήμους και τις κοινότητες που απαρτίζουν τον νέο διευρυμένο φορέα. Αυτό επιβάλλουν το δίκαιο αλλά και η απλή λογική. Γι’ αυτό μοιάζει και περίπου αυτονόητο.
Διότι η Καστοριά, ως πολεοδομικό συγκρότημα, συγκεντρώνει την συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων. Αλλά και των υπηρεσιών, δημοτικών και δημόσιων, αποτελώντας όχι μόνο την μεγαλύτερη πόλη, αλλά και πρωτεύουσα της περιφερειακής ενότητας στο πλαίσιο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας. Επιπλέον η ιστορία της πόλης προσδιορίζει σχεδόν κυρίαρχα την στενή έννοια της Καστοριάς. Απλά μαθηματικά δηλαδή.
Αυτά τονίζονται διότι στο στάδιο αυτό της ανάληψης των καθηκόντων της νέας δημοτικής αρχής, δεν έχει ξεκαθαρίσει ακόμη ούτε και στο επίπεδο των προθέσεων, η πολιτική που θα ακολουθηθεί. Και μάλιστα σε μια περίοδο που οι ανάγκες της πόλης, λόγω της εκτεταμένης εγκατάλειψής της τα προηγούμενα χρόνια, επιστρέφουν επιτακτικά, σχεδόν εφιαλτικά και εναγωνίως απαιτούν λύσεις.
Οι κοκορομαχίες της κοινωνικής πτέρυγας της πόλης που αξιώνει το μονοπώλιο της παραδοσιακότητας και αυθεντικότητας, για τα Καρναβάλια που πέρασαν, και τα «ραγκουτσάρια» του οίστρου τους, δεν μπορούν να απορροφούν την ενεργητικότητα της νέας διοίκησης του Δήμου.
Αντίθετα, οι ιθύνοντες θα πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα όχι μόνο να ξεκινήσουν να παράγουν έργο, αλλά προηγουμένως να το παρουσιάσουν κιόλας στους δημότες γενικά και τους κατοίκους της πόλης ειδικά.
Διότι εδώ που οδηγήθηκε η κατάσταση, με δρόμους γεμάτους κρατήρες, πεζοδρόμια που αποσαθρώνονται και ξεφλουδίζονται και κοινόχρηστους χώρους σκουπιδαριά, έρμαια της εγκατάλειψης και της αδιαφορίας, μοιραία θα πρέπει να τεθούν προτεραιότητες. Η υλοποίηση των οποίων πρέπει να ξεκινήσει ταυτόχρονα και συντονισμένα. Ώστε καμμιά απ’ αυτές να μην αποτελεί δικαιολογία καθυστέρησης, ή εγκατάλειψης της άλλης. Πίστωση, τέλος.
Δεκαπέντε ίσως χρόνια μετά την εγκατάλειψη του Πνευματικού Κέντρου, δέκα (και βάλε) χρόνια μετά την εκκένωση του Ξενία, όσα και από τότε που επινοήθηκε «η ανεπάρκεια η στατική» ώστε να «κοσμεί» δημοτικά κτήρια έως την σκάλα του Σταυρού, και να αποτελεί την φθηνή και αγοραία δικαιολογία της ανικανότητας των διοικούντων. Αλλά και δεκάδες χρόνια, αφ’ ότου ουσιαστικά εγκαταλείφθηκε το κτήριο του π. νοσοκομείου, με αποτέλεσμα την εκτεταμένη καταστροφή των στοιχείων του, και άλλα τόσα αφ’ ότου τα Τερζάκεια Λουτρά χάσκουν ορθάνοικτα, και ακάθαρτα, τα προβλήματα της πόλης, εξακολουθούν να μην έχουν αρχή.
Μπορεί, βεβαίως, και η κατάσταση της εθνικής οικονομίας να είναι τέτοια, που να μην επιτρέπει αισιοδοξία για ταχύρρυθμα μέτρα και λύσεις. Όλα αυτά όμως, και όσα αναστέλλουν την εφαρμογή και υλοποίηση αποτελεσμάτων, κάποια στιγμή και μάλιστα σύντομα πρέπει να αποκτήσουν τέλος.
Και αυτό για να συμβεί προϋποθέτει ότι ο νέος Δήμος Καστοριάς και πιο συγκεκριμένα όσοι ασκούν την διοίκηση του δήμου, σεβόμενοι τις ιδιαιτερότητες των δημοτικών υποσυνόλων και την μοναδικότητα της πόλης της Καστοριάς, θα αποφασίσουν να σφυρηλατήσουν το προφίλ του. Χωρίς καπελώματα, και χωρίς να ενθαρρύνουν κατακτητικούς στόχους, που ήδη άρχισαν να ψελλίζονται, σε συζητήσεις και πηγαδάκια για την Καστοριά του αύριο. Μια πόλη τολμηρή, ανανεωμένη και δημιουργική...
Διότι από το χθες και τις παραδοσιακότητες, ο κόσμος κυριολεκτικά χόρτασε. Όπως χόρτασε από αριβίστες και ψεύδη.
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 20.1.2011
Αντιγράφω απο το κείμενό σας
ΑπάντησηΔιαγραφή"...για την πόλη της Καστοριάς, από πλευράς Δήμου, θα οφείλεται μια πλήρης και σαφής διάκριση από τους υπόλοιπους οικισμούς, τέως δήμους και τις κοινότητες που απαρτίζουν τον νέο διευρυμένο φορέα. Αυτό επιβάλλουν το δίκαιο αλλά και η απλή λογική."
Καθώς επίσης:
"Επιπλέον η ιστορία της πόλης προσδιορίζει σχεδόν κυρίαρχα την στενή έννοια της Καστοριάς. Απλά μαθηματικά δηλαδή."
Και στο τέλος συμπληρώνετε:
"Και αυτό για να συμβεί προϋποθέτει ότι ο νέος Δήμος Καστοριάς και πιο συγκεκριμένα όσοι ασκούν την διοίκηση του δήμου, σεβόμενοι τις ιδιαιτερότητες των δημοτικών υποσυνόλων και την μοναδικότητα της πόλης της Καστοριάς, θα αποφασίσουν να σφυρηλατήσουν το προφίλ του."
Διαβάζοντας όλα τα παραπάνω αναρωτιέμαι. Ποια θα πρέπει να είναι αυτή η "πλήρης και σαφής διάκριση απο τους υπόλοιπους οικισμούς" ;
Για τι είδους διάκριση μιλάτε ;
Μόνο η πόλη της Καστοριάς έχει ιστορία στα όρια του σημερινού διευρυμένου Δήμου ;
Μόνο η Καστοριά έχει μοναδικότητα, όπως την επικαλείστε παρακάτω ;
Δεν ξέρω αν άλλα θέλατε να πείτε και αλλιώς σας προέκυψε το κείμενο. Πάντως αν τα εννοείται έτσι όπως είναι αυτούσια γραμμένα μάλλον υποκύπτετε σε ένα άσχημο και βαρύ ολίσθημα που αγγίζει τα όρια του τυφλού ρατσισμού.
Κλείνοντας να σας θυμίσω πως η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων των άλλων οικισμών (και σημερινών δημοτών του δήμου Καστοριάς) ΔΕΝ επιθυμούσαν την συγκεκριμένη συνένωση και θα ήταν πολύ ικανοποιημένοι αν δεν πραγματοποιούνταν ποτέ. Η "αριστοκρατική" Καστοριά και τα συνακόλουθα, που θα μπορούσαν κάλλιστα να αποτελέσουν άριστο υλικό για μια Αριστοφανικού τύπου κωμωδία ή έστω μιας επιθεώρησης, μόνο τον γέλωτα και την θυμηδία μπορούν να προκαλέσουν κατά τα άλλα...
Φιλικά πάντα
Ένας δημότης
H ΟΔΟΣ καταχωρεί την επιστολή του «ανώνυμου» αυτούσια και τον ευχαριστεί για την συμβολή του στον σχολιασμό της ύλης. Κι’ αυτό παρά το γεγονός ότι ο συντάκτης της απομόνωσε συγκεκριμένα αποσπάσματα του άρθρου της εφημερίδας (…) τα οποία δεν αποδίδουν το πνεύμα, αλλά ούτε και το αντιπροσωπεύουν.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαι σαν να μην έφθανε αυτή η επιλογή, ο ανώνυμος δημότης, διαστρεβλώνει αυθαίρετα το νόημα του άρθρου, βγάζοντας τα δικά του προκάτ συμπεράσματα και εκφράζοντας προπαντός αιχμές, ειρωνείες και κακίες συνοικιακού τύπου.
Το παράξενο είναι ότι ο συντάκτης υπογράφει «φιλικά πάντα» έστω κι’ αν κάνει λόγο για τυφλό ρατσισμό. (Που τον είδε άραγε;).
Αναφέρεται δυστυχώς με έκδηλη περιφρόνηση για την πόλη της Καστοριάς, και αυτοπροσδιορίζεται ως εκπρόσωπος όλων των οικισμών, αφού τους διερμηνεύει κιόλας.
Πάλι καλά. Φθηνά την γλύτωσε η πόλη.
(Αξίζει να φανταστεί κανείς τι θα γινόταν αν ήταν κι’ από πάνω τυφλός ρατσιστής).
Δυστυχώς δεν δύναμαι με όρους λογικής να παρακολουθήσω την απάντηση του αρθρογράφου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠαρ' όλα αυτά θα προσπαθήσω να κάνω κάποιες επισημάνσεις, όχι για αυτόν, αλλά για τους υπόλοιπους αναγνώστες, μια που από την απάντησή του κρίνοντας, δεν διαβλέπω διάθεση να παρακολουθήσει τα πραγματικά γραφόμενά μου και το νόημά τους, πόσω μάλλον να απαντήσει επί της ουσίας.
Τι κάνει λοιπόν "η οδός" ;
Μας λέει πως παραθέτουμε μόνο μερικά αποσπάσματα απο το κείμενό της. Λες και το υπόλοιπο κείμενο είναι κρυφό και δεν το βλέπει ο αναγνώστης. Από πάνω ακριβώς είναι το κείμενό σας, αν δεν το αντιληφθήκατε αγαπητή "οδός".
Αντί λοιπόν να απαντήσει στα ερωτήματα που θέτω, στρίβει δια των χαρακτηρισμών (προκάτ συμπεράσματα, κακίες συνοικιακού τύπου κτλ). Επί της ουσίας τίποτα. Φθηνές υπεκφυγές κάνοντας τον κινέζο η αγαπητή "οδός".
Και ως επιστέγασμα των ατράνταχτων και στιβαρών επιχειρημάτων της, τι προβάλλει ;
Μα φυσικά το "φιλικά πάντα" που δεν συνάδει, κατά την "οδό" πάντα, με το σχόλιο περί ρατσισμού.
Τα συμπεράσματα δικά σας
Φιλικά πάντα
Το ότι δεν δύναστε με όρους λογικής να παρακολουθήσετε την απάντηση, είναι κάτι που το εξομολογείστε και σας τιμά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌταν θα μπορείτε ίσως να έχετε την (απροκατάληπτη) διάθεση να αντιληφθείτε, τις διαφορές ενός αστικού κέντρου, με την περιφέρεια, ίσως καταλάβετε.
Για αριστοκρατίες και τα υπόλοιπα, είναι δικά σας συμπεράσματα που δηλώνουν προφανώς απωθημένα.
ΥΓ. «…η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων των άλλων οικισμών και σημερινών δημοτών του δήμου Καστοριάς, ΔΕΝ επιθυμούσαν την συγκεκριμένη συνένωση και θα ήταν πολύ ικανοποιημένοι αν δεν πραγματοποιούνταν ποτέ», γράψατε.
-Αν αυτό δεν εκφράζει αποστροφή, και επομένως ένα είδος σκιώδους ρατσισμού, τότε τι είναι;
Βλέπω πως σιγά σιγά ο λόγος σας "μαλακώνει" για να μπορέσει να δικαιολογήσει τα αδικαιολόγητα. Η "διάκριση" του πρώτου κειμένου έγινα "διαφορά" στο τελευταίο σας μήνυμα. Ίσως στο επόμενο σχόλιο σας ανασκευάσετε και τα υπόλοιπα ασυνάρτητα (συγνώμη για την λέξη αλλά δεν έβρισκα κάποια καταλληλότερη) που έχετε γράψει παραπάνω, όπως για την "έκδηλη περιφρόνιση προς την πόλη" που αυθαίρετα μου αποδίδετε όπως παρόμοια το ίδιο κάνετε και με τον "αυτοπροσδιορισμό μου ως εκπρόσωπο των υπολοίπων οικισμών" όπως αναφέρετε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌσο για τον "σκιώδη ρατσισμό" που μου αποδίδετε νομίζω πως μάλλον δεν θα έχετε μεγάλη επαφή με όσα διαδραματίζονται τριγύρω σας γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα είχατε αντιληφθεί αυτό που περιγράφω σχετικά με την μη επιθυμία των παλιών δήμων να συνενωθούν με την πόλη, όχι για λόγους ρατσιστικούς όπως θέλετε να νομίζετε και να προσπαθείτε να προβάλλετε εσείς, αλλά για άλλους πρακτικούς λόγους που δεν είναι σκόπιμο να αναλύσουμε εδώ, μιας και είναι πιστεύω λίγο πολύ γνωστοί.
Πάντως η αλήθεια είναι πως άλλη εικόνα είχα για εσάς και την εφημερίδα σας. Αυτή η εικόνα του αρθρογράφου που διαστρεβλώνει τα λόγια του άλλου και στην συνέχεια που προσπαθεί να καταλογίσει προσπάθεια διαστρέβλωσης σε αυτόν που είναι το θύμα της διαστρέβλωσης, πραγματικά με εκπλήσσει.
Ελπίζω να είναι ένα μεμονωμένο περιστατικό και να μην χαρακτηρίσει και μελλοντικές σας πράξεις.
Είναι αρκετά σαφή και κατανοητά, αυτά που από την αρχή υποστηρίζετε. Επομένως μη μπαίνετε στον κόπο για περισσότερες αναλύσεις. Η άποψή σας για την Καστοριά και την ΟΔΟ έχει καταγραφεί. Οι αυθαιρεσίες είναι δικές σας.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο συμπέρασμα ότι είστε θύμα διαστρέβλωσης από την ΟΔΟ, αισθητικά ταιριάζει απόλυτα με την συγκαλυμμένη άποψη για την πόλη και τους …. «αριστοκράτες» πολίτες της.
ΥΓ. Σε κάθε περίπτωση η ΟΔΟΣ ευχαριστεί για την συμβολή σας στον δημόσιο διάλογο.
.
Συνεχίστε έτσι αγαπητή Οδό.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜου φαίνεται πως η καλύτερη επιχειρηματολογία μου πηγάζει απο τις ίδιες τις απαντήσεις σας γι' αυτό και χαίρομαι (με την καλή έννοια πάντα) να σας βλέπω να εκτίθεστε με αυτούς τους ανεκδιήγητους συλλογισμούς σας αλλά και θλίβομαι πραγματικά για το επίπεδο, μέρους, της τοπικής έντυπης δημοσιογραφίας που δείχνει να ακολουθεί, δυστυχώς, τα βήματα και τις τακτικές της έκφυλης και αποκρουστικής τοπικής τηλεοπτικής δημοσιογραφίας αλλά και κάποιον ραδιοφώνων.
Υ.Γ. θαυμάζω, πάντως, της προσπάθειες που κάνετε να ασχοληθείτε με την μαντική και τις αποκρυφιστικές δυνάμεις και πραγματικά σας εύχομαι κάθε επιτυχία. Που ξέρετε, μπορεί να έχετε και κληρονομικό χάρισμα. Στην συγκεκριμένη περίπτωση πάντως δεν υπάρχει καμιά "συγκαλυμμένη άποψη για την πόλη και τους πολίτες της". Αυτά είναι μόνο στο μυαλό σας και στην αχαλίνωτη, απ' ότι φαίνεται, φαντασία σας.
Φιλικά πάντα
Δηλαδή ο φίλος θέλει να πει ότι δεν διαφέρει η Καστοριά από τα χωριά;
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα τρελαθούμε!