5.4.13

ΟΔΟΣ: Εκ βαθέων


ΟΔΟΣ 6.12.2012 | 669

Αντί άλλης απαντήσεως, «πού είναι; πού είναι;» αναρωτιόταν και επαναλάμβανε (τα σπίτια των Εβραίων). Εμφατικά, φανερά ενοχλημένη και νηφάλια εκνευρισμένη η (αρμόδια) αντιδήμαρχος πολιτισμού Καστοριάς και άλλων κ. Ειρήνη Γεωργοσοπούλου. Ρωτούσε, αντί να εξηγήσει τον «μυστηριώδη» λόγο για τον οποίο οι (όσοι) επισκέπτες (τουρίστες) δεν ενθαρρύνονται να ανηφορίσουν προς τα μνημεία της Καστοριάς στο παλιό της κέντρο, με αποτέλεσμα αυτό να βουλιάζει στην παρακμή.

Το επεισόδιο εκτυλίχθηκε στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς την π. Τετάρτη, παρουσία των αντιδημάρχων, μερικοί από τους οποίους έδειχναν να απολαμβάνουν τις μεταξύ τους χαλαρές συζητήσεις, αφού έσκαγαν στα γέλια. Πρόκειται για συνάντηση που οργανώθηκε με εκπροσώπους σωματείων της Καστοριάς. Οι περισσότεροι από τους οποίους, περιορίστηκαν σε υποβολή αιτημάτων για την αντιμετώπιση της λειτουργικής φτώχειας και κάποιοι άλλοι, χωρίς σθένος -τι σου κάνουν οι κοινές δράσεις- επανέλαβαν με σεμνότητα νεοφώτιστου Μορμόνου τα γνωστά κι’ από παλιά.

Υπήρξαν βέβαια και ορισμένοι (εκπρόσωποι) που διεκδίκησαν λίγο πιο σθεναρά ή και σθεναρά απαντήσεις, αλλά αυτούς πολύ γρήγορα τους στρίμωξε ο ίδιος ο δήμαρχος με την περίφημη (πια) διακήρυξη, (καλά θα είναι να προστεθεί σε μαρμάρινη πλάκα κι’ αυτή) ότι «Πολιτισμός δεν είναι το φαΐ, πολιτισμός είναι τα ήθη, τα έθιμα, η παράδοση».

«Πούν’ τα; Πούν’ τα» συμπλήρωνε το αμείλικτο πολιτιστικό ερώτημα της αφοσιωμένης αντιδημάρχου του, ο ίδιος ο δήμαρχος Καστοριάς «κατακεραυνώνοντας» την αναίδεια που είχε η εκπρόσωπος σωματείου της περιοχής Ομόνοιας, να υποβάλλει ελάχιστες αθώες και αυθόρμητες απορίες. Και να γνωστοποιήσει την απογοήτευση των μελών του σωματείου της, για τον λόγο ότι δεν φαίνεται να καταβάλλεται προσπάθεια για την αναβάθμιση (επιβίωση θα άρμοζε) του παλιού κέντρου. Το οποίο ως γνωστό φυτοζωεί.

Και επειδή, ο γραπτός λόγος δεν αποδίδει το κλίμα πάντοτε, ενώ ως γνωστό 1 φωτογραφία αξίζει όσο 1000 λέξεις, πόσο μάλλον το σχετικό μαγνητοσκοπημένο απόσπασμα, «αξίζει» να «απολαύσει» ο αναγνώστης την αυθεντική ατμόσφαιρα που είναι χαρακτηριστική στο διαδίκτυο. Και αποκαλυπτική, τουλάχιστον για τις προθέσεις τους σε σχέση με την περιοχή του παλιού κέντρου. 

Διότι ως γνωστό και ο Δήμος Καστοριάς λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και της αφύσικης – για μεγέθη, δυνατότητες και ικανότητες- έκτασης που προσέλαβε επί Καλλικράτη, αντιμετωπίζει πρωτοφανή έλλειψη κονδυλίων. Είναι ίσως και οι διαφορετικές σταθμίσεις και προτεραιότητες αλλά και οι αδυναμίες και κλίσεις των ιθυνόντων. Όσο όμως διαρκεί η κρίση οι πολιτικές ευθύνες δεν είναι αμιγείς και ξεκάθαρες. 

Αλλά η διοίκηση του Δήμου, δεν μπορεί να ανεχθεί ούτε καν την απλή γκρίνια που προκαλεί η φτώχεια. Διότι ποτέ άλλοτε στο παρελθόν, αντιδήμαρχος Καστοριάς, δεν ομολόγησε δημόσια ότι δεν γνωρίζει ποια και πού είναι τα εναπομείναντα σπίτια των εβραϊκών οικογενειών, τα οποία δεν σώζονται μεν όλα, αλλά είναι σχετικά αρκετά. Διότι αν ψάχνει αυτά που κατεδαφίστηκαν για να κτισθούν πολυκατοικίες, το ερώτημα της αντιδημάρχου, δεν έχει νόημα. Εν πάση περιπτώσει, για κάποια απ’ αυτά ας ρωτήσει το Συμβούλιο των Ισραηλιτών, για κάποια άλλα τους αρχειοφύλακες της τοπικής Επισκοπής, ακόμη και τον Δήμο Καστοριάς. 


Τμήμα της τοιχογραφίας του αρχοντικού Σομαλιά.  

Ο οποίος εκτός των άλλων ευθυνών του, σήμερα δεν κάνει τίποτε για να εξασφαλίσει και προβάλλει έστω τις εξαίρετες τοιχογραφίες του εβραϊκού αρχοντικού Σομαλιά (φωτογραφία) που πυρπολήθηκε πριν αρκετά χρόνια. Όταν αντιδήμαρχος πολιτισμού ήταν ο... νυν δήμαρχος δηλαδή. Επί αντιδημαρχίας του οποίου, κρίθηκε ακατάλληλο (;) το μέγαρο του Πνευματικού Κέντρου και έκτοτε σφραγίστηκε. Αληθινή πρωτοτυπία, αντί να ανοίγεις, να κλείνεις τέτοια κτήρια. Που παρεμπιπτόντως βρίσκονταν κι’ αυτά στο παλιό κέντρο. 

Ποτέ άλλοτε στο παρελθόν δήμαρχος Καστοριάς, και μάλιστα πρόσωπο που επί τέσσερις ολόκληρες τετραετίες υπηρετεί την τοπική αυτοδιοίκηση και ειδικά την πόλη της Καστοριάς, προβάλλοντας στους ψηφοφόρους του μια άλλη εικόνα και εντύπωση, δεν στράφηκε τρόπον τινά σε βάρος της Καστοριάς ολόκληρης – και όχι μόνο του παλιού της κέντρου, με ύφος που μπορεί να παρεξηγηθεί εύκολα. 

Με τις ασυνήθιστες ακόμη για τον ίδιο εκφράσεις «χάλασε η Καστοριά, θα είμαι σκληρός», και τον ισχυρισμό ότι η πόλη στο παλιό της κέντρο δεν αξίζει τίποτε εκτός από 3-4 εκκλησίες (!!), γιατί είναι γεμάτη πολυκατοικίες που κτίσθηκαν στις δεκαετίες της αντιπαροχής 1960-1970 (!!), κατέληξε στο επίσης επιτακτκό ερώτημα που αφήνει άναυδους τους Καστοριανούς: «Τι βλέπεις στην Μητροπόλεως, πες μου τι βλέπεις; Πες μου τι ωραίο βλέπεις στην Μητροπόλεως;»

Εντυπωσιακό να λέγονται τέτοια από τον δήμαρχο και την αντιδήμαρχο, και να μην προσπαθήσει κανείς από τους παρευρισκόμενους να λειάνει κάπως τα πράγματα. Κάποιος να του απαντήσει ότι και στην οδό Μητροπόλεως της Θεσσαλονίκης, δεν βλέπει κανείς τίποτε περισσότερο από πολυκατοικίες-κουτιά και 2-3 έστω 3-4 βυζαντινές εκκλησίες πνιγμένες στο μπετόν, αλλά η Μητροπόλεως εκείνη σφύζει από δραστηριότητα. Και κανείς δήμαρχος ή αντιδήμαρχος της Θεσσαλονίκης δεν θα διανοούνταν να αντιπαρατεθεί σε εύλογα ερωτήματα κατοίκων της περιοχής, αν αντιμετώπιζαν το φάσμα της ερήμωσης.

Ένα από τα  νεοκλασσικά κτήρια της οδού Μητροπόλεως.

Χάσμα χωρίζει αυτά που λένε τώρα, με όσα υποσχέθηκαν, ο ίδιος και ο συνδυασμός του, για την πόλη της Καστοριάς και το κέντρο της, με το προεκλογικό πρόγραμμά τους. Απογοήτευση, για το ότι ο ίδιος, και η αντιδήμαρχός του, που θα έπρεπε να υποστηρίζουν ακριβώς τα αντίθετα -ακόμη κι΄ αν στο βάθος ίσχυαν άλλα- και μάλιστα 20 μόλις ημέρες μετά τις δοξολογίες και τους πανηγυρικούς λατρείας για την πόλη στις εκδηλώσεις για την απελευθέρωσή της μαζί με τις αφοσιωμένες πιρουέτες που ακούστηκαν για τα 100 χρόνια. Όπως και βασανιστική απορία, για το τι μπορεί να λένε μεταξύ τους για την Καστοριά και το κέντρο, και πόσο «σκληροί» μπορεί να είναι τέλος πάντων, όταν δεν τους βλέπουν και δεν τους ακούν περίεργοι.

Θα περίμενε κανείς από τις μειοψηφίες του δημοτικού συμβουλίου να αντιδράσουν. Όχι τόσο από την μειοψηφία του κ. Κ Κοντόπουλου, η οποία αν μη τι άλλο σώζει τα προσχήματα και λόγω των νεωτερισμών της δεν απαιτεί κανείς απ’ αυτή σεβασμό στην… παραδοσιακότητα και το παρελθόν. Αλλά οπωσδήποτε από την σε όλα αυτά, ανύπαρκτη μείζονα μειοψηφία του κ. Κ. Λιάντση, ο οποίος μοιάζει να είναι μονίμως απών. Και αντί ο ίδιος και οι σύμβουλοί του να υπερασπιστούν τα αυτονόητα, τα στοιχειώδη και την αξιοπρέπεια της πόλης που είναι γεμάτη από πολυκατοικίες, αλλά αυτή είναι η Καστοριά, περιμένουν από μεμονωμένους πολίτες και ιδιώτες να το κάνουν. 

Και δέχονται να ακούν χωρίς αντίλογο τα εξ αμάξης, από τον ίδιο τον πρώτο δημότη. Που μόλις αποφάσισε να γίνει σκληρός. Με την Καστοριά, και όχι με τον εαυτό του. 


* * *


Εκπρόσωπος σωματείου: Βλέπουμε καραβάνια από τουρίστες να κάθονται στην νότιο παραλία… Κάτι φταίει και δεν ανεβαίνουν πάνω στο ιστορικό κέντρο… 

Δήμαρχος: Εγώ θα είμαι λίγο σκληρός πάνω στο θέμα του ιστορικού κέντρου. Ξέρετε τι φταίει;  Φταίει η δεκαετία του ’60 και του ’70, φταίει το σύστημα της αντιπαροχής, και έχει χαλάσει η φυσιογνωμία της παραδοσιακής πόλης. Πολυκατοικίες άχαρες, αχαρότατες… Αν εξαιρέσουμε τις 3-4 εκκλησίες που είναι εκεί,  όλο το άλλο δεν θυμίζει τίποτε παράδοση. Χάλασε η Καστοριά. Θα είμαι σκληρός.

Εκπρόσωπος σωματείου: Ωραία χάλασε. Από εκεί και πέρα τι κάνατε εσείς;

Δήμαρχος: Τι βλέπεις στην Μητροπόλεως, πες μου τι βλέπεις;  Πες μου τι ωραίο βλέπεις στην Μητροπόλεως; Βλέπει όλες τις πολυκατοικίες τα κουτιά τα τετράγωνα, τις πολυκατοικίες, αυτά βλέπεις. Αν εξαιρέσουμε τις 4-5  εκκλησίες, που είναι πράγματι ο μνημειακός μας πλούτος και η βυζαντινή μας παράδοση, τίποτε άλλο ωραίο δεν έχει.

Αντιδήμαρχος Πολιτισμού: Να πω κάτι κι εγώ. Να σας πω ένα πράγμα, ανεβαίνουνε τα γκρουπ των Εβραίων, και ρωτάνε στο Τσαρσί πού είναι τα σπίτια των Εβραίων; Πούν ‘τα; 

Δήμαρχος: Πούν’ τα; Πούν’ τα; 

Αντιδήμαρχος Πολιτισμού: Τι να τους απαντήσω;

Εκπρόσωπος σωματείου: Δηλαδή έρχονται μόνο για τα σπίτια των εβραίων;

Αντιδήμαρχος Πολιτισμού: Θέλουν να δουν τον τόπο που ζούσαν οι πρόγονοί τους και δεν βλέπουν τίποτε άλλο παρά αυτές τις πολυκατοικίες. 

Εκπρόσωπος σωματείου: Ωραία, αυτοί είναι οι Εβραίοι…. Οι Έλληνες γιατί δεν ανεβαίνουν;

Αντιδήμαρχος Πολιτισμού:  Οι Έλληνες τι θα μπορούσαν να δούνε; Τις εκκλησίες;

Εκπρόσωπος σωματείου:  Ναι! Από την Καστοριά ξεκινάνε και πηγαίνουν στην Κωνσταντινούπολη, γιατί ξεκινάνε, δεν πηγαίνουν να δούνε τις εκκλησίες;


Δημοσιεύθηκε στις 6 Δεκεμβρίου 2012, αρ. φύλλου 669

14 σχόλια:

  1. Ανώνυμος5/4/13

    Dimarxos kai antidimarxos den einai Kastorianoi. Fysiko den einai na mi gnorizoun tin Kastoria? Pou einai sta spitia ton Evraion k.l.p.
    Kala ta leei o Liantsis!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος5/4/13

    Καλά, ο διάλογος είναι απίστευτος... reality show!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ι.Ι.5/4/13

    Να μη ξέρουν π.χ. πού ήταν τα σπίτια των Εβραίων να το καταπιούμε. Αλλά δεν μπορούν να τους πουν πού είναι ο τάφος του Παύλου Μελά π.χ.; Μόνο από το Ισραήλ έρχονται τουρίστες; Ας δείχνουν στους Χριστιανούς τη Μητρόπολη. Πολλοί από εμάς όταν ταξιδεύουμε ζητάμε να δούμε και τον καθεδρικό ναό, όπως στην Κέρκυρα, αλλά μάλλον οι άρχοντες μας δεν είναι και πολύ της Εκκκλησίας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος5/4/13

    Τι επίπεδο περιμένει κανείς από Μανώλη και Ειρήνη!
    Μπανανία κατάντησε η Καστοριά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος5/4/13

    Μήπως μιλάτε για τον Δήμαρχο Γρεβενών;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος5/4/13

    Κ α ι ξεναγός η κυρία Ειρήνη?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μ. Κ.5/4/13

    Τι δήλωσε η κυρία Αντιδήμαρχος σε τοπικό σταθμό;
    "Ο πολιτικός διάλογος έχει εξευτελιστεί. Έχει φτάσει στο ζενίθ... το διαπίστωσα ιδίας όμασσι.." !!!!!!!!



    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. ένας Καστοριανός με παράπονο5/4/13

    oi gennhma urema kastorianoi poy einai?
    giati jenos dhmarxos?
    giati jenos antidhmarxos?
    giati oi kastorianoi den afhnoyn tis anapaytikes polyurones toys kai na analaboyn to timoni ths polhs?alla jeroyn mono na kritikaroyn?
    empros loipon kastorianoi,analabete epiteloys to timoni kai odhghste thn polh ekei poy ths ajizei?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Μ. Κ.6/4/13

    Επειδή εχθές έγραψα ένα σχόλιο που πιθανόν να παρεξηγήθηκε και να μη το δημοσιεύσατε, σχετικά με εκφραστικά σφάλματα της Αντιδημάρχου, θέλω να προσθέσω ότι από την άλλη πλευρά εκτίμησα την απόφαση της η ίδια να κρατήσει το επίπεδο του διαλόγου στο δημοτικό συμβούλιο.
    Τέτοιες συνεντεύξεις πάντως, όπως βέβαια και οι διάλογοι που δημοσιεύει η ΟΔΟΣ είναι χρήσιμοι για να καταλάβουμε τη νοοτροπία αυτών που διοικούν τον Δήμο. Η αναφορά που κάνει η Αντιδήμαρχος π.χ. στο ότι απειλούν το δεκάχρονο παιδί της είναι απαράδεκτη. Τους ανήλικους τους προστατεύουν οι κηδεμόνες τους και δεν χρησιμοποιούν τα προβλήματα τους σαν άλλοθι για άλλες υποθέσεις. Εάν το θέμα είναι βάσιμο και σοβαρό ας απευθυνθεί στον Εισαγγελέα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Για τον/την κ. Μ.Κ.
    Η καθυστέρηση της ανάρτησης του πρώτου σχολίου οφείλεται σε τεχνικούς λόγους (αποθηκεύτηκε ως spam).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Αριστείδης ο δίκαιος6/4/13

    Προς Μ.Κ. και κάθε ενδιαφερόμενο

    Και βέβαια όταν κάτι εξευτελίζεται, φθάνει στο ναδίρ και όχι στο ζενίθ! Όσο για το "ιδίοις όμμασι", ας το θεωρήσουμε lapsus linguae, σαν να ήθελε να πεί "εξ ιδίας πείρας".

    (... αυτά δεν τα προσέχει ο κ. Νικηφορίδης να τη διορθώσει; )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Κι ύστερα σου λένε θα αντιμετωπιστεί η ανεργία... Τόσα παιδιά έχουν σπουδάσει. Γιατί δε προσλαμβάνουν κάποιον να κάνει μια σωστή επαγγελματική ξενάγηση; Αν δε μπορούν, ας βρουν εθελοντές. Πάντως να μη κάνει την ξεναγό η κυρία Αντιδήμαρχος. πόσα καρπούζια θα πάρει παραμάσχαλα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Athena24/11/15

    Αχ Ειρήνη πόσο μας λείπεις! Μ' εσένα είχαμε άλλη Χημεία. Τώρα δεν έχει τόση νοστιμιά ούτε καν να ασχολούμαστε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος4/12/15

    Πώς να γνωρίζουν την πόλη, και να ενδιαφερθούν γι' αυτήν;
    Ο ένας είναι από τα Γρεβενά, η άλλη από τη Λαμία!!
    Τι περιμένετε κ. Μπαϊρακτάρη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.