22.3.12
“Ο μυς της καρδιάς”: Μια... ποιητική συλλογή διηγημάτων
Το διήγημα μπορεί να χαμαιλεοντίζει προς δύο κατευθύνσεις, προς αυτήν του μυθιστορήματος αλλά και προς αυτήν του ποιήματος. Ας ονομάσουμε την πρώτη “αφηγηματική” και τη δεύτερη “ποιητική”.
Στην αφηγηματική το βάρος πέφτει σε μια ιστορία, άλλοτε πολύπλοκη και αφηγηματολογικά σύνθετη κι άλλοτε απλή σαν καθημερινή εμπειρία ή σκέψη εν εξελίξει. Εκεί μετράνε οι τρόποι αφήγησης και οι χαρακτήρες, οι οποίοι σε σύντομο διάστημα πρέπει να μπορούν να αναδείξουν τη λογοτεχνική ιδιαιτερότητά τους. Το βασικό σ’ αυτήν την περίπτωση είναι η κορύφωση να έλθει την κατάλληλη στιγμή και να κερδίσει τον αναγνώστη με ένα μαγικό άγγιγμα που προκύπτει από την οικονομία του έργου.
Στην ποιητική από την άλλη το βάρος πέφτει στη γλώσσα, που άλλοτε ατμοσφαιρική και υποβλητική κι άλλοτε λυρική, συναισθηματική, καμιά φορά υποκειμενικά στοχαστική, προσπαθεί να σαγηνεύσει τον αναγνώστη. Το διήγημα σ’ αυτήν την περίπτωση είναι πιο στατικό αλλά θέλγει αυτούς οι οποίοι αρέσκονται στο φορτίο των λέξεων και στον ρυθμό του λόγου.
Συνεπώς, η συλλογή διηγημάτων του Παπαμόσχου θα αρέσει στον αναγνώστη που υπάγεται στη δεύτερη κατηγορία και απελευθερώνει στην ντουζίνα των διηγημάτων της το υποδηλωτικό φορτίο των λέξεων σε μικρά κείμενα που διαβάζονται με την καρδιά (εύλογος ο τίτλος) και όχι με το μυαλό. Σε άλλα από αυτά, η ιστορία είναι απλώς η αφορμή, αφού η εστίαση είναι στο συναίσθημα και στη συγκίνηση, ενώ σε άλλα η ιστορία ατροφεί μέχρι απουσίας για να κυλήσει η αναγνωστική ματιά αμιγώς στο κλίμα του έργου.
Ένα διήγημα αναφέρεται στην καρδιακή πάθηση που εξαντλεί τον ήρωα, ένα άλλο αποτελεί μια παραμυθική περιγραφή της Καστοριάς, όπου γεννήθηκε και ζει ο συγγραφέας, σε ένα τρίτο ο θάνατος της μητέρας φέρνει στο προσκήνιο τη σχέση του αφηγητή και των γονιών του. Ο μικρόκοσμος του διηγηματογράφου και η γενέτειρα πόλη αποτελούν τις αφορμές για να σπινθηρίσει η ματιά του και να μετατρέψει σε λέξεις ό,τι πέρασε καταρχάς τις χαραμάδες της καρδιάς του.
Για να διαβάσεις τέτοια έργα, πρέπει να βρεις πέντε λεπτά απόλυτης ανεμελιάς και καρτερίας, να αφεθείς στον ρυθμό τους, να μη σκέφτεσαι το «μετά», ούτε μέσα στο έργο ούτε στη ζωή σου, να βυθιστείς στο τέμπο που δίνει ο συγγραφέας και να προσπαθήσεις να νιώσεις, να συναισθανθείς καλύτερα ό,τι προκάλεσε τη μικρή δόνηση και άναψε τον σπινθήρα για να γραφεί κάθε διήγημα. Γι’ αυτό λέω ότι αυτό χρειάζεται μια προσέγγιση των έργων σαν να είναι ποιήματα, κάτι για το οποίο πρέπει να είσαι προετοιμασμένος γιατί αλλιώς θα περιμένεις πλοκή και θα βλέπεις κύκλους.
Πατριάρχης Φώτιος
http://www.in2life.gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ
-
►
2025
(90)
- ► Μαρτίου 2025 (23)
- ► Φεβρουαρίου 2025 (34)
- ► Ιανουαρίου 2025 (33)
-
►
2024
(504)
- ► Δεκεμβρίου 2024 (36)
- ► Νοεμβρίου 2024 (28)
- ► Οκτωβρίου 2024 (31)
- ► Σεπτεμβρίου 2024 (30)
- ► Αυγούστου 2024 (33)
- ► Ιουλίου 2024 (31)
- ► Ιουνίου 2024 (44)
- ► Μαΐου 2024 (40)
- ► Απριλίου 2024 (59)
- ► Μαρτίου 2024 (55)
- ► Φεβρουαρίου 2024 (46)
- ► Ιανουαρίου 2024 (71)
-
►
2023
(791)
- ► Δεκεμβρίου 2023 (41)
- ► Νοεμβρίου 2023 (36)
- ► Οκτωβρίου 2023 (91)
- ► Σεπτεμβρίου 2023 (77)
- ► Αυγούστου 2023 (71)
- ► Ιουλίου 2023 (61)
- ► Ιουνίου 2023 (58)
- ► Μαΐου 2023 (80)
- ► Απριλίου 2023 (67)
- ► Μαρτίου 2023 (81)
- ► Φεβρουαρίου 2023 (58)
- ► Ιανουαρίου 2023 (70)
-
►
2022
(776)
- ► Δεκεμβρίου 2022 (59)
- ► Νοεμβρίου 2022 (87)
- ► Οκτωβρίου 2022 (81)
- ► Σεπτεμβρίου 2022 (60)
- ► Αυγούστου 2022 (75)
- ► Ιουλίου 2022 (89)
- ► Ιουνίου 2022 (72)
- ► Μαΐου 2022 (67)
- ► Απριλίου 2022 (52)
- ► Μαρτίου 2022 (41)
- ► Φεβρουαρίου 2022 (50)
- ► Ιανουαρίου 2022 (43)
-
►
2021
(806)
- ► Δεκεμβρίου 2021 (58)
- ► Νοεμβρίου 2021 (47)
- ► Οκτωβρίου 2021 (61)
- ► Σεπτεμβρίου 2021 (38)
- ► Αυγούστου 2021 (47)
- ► Ιουλίου 2021 (55)
- ► Ιουνίου 2021 (79)
- ► Μαΐου 2021 (76)
- ► Απριλίου 2021 (32)
- ► Μαρτίου 2021 (109)
- ► Φεβρουαρίου 2021 (105)
- ► Ιανουαρίου 2021 (99)
-
►
2020
(1422)
- ► Δεκεμβρίου 2020 (103)
- ► Νοεμβρίου 2020 (75)
- ► Οκτωβρίου 2020 (101)
- ► Σεπτεμβρίου 2020 (118)
- ► Αυγούστου 2020 (82)
- ► Ιουλίου 2020 (157)
- ► Ιουνίου 2020 (148)
- ► Μαΐου 2020 (132)
- ► Απριλίου 2020 (136)
- ► Μαρτίου 2020 (143)
- ► Φεβρουαρίου 2020 (116)
- ► Ιανουαρίου 2020 (111)
-
►
2019
(1459)
- ► Δεκεμβρίου 2019 (139)
- ► Νοεμβρίου 2019 (123)
- ► Οκτωβρίου 2019 (118)
- ► Σεπτεμβρίου 2019 (75)
- ► Αυγούστου 2019 (66)
- ► Ιουλίου 2019 (92)
- ► Ιουνίου 2019 (122)
- ► Μαΐου 2019 (117)
- ► Απριλίου 2019 (173)
- ► Μαρτίου 2019 (137)
- ► Φεβρουαρίου 2019 (143)
- ► Ιανουαρίου 2019 (154)
-
►
2018
(1423)
- ► Δεκεμβρίου 2018 (137)
- ► Νοεμβρίου 2018 (124)
- ► Οκτωβρίου 2018 (114)
- ► Σεπτεμβρίου 2018 (89)
- ► Αυγούστου 2018 (143)
- ► Ιουλίου 2018 (143)
- ► Ιουνίου 2018 (126)
- ► Μαΐου 2018 (91)
- ► Απριλίου 2018 (114)
- ► Μαρτίου 2018 (114)
- ► Φεβρουαρίου 2018 (95)
- ► Ιανουαρίου 2018 (133)
-
►
2017
(1373)
- ► Δεκεμβρίου 2017 (161)
- ► Νοεμβρίου 2017 (119)
- ► Οκτωβρίου 2017 (153)
- ► Σεπτεμβρίου 2017 (96)
- ► Αυγούστου 2017 (92)
- ► Ιουλίου 2017 (124)
- ► Ιουνίου 2017 (92)
- ► Μαΐου 2017 (99)
- ► Απριλίου 2017 (111)
- ► Μαρτίου 2017 (115)
- ► Φεβρουαρίου 2017 (110)
- ► Ιανουαρίου 2017 (101)
-
►
2016
(767)
- ► Δεκεμβρίου 2016 (116)
- ► Νοεμβρίου 2016 (81)
- ► Οκτωβρίου 2016 (71)
- ► Σεπτεμβρίου 2016 (45)
- ► Αυγούστου 2016 (50)
- ► Ιουλίου 2016 (55)
- ► Ιουνίου 2016 (44)
- ► Μαΐου 2016 (66)
- ► Απριλίου 2016 (74)
- ► Μαρτίου 2016 (64)
- ► Φεβρουαρίου 2016 (49)
- ► Ιανουαρίου 2016 (52)
-
►
2015
(589)
- ► Δεκεμβρίου 2015 (43)
- ► Νοεμβρίου 2015 (47)
- ► Οκτωβρίου 2015 (54)
- ► Σεπτεμβρίου 2015 (43)
- ► Αυγούστου 2015 (53)
- ► Ιουλίου 2015 (54)
- ► Ιουνίου 2015 (48)
- ► Μαΐου 2015 (53)
- ► Απριλίου 2015 (46)
- ► Μαρτίου 2015 (54)
- ► Φεβρουαρίου 2015 (51)
- ► Ιανουαρίου 2015 (43)
-
►
2014
(555)
- ► Δεκεμβρίου 2014 (40)
- ► Νοεμβρίου 2014 (49)
- ► Οκτωβρίου 2014 (53)
- ► Σεπτεμβρίου 2014 (40)
- ► Αυγούστου 2014 (42)
- ► Ιουλίου 2014 (39)
- ► Ιουνίου 2014 (44)
- ► Μαΐου 2014 (57)
- ► Απριλίου 2014 (69)
- ► Μαρτίου 2014 (46)
- ► Φεβρουαρίου 2014 (38)
- ► Ιανουαρίου 2014 (38)
-
►
2013
(562)
- ► Δεκεμβρίου 2013 (44)
- ► Νοεμβρίου 2013 (42)
- ► Οκτωβρίου 2013 (45)
- ► Σεπτεμβρίου 2013 (47)
- ► Αυγούστου 2013 (38)
- ► Ιουλίου 2013 (49)
- ► Ιουνίου 2013 (41)
- ► Μαΐου 2013 (50)
- ► Απριλίου 2013 (45)
- ► Μαρτίου 2013 (57)
- ► Φεβρουαρίου 2013 (52)
- ► Ιανουαρίου 2013 (52)
-
▼
2012
(594)
- ► Δεκεμβρίου 2012 (47)
- ► Νοεμβρίου 2012 (44)
- ► Οκτωβρίου 2012 (53)
- ► Σεπτεμβρίου 2012 (38)
- ► Αυγούστου 2012 (34)
- ► Ιουλίου 2012 (39)
- ► Ιουνίου 2012 (46)
- ► Μαΐου 2012 (52)
- ► Απριλίου 2012 (49)
-
▼
Μαρτίου 2012
(76)
- ΟΔΟΣ: Ένα ζήτημα παρορμητικής νοοτροπίας
- Αυστηρό μήνυμα
- Μουσεία
- Παρουσίαση βιβλίων
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΝΩΝΤΑ ΤΣΙΓΚΑ: Έρχονται πίσω των σπιτιών οι πεθαμέν...
- ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Από το «αθώο» κουτσ...
- Vincent Willem van Gogh: De sterrennacht Πέτρος Β...
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Κάποτε στην Καστοριά [στήλη]
- ΟΔΟΣ: Μία πόλη αδιόρθωτη
- ΟΔΟΣ: ΗΛΙΑΣ ΠΑΠΑΜΟΣΧΟΣ: Ένας από τους πλέον καταξι...
- ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΥ ΟΡ. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗ: Οι κοινωνικοί εταίροι ...
- ΟΔΟΣ: Under control σε μία πόλη out of control
- ΟΔΟΣ: Ένας χρόνος
- Κάποτε στην Καστοριά [στήλη]
- ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΜΠΑΓΓΟΥ: Περιμένοντας την μικρή
- “Ο μυς της καρδιάς”: Μια... ποιητική συλλογή διη...
- 21 Μαρτίου: Εαρινή ισημερία
- ΟΔΟΣ: Ζει και βασιλεύει
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Η σκληρή πλευρά της ζωής
- Derek Walcott
- ΣΟΦΙΑΣ ΚΑΜΠΟΥΡΗ-ΓΚΙΤΣΟΥ: Το κούρεμα
- ΠΑΝΟΥ ΚΡΙΚΗ: Στην εποχή μας
- ΟΔΟΣ: Μια έμπρακτη απόδειξη ότι δεν έχουν ισοπεδωθ...
- ΜΠΕΣΣΗ ΜΙΧΑΗΛ: Η ανατροπή της κοινοτυπίας των (φ)α...
- unicode
- Κάποτε στην Καστοριά [στήλη]
- ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΔΑΟΥΤΟΠΟΥΛΟΥ: Μια πρότυπη γεωργοκτηνοτροφ...
- Β.Π. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Ενήδονα αυτάρκεις και πένθιμα υπε...
- Καθώς έρχεται η Κυβέρνηση Εθνικής Κατάθλιψης*
- ΒΑΣΙΛΗ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΥ: Ο άγνωστος σύντροφος του Ρήγα...
- ΝΙΚΟΥ ΜΕΡΤΖΑΝΙΔΗ: Άτιτλο
- ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΥ ΟΡ. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗ: Το Γόρδιον και ο Σαγγά...
- Yasou Aida!
- ΕΛΕΝΗΣ ΒΑΦΕΙΑΔΟΥ ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΑΟΥ: Πλατεία Ντουλτσό: ...
- ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΤΡΩΝΟΥ ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ: Η αποβολή
- Νέο Δ.Σ. στο μουσείο Μακεδονικού Αγώνα
- Το γιορτάζουν!
- ΠΕΡΔΙΚΚΑ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ: Σχεδιασμός ανάπτυξης;
- Ο χιονιάς του μέλλοντος
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ Χ. ΤΕΡΙΑΚΗ: Στον σύλλογο Πολυτέκνων
- ΟΔΟΣ: Κοινωνική ευαισθησία;
- ΟΥΡΑΝΙΑΣ ΜΠΑΓΓΟΥ: Καφενείο 2
- ΝΩΝΤΑ ΤΣΙΓΚΑ: “Φαίνεται πως εχτύπησαν τον Ίωνα...”
- ΒΑΣΙΛΗ ΤΣΕΜΑΝΗ: Λουκάς Παπαδήμος
- ΠΑΝΟΥ ΚΡΙΚΗ: Οι επιδιώξεις των γειτόνων μας
- ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΗΧΙΩΝ: Μύθος και πραγματικότης
- Χ.Τ.: ATH-KSO
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Είπαν:
- Θλιβερά απρόοπτα
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Ο Γ. Χουρμουζιάδης για την λαθρανασκαφή
- Κάποτε στην Καστοριά
- ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΔΑΟΥΤΟΠΟΥΛΟΥ: Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω.
- ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΧΟΛΕΒΑ: Το πνευματικό υπόβαθρο του Πα...
- ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: «Και ο Αρλεκίνος να...
- ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΠΗΧΙΩΝ: Αφελληνισμός των Ελλήνων
- «Βρίσκεται στα… χέρια»
- Οι 400 θέσεις κοινωφελούς εργασίας στον νομό Καστο...
- Στην κατηφόρα του Χασάνκατη
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Βιβλίο
- ΧΡΥΣΟΥΛΑΣ ΠΑΤΡΩΝΟΥ ΠΑΠΑΤΕΡΠΟΥ: Ο πύργος της Βαβέλ
- ΘΡΑΣΥΒΟΥΛΟΥ ΟΡ. ΠΑΠΑΣΤΡΑΤΗ: Η παράσταση τελείωσε
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
- Κάποτε στην Καστοριά
- Η πόλη της σάμπας
- Χ.Τ.: Νεοαποκαλυφθέν
- Β.Π. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗ: Το συναξάρι της 26ης Οκτωβρίου ε....
- ΜΑΚΗ Δ.: Η Καστοριά και τα ράμματα στη γούνα μας...
- ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΚΑΡΑΜΗΤΣΟΥ: Tι να γίνω αν μεγαλώσω;
- ► Φεβρουαρίου 2012 (50)
- ► Ιανουαρίου 2012 (66)
-
►
2011
(513)
- ► Δεκεμβρίου 2011 (50)
- ► Νοεμβρίου 2011 (42)
- ► Οκτωβρίου 2011 (34)
- ► Σεπτεμβρίου 2011 (37)
- ► Αυγούστου 2011 (41)
- ► Ιουλίου 2011 (40)
- ► Ιουνίου 2011 (39)
- ► Μαΐου 2011 (45)
- ► Απριλίου 2011 (63)
- ► Μαρτίου 2011 (56)
- ► Φεβρουαρίου 2011 (34)
- ► Ιανουαρίου 2011 (32)
-
►
2010
(469)
- ► Δεκεμβρίου 2010 (44)
- ► Νοεμβρίου 2010 (40)
- ► Οκτωβρίου 2010 (58)
- ► Σεπτεμβρίου 2010 (44)
- ► Αυγούστου 2010 (29)
- ► Ιουλίου 2010 (37)
- ► Ιουνίου 2010 (34)
- ► Μαΐου 2010 (40)
- ► Απριλίου 2010 (36)
- ► Μαρτίου 2010 (42)
- ► Φεβρουαρίου 2010 (25)
- ► Ιανουαρίου 2010 (40)
-
►
2009
(372)
- ► Δεκεμβρίου 2009 (44)
- ► Νοεμβρίου 2009 (35)
- ► Οκτωβρίου 2009 (20)
- ► Σεπτεμβρίου 2009 (26)
- ► Αυγούστου 2009 (17)
- ► Ιουλίου 2009 (30)
- ► Ιουνίου 2009 (32)
- ► Μαΐου 2009 (42)
- ► Απριλίου 2009 (33)
- ► Μαρτίου 2009 (43)
- ► Φεβρουαρίου 2009 (19)
- ► Ιανουαρίου 2009 (31)
-
►
2008
(319)
- ► Δεκεμβρίου 2008 (32)
- ► Νοεμβρίου 2008 (20)
- ► Οκτωβρίου 2008 (23)
- ► Σεπτεμβρίου 2008 (22)
- ► Αυγούστου 2008 (22)
- ► Ιουλίου 2008 (22)
- ► Ιουνίου 2008 (32)
- ► Μαΐου 2008 (31)
- ► Απριλίου 2008 (34)
- ► Μαρτίου 2008 (29)
- ► Φεβρουαρίου 2008 (20)
- ► Ιανουαρίου 2008 (32)
-
►
2007
(123)
- ► Δεκεμβρίου 2007 (25)
- ► Νοεμβρίου 2007 (26)
- ► Οκτωβρίου 2007 (15)
- ► Σεπτεμβρίου 2007 (19)
- ► Αυγούστου 2007 (1)
- ► Ιουλίου 2007 (13)
- ► Ιουνίου 2007 (7)
- ► Μαΐου 2007 (8)
- ► Απριλίου 2007 (5)
- ► Μαρτίου 2007 (4)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.