22.3.12

“Ο μυς της καρδιάς”: Μια... ποιητική συλλογή διηγημάτων


Το διήγημα μπορεί να χαμαιλεοντίζει προς δύο κατευθύνσεις, προς αυτήν του μυθιστορήματος αλλά και προς αυτήν του ποιήματος. Ας ονομάσουμε την πρώτη “αφηγηματική” και τη δεύτερη “ποιητική”.
Στην αφηγηματική το βάρος πέφτει σε μια ιστορία, άλλοτε πολύπλοκη και αφηγηματολογικά σύνθετη κι άλλοτε απλή σαν καθημερινή εμπειρία ή σκέψη εν εξελίξει. Εκεί μετράνε οι τρόποι αφήγησης και οι χαρακτήρες, οι οποίοι σε σύντομο διάστημα πρέπει να μπορούν να αναδείξουν τη λογοτεχνική ιδιαιτερότητά τους. Το βασικό σ’ αυτήν την περίπτωση είναι η κορύφωση να έλθει την κατάλληλη στιγμή και να κερδίσει τον αναγνώστη με ένα μαγικό άγγιγμα που προκύπτει από την οικονομία του έργου.
Στην ποιητική από την άλλη το βάρος πέφτει στη γλώσσα, που άλλοτε ατμοσφαιρική και υποβλητική κι άλλοτε λυρική, συναισθηματική, καμιά φορά υποκειμενικά στοχαστική, προσπαθεί να σαγηνεύσει τον αναγνώστη. Το διήγημα σ’ αυτήν την περίπτωση είναι πιο στατικό αλλά θέλγει αυτούς οι οποίοι αρέσκονται στο φορτίο των λέξεων και στον ρυθμό του λόγου.
Συνεπώς, η συλλογή διηγημάτων του Παπαμόσχου θα αρέσει στον αναγνώστη που υπάγεται στη δεύτερη κατηγορία και απελευθερώνει στην ντουζίνα των διηγημάτων της το υποδηλωτικό φορτίο των λέξεων σε μικρά κείμενα που διαβάζονται με την καρδιά (εύλογος ο τίτλος) και όχι με το μυαλό. Σε άλλα από αυτά, η ιστορία είναι απλώς η αφορμή, αφού η εστίαση είναι στο συναίσθημα και στη συγκίνηση, ενώ σε άλλα η ιστορία ατροφεί μέχρι απουσίας για να κυλήσει η αναγνωστική ματιά αμιγώς στο κλίμα του έργου.
Ένα διήγημα αναφέρεται στην καρδιακή πάθηση που εξαντλεί τον ήρωα, ένα άλλο αποτελεί μια παραμυθική περιγραφή της Καστοριάς, όπου γεννήθηκε και ζει ο συγγραφέας, σε ένα τρίτο ο θάνατος της μητέρας φέρνει στο προσκήνιο τη σχέση του αφηγητή και των γονιών του. Ο μικρόκοσμος του διηγηματογράφου και η γενέτειρα πόλη αποτελούν τις αφορμές για να σπινθηρίσει η ματιά του και να μετατρέψει σε λέξεις ό,τι πέρασε καταρχάς τις χαραμάδες της καρδιάς του.
Για να διαβάσεις τέτοια έργα, πρέπει να βρεις πέντε λεπτά απόλυτης ανεμελιάς και καρτερίας, να αφεθείς στον ρυθμό τους, να μη σκέφτεσαι το «μετά», ούτε μέσα στο έργο ούτε στη ζωή σου, να βυθιστείς στο τέμπο που δίνει ο συγγραφέας και να προσπαθήσεις να νιώσεις, να συναισθανθείς καλύτερα ό,τι προκάλεσε τη μικρή δόνηση και άναψε τον σπινθήρα για να γραφεί κάθε διήγημα. Γι’ αυτό λέω ότι αυτό χρειάζεται μια προσέγγιση των έργων σαν να είναι ποιήματα, κάτι για το οποίο πρέπει να είσαι προετοιμασμένος γιατί αλλιώς θα περιμένεις πλοκή και θα βλέπεις κύκλους.

Πατριάρχης Φώτιος
http://www.in2life.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ