2/3/19

Η κωμική όπερα του Ντονιτσέτι, απ' ευθείας από την Νέα Υόρκη στο ΤΕΙ Καστοριάς απόψε στις 19:55



Το κορίτσι του Συντάγματος

La fille du Régiment


ΤΙ ΓΥΡΕΥΕΙ μια νέα κοπέλα σε ένα Σύνταγμα Πεζικού; Η Μαρί υιοθετήθηκε από το Σύνταγμα όταν βρέθηκε, κοριτσάκι, εγκαταλειμμένη σε ένα πεδίο μάχης και ο λοχίας Σουλπίκιος την έχει σαν κόρη του. Η Μαρί όμως έγινε κοπέλα, ερωτεύτηκε ένα ντόπιο παλικάρι, τον Τόνιο, κι εκείνος ζητά την χείρα της από το… Σύνταγμα Πεζικού!

ΚΑΙ ΠΑΝΩ  που οι πεζικάριοι συναινούν στο γάμο των δύο νέων (και πώς όχι, αφού ο Τόνιο έχει ήδη τραγουδήσει στην άριά του εννέα κόντρα-ντο στη σειρά!), εμφανίζεται η αγγλίδα μαρκησία, θεία της Μαρί, αποκαλύπτει την ευγενή καταγωγή της κοπέλας και απαιτεί να την πάρει μαζί της, για να την αναθρέψει όπως αρμόζει σε μια γαλαζοαίματη. Τι μέλλει γενέσθαι;




Η συνέχεια των αναμεταδόσεων της ΜΕΤ   (μετά την Κάρμεν στις 2 Φεβρουαρίου) επιφυλάσσει την προβολή μιας σειράς από σπάνιους τίτλους που θα έχει την ευκαιρία το καστοριανό κοινό να απολαύσει μόνο στις ζωντανές μεταδόσεις με την Metropolitan Opera της Νέας Υόρκης.

"Το κορίτσι του Συντάγματος" είναι η επόμενη προγραμματισμένη μετάδοση, μεθαύριο Σάββατο 2 Μαρτίου στις 19:55 στο ΤΕΙ Καστοριάς. Ακολουθεί η "Βαλκυρία" το Σάββατο 30 Μαρτίου, στην πολυαναμενόμενη αναβίωση του δεύτερου μέρους της ρομαντικής τετραλογίας του "Κύκλου του Δαχτυλιδιού", του Wagner. Η εκπληκτική φετινή σεζόν της MET κλείνει το Σάββατο 11 Μαΐου με την προβολή για πρώτη φορά, του σύγχρονου αριστουργήματος του Poulenc "Οι διάλογοι των Καρμελιτών".




Στο «Κορίτσι του Συντάγματος»,  οι αστέρες του μπελκάντο, Pretty Yende και Javier Camarena ενώνονται σε μια πραγματική γιορτή φωνητικών πυροτεχνημάτων στη σκηνή της Met. Η έκπληξη που επιφυλάσσει σε αυτή την παράσταση η Met είναι η εμφάνιση της θρυλικής Kathleen Turner στην παγκόσμια πρεμιέρα της σε παραστάσεις όπερας, στον ομιλούντα ρόλο της δούκισσας του Κράκεντορπ. Ο Maurizio Muraro είναι ο λοχίας Σουλπίκιος και η Stephanie Blythe η αλλοδαπή Μαρκησία του Μπέρκενφιλντ. Ο Enrique Mazzola διευθύνει.




«Το κορίτσι του Συντάγματος» σε γαλλικό λιμπρέτο από τον Jules-Henri Vernoy de Saint-Georges και τον Jean-François Bayard διαδραματίζεται σε σύγχρονη εποχή, στην περίοδο του πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου. Αφηγείται την ιστορία ενός ορφανού κοριτσιού που μεγαλώνει στο στρατόπεδο ενός στρατιωτικού Συντάγματος. Η πλοκή και οι κωμικές ιστορίες εμφανίζονται όταν αρχίζουν τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα της νεαρής και παράλληλα αποκαλύπτεται η πραγματική της ταυτότητα.




Μια σειρά από γλυκιές μελωδίες του μπελκάντο συμπεριλαμβάνονται στο έργο αυτό, όπως και πολύχρωμα ντουέτα και υπέροχα τρίο των πρωταγωνιστών. Αποκορύφωμα των ερμηνειών που θα απολαύσει αποτελεί η άρια της πρώτης πράξης “Ah!, mes amis!”, την οποία λίγοι τενόροι έχουν την τεχνική δυνατότητα να ερμηνεύσουν φθάνοντας στην υψηλή νότα "C6" γνωστή ως "High C" ("κόντρα Ντο" – "Ντο6" στα ελληνικά).



«Το κορίτσι του Συντάγματος» (έκανε πρεμιέρα στις 1 Φεβρουαρίου 1840 στην Opéra-Comique - Salle de la Bourse του Παρισιού), είναι συμπαραγωγή της  Metropolitan Opera, της Royal Opera House του Λονδίνου και της Wiener Staatsoper της Βιέννης.




Πράξη Α’

H  Marie βρέθηκε μικρό κοριτσάκι από κάποιους στρατιώτες που την μεγάλωσαν. Την υιοθέτησε ολόκληρο το Σύνταγμα και τώρα ζει ευτυχισμένη ακολουθώντας το τύμπανο σε όλους τους ελιγμούς και τις μάχες ως vivandiere (μικροπωλήτρια που ακολουθεί το στρατεύμα πουλώντας τρόφιμα). Είναι ερωτευμένη με τον νεαρό Tυρολέζο Tonio. Όταν εκείνος μαθαίνει ότι μόνο κάποιο μέλος του Συντάγματος θα παντρευτεί την Marie, κατατάσσεται. Η μαρκησία του Birkenfeld όμως ισχυρίζεται πως η Marie είναι ανηψιά της και την παίρνει στον πύργο της, σκοπεύοντας να την αναθρέψει με τρόπο ταιριαστό στην ευγενή καταγωγή της.




Πράξη Β’ 

Η Marie ζει στον πύργο εδώ και ένα χρόνο, αλλά δεν μπορεί να προσαρμοστεί στην νέα ζωή της, παρ’ ότι η μαρκησία της εξομολογείται ότι είναι η μητέρα της.Η νεαρή κοπέλα πρόκειται να παντρευτεί τον γιο της δούκισσας του Krakenthorp και οι καλεσμένοι στον γάμο αρχίζουν αν έρχονται. Ωστόσο θυμάται τις ευτυχισμένες ημέρες που έζησε με τους στρατιώτες.Το Σύνταγμα έρχεται ακριβώς την στιγμή που η μητέρα του γαμπρού, η δούκισσα του Krakenthorp, ετοιμάζεται να υπογράψει το γαμήλιο συμβόλαιο. O Tonio, που έχει προαχθεί πλέον σε υπολοχαγό, αποκαλύπτει στην εκλεκτή συντροφιά το παρελθόν της Marie. Τα σχέδια για τον γάμο καταρρέουν και οι καλεσμένοι φεύγουν αγανακτισμένοι.Όμως η μαρκησία δίνει τώρα την άδεια και την ευχή της, στην Marie και στον Tonio να παντρευτούν.



Ο Ντομένικο Γκαετάνο Μαρία Ντονιτσέττι (Domenico Gaetano Maria Donizetti, 29 Νοεμβρίου 1797 - 8 Απριλίου 1848) ήταν ιταλός συνθέτης της εποχής του ρομαντισμού. Είναι ευρύτερα γνωστός για το οπερατικό του έργο, που περιλαμβάνει τις όπερες Λουτσία ντι Λάμερμουρ και Το ελιξίριο του έρωτα. Μαζί με τους Βιντσέντσο Μπελλίνι και Τζοακίνο Ροσσίνι θεωρείται ένας από τους κύριους εκπροσώπους του μπελ κάντο.

Γεννήθηκε στο Μπέργκαμο της Λομβαρδίας· ήταν ο νεότερος από τα τρία παιδιά μιας πτωχής, μικροαστικής οικογένειας. Έλαβε τα πρώτα του μαθήματα μουσικής από τον Σίμον Μάυρ, έναν γερμανό οπερατικό συνθέτη, που απασχολείτο ως μουσικός διευθυντής στην τοπική εκκλησία περί το 1802.

Αρχικά μέλος της εκκλησιαστικής χορωδίας, καταφέρνει το 1806 να εισαχθεί με υποτροφία στη νεοσύστατη από τον Μάυρ μουσική σχολή Lezioni Caritatevoli, όπου και εκπαιδεύεται στην αντίστιξη και τη φούγκα.

Λαμβάνοντας παραγγελίες από τον Πάολο Ζάνκα, κάνει τα πρώτα του δειλά βήματα στη σύνθεση· μεταξύ αυτών και η 4η του όπερα, η Zoraida di Granata, που προκαλεί τον θαυμασμό του θεατρικού επιχειρηματία Ντομένικο Μπαρμπάια. Ο εν λόγω ιμπρεσάριος του προσφέρει συμβόλαιο για την όπερα της Νάπολης και σύντομα έργα του αρχίζουν και παρουσιάζονται εκεί, αλλά και στη Ρώμη και το Μιλάνο.




Η πραγματική αναγνώριση έρχεται περί το 1830, με την όπερα Άννα Μπολένα, που κάνει πρεμιέρα στο Μιλάνο. Ο επακόλουθος θρίαμβος ταξιδεύει το όνομά του κατά μήκος της Ευρώπης, ενώ η επόμενή του όπερα, Το ελιξίριο του έρωτα (1832), καθιερώνεται αμέσως ως ένα αριστούργημα στην κατηγορία του κωμικού μελοδράματος.

Μετά την επιτυχία της όπερας Λουκρητία Βοργία (1833), ο Ντονιτσέττι εξαργυρώνει τη φήμη του ακολουθώντας τα βήματα του Ροσσίνι και του Μπελλίνι: παρουσιάζει στο Παρίσι την όπερα Marin Faliero, ωστόσο επισκιάζεται από τους Πουριτανούς του Μπελλίνι.

Επιστρέφοντας στη Νάπολη η καριέρα του απογειώνεται με τη Λουτσία ντι Λάμερμουρ, έργο βασισμένο στη νουβέλα του Γουόλτερ Σκοτ Η νύφη του Λάμερμουρ. Σ' αυτήν οφείλει το μεγαλύτερο μέρος της φήμης του και αποτελεί συνάμα ακρογωνιαίο λίθο του μπελ κάντο, που την κατατάσσει πλάι στη Νόρμα του Μπελλίνι.

Οι παραγγελίες για όπερες έρχονται πλέον τόσο από την Ιταλία όσο και από τη Γαλλία. Μεταξύ άλλων γράφει τον Πολιούτο, που λογοκρίνεται από τις αρχές, καθώς το ιερό του θέμα τον καθιστά ανάρμοστο για τη σκηνή. Κατόπιν τούτου, το 1838 εγκαθίσταται στο Παρίσι, όπου και συνθέτει μια ακόμη επιτυχημένη όπερα, με τίτλο La fille du régiment, που θα παρακολοθήσει το καστοριανό κοινό σήμερα Σάββατο 2 Μαρτίου στο ΤΕΙ Καστοριάς.




Με την σύζυγό του, Βιρτζίνια Βασσέλλι, απέκτησαν τρία παιδιά, από τα οποία κανένα δεν επέζησε. Ένα χρόνο μετά τον θάνατο των γονιών του χάνει και τη γυναίκα του, ενώ περί το 1843 ο ίδιος εμφανίζει συμπτώματα σύφιλης και πιθανής διπολικής διαταραχής.

Το 1845 εισάγεται σε ίδρυμα αποκατάστασης και αργότερα μεταφέρεται στο Παρίσι, όπου και λαμβάνει την απαραίτητη φροντίδα. Σύμφωνα με την επιθυμία του επιστρέφει στη γενέτειρά του, το Μπέργκαμο, όπου και -μετά από αρκετά χρόνια σε κατάσταση ημιάνοιας- αφήνει το 1848 την τελευταία του πνοή.

Ετάφη αρχικά στο κοιμητήριο του Βαλτέσσε, ωστόσο στα τέλη του 19ου αιώνα η σoρός του μεταφέρεται στη Βασιλική της Σάντα Μαρία Ματζιόρε του Μπέργκαμο, πλάι στο μνήμα του πρώτου του δασκάλου, Σίμον Μάυρ.





  • ΤΕΙ Καστοριάς  Σάββατο 2 Μαρτίου 2019 στις 19:55. Προβολή με ελληνικούς και αγγλικούς υπότιτλους, στο αμφιθέατρο του ΤΕΙ Καστοριάς, από την κοινωφελή επιχείρηση του δήμου Καστοριάς Ορεστειάς με την συνεργασία του Ομίλου Αντέννα. Διάρκεια της παράστασης 2:35' συμπεριλαμβανομένου ενός διαλείμματος 28' λεπτών.
  • Διεύθυνση ορχήστρας: Enrique Mazzola. Σκηνοθεσία: Laurent Pelly. Σκηνικά: Chantal Thomas. Κοστούμια: Laurent Pelly. Φωτισμοί: Joël Adam. Διανομή: Μαρί (Pretty Yende), Tόνιο (Javier Camarena), (Stephanie Blythe), Σουλπίκιος (Maurizio Muraro) και η Κάθλιν Τέρνερ στην δούκισσα του Κράκεντορπ.
  • Τιμές εισιτηρίων: 15,00 € (10,00 € μαθητικά, φοιτητικά, άνεργοι, ΑΜΕΑ). Με το κουπόνι της ΟΔΟΥ 1+1 η τιμή είναι 15,00 € για δύο άτομα (δηλαδή 7,50 € το άτομο). Η προσφορά είναι για 15 εισιτήρια (30 άτομα). Είναι απαραίτητη η δήλωση ονοματεπώνυμου στην εφημερίδα (ΟΔΟΣ, Μητροπόλεως 4,  τηλ. 2467029638, e-mail: odos-kst@otenet. gr) η οποία θα καταρτίσει ονομαστικό εκπτωτικό κατάλογο.  

Επόμενη παράσταση: 
30 Μαρτίου 2019, Die Walküre (Οι Βαλκυρίες) του Ρίχαρντ Βάγκνερ, υπό την διεύθυνση του Philippe Jordan. Σκηνοθεσία: Robert Lepage. Με τους Christine Goerke, Eva-Maria Westbroek, Stuart Skelton, Jamie Barton, Greer Grimsley κ.ά.



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.