20/4/19

ΟΔΟΣ: Με το καντάρι της δημοκρατίας και της δημοκρατικότητας


ODOS newspaper of Kastoria
ΟΔΟΣ 6.12.2018 | 963

Οι καταλήψεις που πραγματοποιούνται σε σχολικούς χώρους (λύκεια και γυμνάσια) τις τελευταίες εβδομάδες με αφορμή (ίσως και πρόσχημα) την Συμφωνία των Πρεσπών για την «ονοματοδοσία» των Σκοπίων, διακρίνονται κυρίως για την απροθυμία της πλειοψηφίας των μαθητών να συμμετέχει σε αυτές και πάντως όχι την εντυπωσιακή μαζικότητά τους. Η πλειονότητα των μαθητών δεν μετέχει. Όμως αυτό δεν σημαίνει κατ’ ανάγκη ότι εκφράζει (θετική) άποψη για την συγκεκριμένη συμφωνία με τα Σκόπια.

Έτσι, αρκετές από τις καταλήψεις αυτές εντυπωσίασαν περισσότερο για την ιδιόρρυθμη συνθηματολογία τους στα πανό και την ακρότητα εκφράσεων σε συνθήματα στις διαδηλώσεις. Για το μέγα «πάθος» και όχι για το «μέγα» πλήθος.

Το φαινόμενο, παρά την περιορισμένη έκτασή του όπως ήταν περίπου φυσικό, κέντρισε το ενδιαφέρον όχι μόνο των πολιτικών κομμάτων και των ΜΜΕ. Αλλά και της κοινωνίας πιο γενικά. Διότι αναφέρθηκε πώς οι καταλήψεις αυτές είναι «ύποπτες», επειδή εμφανίσθηκαν σε ουδέτερο χρόνο. Τάχα εκ του μη όντος. Ενώ είχε σιγάσει με κάποια έννοια ο θόρυβος των πρώτων μηνών μετά τις Πρέσπες. Και πράγματι με μια πρώτη ματιά, έτσι (μπορεί να) είναι.

Αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι ότι οι περισσότερες «αναλύσεις» που έγιναν, ιδιαίτερα από κόμματα, τα δημοσιογραφικά σχόλια με πρώτη φυσικά την… αντικειμενική ΕΡΤ, αναφέρονται σε ακραίες, ακροδεξιού τύπου εθνικιστικές εκδηλώσεις. Και όσοι μετέχουν σε αυτές «εχθροί», όπως βαπτίζεται κάθε ένας που δεν είναι φίλος, πειθήνιος χειροκροτητής των κυβερνητικών χειρισμών. Με συνέπεια όλων αυτών των γενικεύσεων να έχει πέσει βαρύ το στίγμα, η «ρετσινιά» στις πλάτες των μαθητών.

Μια ρετσινιά που θα μείνει ακόμη και στην περίπτωση που δεν συμβαίνει κάτι απ’ όλα τα ανωτέρω. Στην περίπτωση δηλαδή που περιστασιακά, η άγαρμπη, ακραία και άξεστη συνθηματολογία, που ασφαλώς σε ορισμένες περιπτώσεις προκαλεί κιόλας, είναι τεκμήριο της κακής παιδείας και εκπαίδευσης, της έλλειψης αγωγής αλλά της υστέρησης μόρφωσης. Και όχι αρνητικό τεκμήριο «δημοκρατικότητας», από το είδος που αναγνωρίζει η ΕΡΤ, απονέμοντας «πιστοποιητικά» ή «εύσημα» κατ’ αρέσκεια.

Οι καταλήψεις αυτές παρουσιάστηκαν ως φαινόμενο, με καθυστέρηση όπως πάντα και στην Καστοριά στις 29 Νοεμβρίου, με «happenings» που πραγματοποιήθηκαν στα λύκεια της Καστοριάς, και την συμμετοχή όμως μικρού αριθμού μαθητών. Χωρίς καν αξιοσημείωτη μαζικότητα και με συνθήματα, που ούτε λίγο ούτε πολύ, μοιάζουν με αυτά που συναντά κανείς και στην υπόλοιπη Ελλάδα.

Τι έγινε άραγε; «Ψέκασαν» τα αεροπλάνα στα σχολεία ακροδεξιά και εθνικισμό; Και γι’ αυτό «ξεσηκώθηκαν» μερικές δεκάδων μαθητών, που πάντως δεν διαμαρτύρονται για οτιδήποτε άλλο, όπως η ανεργία στην Καστοριά, ούτε για την ερήμωση του τόπου. Ή μήπως υπάρχουν άλλες εξηγήσεις; (αν υπάρχουν).

Προς το παρόν τίποτε δεν είναι δεδομένο. Στην περίπτωση που οι καταλήψεις των μαθητών, αυθαίρετες και παράνομες ασφαλώς, είναι υποκινούμενες, ενδιαφέρον έχει να αποδειχθεί κάποια στιγμή στο μέλλον αν υπάρχουν ηθικοί ή ακόμη και άλλοι φυσικοί αυτουργοί και υπεύθυνοι.

Με την ευκολία που ο καθείς χαρακτηρίζει τον άλλον στην Ελλάδα, με μια ρετσινιά να έχει να «πορεύεται», τελικά όλα τα ενδεχόμενα είναι πιθανά σχετικά με τον υποκινητή και πραγματικό καταληψία: Να είναι για παράδειγμα, όχι το «αυγό του φιδιού», όπως τόσο εύγλωττα αλλά επιδερμικά αναφέρεται σε έκτακτη ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Καστοριάς, αλλά το ίδιο το φίδι, δηλαδή τα ναζιστικά μορφώματα που εκδηλώνονται πια ελεύθερα στην Ελλάδα; Να είναι επίσης για παράδειγμα, κύκλοι της Εκκλησίας που συχνά με ατυχή συνθηματολογία καλούν εθνεγερτικά τους νέους να γίνουν τρελοί Παύλοι Μελάδες, όπως ακούστηκε και στην Καστοριά.

Να κρύβεται πίσω απ’ όλα αυτά ξένη δύναμη, κάποιο ξανθό σλαβικό γένος, το γνωστό δηλαδή που επιβιώνει στις ονειρώξεις του Έθνους ως πανάκεια για κάθε νόσο (και όχι μόνο), μιας και ως γνωστό το συγκεκριμένο έθνος, σλαβικό, ομόδοξο, και παλαιοημερολογίτικο, αντέδρασε από την πρώτη στιγμή στην συμφωνία των Πρεσπών, θέλοντας την «Μακεδονία» των γειτόνων να κυριαρχεί στην περιοχή;


ODOS newspaper of Kastoria
ΟΔΟΣ 6.12.2018 | 963 | σ.3

Να είναι πάλι, ακόμη και η ίδια η κυβέρνηση των ΣυριζΑνελ, που έχει κάθε λόγο να επιχειρεί να συσπειρώνει τα ακροατήριά της, προκαλώντας αντιδραστικά αντανακλαστικά μέσω τέτοιων «κινδύνων» για τις δημοκρατικές κατακτήσεις και τα επιτεύγματα της συμμαχικής διακυβέρνησής τους; Τέλος μπορεί να είναι η Νέα Δημοκρατία, το ΠαΣοΚ και οι ΚινΑλ μέχρι και το Ποτάμι,  -όχι της Λαρίσης- αλλά του κ. Θεοδωράκη, που έχει ταχθεί υπέρ της συμφωνίας των Πρεσπών ανοικτά και χωρίς περιστροφές; Να είναι μια η αιτία και ο υποκινητής, ή όλα αυτά να οφείλονται σε παράλληλη δράση;

Καμιά απάντηση δεν μπορεί να δοθεί τώρα, ενώ ενδέχεται οι καταλήψεις των λυκείων της Καστοριάς να μην υποκινούνται από κανένα και να είναι γνήσιες «αυθεντικές» μορφές λαϊκής έκφρασης, για κάποιους αποκρουστικές και για κάποιους άλλους συμπαθείς. Ένα είδος λαϊκής παράδοσης, που κανονικά θα έπρεπε να υποστηρίζουν όσοι είναι αφοσιωμένοι σ’ αυτή.

Ενδέχεται τέλος πάντων να ισχύει ό,τι ακριβώς με τις διαδηλώσεις των ενηλίκων, των διαμαρτυριών του 2011 και 2012 έξω από την Βουλή. Όταν αριστεροί αρνητές του συστήματος και ψεκασμένοι δεξιοί, όλοι από τα άκρα του πολιτικού φάσματος, από την ίδια χύτρα του λαϊκισμού, φώναζαν τα περίφημα εκείνα συνθήματα «Να καεί, να καεί, το  μπουρδέλο η Βουλή» και η «Χούντα δεν σταμάτησε το ’73, εμείς θα την κηδέψουμε σε τούτη την πλατεία».

Ενδέχεται μάλιστα οι σημερινοί μαθητές που διαδηλώνουν με αντίστοιχης ποιότητας συνθήματα, να είναι τα μικρά παιδιά εκείνων των γονιών, που ζητούσαν να καεί η Βουλή, προφανώς με κάποιους εγκλωβισμένους μέσα, που τώρα άρχισαν να μεγαλώνουν. Τίποτε δεν αποκλείεται. Ή μήπως όχι;

Μόνο που τότε, καμιά ΕΡΤ, κανείς ΣυΡιζΑ και καμιά ένωση λειτουργών μέσης ή άλλης εκπαίδευσης, δεν μίλησαν για φασισμό. Και αυγά φιδιών που καίνε Βουλές. Όπως, δεν μίλησαν ποτέ σε αντίστοιχες αφορμές.

Για την ΟΔΟ, η αισθητική των καταλήψεων αυτών που αντιπροσωπεύει το επίπεδο του δημόσιου λόγου στην Καστοριά, είναι ανησυχητικά υποβαθμισμένη και επιδερμική. Από πλευράς ουσίας, η υπόθεση φλερτάρει ασύστολα με την άρνηση της δημοκρατίας και ένα αντιδραστικό τυφλό εθνικισμό. Που δεν διαφέρει σε τίποτε με τα μορφώματα της ακροδεξιάς και της αριστεράς. Αλλά ούτε και με τις διαδηλώσεις εκείνες έξω από την Βουλή. Διότι και εκεί υπήρχαν μορφώματα. Εκτός κι αν οι θαυμαστές του Φιντέλ Κάστρο και του Μαδούρο, μπορούν να θεωρηθούν δημοκράτες.

‘Ομως το ερώτημα είναι, εάν όλες αυτές οι επιθέσεις  -για πρώτη φορά τόσο δυναμικές - εναντίον των δήθεν καταλήψεων και οι χαρακτηρισμοί είναι λογικοί και τηρούν το μέτρο. Το ερώτημα είναι, για ποιο λόγο οι καταλήψεις στις οποίες καίγονται οι σημαίες της χώρας, καθυβρίζεται η δημοκρατία και η δημοκρατική τάξη με το πολιτικό της υπόβαθρο, δεν συσπειρώνουν την μαζική κατακραυγή. Γιατί δεν στιγματίζονται ως αντιδημοκρατικές και παράνομες, με φίδια, αυγά και πράσινα άλογα.

Υπάρχουν καλές και κακές καταλήψεις, βανδαλισμοί και συνθήματα κατά της δημοκρατίας; Αυτό διδάσκει τελικά η εξέλιξη; Τι περιμένουν όλοι αυτοί που διαμαρτύρονται για τις καταλήψεις, από παιδιά που μεγαλώνουν σε μια πόλη όπου μαζί με τις ελληνικές σημαίες, αντί να υπάρχει η σημαία της Ευρωπαϊκής Ένωσης παντού, φιγουράρει αποκλειστικά η σημαία του Βυζαντίου;

Πόσο αλήθεια είναι εύλογο και δικαιολογημένο, σε μια πόλη, της Μακεδονίας όπως η Καστοριά, στην οποία κανείς διάλογος δεν υπήρξε, κανένα (ή έστω ελάχιστα) ψηφίσματα ή διαμαρτυρίες δεν ακούστηκαν για την Συμφωνία των Πρεσπών, και μάλιστα για όλες τις διατάξεις της που προκαλούν σοβαρά προβλήματα στην Ελλάδα, ούτε από το Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, ούτε από το Δημοτικό Συμβούλιο Καστοριάς, ούτε από πολιτιστικούς φορείς και επαγγελματικά σωματεία, ούτε καν από την Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης, να γίνονται όλοι τώρα κριτές και επικριτές.

Πώς μπορούν όλοι αυτοί οι επικριτές, με το καντάρι της δημοκρατίας και της δημοκρατικότητας, να βαφτίζουν και να αναγορεύουν σε δημοκράτες και αντιδημοκράτες, εθνικιστές και επικίνδυνους όσους δεν σκέφτονται με τον δικό τους τρόπο; Όσους δεν συμφωνούν με τις απόψεις τους.

Πόσο θεμιτό ή και σκόπιμο είναι, να χαρίζονται στην ακροδεξιά και τον εθνικισμό, αντιδράσεις αυτού του είδους, της έντασης και της «επικινδυνότητας», όπως οι κάπως γελοίες και σίγουρα άγαρμπες καταλήψεις των μαθητών της Καστοριάς, στην ακροδεξιά;


ODOS newspaper of Kastoria
6.12.2018 | 963 | σ.4

Τα σχόλια αυτά είναι αναπόφευκτα από την στιγμή που μέχρι και το ΔΣ της ΕΛΜΕ, δηλαδή οι καθηγητές της μέσης Εκπαίδευσης Καστοριάς δεν αισθάνθηκαν την ανάγκη να προστατεύσουν τους μαθητές τους, αλλά να τους κατακεραυνώσουν. Και μάλιστα όχι επειδή δέχθηκαν άκριτα την συμφωνία των Πρεσπών, στην οποία περιλαμβάνονται διατάξεις προφανώς προκλητικές και απαράδεκτες, όπως περί Μακεδονικής εθνικότητας, περί γλώσσας των Μακεδόνων, περί αλυτρωτισμού εκ μέρους της Ελλάδος που αφορά και την Εκπαίδευση. Αλλά επειδή διαμαρτυρήθηκαν με τον συγκεκριμένο τρόπο. Που ασφαλώς δεν είναι ο καλύτερος. Ούτε όμως και ο χειρότερος.

Σημειώνεται για παράδειγμα στην ανακοίνωση της ΕΛΜΕ πώς της «είναι γνωστό ότι το ζήτημα υποκινήθηκε από ακροδεξιούς κύκλους, οι οποίοι εκμεταλλεύονται τον ενθουσιασμό, τον αυθορμητισμό και τον αγνό πατριωτισμό των εφήβων, με απώτερο σκοπό να τους στρέψουν προς τις σκοτεινές ατραπούς του εθνικισμού και της μισαλλοδοξίας». 

Όμως, η καταγγελία αυτή είναι σοβαρή και αφορά ποινικά αδικήματα. Ωστόσο δε παραθέτει στοιχεία για όλες αυτές τις σοβαρότατες καταγγελίες της και δεν περιλαμβάνει οτιδήποτε πρακτικό που να διαφοροποιεί την καταγγελία από την γενικότητα και την αοριστία της. Επαναλαμβάνει, αν δεν μηρυκάζει απλά, τις καταγγελίες της ΕΡΤ. Είναι όμως αυτό σωστό και δίκαιο;

«Ζητήματα τέτοιας βαρύτητας, η επεξεργασία των οποίων απαιτεί κριτική σκέψη και επιστημονική τεκμηρίωση, απαιτούν σχολεία ανοικτά, ελεύθερο και νηφάλιο διάλογο θεμελιωμένο στις αξίες της δημοκρατίας, της ιστορικής ευθύνης και της απροκατάληπτης έρευνας», αναφέρει με βαρυσήμαντο τρόπο στην ανακοίνωσή της η ΕΛΜΕ Καστοριάς. Όμως δεν αποδεικνύει τον νόμιμο λόγο για τον οποίο δικαίωμα άποψης και αντίδρασης (ή συμφωνίας) δικαιούνται αποκλειστικά οι επιστήμονες και όσοι αντιλαμβάνονται την ιστορική ευθύνη, όπως οι ίδιοι, και όχι οι υπόλοιποι.

Ούτε πολύ περισσότερο (και ακόμη χειρότερα) επικαλείται ή αποδεικνύει, ότι τα όσα αναφέρει περί κριτικής σκέψης, επιστημονικής τεκμηρίωσης, σε ανοικτά σχολεία με ελεύθερο και νηφάλιο λόγο πραγματοποιήθηκαν, έστω και μια εκδήλωση για το θέμα της Συμφωνίας των Πρεσπών στην Καστοριά, με πρωτοβουλία των καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης της Καστοριάς, Και ότι οι διαμαρτυρόμενοι και καταληψίες μαθητές αρνήθηκαν να συμμετάσχουν και αρνήθηκαν τον διάλογο.

Δέκα (10) μήνες μετά την Συμφωνία των Πρεσπών, στην έκτακτη ανακοίνωση των λειτουργών της Καστοριάς, δεν αναφέρεται ούτε μισή λέξη στην Μακεδονία, ούτε μισή στον αλυτρωτισμό των γειτόνων.

Επομένως το «καλούμε λοιπόν τους μαθητές να κλείσουν τα αυτιά τους στις σειρήνες της πατριδοκαπηλίας και να ορθώσουν την αγωνιστικότητά τους ως αντίσωμα στο δηλητήριο του φιδιού που καιροφυλακτεί», θα άρμοζε να συνοδεύεται από προτάσεις για υπεύθυνη ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων. Κάτι τέτοιο όμως δεν περιλάμβανε η καταγγελία της ΕΛΜΕ. Ούτε της ΕΡΤ.

Όπως δεν περιλάμβαναν τίποτε για το αυγό του φιδιού που ενδέχεται να καιροφυλακτεί στα Σκόπια, όπου 2-3 μέρες αργότερα, ο πρωθυπουργός Ζόραν Ζάεφ ανακοίνωσε στην Βουλή της χώρας του, ότι στο μέλλον θα αξιώσουν να διδάσκεται η «μακεδονική» γλώσσα τους στην Ελλάδα. Δηλαδή στα σχολεία.

Μόνο που αυτή την φορά καμιά ΕΡΤ και καμιά κυβέρνηση δεν αντέδρασαν το ίδιο δυναμικά για τις δηλώσεις αυτές, που δείχνουν το μονοπάτι της περιπέτειας στο οποίο σπρώχνεται η Ελλάδα, εξ αιτίας μιας κακής συμφωνίας.



Φωτογραφία: Νικηφόρα νεότητα ή Νικηφόρος έφηβος, σπάνιο ορειχάλκινο άγαλμα, μερικοί το αποδίδουν στον Λύσσιππο (390-300 πΧ) ή στη σχολή του, μουσείο Getty Λος Άντζελες (διεκδικείται από την Ιταλία διότι βρέθηκε σε ναυάγιο στην Αδριατική, προερχόμενο από την Ελλάδα).

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 6 Δεκεμβρίου 2018, αρ. φύλλου 963

Σχετικά:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.