10.11.21

ΙΩΑΝΝΗ ΣΚΟΡΔΑ: Αγαπητή ΟΔΟΣ


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς | Ιωάννης Σκόρδας
Καθώς ένας επισκέπτης της Καστοριάς σταθμεύει στην Αθηνάς, θα έρθει αντιμέτωπος με την ελεγχόμενη στάθμευση, ψάχνοντας το μηχάνημα για να πληρώσει το τέλος.


Αγαπητή ΟΔΟΣ,

Μόλις στο προηγούμενο φύλλο έκδοσης σου έγινε αναφορά μέσα από την στήλη για την υπερφολόγηση που υφίστανται οι πολίτες της Καστοριάς. Και όχι άδικα, αν αναλογιστεί κανείς την άποψη που φέρουν οι ίδιοι οι πληρωτές. Τόσο μέσω των αυξημένων δημοτικών τελών που εκδίδονται στους λογαριασμούς ρεύματος, όσο και των υπέρογκων παγίων ύδρευσης και αποχέτευσης που λαμβάνουν στα χέρια τους οι καταναλωτές από την υπηρεσία της «Σώπασε κυρά Δέσποινα και μην πολυδακρύζεις» ΔΕΥΑΚ.

Εν μέσω όλου αυτού του φορολογικού βέρτιγκο, άκουσα και την συνέντευξη που παραχώρησε ο μοναδικός υπεύθυνος για τις αυξήσεις που αντικρύζουν οι δημότες της Καστοριάς, κ. Κορεντσίδης, σε τοπικό ραδιόφωνο πριν από 15 μέρες. Η αλήθεια είναι πως εξεπλάγην από τα όσα άκουσα.

Όχι γιατί αρνήθηκε όλη αυτήν την φορολογική επιβάρυνση —πως θα μπορούσε άραγε—, αλλά για τον τρόπο που αντιλαμβάνεται αυτό το μείζον κοινωνικό ζήτημα. Στο οποίο ήρθε να προστεθεί και εκείνο της φορολόγησης ενταφιασμού, με το οποίο θα επιβαρύνονται οι οικείοι των αποθανόντων.

Αρχικά, ο δήμαρχος Καστοριάς κ. Κορεντσίδης έκανε αναφορά στην κατά 50% περίπου αύξηση των δημοτικών τελών που επιβλήθηκαν στους κατοίκους Καστοριάς. Και όπως τότε —που επιβλήθηκαν— έτσι και τώρα έκανε αναφορά για τον λόγο που έγινε αυτήν η δυσβάστακτη αύξηση. Που δεν ήταν κανένας άλλος —ή μήπως και όχι;— από το οικονομικό “νοικοκύρεμα” του δήμου Καστοριάς προς την ΔιΑΔυΜα της οποίας είναι… αντιπρόεδρος.

Για χρέη που παρέλαβαν και όχι που δημιούργησαν, για να είναι ακριβή αυτά που γράφονται. Αλλά αγαπητή ΟΔΟΣ, ο δήμαρχος Καστοριάς δεν ήταν εκείνος που ανακοίνωσε την είδηση πως ο τέως υπουργός Εσωτερικών κ. Τάκης Θεοδωρικάκος πριμοδότησε με 1.700.000 ευρώ τα δημοτικά ταμεία για την συγκεκριμένη οικονομική εκκρεμότητα; Πιστεύω να το θυμάσαι και εσύ, αλλά και ο ίδιος ο κ. Κορεντσίδης.

Μήπως θα μπορούσες να εξηγήσεις εσύ από την πλευρά σου στους δημότες Καστοριάς, γιατί αφού έπεσε τόσο χρήμα, συνεχίζουν οι πολίτες να πληρώνουν υπέρογκα δημοτικά τέλη, ενώ έχει μεσολαβήσει η κυβερνητική οικονομική ανάσα;

Εγώ προσωπικά δεν μπορώ να το κάνω, ειδικά όταν ο ίδιος ο δήμαρχος Καστοριάς δήλωσε σε αντιπροσωπεία των προέδρων των δημοτικών κοινοτήτων επί λέξει πως «ο Δήμος Καστοριάς είναι ο μοναδικός στην Δυτική Μακεδονία που δεν χρωστά ούτε ευρώ στην ΔιΑΔυΜα»!

Πώς γίνεται να έχει ψηφιστεί υπερφορολόγηση των πολιτών για προηγούμενο δημοτικό χρέος, να φτάνει σε σημείο να γίνεται απόσβεση του χρέους με κυβερνητική παρέμβαση, αλλά να παραμένουν αυξημένα τα δημοτικά τέλη; 

Αν μπορείς να δώσεις εσύ εξήγηση ή κάποιος από τον Δήμο Καστοριας, καλά θα ήταν να το έκαναν προς ενημέρωση των πολιτών, που ακόμα χρυσοπληρώνουν χωρίς ανταποδοτικά οφέλη.

Ή όπως αναρωτιούνται πολλοί Καστοριανοί, ενδιαφέρον θα είχε να αναφέρει κάποιος από την δημοτική αρχή, πόσα θα είναι τα επιπλέον χρήματα που θα εισπράξει ο δήμος Καστοριάς μέχρι να ψηφιστεί (;) η κατάργηση των φορολογικών αυξήσεων που επέβαλαν με το «καλημέρα σας».



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς | Ιωάννης Σκόρδας
Το μηχάνημα πληρωμής της ελεγχόμενης στάθμευσης θα το βρει ακριβώς απέναντι, επί της Μητροπόλεως. "Πληρώνεται εδώ". Καθώς το μηχάνημα δεν λειτουργεί, θα ψάξει να βρει άλλο, πιο κάτω. 



Αν ποτέ γίνει εδώ που το συζητάμε και σύμφωνα με την φορολογική πολιτική που εφαρμόζει η δημοτική αρχή με επικεφαλής τον κ. Κορεντσίδη. Αλλά και για ποιον σκοπό θα δαπανηθούν. Και αυτό θα είχε το ενδιαφέρον του. Μακροπρόθεσμα βέβαια, αλλά καλό θα ήταν να δοθούν απαντήσεις σε ερωτήματα που ευλόγως δημιουργούνται στους πολίτες της Καστοριάς. Αν δικαιούνται βεβαίως να έχουν ερωτήματα.

Και αν το παραπάνω ζήτημα προσφέρεται για συζήτηση μεταξύ των Καστοριανών, αυτό που φαίνεται να το ξεπερνά είναι ακόμη μια δυσάρεστη φορολογική επιβάρυνση που περιμένει τους κατοίκους της πόλης. Αλλά και των περιχώρων. Και αυτό δεν είναι άλλο από το δημοτικό τέλος ταφής που θα αποδίδεται στα ταμεία του δήμου από το τρέχον έτος και έπειτα.

Μπορεί να φαίνεται κάπως μακάβρια η συζήτηση και ενδεχομένως έτσι να είναι. Αλλά όσοι έχουν απομείνει να κατοικούν στην Καστοριά, θα έρθουν αντιμέτωποι με ακόμη μία φορολογική επιβάρυνση, που έχει τεθεί σε ισχύ από την δημοτική αρχή του κ. Κορεντσίδη.

Γιατί μπορεί να προσπάθησε να αποποιηθεί τις ευθύνες και για την συγκεκριμένη επιβάρυνση, κάνοντας λόγο για συστάσεις που έγιναν από το ελεγκτικό συμβούλιο του κράτους προς τον δήμο Καστοριάς, αλλά ενώ είχε την δυνατότητα να τον επιβάλλει σε μέλλοντα χρόνο, η δημοτική πλειοψηφία επέλεξε την δεδομένη χρονική στιγμή. Με τις όσες δυσκολίες έχει φέρει, η οικονομική και υγειονομική κρίση στον τόπο μας.

Αντί λοιπόν να επιχειρείται η ελάφρυνση των ήδη εξαθλιωμένων οικονομικά δημοτών του, σε έναν τόπο με μία από την υψηλότερη ανεργία στην χώρα, ο Δήμος Καστοριάς, επιλέγει τον περαιτέρω οικονομικό “στραγγαλισμό” τους. Οι δημοτικοί αιρετοί έχουν υπερφορολογικό όραμα για το σύνολο των δημοτών και αυτό βγαίνει παραέξω. Αγαπητή ΟΔΟΣ, ελπίζω να καταλαβαίνεις και εσύ, πως οι δημοτικοί θέλουν να χαρούν με την φοροελάφρυνση των πολιτών, αλλά η εισπρακτική χαρά δεν τους αφήνει.

Και δεν αρκούσε η χρονική συγκυρία που επέλεξε η δημοτική αρχή για να φορτώσει κι άλλα βάρη στους πολίτες, ο κ. Κορεντσίδης άφησε να εννοηθεί πως από του χρόνου, το συγκεκριμένο τέλος θα είναι από «μηδενικό ως εντελώς συμβολικό». Και αν ισχύει κάτι τέτοιο αγαπητή ΟΔΟΣ, γιατί δεν προτίμησε η δημοτική αρχή —ενώ της δινόταν η ευκαιρία— να το παρατείνει ως προς την επιβολή και να το θέσει σε ισχύ από του χρόνου που θα ισχύουν τα “μηδενικά ή τα συμβολικά ποσά”; «Γιατί έχουν έφεση προς την φοροείσπραξη» λένε κάποιοι και ψάχνω να βρω μια καλή δικαιολογία να μην συμφωνήσω μαζί τους.


Όσοι έχουν απομείνει να κατοικούν στην Καστοριά, θα έρθουν αντιμέτωποι με ακόμη μία φορολογική επιβάρυνση, που έχει τεθεί σε ισχύ από την δημοτική αρχή του κ. Κορεντσίδη: το δημοτικό τέλος ταφής.




Μεταξύ των άλλων, αναφέρθηκε και στην περίπτωση δημιουργίας υδατοδρομίου στην λίμνη της Καστοριάς. Αρχικά αγαπητή ΟΔΟΣ, θα πρέπει να διευκρινιστεί η ύπαρξη του αεροδρομίου στο Άργος Ορεστικό, το οποίο όμως δεν λειτουργεί ορθά. Όχι γιατί οι κάτοικοι του νομού δεν επιθυμούν τα ταξίδια ή τον συγκεκριμένο τρόπο μετακίνησης, αλλά γιατί παρά το γεγονός πως η πτήση Καστοριά-Αθήνα-Καστοριά είναι επιδοτούμενη ως άγονο αεροπορικό δρομολόγιο, το κόστος εισιτηρίου παραμένει αρκετά υψηλό.

Παράλογα υψηλό, ειδικά αν αναλογιστεί κανείς τον τύπο του αεροσκάφους (δικινητήριο ελικοφόρο) και την εξυπηρέτηση που προσφέρουν μέσα σε αυτό. Άσε δε, που αν κάποιος συγκρίνει τις τιμές αυτές με τις τιμές που έχουν άλλες πτήσεις, για το εσωτερικό και το εξωτερικό, τότε αυτό φαντάζει ως απόλυτα εξωφρενικό.

Μάλιστα, για τον υψηλό ναύλο της πτήσης, δεν είναι λίγοι που προτιμούν να επισκέπτονται το γειτονικό αεροδρόμιο των Ιωαννίνων ή ακόμη και της Θεσσαλονίκης, για να “πετάξουν” προς τον προορισμό τους. Και παρόλο που μεσολαβούν τα έξοδα της οδικής μετακίνησης —από και προς τα Ιωάννινα και Θεσσαλονίκη— ακόμα και έτσι τα συνολικά έξοδα είναι λιγότερα από το χρησιμοποιήσει κάποιος  πτήση από την Καστοριά.

Αυτό είναι το πρόβλημα που πρέπει να βοηθήσει στην λύση του ο δήμαρχος Καστοριάς κ. Κορεντσίδης και όχι να δηλώνει πως επιθυμία του αποτελεί η Καστοριά να αποκτήσει «...πέντε πανεπιστημιακά τμήματα και δύο υδατοδρόμια». Το οποίο βέβαια δεν λύνεται μέσω της διαδικτυακής πώλησης πνεύματος των δημοτικών υπαλλήλων και στενών συνεργατών κατά τον προεκλογικό αγώνα.

Οι οποίοι σουλατσάρουν στο διαδίκτυο σχολιάζοντας αρνητικά την δημιουργία ενός υδατοδρομίου. Αν όχι αποτρεπτικά. Αγαπητή ΟΔΟΣ, θα μπορούσε ένα τέτοιο σχόλιο να αποτελεί προαναγγελία ενός δυσοίωνου γεγονότος; Πολλοί λένε πως αυτό επιχειρείται με τέτοιου είδους δημόσιες τοποθετήσεις προετοιμάζοντας παράλληλα μέρος της τοπικής κοινωνίας για μια προαποφασισμένη κατάσταση.

Και πάλι με αρνητικό αντίκτυπο για τους κατοίκους της Καστοριάς. Όπως έγινε και με την δημοτική απόφαση για την λειτουργία του πανεπιστημιακού κτηρίου στην περιοχή της Κουμπελίδικης, συνθλίβοντας ουσιαστικά τις όποιες πιθανότητες για την Αρχιτεκτονική σχολή, την άφιξη νέων ανθρώπων και τον οικονομικοκοινωνικό αντίκτυπο που θα είχε η παρουσία τους στην τοπική κοινωνία.



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς | Ιωάννης Σκόρδας
Στην συνέχεια θα καλέσει την Τροχαία για να ενημερωθεί ότι η ελεγχόμενη στάθμευση δεν λειτουργεί και δεν θα του επιβάλλουν πρόστιμο. «Ο τοπ παγκόσμιος τουριστικός προορισμός» ―όπως είπε ο δήμαρχος.



Αγαπητή ΟΔΟΣ, σου φαίνεται ορθό η δημοτική αρχή του κ. Κορεντσίδη να έχει ρίξει το μεγαλύτερο βάρος του προγράμματός της στην “τουριστική ανάπτυξη” της πόλης χωρίς να δείχνει πράξεις κεντρικής πίεσης για μείωση του κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων και την περαιτέρω σύνδεση του νομού με άλλους προορισμούς;

Γεγονός που γίνεται ακόμα πιο περίπλοκο όταν κατά τον τελευταίο ανασχηματισμό “ιδρύθηκε” αντιδημαρχία με αποκλειστικό χαρτοφυλάκιο τον Τουρισμό (!). Στηριζόμενη φυσικά στην by bus προσέλευση τουριστών, αφήνοντας την Καστοριά σαν βαδίζει στην οπισθοδρόμηση. Σε εποχή που προστίθενται (κι άλλα) διόδια, πανάκριβα κι αυτά, στους μεγάλους οδικούς άξονες. 

Καταλαβαίνεις και εσύ αγαπητή ΟΔΟΣ, πως όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν την πολιτική ανακολουθία. Όπως και την άποψη πως καμία άλλη δημοτική αρχή στο παρελθόν δεν έχει υποπέσει σε τόσα πολιτικά λάθη σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα. Τουλάχιστον κατά την γνώμη μου. Και να ξέρουν δεν είμαι η εξαίρεση, που το πιστεύει αυτό. Και πραγματικά μπράβο τους (not).

Ιωάννης Σκόρδας
iskord@hotmail.com

ΥΓ Ας μην βιαστούν οι γνώστες της ορολογίας να με διορθώσουν για την χρήση του όρου «φόρος». Γνωρίζω την διαφορά, αλλά και πώς στην ουσία είναι το ίδιο πράγμα. Όπως και να το βαφτίσει κάποιος.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 4 Φεβρουαρίου 2021, αρ. φύλλου 1066


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ