27.1.24

ΕΛΕΝΗΣ ΚΩΣΤΕΑ: Αισθητική κριτική τέχνης της ζωγραφικής της Μερόπης Σωτηρουπούλου Μάγγελ

 
ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς

Η έκθεση με τους πίνακες της Μερόπης Σωτηρουπούλου Μάγγελ, που ολοκληρώθηκε στις 30 Οκτώβρη στο αρχοντικό Μπατσάρα υπό τον τίτλο «Ξύπνησε μούσα οκνή», εξέπληξε ευχάριστα! Ο αρχαίος κόσμος διεισδύει στη στενή και ταλαίπωρη καθημερινότητά μας, των Καστοριανών στα χρόνια της κρίσης, που μας κρατά αμετάπειστα, θα’ λεγα μας κρατά απελπιστικά. Οι αγαλμάτινες μορφές τ’ Αλέξανδρου - ήλιου, του Ηνίοχα, Ερμή ή Νεράιδων, επαφή μαγείας, που είναι και η αληθινή τέχνη, δρα οξειδωτικά αφυπνίζοντας μνήμες ένδοξες της φυλής στ’ αποπνικτικό περιβάλλον, όπου βαλτώσαμε, βυθιζόμενοι στην παρακμή, ενώ σίφουνες, οι εικόνες τούτες μας παρασέρνουν γι’ Άλλο Ουρανό! 

Την άκουσα στα εγκαίνια και μου θύμισε μια άλλη δική μας, τη Λουβρική Άπτερο Νίκη, που κι εκείνη τη φαντάζομαι, ανάλαφρη να τρέχει σε λόφους και λιβάδια, βρέχοντας στα διάφανα νερά κάποιας παραλίας τα σανδάλια και τον ποδόγυρο του πτυχωτού χιτώνα, να τρέχει βιάζεται ν’ αναγγείλει είδηση χαρμόσυνη με τη ντουντούκα στο δεξί, να κηρύξει Νίκη, Νίκη, την Ελληνική, των ιδεωδών τ’ Όμορφου, Ορθού, Καλού. Η Μερόπη μιλά στο νου και τις αισθήσεις, προσκαλώντας ώστε να σκεφτόμαστε, αφυπνίζει.


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
Η αφίσα της έκθεσης


Προσωπικά, διαχώρισα, που με συγκίνησε ως δακρίων δηλαδή, την «Ελλάδα» της (φωτογραφία στην κορυφή), ένα και μοναδικό έργο να καταλαμβάνει το χώρο ολόκληρου ορόφου! Ίσως οι γραμμές πινελιές να μην είναι Χουσερλικά (Χούσερλ, Γερμανός φιλόσοφος της Φαινομενολογίας ΧΙΧ-ΧΧαι.), στην αφόρητη τελειομανία πελεκημένες δουλευμένες, όπως προέκυψε μια παρατήρηση σε συζητήσεις μ’ άλλους ζωγράφους, μα ως φιλοσόφου, μου πάει ντουγρού στην ουσία, το κυρίως, ο νους και δεν ενοχλήθηκα. 


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 2 Νοεμβρίου 2023, αρ. φύλλου 1197.

Σχετικά:

1 σχόλιο:

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ