20/12/07

ΟΔΟΣ: Je t’ aime!

Ακριβώς στην έναρξη της εορταστικής περιόδου, και πέντε μόλις ημέρες πριν τα Χριστούγεννα, η Καστοριά, ήδη δείχνει σημάδια στασιμότητας και υστέρησης. Η εμπορική κίνηση αλλά και η κοινωνική «κινητικότητα», που τις παραμονές των εορτών εκτός από το απαραίτητο χρώμα δίνουν και το στίγμα ανάπτυξης ενός τόπου, στην Καστοριά τουλάχιστον φέτος, εμφανίζονται σε κατώτερα επίπεδα σε σχέση με άλλες χρονιές.

Το χρώμα αυτής της στασιμότητας δεν δικαιολογείται από την εικόνα που παρουσιάζουν άλλοι γειτονικοί νομοί, ούτε ανταποκρίνεται στις προσδοκίες που είχαν καλλιεργηθεί τα τελευταία χρόνια. Ειδικά μετά την παράδοση στην κυκλοφορία οχημάτων μεγάλου τμήματος της Εγνατίας οδού προς την Θεσσαλονίκη -και των προσβάσεων της, όλοι ανέμεναν έκρηξη του τουριστικού ρεύματος σε μόνιμη βάση όλο τον χρόνο. Και έλπιζαν ότι αυτό, με την σειρά του θα αποτελούσε ατμομηχανή, για την τοπική οικονομία και την κοινωνική πρόοδο.

Γούνα, τουρισμός και μνημεία, αποτελούσαν και εξακολουθούν να παρουσιάζονται ως το τρίπτυχο που εγγυάται το μέλλον της Καστοριάς. Έστω κι’ αν δεν γίνεται τίποτε απολύτως για όλα αυτά. Μαζί με τις πανεπιστημιακές σχολές, την λίμνη και τα σπορ που μπορεί να αναπτυχθούν (χειμερινό σκι, ορειβασία κοκ), την βελτίωση των οδικών προσβάσεων και του συγκοινωνιακού δικτύου όλα αυτά αποτελούν την σταθερή (και κάπως βαρετή) επωδό εγγύησης για ανάπτυξη και ευημερία απ’ άκρη σ’ άκρη σε όλο τον νομό. Πρόκειται για μια πρώτης τάξεως πανάκεια. Για την οποία επίσης, μόνο τα λόγια είναι που περισσεύουν. Και καθόλου έργα.

Διότι παρά την προσπάθεια των πολιτικών φορέων του τόπου είτε να αγνοήσουν είτε να εξωραΐσουν την σκληρή αλήθεια, η κατάσταση δεν μπορεί πια ούτε να καμουφλαριστεί ούτε να κρυφτεί πίσω από το συγκυριακό φως του δημόσιου χριστουγεννιάτικου διάκοσμου. Η αλήθεια είναι εδώ, είναι διάσπαρτη και διάχυτη. Και θέτει ενώπιον της τους υπεύθυνους για την διοίκηση της Καστοριάς. Διότι αποδεικνύει ότι μέχρι στιγμής δεν πέτυχαν οι υποτιθέμενοι στόχοι και η στρατηγική που είχε ακολουθηθεί. Τίθεται επομένως θέμα προσανατολισμού. Οι γιορτές και οι φέστες δεν μπορεί να είναι το όχημα για την ανάπτυξη και την πρόοδο αλλά το αποτέλεσμά τους. Έτσι δεν γεννήθηκε το καστοριανό καρναβάλι;

Κραυγαλέα ομολογία της αποτυχημένης πορείας που έχει ακολουθηθεί έως τώρα, αποτελεί η «εκδήλωση» για την «προβολή» του καρναβαλιού της Καστοριάς η οποία προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί από την ΔηΠΕΚα σε κεντρική πλατεία της Θεσσαλονίκης το Σάββατο 22 Δεκεμβρίου, με την συμμετοχή «εθελοντών» και ορχήστρας με «χάλκινα» (έτσι πια επικράτησε να αποκαλούνται τα πνευστά.

Δεν έχουν ατονήσει ακόμη οι αναμνήσεις από το τηλεοπτικό πανηγύρι που επιμελήθηκε η ΕΤ3 από το Ντουλτσό με την εκπομπή βουκολικών θρεπτικών γραφικοτήτων «Κυριακή στο χωριό» επί θητείας του τέως δημάρχου κ. Δ. Παπουλίδη, πολλούς μήνες πριν καν αναλάβει την δημοτική διακυβέρνηση ο συνδυασμός «Καστοριά Νέα Πνοή» με δήμαρχο τον κ. Ιωάννη Τσαμίση. Ήταν τότε που προβλήθηκε και διαφημίστηκε σε πανελλήνιο, πανευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο όπως ισχυρίστηκε ο τότε πρόεδρος της ΔηΠεΚα και αρμόδιος αντιδήμαρχος (και σε διαπλανητικό επίπεδο, μέσω των δορυφόρων και των «πιάτων» όπως σχολίασε η ΟΔΟΣ) το παραδοσιακό image της πόλης της Καστοριάς. Εμφορούμενο ακόμη και από Ζεϊμπέκες της γνωστής σχολής μουσικών οργάνων.

Και ενώ ο τόπος.… δεν προλαβαίνει να εξυπηρετήσει τις «μυριάδες» των επισκεπτών που (δεν) σπεύδουν να θαυμάσουν τον μοναδικό – σε παγκόσμιο επίπεδο- τόπο με αυθεντικές φασολιές, μηλιές και παραδοσιακές πίτες και αυγουλιέρες γεμάτες αυγά από τροφαντές κοτούλες και να που η σημερινή ηγεσία του Δήμου και της ΔηΠΕΚα, ετοιμάζεται να επεκτείνει ακόμη περισσότερο την παγκόσμια φήμη της Καστοριάς.

Αφού δεν πάει ο Μωάμεθ – μέρες που είναι στο Βουνό, θα πάει το Βουνό στον Μωάμεθ» φαίνεται να σκέφθηκαν προφητικά οι δημοτικοί προύχοντες και αποφάσισαν να περιφέρουν τα καρναβάλια της Καστοριάς, παραμονές των Χριστουγέννων, σαν να πρόκειται για μετακινούμενο πανηγυριώτη, σε κεντρική πλατεία της Θεσσαλονίκης, της πόλης που έχει νομάρχη σήμερα και αύριο ενδεχομένως δήμαρχο τον πολύ (και πολύ γνωστό για τις πολιτιστικές επιδόσεις) κ. Παν. Ψωμιάδη.

Το πρόβλημα βεβαίως δεν είναι η Θεσσαλονίκη, αλλά η περιφορά του καρναβαλιού της Καστοριάς, σαν να είναι δίσκος για έρανο. Και ακόμη χειρότερα σαν να είναι ελεημοσύνη την οποία επαιτεί ο λαός της Καστοριάς. Το ζήτημα επομένως, δεν είναι δημοτικό ή πολιτικό. Αλλά ζήτημα που εκτός της αισθητικής, πλήττει την ιστορική αξιοπρέπεια ενός εθίμου και τόπου του. Μεταβάλλει μια εκδήλωση σαν τα καρναβάλια της Καστοριάς που σφυρηλάτησαν την τοπική ιστορία, σε εμπορικό είδος, σε «πολιτιστική» οφθαλμαπάτη. Απευθύνει έτσι ο Δήμος Καστοριάς μια ορθάνοιχτη, άνευ όρων «πρόσκληση» σε περίεργους και αναποφάσιστους της τελευταίας στιγμής, στην αγορά του τουρισμού της αρπαχτής.

Και υποχρεώνει τους κατοίκους της πόλης, του νομού και όσους θα ήθελαν να γιορτάσουν το καρναβάλι σαν υπόθεση ιδιωτική με κοινωνικά χαρακτηριστικά, να υποδυθούν χωρίς την θέλησή τους, τους κομπάρσους σε ένα θίασο που θα αποτελείται βασικά από μια αρκούδα και ένα αρκουδιάρη. Και γύρω – γύρω μερικούς βαριεστημένους περίεργους από τις ανατολικό-δυτικό-κεντρικές συνοικίες της Θεσσαλονίκης να θαυμάζουν την ωραιότητα και τον παλμό των σύγχρονων Διονύσων της Νέας Πνοής.

Καμμιά χάρη, κανένας πηγαίος αυθορμητισμός, καμμιά φυσικότητα σε ένα τόπο ο οποίος στην ανάγκη να επιβεβαιώσει την παρουσία του, υποχρεώθηκε πολλές φορές στο πρόσφατο παρελθόν να αυτοταπεινωθεί, επειδή πίστεψαν ορισμένοι ότι λύση στην ένδεια, είναι η ξιπασιά και η έπαρση.

Είναι ακριβές ότι, όπως και σε όλη την υπόλοιπη Ελλάδα έτσι και στην Καστοριά τα τελευταία χρόνια, παρουσιάζεται ως νέο φαινόμενο η εξοικείωση ή η απλή ανοχή των trash (σκουπιδιών) σε κάθε μορφής, επίπεδο και έκτασης κοινωνική δραστηριότητα. Αυτό σημαίνει ότι νομιμοποιείται η trash εκδοχή, ως αισθητική και πολιτική αξία, ώστε η κοινωνία να συνηθίζει να ικανοποιείται, να αρκείται με τα ψίχουλα, με τα λίγα. Συνήθως να αρκείται σε αυτά που έχει που βρήκε και κληρονόμησε.

Αυτή την trash «αισθητική» εκπροσωπεί η αποτυχημένη απόφαση του Δήμου Καστοριάς να περιφέρει το δήθεν καστοριανό καρναβάλι με τα χάλκινα, τα αντεριά τους τζουμπέδες και τα λοιπά συρωπιαστά σαν τον αρκουδιάρη με την αρκούδα, σε μια μεγάλη πλατεία της Θεσσαλονίκης, βαφτίζοντας την όλη εκδήλωση σε «δρώμενο».

Κι’ όμως θα τους αρκούσε να θυμηθούν την ιστορία με την Γούνα της Καστοριάς, που κάποιοι προκάτοχοί τους είχαν την φαεινή ιδέα να την μεταθέσουν για να σώσουν την Καστοριά. Την πήγαν από δω κι’ από κει. Την πήγαν στην Θεσσαλονίκη και την Κατερίνη, την πήγαν ακόμη και στο Dubai και όπου αλλού δέχονταν να υποδεχθούν το «δρώμενο». Τελικά όχι μόνο δεν σώθηκε η Καστοριά, αλλά χάθηκε και έφυγε και η Γούνα.

Παραδειγματίζοντας όπως θα έπρεπε ότι, άλλο είναι τα δρώμενα, και άλλο τα δράματα, και τα πολιτιστικά καμώματα.



Σχετικά κείμενα:
.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.