Κυρίαρχος λόγος στην Καστοριά 100 χρόνια μετά
Οι αναμνηστικές πλάκες τοποθετούνται συνήθως στα ίδια τα μνημεία ή στον χώρο, για να επισημάνουν ένα καθ’ εαυτό ιστορικό γεγονός. Μερικές φορές θλιβερό ή καταστροφικό, συνήθως όμως προορίζονται για όσα γεγονότα διδάσκουν, ή προκαλούν υπερηφάνεια. Αλλά και για την ιστορική μνήμη.
Ωστόσο, όπως φαίνεται και από την μαρμάρινη πλάκα που τοποθετήθηκε στον μητροπολιτικό ναό της Καστοριάς, σε εποχές που δεν γίνεται τίποτε πραγματικά αξιόλογο, η ανθρώπινη ματαιοδοξία, συνηθισμένο φαινόμενο σε κοινούς θνητούς αλλά και επιφανείς όπως δείχνουν τα πράγματα, αποτελεί κυρίαρχο φαινόμενο. Όπως και η έπαρση.
Πώς αλλιώς να εξηγηθεί ότι την στιγμή κατά την οποία στον Ι. Ν. του πολιούχου Αγίου Μηνά δεν έχει τοποθετηθεί ποτέ, ούτε μια ταπεινή πλάκα, που να πληροφορεί τον επισκέπτη του χώρου τουλάχιστον για τα ιστορικά γεγονότα που συνέδεσαν την εορτή του Αγίου με την απελευθέρωση της πόλης την 11η Νοεμβρίου το 1912, οι επιγραφόμενοι: μητροπολίτης Καστοριάς και δήμαρχος Καστοριάς, επέλεξαν την 100η επέτειο της απελευθέρωσης της πόλης που γιορτάσθηκε πριν λίγες ημέρες για να …τιμήσουν τον πανελληνίως πολιτικά άγνωστο μέχρι πριν μερικούς μήνες υπουργό Μακεδονίας – Θράκης κ. Θεόδωρο Καράογλου (ενός υπουργείου μάλιστα που μοιάζει σαν τον ΕΟΤ με τις καταργήσεις και αποκαταστάσεις του). Με την ευκαιρία όμως, τίμησαν και τους ίδιους τους εαυτούς τους, δηλαδή τα πλήρη ονοματεπώνυμά τους. Και όχι την Καστοριά που γιόρταζε.
Σαν να γιόρταζαν οι αξιωματούχοι, και όχι η πόλη, την απελευθέρωση και την επέτειο ενός αιώνα ελευθερίας. Το πρόσχημα ότι… ύψωσαν την ελληνική σημαία στον ομολογουμένως μάλλον καχεκτικό και κοντό ιστό, στο προαύλειο του καθεδρικού μητροπολιτικού ναού μόνο μελαγχολία προκαλεί, και φυσικά δεν πείθει για την ιστορικότητά του. Τόσο σημαντικό και μοναδικό θεωρούν το γεγονός της προσωρινής έπαρσης της σημαίας και αποφάσισαν να το απαθανατίσουν στην αιωνιότητα;
ΥΓ. Και αφού το έκαναν γιατί παρέλειψαν τα ονοματεπώνυμα των επίσης παρευρεθέντων στις εκδηλώσεις βουλευτή Μαρίας Αντωνίου, αλλά και των αντιπεριφερειάρχη Καστοριάς Δημ. Σαββόπουλου και του περιφερειάρχη Γιώργου Δακή;
Ή μήπως κάποιοι έχουν (ευτυχώς) την αίσθηση του μέτρου και αρνήθηκαν;
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 15 Νοεμβρίου 2012, αρ. φύλλου 666
Σχετικό κείμενο:
Αυτά παθαίνουν όσοι νομίζουν ότι τα κατέχουν όλα. Δε σκέφθηκαν ούτε μια Γραμματική να ανοίξουν ούτε έναν φιλόλογο να ρωτήσουν και δεν έγραψαν το "υψώθει" με ήτα (με ένα ταυ...), όπως είναι το σωστό. Έτσι μάλλον θα μείνει στην αιωνιότητα η
ΑπάντησηΔιαγραφήα ν ο ρ θ ο γ ρ α φ ί α τους και όχι τα αξιώματά τους. Τα ονόματά τους ας μείνουν, αν το θέλουν και οι ίδιοι, στο Βιβλίο της Ζωής.
Απλά αίσχος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜας κάνουν να ντρεπόμαστε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλοι τους!
Η αναθ(ε)ματική στήλη
ΑπάντησηΔιαγραφήαρχιχωρατεύοντος του ιεράρχου
ανυψώθ(ει)
και η γλώσσα των ασεβών αποτελειώθη!
Όλο και πιο ψηλά όλο και πιο αγράμματα!
karditsa
Η Καστοριά ελευθερώθηκε, αυτοί, πότε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως δεν είναι για γέλια ακόμη κι ένα απλό ορθογραφικό λάθος, όταν πρόκειται για κάτι τόσο επίσημο.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπορεί να διανοηθεί κανείς ότι στον ιερό χώρο της Εκκλησίας καταντά ασέβεια ή επιδίωξη μόνο να αρέσουμε στους ανθρώπους. Εξηγούμαι:
Πριν από μερικά χρόνια πήγα σε μοναστήρι που είχε στο εσωτερικό του ναού εικόνα της Παναγίας με την επιγραφή "Ζωοδόχος Πυγή". Μόνο τη θλίψη μου απαγγέλλω σχετικά, γιατί γνωρίζω ότι από τους τακτικότερους στην εν λόγω Ιερά Μονή ήσαν και άνδρες εγγράμματοι, ευυπόληπτοι πολίτες, που λέει ο λόγος. Ελπίζω κάποιος από αυτούς να σύστησε στον Ηγούμενο την διόρθωση και να εισακούστηκε.
(συνέχεια του έκτου σχολίου)
ΑπάντησηΔιαγραφήΘεωρώ απαραίτητο να συμπληρώσω ότι δεν έχω σκοπό να προσβάλω έμμεσα το μορφωτικό επίπεδο του εν λόγω Ηγουμένου, αλλά να επιστήσω την προσοχή, όσο από Θεού κι εγώ δικαιούμαι. Και για να μη βρουν πάλι "ευκαιρία" διάφοροι καλοθελητές, δεν αναφέρομαι (όπως μπορεί και να διαπιστωθεί) στο Μοναστήρι των Αγίων Αναργύρων. Για εκεί εξάλλου έχει περάσει ο όρος "Ηγουμενεύων"...
Μη χειρότερα !
6@
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς η Παναγία εκεί ήτο καλλί...π υ γ ο ς!
karditsa
Το ζητούμενο δεν είναι η ορθογραφία κύριοι-ες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο ζητούμενο είναι το ΚΑΛΑΜΙ!
Που το καβάλησαν άπαντες!
Ναι ρε φίλε 9! Κάποιοι όμως τους το έδωσαν αυτό το καλάμι. Για άλλον σκοπό όμως κι όχι για να κάνουν τους "ξένιαστους καβαλάρηδες", μη πάρω ανάποδες τώρα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΓελάς με τα χάλια μας karditsa ?
ΑπάντησηΔιαγραφήΌποιος δει τι σημαίνει "πυγή", θα φρίξει που είναι γραμμένο σε εικόνα. Κι οι γραμματιζούμενοι κατάπιαν τη γλώσσα τους? Φιγουρατζήδες !
Αλλά ξέχασα. Γι' άλλα κι άλλα ξέρουν να μιλάν και να κατηγοράν. Ας όψοντε...
karfitsa
Μας ψεκάζουν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΤελεία και παύλα
Απόδειξη η φωτογραφία!
Τι να πει κανείς για την ματαιότητα όχι μόνο των πολιτικών, αλλά και των ιεραρχών;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓεια σας πικραμενοι! Γραψτε να εκτονωθειτε.....
ΑπάντησηΔιαγραφήΓια τον 14@
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.youtube.com/watch?v=EN2u_VNpLQs
Σήμερον Κυριακή της Ορθοδοξίας !
ΑπάντησηΔιαγραφήΑύριον Εορτή του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου !
Αντί να εκκλησιαστείτε... με ψυχή όμως... νομίζετε ότι λύνονται τα θέματα στο ίντερνετ ;
Καλά τραγουδούσε η Χαρούλα :
ΑπάντησηΔιαγραφήΛΙΓΟΤΕΡΑ ΣΥΝΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΠΙΟ ΠΟΛΛΗ ΔΟΥΛΕΙΑ !
Ωραίος ο τίτλος της Οδού.
ΑπάντησηΔιαγραφήΘα μπορούσε να συμπληρωθεί και με τη φράση :
... και θεϊκή ευσπλαχνία...
(για όσους έχουν ακόμη πίστη, ελπίδα και αγάπη)
Σε τέτοιες περιπτώσεις οι κρινόμενοι, αντί να σκεφθούν ώριμα την κριτική που υφίστανται, καταφεύγουν σε κατηγορίες εναντίον των κρινόντων και νομίζουν ότι απαλλάσσονται και από το φταίξιμο. Δυστυχώς, λίγο-πολύ όλοι έτσι κάνουμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροσωπικά, πιστεύω ότι υ π ά ρ χ ε ι πάντοτε η δυνατότητα μεταστροφής και αλλαγής νοοτροπίας και συμπεριφοράς.
Για να μη μένω στα λόγια, αλλά για να είμαι συνεπής στην αμεροληψία, θα δώσω ένα ελάχιστο αλλά συμβολικό δείγμα και παρακαλώ να συγκρατηθούν οι παράφοροι.
Ορθογραφικό σφάλμα έκαναν οι ιθύνοντες που δεν πρόσεξαν το "υψώθει" (εκτός βέβαια από την πράξη), ορθογραφικό σφάλμα κάνουμε κι εμείς όταν γράφουμε το ρήμα "αποθανατίζω" (εκτός βέβαια από τις μάταιες ενέργειες που κάνουμε, για να απΑθανατιστούμε και οι ίδιοι).
Αν είμαστε ειλικρινείς ότι θέλουμε την κοινή πορεία και την πρόοδο, ας παραδεχθούμε και οι μεν και οι δε τα λάθη μας. Άλλως, θα είμαστε άξιοι όχι μιας "μοίρας", αλλά των δικών μας επιλογών.
Βασίλειε είσαι εκτός τόπου και θέματος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκριβέ μου Ανώνυμε, -η 20,
ΑπάντησηΔιαγραφήίσως σε βολεύει να ήταν έτσι όπως νομίζεις, για να με βγάλεις από τη μέση και να μην είμαι εμπόδιο στα σχέδια σου. Δεν είναι στο χέρι σου όμως.
Το κωμικοτραγικό όμως είναι ότι και στον τόπο είμαι και στο θέμα. Χαράς ευαγγέλια !
@20
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι έγινε φιλαράκι? Κι εσύ παράφορος? Σκιάχτηκες μη και σου βγει πιο έξυπνος ο κυρ Βασίλης και πας να τον ταπώσεις? Αντί να πετάς ένα φτύσιμο και να φεύγεις δε μας λες και τα δικά σου επιχειρήματα, μεγάλε?
Και πού'σαι.... Βγάλανε Πάπα, δε μας χρειάζεται άλλος αλάθητος. Εσύ τώρα, μόκο, γιατί δεν έχεις δίκιο να πετάς ρουκέτες. Κάνε αυτό που ξέρεις για να συνέλθεις!
Το θέμα είναι ΠΟΛΙΤΙΚΟ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν είναι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Έλεος!
Αφού το ζητάς, 23, δέξου ένα σχόλιο απ' το δικό μου τουλάχιστον έλεος...
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί εξανίστασαι; Και το 19 σχόλιο Πολιτικό είναι (και όχι Πολίτικο). Πολίτης το γράφει, σε πολιτικούς και συμπολίτες απευθύνεται.
ΣΥΜΦΩΝΩ μαζί σου ότι δεν είναι της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, γιατί η ολιστική θεώρηση είναι θέμα Παιδείας (και όχι Παιδιάς).
Προφανώς δεν είσαι εκείνος που ζητούσε να του λέμε την αλήθεια, για να διορθώνεται. Εάν επαναπαύεσαι στις κολακείες ή στην αναμόχλευση των παθών όσων σε περιστοιχίζουν, λυπάμαι αλλά δεν θα είμαι στην παρέα σου.
ΔΕΝ ΗΞΕΡΑΝ.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔΕ ΡΩΤΑΓΑΝ ;
Αγαπητή ΟΔΟΣ,
ΑπάντησηΔιαγραφήαν ήμουν δημοσιογράφος σου,
σε αυτό το άρθρο θα έβαζα τίτλο :
" Φούντα με μαργαριτάρι "
Και αυτοί και η Καστοριά ελευθερώθηκε απο τον Μαύρο Λίβα που έφυγε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΧαράς Ευαγγέλια.
Χριστός Ανέστη
24
ΑπάντησηΔιαγραφήΜόνος σου τα λες μόνος σου τ' ακούς;
Έχουμε μερόνυχτα ακόμη για το Χριστός Ανέστη.
Πάγαινε σε καναν παπά να σε διαβάσει Σαρακοστιάτικα.
Χριστός Ανέστη,κάθε ώρα,κάθε λεπτό, όλη την χρονιά το λέμε.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφήστε τα Χριστός Ανέστη... εδώ έχουμε Σεραφείμ (Παπακώστα παρακαλώ), Χατζησυμεωνίδη και Καράογλου που θέλουν να μείνουν στην Ιστορία με το ζόρι!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣαν δεν ντρεπόμαστε λέω εγώ!!!
Κρυμμένα τα έχουν γιατί να ντρέπονται;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓραψτε πικραμενοι!!!!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑνώνυμοι 27 και 31
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί δεν μιλάτε ξεκάθαρα να καταλαβαίνουμε; Ποιος είναι ο Μαύρος Λίβας και ποια έχουν κρυμένα;
Για τον 32
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυχαριστούμε
που καταλαβαίνετε την πίκρα μας.
Ο Μαύρος και τα κάκαλα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚουίζ.... σε ποιό κτίριο θα μπει η παρακάτω μαρμάρινη πλάκα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΡΧΙΕΡΑΤΕΥΟΝΤΟΣ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ ΥΠΕΣΤΑΛΗ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΣΗΜΑΙΑ ΥΠΟ ΤΩΝ ΚΑΤ' ΕΥΦΗΜΙΣΜΟΝ "ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ" ΤΗΣ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ, ΝΥΝ ΚΑΙ ΠΡΩΗΝ, ΕΠΙ ΤΗ ΣΥΜΠΗΡΩΣΕΙ 100 ΕΤΩΝ ΑΠΟ ΤΗΣ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΕΩΣ ΤΗΣ ΚΑΙ 103 ΕΤΩΝ ΑΠΟ ΚΤΙΣΕΩΣ ΤΟΥ ΙΣΤΟΡΙΚΟΥ ΚΤΙΡΙΟΥ ΕΝΤΟΣ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΑΥΤΗ ΕΓΕΝΝΗΘΗ ΚΑΙ ΤΟ ΟΠΟΊΟΝ ΡΥΠΑΡΟΝ, ΕΡΕΙΠΕΙΩΔΕΣ, ΑΧΡΗΣΤΟΝ ΕΚΡΗΜΝΙΣΘΗ ΕΚ ΘΕΜΕΛΙΩΝ ΔΙΑ ΤΟ "ΚΟΙΝΟΝ ΚΑΛΟΝ".
ΖΗΤΩ ΕΜΕΙΣ!!! ΙΣΤΟΡΙΑ ΝΕΝΙΚΗΚΑΜΕΝ ΣΕ !!!(ακολουθούν τα ονόματα των παραπάνω πολιτικών με πηχυαία χρυσά γράμματα)
Ο ευρών κερδίζει 1)επίσημον θέσιν ή και συμμετοχήν εάν το επιθυμεί κατά την εορτήν της κατεδαφίσεως 2)στέφανον εξ αγριολούλουδων του παρακείμενου ερημικού λόφου 3) μπρελόκ αντίκα με την πάλαι ποτέ ιαχή "Ζήτω η Πατρίς" (η ποιά είπατε;)
@36 είσαι όλα τα λαφτά.
ΑπάντησηΔιαγραφή@36 Εύγε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλό Μήνα και προσέχετε,είναι πρωταπριλιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΚύριε, πρὸς τίνα ἀπελευσόμεθα ;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤώρα δεν σηκώνω αντιρρήσεις!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ ΠΛΑΚΑ !!!
πλακατζής
Επειδή δεν φημίζομαι για τις γρήγορες στροφές μου, να με συγχωρείτε οι γνώστες που άργησα, αλλά δε λέμε "έπαρση" (και "υποστολή") σημαίας;
ΑπάντησηΔιαγραφήΆρα το "υψώθει" είναι λάθος.
Έπαρση αγαπητέ μου, έπαρση, ένθεν και ένθεν, κακείθεν, όπως θα έγραφε και η "Οδός".
ΑπάντησηΔιαγραφήΝομίζω το ένθεν και ένθεν είναι λάθος έκφραση.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο σωστό είναι "Ενθεν και εκείθεν". Και αυτό το λάθος το διαβάζω πολύ συχνά στην ΟΔΟ.
Μην επανερχόμαστε πάλι αγαπητέ «Απορων» στο ίδιο θέμα του «ένθεν και ένθεν».
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο έχουμε εξαντλήσει εξ’ άλλου σε άλλη ανάρτηση (http://odos-kastoria.blogspot.gr/2013/07/blog-post_20.html)
Σου θυμίζω μόνο ένα απόσπασμα του Αριστοτέλη:
Η ευθείαν μεν το πρώτον, ότι ομοίως ένθεν και ένθεν ο αρή απορθοί; Ίσης ουν ούσης της ροπής ένθεν και ένθεν, ανάγκη και την γραμμήν τοιαύτην είναι, ή ίσον διαιρεί τον τόπον ένθεν και ένθεν, τοιαύτη δε εστί ευθεία.
Αριστοτέλης, Προβλημάτων ΙΣΤ, 11
Άρα ορθώς το «ένθεν και ένθεν»!
Den mporo na pistepso oti synveni afto stin fylisixi kai xamilon tonon Kastoria mas! Einai dinaton na xaraktirizei tetoia epipedao mataiodoxias enan Ierarxi kai 2-3 politikous kai na pernoun ton minima stous xenous oti etsi eimaste oi Kastorianoi!
ΑπάντησηΔιαγραφήParafta prepei na aposirthi i epitimbia stili!
Prepei na sevontai osoi erxontai Kastoria, tin taftotita tou topou kai kyrios tin taftotita kai to ithos ton katoikon tou.
ΑπάντησηΔιαγραφήGiati den ekprosopoun tous eaftous tous, alla tin Kastoria kai tous Kastorianous. Oxi tous Karditsiotes i tous Greveniotes!
@AIDOS!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυμφωνώ με όσα λες (δεν έχεις ελληνικό πληκτρολόγιο;) με μία διαφωνία:
Δεν είναι επιτύμβια στήλη αλλά επιτοίχια γραφή, επίγραμμα ίσως.
Μπορούμε να το πούμε και ανάθημα;
(όχι ανάθεμα)
Μπορεί να βοηθήσει ο "Γλωσσαμύντωρ";
Διαβάζω τα σχόλια αυτά σήμερα και κλαίω.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠένθος.
Μία Καστοριά που σε κάνει να ντρέπεσαι...
ΑπάντησηΔιαγραφήΕυτυχώς, συνανώνυμε, που υπάρχει και η άλλη Καστοριά, που μας κάνει να καμαρώνουμε!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔιαλέγει ο καθένας πώς θέλει να ζήσει, με ποιους συμπορεύεται και ποιους αφήνει.