10/10/10

ΟΔΟΣ: Δυναστεία των Μίνκ


ΟΔΟΣ 23.9.2010 | 559

Πολύ συχνά, σε (μάλλον φτωχές) περιοχές του πλανήτη, στις οποίες οι κάτοικοι έχουν μια τάση σε μύθους και θρύλους αλλά και στις παραδόσεις (Λατινική Αμερική, Νότια και Ανατολική Ασία), δεν είναι λίγοι αυτοί που νομίζουν ότι στην Ελλάδα -όταν γνωρίζουν την χώρα βεβαίως- οι περισσότεροι Έλληνες είναι πλοιοκτήτες ή εφοπλιστές. Κάτι σαν τον Αριστοτέλη Ωνάση.

Περίπου ή ακριβώς (σαν τον Α. Ωνάση), για την αχαλίνωτη φαντασία τους δεν έχει και ιδιαίτερη σημασία. Αφού γι’ αυτούς μετράει το λαμπρό στίγμα του βαθύπλουτου θαλασσοκράτορα που νυμφεύθηκε την Τζάκυ. Και αυτός είναι εν δυνάμει ο κάθε Έλληνας.

Στα μέτρα και τα όρια της Ελλάδας πάλι, κάτι αντίστοιχο συμβαίνει με την Καστοριά σε σχέση με την γούνα. Τόσο με την γουνεμπορία όσο και την εκτροφή των γουνοφόρων ζώων, που βέβαια δεν έχει (παλιά) σχέση με την παράδοση της Καστοριάς.

Είκοσι πέντε ολόκληρα χρόνια μετά την κατάρρευση της γούνας και μαζί με αυτή χιλιάδων μικρών και μεγαλύτερων γουνοποιών, 25 χρόνια αφ’ ότου η ανεργία στους άλλοτε γουνεργάτες και στην Καστοριά γενικότερα καλπάζει στα πανελλήνια ύψη.

Κι’ όμως, στην υπόλοιπη Ελλάδα, συντηρείται η αντίληψη ότι η Καστοριά είναι μια ευημερούσα πόλη χάρη στην γουνεμπορία. Μια πόλη με πλούσιους (νεόπλουτους και κατά βάση «βασιλοχουντικούς») χοντροκομμένους κατοίκους (παραγωγούς και εργάτες). Που παρά τα πλούτη τους δεν πληρώνουν φόρους στο κράτος. Από το οποίο αντίθετα μονίμως απαιτούν να τους ρυθμίζει τα χρέη.

Στην αντίπερα με την δυναμική που έχει το κίνημα της Οικολογίας, η Καστοριά και οι κάτοικοί της, έχουν στους ανάλογους κύκλους, την ρετσινιά των δολοφόνων των γουνοφόρων ζώων. Και αυτό όχι μόνο επειδή το κάθε γουναρικό -είδος πολυτελείας- είναι κατασκευασμένο από το δέρμα ζώων, αλλά προφανώς επειδή τριγύρω λειτουργούν, μερικές -νέες σχετικά- επιχειρήσεις εκτροφής γουνοφόρων.

Επιχειρήσεις που επανήλθαν στην επικαιρότητα, μαζί με την Καστοριά στα μαύρα κατάστιχα της υπόλοιπης Ελλάδος μετά την ακτιβιστική (;) ενέργεια αγνώστων οικολόγων της οργάνωσης Α.L.F. (Animal Liberation Front = Μέτωπο για την Απελευθέρωση των Ζώων) που φέρονται να απελευθέρωσαν δεκάδες χιλιάδες (;) ζωάκια μινκ (βιζόν) σε ένδειξη διαμαρτυρίας για την βασανιστική ζωή, εκμετάλλευση και τον θάνατό τους στην Καστοριά.

Το παράξενο είναι ότι φορείς της Καστοριάς, μηδέ των κομματικών μηχανισμών εξαιρουμένων, έσπευσαν με ανακοινώσεις τους, σε μια Καστοριά που πένεται και ανεργεί, όχι μόνο να καταδικάσουν την (ούτως ή άλλως παράξενη, καταδικαστέα και ύποπτη) ενέργεια που αποδίδεται στους Οικολόγους, αλλά και να παραδώσουν μαθήματα σωστής οικολογίας. Έτσι με τις γενικεύσεις και τις αοριστίες τους για μια ακόμη φορά, πέτυχαν να ταυτίσουν στην συνείδηση των άλλων Ελλήνων ολόκληρη την Καστοριά με τους εκτροφείς των γουνοφόρων. Και φυσικά με το «Κεφάλαιο», τις τραπεζικές επιδοτήσεις εκατοντάδων εκατομμυρίων, και τις σκανδαλώδεις ρυθμίσεις των χρεών, των λίγων φίλων των κομματικών ηγετών της περιοχής σε Νέα Δημοκρατία και ΠαΣοΚ.

Αγνοώντας την ζοφερή πραγματικότητα: Ότι δηλαδή η γούνα (παραγωγή, εμπορία αλλά και η εκτροφή γουνοφόρων) παραμένει υπόθεση ελάχιστων επιχειρήσεων. Οι περισσότερες από τις οποίες είναι χρεωμένες στις τράπεζες και ρυθμισμένες από το Δημόσιο -με τρόπο που σε άλλα κράτη του πολιτισμένου κόσμου ορισμένοι θα ήταν ήδη στην φυλακή. Μόνο και μόνο επειδή κάποιοι είχαν τις «άκρες» τους και έβαλαν και τα χέρια τους στις τσέπες και το μέλι. Είχαν την κατάλληλη στιγμή, στην κατάλληλη θέση, τον δικό τους άνθρωπο. Είχαν σωστό timing.

Τι σαν κι’ αν απέμειναν ελάχιστοι επιχειρηματίες, οι οποίοι με τα ρυθμισμένα και χαρισμένα χρέη τους, εντυπωσιάζουν ή και σε μερικές περιπτώσεις «προκαλούν» με τον πολυτελή τρόπο ζωής τους που επιχορηγείται με δωρεάν χρήμα;

Και πολύ περισσότερο τι σαν κι’ αν οι υπόλοιποι -κάποιες πολλές χιλιάδες συμπολίτες- είναι άνεργοι και δεν έχουν στον ήλιο μοίρα; Τι σαν κι’ αν οι ελάχιστοι που έχουν ακόμη δουλειά στην γούνα, εργάζονται παράτυπα, ανασφάλιστοι, υπερωριακά, σε συνθήκες μεσαίωνα μέσα στις επιχειρήσεις, φοβούμενοι μη χάσουν τα ψίχουλα που κερδίζουν από τα χρήματα του ελληνικού λαού που διαχειρίζονται κάποιοι (όχι όλοι ασφαλώς) από τα ρυθμισμένα χρέη τους;

Όλα αυτά, οι εγχώριοι καθηγητές της ορθόδοξης οικολογίας, οι πάτρωνες της Καστοριάς, τα αγνόησαν και διέρρηξαν τα ιμάτιά τους, επειδή «απελευθερώθηκαν» τα μινκ από τους δυνάστες τους. Προφανώς κανείς ποτέ τους δεν προβληματίσθηκε -ούτε στον βαθμό της απλής υπόθεσης- αν στο βάθος αυτής της ιστορίας -του οικολογικού κινήματος- το δίκιο είναι με το μέρος των Οικολόγων. Και πως καλώς ή κακώς (προφανώς κακώς) το εμπορικό παρελθόν και σε ένα μεγάλο βαθμό το παρόν της γούνας, από άποψη οικολογικών ευαισθησιών, μειονεκτεί.

Όμως από την εποχή της πάνδημης αγανάκτησης κατά της Λιάνα Κανέλλη 20 -25 χρόνια πριν (είχε ασκήσει δημόσια κριτική στην γούνα), κύλησε σημαντικός χρόνος, που θα έπρεπε, αν μη τι άλλο, να φέρει επαναπροσεγγίσεις. Και όχι στείρα άρνηση στις οικολογικές ευαισθησίες, που φαίνεται να έχουν πολύ μέλλον και να αποκτούν ακόμη μεγαλύτερη ισχύ, πειθώ και οπαδούς.

Εδώ όμως εξακολουθεί να διαιωνίζεται η ίδια άρνηση της πραγματικότητας. Η οποία ως βαθύτατη υποκρισία, ενεργοποιεί αντίστοιχες αντιδράσεις, κάθε φορά που κάποιος θα ασκήσει κριτική για την Καστοριά. Προφανώς αντίστοιχα μαθήματα λάθος «πατριωτισμού» παρέδωσαν οι κ.κ. νομάρχης Καστοριάς και δήμαρχος Καστοριάς απειλώντας πριν ένα μήνα, ακόμη και με μηνύσεις το Πανεπιστήμιο των Ιωαννίνων, επειδή σε έρευνα και μελέτη καταγράφτηκε η ακραία επικίνδυνη κατάσταση της λίμνης της Καστοριάς. Κι΄ όμως σε μια λίμνη, γεμάτη ψάρια που δεν εμπιστεύονται πλέον για κατανάλωση αφού κανείς δεν γνωρίζει αν είναι ακίνδυνα ή όχι, δεν επιτρέπεται στους άλλους να μιλούν για το πρόβλημά μας.

Πώς τολμούν αυτοί να κατηγορούν εμάς». Αυτή είναι η βάση κάθε τέτοιου σκεπτικού. Που σκιαγραφεί την αντιδραστική οπισθοδρομικότητα και την βαθειά υποκρισία της Καστοριάς και ιδίως του κατεστημένου της. Μιας Καστοριάς που θεωρεί καθήκον της, ακόμη και σε επίπεδο Δήμου να ξεπαστρεύει τα κατοικίδια ζώα και ιδίως τα αδέσποτα (μερικές φορές και τα δεσποτικά) με φόλες ή στην άσφαλτο. Μιας πόλης στην οποία μετά την δεκαετία του 1950, κόβονται και δεν φυτεύονται δένδρα.

Το ίδιο κατεστημένο, διεγείρεται και παρασύρει την κοινή γνώμη, κάθε φορά (μα κάθε φορά). Και σε κάθε περίπτωση. Μερικά χρόνια πριν, με τις εξαφανισμένες και κλεμμένες εικόνες των βυζαντινών εκκλησιών, αφού μετά τον σάλο που είχε προκληθεί στην κοινή γνώμη για το μέγεθος του προβλήματος, στο άψε-σβήσε, συστάθηκε επιτροπή από την τοπική Μητρόπολη, η οποία όχι μόνο τις εντόπισε -όπως ανακοίνωσε- αλλά βρήκε… περισσότερες κιόλας απ’ αυτές που είχαν χαθεί. Και είναι ξαναχαμένες!

Σε τέτοιο τόπο σαν την Καστοριά ζουν και πεθαίνουν μινκ. Αυτόν τον καιρό ο θόρυβος έγινε με πρόσχημα τα ελάχιστα εκτροφεία και την λίμνη. Έτσι πήγαν να βγουν και από πάνω, ως Οικολόγοι, όσοι θησαυρίζουν από το καλά λαδωμένο σύστημα. Και πλουτίζουν είτε με τις ασφαλιστικές αποζημιώσεις, είτε με τα ρυθμισμένα δάνειά τους. Ενώ άφησαν το πρόβλημα των αδέσποτων πια μινκ στους άλλους κατοίκους, οι οποίοι ασχολούνται με τις φήμες και τις ειδήσεις για την εμφάνιση των δραπετών μινκ στην πόλη της Καστοριάς. Για τις κότες και τα άλλα πτηνά που καταβρόχθισαν οι ασύντακτες στρατιές των μινκ.

Αύριο το ίδιο θα γίνει αν κάποιος «ακτιβιστής» τολμήσει να παρουσιάσει σε πανελλήνια κλίμακα την κατάσταση των μνημείων της Καστοριάς και την καταστροφή τους (βυζαντινά τείχη και εκκλησίες) από την επιλεκτική (ίσως και με το αζημίωτο) αδιαφορία μερικών αρμοδίων, αλλά και από την βαναυσότητα ορισμένων ιδιωτών. Κυρίως κάποιων που αισθάνονται παντοδύναμοι κοινωνικά και οικονομικά. Είτε ως εκτροφείς, είτε ως ιδιοκτήτες, ώστε να μπορούν να κάνουν πραγματικά αγνώριστα ακόμη και τα βυζαντινά τείχη που βρίσκονται μπροστά στα σπίτια τους.

Ακούγεται σκληρό και απόλυτο, αλλά κατά βάση αυτή είναι η Καστοριά. Ένα τεράστιο Κολοσσαίο για μινκ και για ανθρώπινες συνειδήσεις. Σχεδόν κρεατομηχανή. Οι μόνοι πραγματικά «ευτυχείς» είναι οι τέως μελλοθάνατοι: Τα μινγκ που κυκλοφορούν -όσο κυκλοφορήσουν ακόμη- ελεύθερα από τους δυνάστες τους.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 23 Σεπτεμβρίου 2010, αρ. φύλλου 559


Σχετικά κείμενα:

2 σχόλια:

  1. Ανώνυμος10/10/10

    Εύγε στην A.L.F.!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος10/10/10

    ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ 50.000 ΓΟΥΝΟΦΟΡΩΝ ΖΩΩΝ ΣΤΟ ΝΟΜΟ ΚΑΣΤΟΡΙΑΣ

    Ο Φιλοζωικός Σύλλογος Χανίων Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ με προτάσεις του, που έχει πρόσφατα καταθέσει στο Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, μέσω της Πανελλαδικής Συντονιστικής Επιτροπής Ζωοφιλικών Σωματείων, τάσσεται υπέρ της απαγόρευσης εκτροφής και θανάτωσης ζώων για την παραγωγή γούνας.
    Ζητά από την Πολιτεία να ακολουθήσει το παράδειγμα μιας πλειάδας χωρών της Ε.Ε, που έχουν απαγορεύσει την βάρβαρη αυτή οικονομική δραστηριότητα των ανθρώπων για λόγος καλλωπιστικούς.
    Ζητά από την Πολιτεία να σταματήσει να επιδοτεί τις βιομηχανίες αυτές του θανάτου και να προωθήσει εναλλακτικές μορφές οικονομικής ανάπτυξης της Δυτικής Μακεδονίας που δεν θα βασίζονται στην βία.Κανένας απολύτως δεν έχει το δικαίωμα να σκοτώνει και δολοφονεί ζώα, ούτε να χρησιμοποιεί την ανωτερότητά του και την σύγχρονη τεχνολογία για να καταδικάζει αθώα πλάσματα σε φρικτό θάνατο.
    Κάθε χρόνο στις βιομηχανίες-κολαστήρια της Δυτικής Μακεδονίας εξοντώνονται χιλιάδες γουνοφόρα ζώα με τις ευλογίες , τις κόκκινες επιδοτήσεις και την νομική κάλυψη της Πολιτείας.Ας επιτρέψουν να γίνει ένα αντικειμενικό reportage μέσα στις βιομηχανίες αυτές για να ακούσουν όλοι τις κραυγές πόνου και αγωνίας χιλιάδων ζώων κατά την στιγμή της με βάρβαρους τρόπους θανάτωσής τους.
    Επειδή τέτοιες πράξεις και οικονομικές δραστηριότητες είναι αντιστρόφως ανάλογες με τις πανανθρώπινες αξίες και ιδανικά, ας σταματήσουν οι υποκριτικές φωνές διαμαρτυρίας μερικών για την απελευθέρωση αυτών των ζώων, την «λύπη» τους για τον θάνατό τους από τροχαία ατυχήματα ή από την μη δυνατότητα επιβίωσής τους.Υπάρχουν εξ΄ άλλου και μελέτες που υποστηρίζουν, ότι μπορούν ακόμα και να επιβιώσουν.
    Ας σταματήσουν να «λυπούνται» για τον θάνατο άλλων ζώων (ορνίθων κλπ) από τα μινκ, αφού ούτως ή άλλως αυτό που τους επιφυλάσσει ο άνθρωπος είναι ο θάνατος δια της σφαγής και μάλιστα χωρίς αναισθητικό.Ας πάψουν να ανησυχούν για την « καταστροφή» της φύσης που προκαλεί η απελευθέρωση ζώων, μιας φύσης κατά της οποίας καθημερινά και για πάρα πολλά χρόνια εγκληματεί το ανθρώπινο είδος.

    Φιλοζωικός Σύλλογος Χανίων
    Η ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΩΝ ΖΩΩΝ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.