10.10.15

Λόγος & Αντίλογος




Περί εμφυλίου


Η εφημερίδα ΟΔΟΣ φιλοξενεί και καταχωρεί όλες τις απόψεις. Παρέχει ελεύθερο βήμα έκφρασης σε οποιονδήποτε –με εξαίρεση όσους θαυμάζουν τους Ναζί και έχουν βίαιες ρατσιστικές συμπεριφορές καθ’ οιουδήποτε με βάση το φύλο, το θρήσκευμα, την καταγωγή, τον προσωπικό, ιδεολογικό και ερωτικό προσανατολισμό. Η  απογοητευτική αλήθεια είναι ότι στην σύγχρονη Ελλάδα παρατηρείται τεράστιο πρόβλημα ρατσισμού, που αφορά πρωτίστως τις νεότερες ηλικίες και είναι κατά βάση πρόβλημα άγνοιας, ανασφάλειας και απωθημένων ατομικής και συλλογικής συνείδησης. Και του Οιδίποδα μερικές φορές.

Το θέμα του εμφυλίου της περιόδου 1946-1949 για την άποψη της ΟΔΟΥ είναι αυθεντικά λυμένο από την ίδια την ιστορία, την πραγματικότητα και τις αποφάσεις της συντεταγμένης πολιτείας που εκφράστηκαν θεσπίστηκαν και δεν ανακλήθηκαν. Η αμφισβήτηση του όρου «εμφύλιος», ακόμη και εάν έχει θεωρητική ή ιστορική αξία και μπορεί να αποτελέσει θέμα αντιπαράθεσης και σύγκρουσης απόψεων, δεν μεταβάλλει την ουσία του Εμφυλίου. Καθώς ακόμη και ξενοκίνητη να ήταν μια πλευρά της σύγκρουσης, αυτό δεν αλλοιώνει, ούτε αναιρεί τα χαρακτηριστικά του εμφυλίου. Άλλωστε «ξενοκίνητους», «ξενόδουλους» κ.ο.κ. θεωρούν και οι δε τους μεν. Έτσι η αντιπαράθεση είναι επιδερμική, και μοιάζει με τις διαφορές μεταξύ δάσους και δασικής έκτασης.

Η εφημερίδα ΟΔΟΣ προσφέρεται να παρέχει βήμα αντιπαράθεσης απόψεων ακόμη και για το θέμα αυτό, εκτιμώντας ότι στην πραγματικότητα η αμφισβήτηση δεν θα είναι για τους τίτλους, αλλά για την ουσία της εμφυλιοπολεμικής σύγκρουσης, τουλάχιστον σε όσους και για όσους, 66 χρόνια μετά βρίσκουν ιδιαίτερο νόημα ανάλυσης και αντιπαράθεσης σε ζητήματα που η ίδια η ζωή έλυσε, με τον τρόπο, που ευτυχώς ή όχι έως τώρα έλυσε.

Η ΟΔΟΣ ως γνωστό καταχωρεί ακόμη και ανώνυμες επιστολές με την προϋπόθεση να κινούνται εντός των ορίων του νόμου.

Ωστόσο, ενθαρρύνοντας παράλληλα τους αναγνώστες και κάθε ενδιαφερόμενο να εκθέσει τις απόψεις του για ένα ζήτημα που εξακολουθεί να συναρπάζει, ή να διχάζει αρκετούς, συνιστά ταυτόχρονα να προτιμούν την επώνυμη, και υπεύθυνη τοποθέτηση. Σχολιάζοντας ανώνυμα όσους έχουν την τόλμη και την παρρησία να εκθέσουν επώνυμα τις δικές τους απόψεις, στην πραγματικότητα διαβάλλεται η πειστικότητα των ίδιων των επιχειρημάτων του ανώνυμου, ιδιαίτερα όταν γίνεται επίκληση προσωπικών εμπειριών και απόψεων, καθώς δεν μπορούν να αξιολογηθούν οι σχετικοί ισχυρισμοί.

Εάν 66 χρόνια μετά, δεν μπορεί να υπάρξει ευθεία και επώνυμη ανταλλαγή απόψεων για την περίοδο και τα λάθη της εμφυλιοπολεμικής περιόδου, τα εκατέρωθεν και τα αδιόρθωτα, τότε το θάρρος της γνώμης σε τι χρειάζεται;

ΟΔΟΣ

Σημ. Η αφαίρεση του ονόματος στο κείμενο του ανωνύμου (που υπογράφει ως Θρασύβουλος), έγινε με παρέμβαση της ΟΔΟΥ για λόγους δεοντολογίας.



Φωτογραφία: Αντάρτης παραδίδεται στον ελληνικό στρατό κατά τη διάρκεια του ελληνικού εμφυλίου πολέμου 1948. (Φωτογραφία από Bert Hardy / Getty Images). 


* * * 

Λόγος & Αντίλογος

ΕΜΦΥΛΙΟΣ  Ή ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΤΑΡΣΙΑ;

Ενόχλησε την κ. [………………] συμπολίτισσα με την γνωστή μόρφωση και ευρωπαϊκή κουλτούρα, ο "εμφύλιος" του κ. Αναστασίου Πηχεών σε σχετικό του δημοσίευμα στην εφημερίδα ΟΔΟΣ, 9/5/2015, καθώς ανεφέρθη ο αρθρογράφος στην Κομμουνιστική Ανταρσία 1947-1949. Για την περίοδο αυτή, κατά την οποία δοκιμάσθηκε σκληρά η εθνική ασφάλεια και δημοκρατία (αλλά τελικώς, χάρις στην ενότητα της συντριπτικής πλειοψηφίας του ελληνικού λαού και την ισχύ και αποτελεσματικότητα του εθνικού στρατού ο κίνδυνος αποσοβήθηκε) έχουν γραφτεί και λεχθεί πολλά, μεγάλης ποσότητος μελάνι χύθηκε. Μακριά από - έστω και παραμικρή διάθεση αναξέσεως παλαιών πληγών- αστόχως ιστορικά, κοινωνικά και εθνικώς ονομάστηκε εμφύλιος. δεν είναι της ώρας να αναφέρουμε σκοπιμότητες πολιτικοκομματικές. Σε ποια κατηγορία να τους κατατάξουμε, Ελλήνων, "Ελλήνων"; Τι φρονεί η κυρία, όταν λήγοντος του πολέμου - και όμως! - η "Ολομέλειά" τους παρέδιδε την ΜΑκεδονία στους Σλάβους; Ήταν ή όχι τουλάχιστον χείριστοι Έλληνες, μόνο με εξ αίματος συγγένεια με την Ελλάδα; Χωρίς να τιμούν ούτε την ιστορία της, τον πολιτισμό της, το όνομα και τη γλώσσα της. Πολλοί πολιτικοί, ιστορικοί και άλλοι μιλούν για "εξεωνημένους" και ξενοκίνητους πραξικοπηματίες. Προσωπικά αλλά και όσοι ιδεολογικώς είμαστε αντίθετοι με το ΚΚΕ, πιστεύω, στο σύγχρονο αυτό κόμμα, εφόσον δρα και προστατεύεται νομίμως στον χώρο της Ελληνικής Δημοκρατίας, δεν του αποδίδουμε καμιά μομφή, ούτε κατ' ελάχιστον υπαινιγμό, που να θυμίζει τα δίσεκτα εκείνα χρόνια. Και κάτι άλλο. Θυμίζει η συμπαθής κυρία ότι η οικογένειά της όλη ήταν στην αντίθετη πλευρά. Το γνωρίζουμε, το σεβόμαστε, το εκτιμούμε. Στην περίπτωσή μας, σχολιάζεται η ενόχλησίς της για τον "εμφύλιο". Θέλω επίσης να προσθέσω ότι προσωπικά διατηρώ πολύ καλές φιλικές και κοινωνικές σχέσεις με ανθρώπους που ανήκουν στο ΚΚΕ.

ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟ

Ο συνειρμός από τα παραπάνω μου επανέφερε στη μνήμη ένα ... περιστατικό, συμβάν προ 30-35 ημερών. Ήμουν προσκεκλημένος και παρών σε τελετή γάμου και βαπτίσεως - κατά τον γνωστό πλέον και μοντέρνο τρόπο, που πάει να επικρατήσει, δυστυχώς - στην Θεσσαλονίκη. Παρών στην εκκλησία κι ένας παλιός βουλευτής του ΚΚΕ, πολύ γνωστός, με εξ' αγχιστείας συγγένεια με τον γαμβρό. Σημειώνω την απαράδεκτη και προκλητική συμπεριφορά του παλαιού βουλευτή. Με την πλάτη γυρισμένη προς την τελετή του γάμου κι εν συνεχεία της βαπτίσεως, "έκοβε" βόλτες προς την εξώθυρα και πίσω και χασκογελούσε με γνωστούς του προκλητικότατα! Ήταν σα να μας έλεγε: "Ε, μικροί και αφελείς, τι προσεύχεσθε...;" Είναι ελεύθερο και δικαίωμα του καθενός να θρησκεύεται ή να μη θρησκεύεται. Είναι όμως θρασύτης και κακοήθεια από μορφωμένο, πρώην βουλευτή, να μας προκαλεί με την αήθη του συμπεριφορά μέσα στην εκκλησία!

21/5/2015 ALPHA TV

Θέμα συζήτησης με την κ. Τατιάνα Στεφανίδου: Αυστραλός Κροίσος βγάζει το "χαρέμι" του βόλτα. Τι προσφέρει στο λαό μας η εκπομπή αυτή εκτός από ένα κινητό πορνείο; (εσμός από ημίγυμνες γυναίκες ιερόδουλες!). Δεν ξέρω πώς σκέπτονται και πώς προγραμματίζουν τις εκπομπές τους οι άνθρωποι τω καναλιών! Μήπως της συγκεκριμένης εκπομπής σκοπός είναι να προτρέψει ελληνοπούλες να ενταχθούν... (Θού, Κύριε, φυλακήν τω στόματί μου) σε παρόμοιο... χώρο για να "κονομήσουν" κατά τη γλώσσα του χύδην κόσμου; Μήπως είναι παρακίνηση για πρόοδο σε ποθούμενη ... εξέλιξη; Μήπως είναι μοντερνισμός, να σπεύσουμε να τον επιδιώξουμε. Διερωτώμαι πώς αισθάνεται η ίδια η κ. Στεφανίδου (φυσικά και οι άλλοι συνομιλητές). Διαισθάνομαι και την δύσκολη θέση του άξιου και τίμιου πολιτικού άνδρα Άδωνη Γεωργιάδη. Είναι εκπομπή αυτή - ώρα μεσημέρι - να βλέπουν και τα παιδιά, οι μαθητές, που τώρα έχουν τις εξετάσεις, να ακούουν και να βλέπουν: συζητήσεις, εικόνες, σκηνές ικανότατες για εκμαυλισμό. Έτσι δείχνουμε το ενδιαφέρον μας για την νεολαία μας; Θα μου πείτε: Είναι η μόνη ακατάλληλη παρουσίαση σε κανάλι; Δυστυχώς, όλα τα τηλεοπτικά κανάλια, μη εξαιρουμένης και της κρατικής, δημόσιας τηλεόρασης, συναγωνίζονται στον ζήλο τους να εξασφαλίζουν ποσοστά τηλεθέασης με το γυμνό, τις εκφράσεις χαμαιτυπείου, εικόνες και σκηνές ανεπίτρεπτες. Κανένας περιορισμός και σεβασμός, αχαλίνωτα προβάλλουν τα εκμαυλιστικά και χυδαία προγράμματά τους. Δεν ξέρω ποιας ποιότητας είναι τα μέλη του ραδιοτηλεοπτικού συμβουλίου που κρίνουν την καταλληλότητα ή μη των προβαλλομένων έργων, σειρών ή προγραμμάτων. Όχι ένας, εκατό, χίλιοι, δέκα χιλιάδες Κάτωνες πρέπει να εγερθούν με το ερώτημα "ποί βαίνομεν;", προς τα πού βαδίζουμε, μήπως εγγίσουν κατά τι την συνείδησή σας, κατά τα άλλα συμπαθείς άνθρωποι των καναλιών και διεγείρουν το ελληνικό φιλότιμο.

Θρασύβουλος


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 28 Μαΐου 2015, αρ. φύλλου 790


Σχετικά:



11 σχόλια:

  1. 66 χρόνια μετά10/10/15

    "Εάν 66 χρόνια μετά, δεν μπορεί να υπάρξει ευθεία και επώνυμη ανταλλαγή απόψεων για την περίοδο και τα λάθη της εμφυλιοπολεμικής περιόδου, τα εκατέρωθεν και τα αδιόρθωτα, τότε το θάρρος της γνώμης σε τι χρειάζεται;"
    -Όλη η ουσία, αγαπητή "Οδός" σε αυτά που γράφεις.
    66 χρόνια μετά, η Καστοριά μεταμορφώθηκε. Πόσο μπορεί να αισιοδοξεί κανείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος12/10/15

    -"Εμφύλιος"; Με τους Σλάβους;
    -Ξενοκίνητος Κομμουνιστοσυμμοριτοπόλεμος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μιμόζα η αισχυντηλή12/10/15

    Θρασύβουλε, είσαι ο ίδιος ;
    https://www.youtube.com/watch?v=E0LM_MCV2P4

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Απλός πολίτης12/10/15

    Καταπληκτικό το μήνυμα που εκφώνησε ο ίδιος ο πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας χθες το βράδυ στην εκδήλωση της ΕΡΤ για την Απελευθέρωση της Αθήνας (12 Οκτωβρίου 1944). Ο πυρήνας του νοήματός του ήταν η ΕΝΟΤΗΤΑ ως σύγχρονη επιτακτική ανάγκη για τους Έλληνες, ως χρέος στη μνήμη όσων έδωσαν τη ζωή τους για να μην είμαστε εμείς σήμερα υπό ξένη κατοχή.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πήγαινε να δεις αν έρχομαι ...12/10/15

    "Τι φρονεί η κυρία, όταν λήγοντος του πολέμου - και όμως! - η "Ολομέλειά" τους παρέδιδε την ΜΑκεδονία στους Σλάβους; Ήταν ή όχι τουλάχιστον χείριστοι Έλληνες, μόνο με εξ αίματος συγγένεια με την Ελλάδα; Χωρίς να τιμούν ούτε την ιστορία της, τον πολιτισμό της, το όνομα και τη γλώσσα της."

    Τα φρονήματα της κυρίας αστυνομεύεις; Ακόμη να ξεκολλήσεις από την παθογένεια της προπαγάνδας που τον ήθελε "συμμοριτοπόλεμο"; Αμέτρητα βιβλία σύγχρονης Ελληνικής Ιστορίας γράφουν για Εμφύλιο κι εσύ νιώθεις πιο έξυπνος; αμερόληπτος;
    Αφού αδέλφια σκότωναν αδέλφια τι ήταν; άσκηση επί χάρτου ή ιδεολογική αντιπαράθεση;
    Κι εμένα ο πατέρας μου υπηρέτησε τότε τη θητεία του στον Ελληνικό Στρατό, αλλά δεν τους ανέφερε ποτέ σαν συμμορίτες κι ας πέθανε με το παράπονο ότι είχε ακούσει μεμονωμένα άτομα να τον θεωρούν "φασίστα". Εμφύλιο τον έλεγε και ήξερε πολύ καλά τι έλεγε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος12/10/15

    @ Απλος πολιτης
    Και για τον κινδυνο του φονταμενταλισμου μιλησε χτες ο Προεδρος. Ποιος ξερει τι εχουν δει τα ματια του εκει κατω στην Αθηνα...........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Πρώτη φορά Αριστερά !!!12/10/15

    ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟ

    Πες μας τώρα και για το γκολ που σας έβαλε ο νέος Υπουργός Παιδείας, Έρευνας (πολύ μ' αρέσει αυτό το δεύτερο) και Θρησκευμάτων (εννοείται).
    Κανένας από τους προκατόχους του δεν το είχε κάνει. Ήταν παρών στη χειροτονία του νέου μητροπολίτη Κεφαλληνίας, παρακολούθησε όλη τη θεία λειτουργία και μετά ήπιε και καφέ με τους επισκόπους. Στο τέλος δήλωσε ότι ήθελε να τιμήσει όχι μόνο την Εκκλησία αλλά και έναν εκπαιδευτικό ιερωμένο.
    Τόσο απλά!

    (πόσο σεβασμό ακόμη θέλετε, ώστε να φουσκώνετε από περηφάνεια σαν σεβασμιότατοι;;;)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πήξαμε από σωτήρες13/10/15

    Είσαι με τα καλά σου Θρασύβουλα που χτυπιέσαι για την εκπομπή της Τατιάνας και τι θα απογινει η νεολαία; Τα παιδιά έχουν και γονείς, μη σκας να αναλάβεις την κηδεμονία τους. Ηρέμησε και δεν τα προλαβαίνεις όλα, και εμφύλιο και εκκλησία και τηλεόραση. Άσε καμιά δουλεία και σε καναν άλλον βρε αδερφέ!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Athena19/10/15

    Με την παρέμβαση του "Θρασύβουλου" με τίτλο ΕΜΦΥΛΙΟΣ Ή ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΑΝΤΑΡΣΙΑ; παρατηρείται και στον Τύπο το ίδιο κακό που συναντούμε συχνά στην καθημερινή μας ζωή. Να απευθύνεται δηλαδή κάποιος (σε αυτήν την περίπτωση κάποια) σε έναν άλλον και να μπαίνει στη μέση και να απαντά τρίτος (!)
    Γιατί άραγε; Ενήλικες είναι και ο μεν και η δε. Αν χρειαστεί, έχουν και οι δύο το υπόβαθρο να υποστηρίξουν τις απόψεις τους με επιχειρήματα. Είναι κατάφωρη αγένεια να υποκαθιστά ο ένας τον άλλον σαν να μην έχει λόγο να αρθρώσει ο ίδιος.
    "Θρασύβουλε", δεν ξέρω αν το έχεις ακούσει ποτέ στη ζωή σου, αλλά η διακριτικότητα επιτάσσει να μην ενοχλείς δυο ανθρώπους όταν απευθύνονται ο ένας στον άλλον με το όνομά τους. Εκτός αν είσαι Εισαγγελέας και διαπιστώνεις παράβαση του νόμου. Διαφορετικά, λίγο απέχεις από την ψύχωση να μπαίνεις στη θέση πότε του Κάτωνα και πότε του Ναπολέοντα.

    Μια άλλη κυρία που ενοχλήθηκε από την αδιακρισία του ανώνυμου επιστολογράφου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Λόγος και αντίλογος19/10/15

    Κι εσύ βρε Παναγιώτη ξέρεις τουλάχιστον ποιοι στέλνουν αυτές τις ανώνυμες επιστολές ή μέηλ μη μας την κάνουν την Οδό ξέφραγο αμπέλι; Ελπίζω σε σένα τουλάχιστον να δηλώνουν το όνομα τους και να μη είναι κανένας αργόσχολος που άλλη δουλειά δεν έχει, κάτι σαν τον οξαποδώ ένα πράμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος21/10/15

    Πολύ καλά τα γράφει η "Οδός", στο εισαγωγικό σημείωμα. Θα πρέπει κάποια στιγμή να κοιτάξουμε τη ζωή μας και το μέλλον μας, ως κοινωνία.
    Ακραίες απόψεις, ρατσιστικές, εθνικιστικές, συμπλεγματικές... που διαιωνίζουν τη «μοναξιά» μας, είτε από τους πολιτικούς, τους "άρχοντες" (λέω τώρα), είτε από τους ιεράρχες και τους ιερείς, είτε από τα γραφικά τοπικά blogs και τους καβαλημένους "δημοσιογράφους", δεν έχουν χώρο στη Καστοριά του αύριο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ