5/10/15

ΛΑΖΑΡΟΥ ΝΙΚΗΦΟΡΙΔΗ: Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική

ήτοι περί του ορθώς λέγειν τε και γράφει


12.5.2015 τοπικός τύπος: Έτσι έσβυσε το όνομά της… Συναντώ αυτήν την γραφή (παλαιότερη) σβύνω, σβυσμένος. Το ορθόν σβήνω, σβησμένος. Το ρήμα προέρχεται από το αρχαίο σβέννυμαι (μέση φωνή, που έχει αόρ. έσβην. Το γ’ πληθ. έσβησαν.Από αυτόν τον αόριστο προήλθε το έσβησα, σβήνω.) Πιο πολλή αξία από την ορθογραφία του ρήματος έχει η ποικιλία των σημασιών: έσβησαν την πυρκαγιά (την έπαυσαν να… καίει), σβήσε τη μηχανή (σταμάτησε την λειτουργία της), σβήσε τον πίνακα, σβήσε τον Κώστα από τον κατάλογο, έσβησε το σπίτι με τον χαμό του, τόσο εύκολα σβήνει η αγάπη; Ήθελε ο Χίτλερ να τους σβήσει από τον χάρτη, κ. ά.

14.5.2015 ΟΔΟΣ Σε σοβαρό κατά τα άλλα άρθρο αναφέρεται: Αν ο ΣυΡιζΑ  εκλογικευθεί μερικώς… Το εκλογικεύω, -ομαι (η εκλογίκευση) δεν σημαίνει συλλογίζομαι, σκέπτομαι συνετά. Αν δεν το λέγει ειρωνικά ο επιστολογράφος, τότε είναι εσφαλμένη διατύπωση. Το εκλογικεύω έχει την σημασία: προσαρμόζω κάτι, την σκέψη μου σε ένα δύσκολο φιλοσοφικό ή μεταφυσικό θέμα, ερμηνεύοντας με την ανθρώπινη λογική. Η εκλογίκευση ενός δαιδαλώδους νόμου.

25.4.2015 Secret-Παραπολιτικά : Η Βουλή θα λειτουργήσει εν πλήρη ολομελεία. Το ορθόν: Εν πλήρει (όπως εν σαφεί ερμηνεία, τη σκέψει, τη πόλει, τω δάσει – δοτικές γ’ κλίσεως).

12.5.2015τοπικός τύπος:α) έλλειψαν. Δεν υπάρχει λόγος για δύο λ (λάμδα). Λείπω – έλειψα. Ίσως επέδρασε η ορθογραφία του λογίου ρήματος ελλείπω (εν + λείπω), έλλειψη. β) (στην ίδια εφημερίδα) μέχρι που κάποιοι προκάλεσαν… Το ορθόν: μέχρις ότου κάποιοι προκάλεσαν, μέχρι του σημείου, ώστε προκάλεσαν…

14.5.2015 τοπικός τύπος: α) Τότε είναι που έρχονται στην επιφάνεια. Το ορθόν και πλήρες: Τότε είναι η στιγμή (ή η περίπτωση) κατά την οποία έρχονται στην επιφάνεια. β) (στην ίδια εφημερίδα) του ρωσικού ρούβλι. Ως ξένη λέξη, να τίθεται εντός εισαγωγικών: «……….». Δηλαδή το ορθόν: Του ρωσικού «ρούβλι» ή ελληνοποιούμενο θα γίνει το ρούβλι, τα ρούβλια (;), όπως το δολάριο, τα δολάρια.

15.5.2015 Δεν μου «πέφτει» λόγος (λόγω μη ειδικότητος), αλλά από όσα διαβάζω στον τοπικό μας τύπο, επ’ ουδενί επιτρέπεται και ουδένα ωφελεί να ερίζουν οι συμπαθέστατοι καθ’ όλα Καστοριανοί γουνοποιοί και να διχάζονται. Ως μέσος πολίτης επιθυμώ και συνιστώ να ευρεθούν κοινά στοιχεία και λογικά επιχειρήματα ενότητος, τέλος πάντων, η λεγόμενη χρυσή τομή των μεταξύ των διαφορών, και ούτω να προκύψει μια «Καστοριανή Ενότητα Γούνας», είθε! Ας επικρατήσει η λογική της προσέγγισης στην ουσία των πραγμάτων και το κοινό της πόλεως και του λαού συμφέρον, η σύνεση και η συνεννόηση, ώστε η Καστοριά να θυμίζει παλαιότερες καταστάσεις ευμάρειας και ευημερίας ζηλευτής.

Ο Γλωσσαμύντωρ
Λάζαρος Νικηφορίδης


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 21 Μαΐου 2015, αρ. φύλλου 789


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.