28.4.25

ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2024 [1]

 
ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 9.1.2025 | 1255


Εμμανουήλ Εγγλέζος

H επιλογή και ο διορισμός του από τον πολιτικό του «προϊστάμενο» και βασικό υπεύθυνο στην καυτή πατάτα –όπως αποδεικνύεται– αρμοδιότητα του χαρτοφυλακίου «πολιτισμού-τουρισμού» της Καστοριάς, είναι αν μη τι άλλο αμφιλεγόμενη.


[-] Μερικές φορές οι επιλογές προσώπων στην δημόσια ζωή είναι τυχαίες (επιτυχημένες ή όχι) και άλλες φορές μπορεί και να είναι μοιραίες. Για την ΟΔΟ, στις περιπτώσεις διορισμού των αξιωμάτων, η κυρίαρχη ευθύνη ανήκει κυρίως σ’ αυτόν που είχε την εξουσία της επιλογής και την απόφαση του διορισμού. 

Για τις αντιδημαρχίες της Καστοριάς, η εκ μέρους του δημάρχου Καστοριάς κ. Ιωάννη Κορεντσίδη, η επιλογή αντιδημάρχων, όπως των τεχνικών έργων αλλά και του τομέα (μόνο) της καθαριότητας, σε γενικές γραμμές δεν είναι αποτυχημένες.  Ωστόσο, η επιλογή του δημοτικού συμβούλου κ. Εμμανουήλ Εγγλέζου και ο διορισμός του από τον πολιτικό του «προϊστάμενο» και βασικό υπεύθυνο στην καυτή πατάτα –όπως αποδεικνύεται– αρμοδιότητα του χαρτοφυλακίου «πολιτισμού-τουρισμού» της Καστοριάς, είναι αν μη τι άλλο αμφιλεγόμενη. 

Και η αμφιβολία δεν αποτελεί αυθαίρετη κριτική εκτίμηση των φίλων και αναγνωστών της ΟΔΟΥ που δεν εδράζεται σε στοιχεία, αλλά αποδεικνύεται, εμμέσως και σαφώς όμως, από την τελική επιλογή του δημάρχου: Να τον ανακαλέσει από την αρμοδιότητα του χαρτοφυλακίου του τουρισμού, αναλαμβάνοντας ο ίδιος την σημαντική αυτή πτυχή, που περιλαμβάνει και αρκετό οικονομικό ενδιαφέρον. Και να τον περιορίσει στον τουρισμό.

Με την ενέργεια αυτή, να παραπέμπει –τηρουμένων των αναλογιών στα περίφημα Ιουλιανά της προδικτατορικής περιόδου– πλην όμως αυτήν την φορά από την επιλογή και το πείσμα του δημάρχου Καστοριάς να καταργήσει τον αντιδήμαρχο κ. Εμμανουήλ Εγγλέζο από το φιλέτο του τουρισμού, δεν προκλήθηκαν βεβαίως ούτε αποστασίες, ούτε άλλες αντιδράσεις, έξω από αόριστες και ανεπιβεβαίωτες φημολογίες. Περιστρεφόμενες σε υποθέσεις, για το ποιος τελικά είναι ο λόγος που αποδεικνύει την αρμοδιότητα πολιτισμού-τουρισμού, ως ηλεκτρική καρέκλα. Αλλά και χωρίς τον τουρισμό, οι επιδόσεις της υπό τον αντιδήμαρχο κ. Ε. Εγγλέζο δημοτικής αρχής, καταγράφονται ως αρνητικές. Για τους επιεικείς, ως αμφιλεγόμενες.

Με αποκορύφωση τις χαμηλού επιπέδου και βασικά μονοσήμαντες, λαογραφικού, λαϊκού, δημώδους, αυθεντικού ή νόθου, ίσως και πλαστού ύφους παραδοσιακότητας περιεχομένου εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν μέσα στο 2024, η αντιδημαρχία του κ. Εμμανουήλ Εγγλέζου, δεν διακρίθηκε σωστά.  Ενδεικτικά παραδείγματα δεν είναι φυσικά η ενδιαφέρουσα κατά τα λοιπά άποψή του να θεωρεί τις εκδηλώσεις στον Κρανιώνα, ακόμη και τους πλίνθινους ορνιθώνες υψηλού επιπέδου πολιτισμό. Που ενδέχεται να πρέπει να τον… μεταλαμπαδεύσουμε στο μέλλον. 

Σίγουρα όμως έχει σημασία το γεγονός ότι ο Δήμος Καστοριάς, το αρχοντικό Βέργουλα, στο οποίο άλλωστε παρουσιάστηκαν λαμπρές εικαστικές εκθέσεις και κάποτε μέρος της φωτογραφικής Συλλογής Παπάζογλου, και αργότερα αφιερώθηκε σε αυτή, μετατρέπεται επί της αντιδημαρχίας του σε οίκο πολιτικών γάμων! Για να μπορούν οι νεόνυμφοι να φωτογραφίζονται και οι φωτογράφοι να κάνουν την δουλειά τους με φόντο την θέα προς την λίμνη μέσα από τα στενά και πληκτικά παράθυρα και το ακατάλληλο εσωτερικό του δημοτικού κτηρίου που προοριζόταν για Δημοτική Πινακοθήκη.


* * *

ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Και η αμφιβολία δεν αποτελεί αυθαίρετη κριτική εκτίμηση των φίλων και αναγνωστών της ΟΔΟΥ που δεν εδράζεται σε στοιχεία, αλλά αποδεικνύεται, εμμέσως και σαφώς όμως, από την τελική επιλογή του δημάρχου: Να τον ανακαλέσει από την αρμοδιότητα του χαρτοφυλακίου του τουρισμού, αναλαμβάνοντας ο ίδιος την σημαντική αυτή πτυχή, που περιλαμβάνει και αρκετό οικονομικό ενδιαφέρον.


* * *


Όπως έχει μεγάλη σημασία ότι ο Δήμος Καστοριάς, δια των αρμοδίων και υπευθύνων πλέον, επιπλέον του δημάρχου και αντιδημάρχου πολιτισμού, ήταν κραυγαλέα απών από την δημοπρασία, περισσότερων από 2.500 φωτογραφιών του καστοριανού φωτογράφου Λεωνίδα Παπάζογλου. 

Η δημοπρασία των 2.528 γυάλινων αρνητικών φωτογραφιών της συλλογής Λεωνίδα Παπάζογλου, από τον οίκο δημοπρασιών "Βέργος", εκτέθηκε στην αρχική τιμή εκκίνησης των 50.000,00 ευρώ. Την συλλογή έφερε πριν δεκαετίες στο φως, ο αείμνηστος Γεώργιος Γκολομπίας. Τι κι αν δημοσιεύθηκαν σχετικά άρθρα (π.χ. στην κεντρική εφημερίδα "Η Καθημερινή", στο "Lifo" και αλλού, υπογραμμίζοντας την τεράστια αξία για την ιστορία και τα εθνικά συμφέροντα απόκτησης αυτής της συλλογής από ελληνικά χέρια. 

Τι κι αν με ανοικτές επιστολές τους, πρόσωπα όπως ο τέως βουλευτής με την Νέα Δημοκρατία κ. Ζήσης Τζηκαλάγιας, αλλά και ο κ. Νώντας Τσίγκας (ιστορικός ερευνητής μεταξύ των άλλων, πρόσωπο κι αυτός του 2024) που δημοσιεύθηκαν στην ΟΔΟ, απηύθυναν εκκλήσεις στον Δήμο Καστοριάς με αντιδήμαρχο πολιτισμού τον κ. Εμμανουήλ Εγγλέζο να μεριμνήσει για την περιέλευση της συλλογής στην Καστοριά, ιδιαίτερη πατρίδα του φωτογράφου, όταν ο Δήμος Καστοριάς, τα 50.000 ευρώ τα έχει για φυστίκια στις «πολιτιστικές» ανατάσεις που διοργανώνει με το αζημίωτο με βάρδους και βάρδες. Διότι ο αντιδήμαρχος Καστοριάς, με τις παραλείψεις του δεν έδειξε κανένα απολύτως ενδιαφέρον. Άλλωστε, την εποχή που διεξαγόταν η –ευτυχώς άγονη εν τέλει– δημοπρασία της συλλογής, ο ίδιος, επέστρεφε από τα "Σούρβα" Βουλγαρίας, μαζί με τον προϊστάμενο δήμαρχό του, θριαμβολογώντας για την υψηλή συμμετοχή στο βουλγάρικο καρναβάλι εκείνες τις ίδιες ημέρες της δημοπρασίας της καστοριανής ιστορίας. 

Και ως Ανακρέοντας του πολιτισμού δήλωνε, πάλι εκείνες τις ημέρες στην ΕΡΤ3 χωρίς κανένα ποιητικό μέτρο και δεκαπεντασύλλαβο πως «Με ένα σφηνάκι τσίπουρο το πρωί περνάνε όλα. Έχουμε την χαρά να διοργανώνουμε στην πανέμορφη Καστοριά μας, το 6ο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Γευσιγνωσίας Τσίπουρου, ο Δήμος Καστοριάς σε συνεργασία με τους Χαβαλέδες Ερασιτέχνες Τσιπουροπαραγωγούς Καστοριανούς, θα κάτσουμε όλη μέρα σήμερα και αύριο, γιατί το τσίπουρο ενώνει». 

Ώστε δεν υπάρχει αμφισβήτηση ότι, παρά την κατ’ αρχήν συμπάθεια-απορία που προκαλεί η υποβάθμισή του χαρτοφυλακίου του από το «κομμάτι» του «τουρισμού», φίλοι και αναγνώστες της ΟΔΟΥ είχαν ελάχιστους λόγους να μη τον υποδείξουν με αρνητικό στίγμα. Έστω κι αν όλοι αναγνωρίζουν ότι η ονομαστική ευθύνη, ανήκει αλλού.

* * *

S.O.S. Για την ιστορία και τον πολιτισμό της Καστοριάς
Την προηγούμενη εβδομάδα μία από τις ποιοτικότερες επαρχιακές εφημερίδες της Ελλάδος, η "ΟΔΟΣ" της Καστοριάς, έκρουσε πρώτη τον κώδωνα του κινδύνου. Στο σημερινό της φύλλο η έγκυρη και έγκριτη "ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ" με δισέλιδο αφιέρωμα από την πρώτη της σελίδα αναλύει τα δυσάρεστα επερχόμενα. Σήμερα και αύριο σε κεντρικό ξενοδοχείο της Αθήνας δημοπρατείται το αρχειακό υλικό του σπουδαίου φωτογράφου Λεωνίδα Παπάζογλου. Υπάρχει άμεσος κίνδυνος οι 2.500 φωτογραφικές πλάκες που αναδεικνύουν την ιστορία, τον πολιτισμό και την κοινωνική ζωή του γυρίσματος του 19ου προς τον 20ο αιώνα στην ευρύτερη της Καστοριάς Μακεδονία, να γίνουν κτήμα "ξένων χεριών". \Εάν συμβεί κάτι τέτοιο θα "τρίζουν τα κόκκαλα" του σπουδαίου συλλέκτη και πνευματικού ανθρώπου ιατρού Γιώργου Γκολομπία, ο οποίος με μεράκι, τεράστιο μόχθο, επιστημοσύνη, ιστορική και καλλιτεχνική ευαισθησία, συνέλεξε και προέβαλλε το ανεκτίμητης σπουδαιότητας σπάνιο υλικό. Απευθύνω ταπεινά έκκληση σε κάθε ευαίσθητο Έλληνα, Δήμο ή Πολιτεία ίσως την τελευταία στιγμή να προβεί στην σωτήρια παρέμβαση που θα κρατήσει στα χέρια μας την ιστορία και τον πολιτισμό μας, δηλαδή την ίδια την ζωή μας..
Ζήσης Τζηκαλάγιας
21.2.2024


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 9 Ιανουαρίου 2025, αρ. φύλλου 1255.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ