27/1/10

ΟΔΟΣ: Σαρδάμ

Οι κοινωνικοί αναλυτές υποστηρίζουν μια (λογική) άποψη που βασίζεται στην ιστορική παρατήρηση και τα σύγχρονα στοιχεία. Σύμφωνα με αυτή, το κάθε φορά μελετώμενο κοινωνικό ζήτημα, υποβαθμίζεται κυρίως όταν όσοι το διαχειρίζονται δεν μπορούν να το φθάσουν, διότι βρίσκεται ψηλότερα από τους ίδιους. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια από τις εξηγήσεις για την σημερινή Καστοριά.

Για την επιβεβαίωση αυτής της άποψης αρκεί να αναφερθεί η ραγδαία υποβάθμιση της χώρας τα τελευταία χρόνια: Αν και η Ελλάδα από «ψωροκώσταινα» που ήταν στο παρελθόν κατόρθωσε και κατέκτησε ως το 2004 υψηλούς στόχους (ένταξη στην ΟΝΕ και την Ευρωζώνη, είσοδο της Κύπρου στην Ε.Ε., Ολυμπιακοί Αγώνες) με αποτέλεσμα να συγκαταλέγεται τότε στα 20-25 πιο ανεπτυγμένα κράτη σε παγκόσμιο επίπεδο, ωστόσο μερικοί ατυχείς χειρισμοί, (ένδειξη ακαταλληλότητας ή έλλειψης οράματος, αυτό δεν έχει πια καμμιά σημασία) αποδείχθηκαν αρκετοί για να βυθίσουν τα οικονομικά και κοινωνικά πράγματα της χώρας, στο σκέτο χάος. Κάτι αντίστοιχο συνέβη με την πόλη της Καστοριάς. Η κατάσταση και το επίπεδο της οποίας υποβαθμίστηκαν αισθητά τα τελευταία χρόνια. Αλλά έτσι είναι. Όταν κανείς δεν μπορεί να φθάσει τον πήχη, απλώς τον κονταίνει.

Πολύ περισσότερο η άποψη αυτή, επιβεβαιώνεται στο παράδειγμα της Καστοριάς σε λιγότερο σημαντικές αφορμές. Όπως για παράδειγμα με τα καρναβάλια της Καστοριάς του 2010, που αποτελούν πλέον (ευτυχώς) παρελθόν. Καθ’ ότι μετά την ατυχέστατη επανάληψη της εξόρμησης κλιμακίου του Δημοτικού Συμβουλίου στην Θεσσαλονίκη (προβλέπεται στ’ αλήθεια τέτοιου είδους αρμοδιότητα;), ακολούθησε ο καταιγισμός της Καστοριάς με «παραδοσιακές» εκδηλώσεις, «ανταμώματα» και «συναπαντήματα» μουσικοχορευτικών σωματείων. Με αποκλειστικό σκοπό την προσέλκυση τουριστικού ρεύματος (!).

Έτσι η έναρξη του καρναβαλιού συνέπεσε φέτος με πρωτοφανείς μουσικοχορευτικές εκδηλώσεις, δήθεν πατροπαράδοτες και δήθεν αυθεντικές, φυσικά στο μονοπωλιακό όνομα της γνησιότητας, συλλόγων και άλλων. Που παρά τις θριαμβολογίες απέτυχαν παταγωδώς όπως αποδεικνύεται από την αραιή συμμετοχή θεατών. Ήταν όμως «αρκετές» για να προκαλέσουν παρατράγουδα φαινόμενα, όπως υπαίθρια και προφανώς παράνομα σουβλατζίδικα, πάγκους κ.ο.κ. που μετέτρεψαν την Καστοριά σε ταχυφαγείο. και το καρναβάλι που χρονικά ακολούθησε, σε χωριάτικο πανηγύρι.

Παιγνίδια, σπαθιά, αρωματικά κεριά, περούκες, βάζα και μάσκες ανακατωμένα με λουκάνικα και σουβλάκια (άγνωστο που απολυμαίνουν τα σκεύη, ή που ξεπλένουν τα χέρια τους οι ψήστες και που εξυπηρετούν τις ανθρώπινες ανάγκες τους) ώστε να κάνουν την κατάσταση αφόρητη. Κι’ όλα αυτά κάτω από την μύτη όλων των αρμόδιων αρχών, μηδέ των υγειονομικών, αλλά και της αστυνομίας.

Με την τροπή που πήρε και τους ρυθμούς της απελπιστικής υποβάθμισης του Καστοριανού Καρναβαλιού, αναμένεται να χειροτερέψει ακόμη περισσότερο η κατάσταση στο μεσοπρόθεσμο μέλλον. Ώστε πολύ σύντομα το Καρναβάλι να είναι ένα σκέτο πανηγύρι. Κοντά στα υπαίθριους πωλητές φασολιών και γούνινων παντοφλών και μπρελόκ, να που τώρα, με την δραματική κατάπτωση της Καστοριάς, βρήκαν το πεπρωμένο τους και οι απανταχού πλανόδιοι. Μέχρι και ponies καθώς και καμήλα έκαναν την εμφάνισή τους στο κέντρο της πόλης, με αποτέλεσμα τα χαριτωμένα τετράποδα ή ακριβέστερα οι συνοδοί τους να γίνουν στόχος των εγχώριων, κυρίως των οικολογούντων. Οι οποίοι δείχνουν μια περίεργη ευαισθησία μόνο σε όσα ζώα δεν είναι γουνοφόρα.

Η τραγωδία είναι ότι όλο αυτό το σαρδάμ, των πωλητών, των πανηγυριωτών (που έστησαν τα καταλύματά τους, με στρώματα, μαξιλάρια και άλλα χαριτωμένα) μέσα σε πλατείες της πόλης, και των βαλκανίων χάλκινων που προκάλεσαν για μια ακόμη φορά την γνωστή απελπιστική ηχητική κατάσταση σε υπερθετικό βαθμό, βαφτίστηκε «πολιτισμός». Ενώ την ίδια στιγμή ο Δήμος Καστοριάς που τους τελευταίους μήνες ανοιγόκλεινε αυθαίρετα τις πύλες της Έκθεσης Φωτογραφίας της Συλλογής Λ. Παπάζογλου (που έφερε στην δημοσιότητα ο Γ. Γκολομπίας) αποκλείοντας στους κοινούς θνητούς, την ευκαιρία πρόσβασης, προκαλώντας αλλεπάλληλες διαμαρτυρίες και καταγγελίες, άνοιξε την έκθεση αποκλειστικά και μόνο για την επίσκεψη του υπουργού πολιτισμού κ. Γερουλάνου.

Χωρίς περιστροφές και αμφιβολία, η εικόνα της Καστοριάς και το αποτέλεσμα των φετινών καρναβαλιών ήταν το χειρότερο των τελευταίων ετών. Πλήρη απόδειξη, αποτέλεσε για μια ακόμη φορά, η 3η ημέρα, και συγκεκριμένα η παρέλαση της Πατερίτσας. Μια παρέλαση χωρίς θεατές. Μια παρέλαση, της οποίας η διοργάνωση επέτρεψε ακόμη και σουβλατζίδικα σε λειτουργία να ανηφορίζουν στην Μητροπόλεως και να προκαλούν εκτός από την αισθητική υποβάθμιση και τεράστια χρονική καθυστέρηση. Για την κατάσταση αυτή προφανώς δεν μπορούν να επαίρονται και να αισθάνονται ικανοποιημένοι οι διοργανωτές.

Πολύ περισσότερο δεν μπορούν να αισθάνονται οι κάθε λογής επίσημοι, ανεπίσημοι και ημιεπίσημοι, οι περισσότεροι των οποίων δεν έχουν και άριστες σχέσεις με τα καρναβάλια. Και οι οποίοι, παρά το γεγονός ότι καταργήθηκε η εξέδρα των επισήμων στην διάρκεια της παρέλασης, επιμένουν να συνωστίζονται μετά συζύγων και άλλων συνοδών, στην περιοχή της Ομόνοιας, δήθεν χαρούμενοι, δήθεν μονιασμένοι και δήθεν επιτυχημένοι, και να χαριεντίζονται με τους καρναβαλιστές σαν παλιά καλά φιλαράκια, live φυσικά.


Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.