20.9.23

ΟΔΟΣ: «Μεγάλα έργα»

 
ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 4.5.2023 | 1173


Το συγκεκριμένο οδικό «συρίγγιο» που συνδέει την συνοικία Χλόη, στην οποία κατοικούν ήδη μερικές χιλιάδες κατοίκων, ακόμη και μετά την θετική κατά τα άλλα ανακαίνιση και το ρετουσάρισμά του, δεν είναι σε καμμιά περίπτωση μεγάλο έργο. Τόσο ως ιδέα όσο και ως προς τις πραγματικές του διαστάσεις. 


Η ασφαλτόστρωση της κύριας οδικής αρτηρίας (τμήματος της οδού Ορεστείων) που συνδέει την Χλόη με την υπόλοιπη Καστοριά, που έχει σχεδόν αποπερατωθεί, δεν θα μπορούσε να ήταν και δεν αποδείχθηκε μεγάλο έργο. 

Τον «λογαριασμό» πλήρωσαν —πανάκριβα όπως αναμενόταν— τα λιγοστά όμορφα δένδρα, αυτοφυή της περιοχής αλλά και πεύκα. Που υπήρχαν από την πλευρά των δήθεν επικίνδυνων «βράχων» στο πλαίσιο της ανεπαίσθητης διαπλάτυνσης που έγινε. «Ευτυχώς» προς το παρόν δεν πείραξαν τα μεγάλα πλατάνια που βρίσκονται στην πλευρά της λίμνης. Φθηνά την γλύτωσαν. 

Μεγάλα οδικά έργα ήταν χωρίς αμφιβολία τα έργα των δημάρχων Ανδρέα Οικονομίδη – Δημητρίου Παπουλίδη. Στην εποχή τους διανοίχτηκαν λεωφόροι και δημιουργήθηκαν επεκτάσεις, προσφέροντας εύκολη πρόσβαση στο πολεοδομικό «συγκρότημα» και τις επεκτάσεις της πόλης. Αλλά και μια πιο σύγχρονη επικοινωνία της πόλης με την περιφέρεια. Πιο χαρακτηριστική η Λεωφόρος των Κύκνων με το Ολυμπιακό Πάρκο. Και βεβαίως η Λεωφόρος Γουναράδων, στα βόρεια όπως και η παλιά επαρχιακή οδός Καστοριάς προς Βίτσι. 



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
Η ασφαλτόστρωση τμήματος της οδού Ορεστείων που συνδέει την Χλόη, που έχει σχεδόν αποπερατωθεί (αριστερά στην φωτογραφία), δεν θα μπορούσε να ήταν και δεν αποδείχθηκε μεγάλο έργο. Τον «λογαριασμό» πλήρωσαν τα λιγοστά όμορφα δένδρα, αυτοφυή της περιοχής αλλά και πεύκα. Που υπήρχαν από την πλευρά των δήθεν επικίνδυνων «βράχων» στο πλαίσιο της ανεπαίσθητης διαπλάτυνσης που έγινε.


Αλλά το συγκεκριμένο οδικό «συρίγγιο» που συνδέει την συνοικία Χλόη, στην οποία κατοικούν ήδη μερικές χιλιάδες κατοίκων, ακόμη και μετά την θετική κατά τα άλλα ανακαίνιση και το ρετουσάρισμά του, δεν είναι μεγάλο έργο. Τόσο ως ιδέα όσο και ως προς τις πραγματικές του διαστάσεις. Πρόκειται μερική ασφαλτόστρωση. Αντικειμενικά άλλοι δρόμοι μέσα στην πόλη της Καστοριάς βρίσκονται, σε σύγκριση με την οδό Ορεστείων, σε πολύ χειρότερη κατάσταση.

Πόσο μάλλον που—σε ό,τι αφορά το συγκεκριμένο κομμάτι— από την πλευρά της λίμνης τοποθετήθηκε στηθαίο. Με αποτέλεσμα να περιορίσει δραματικά τις διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης της περιοχής σε μια πόλη, που εύκολα υποθέτει κάποιος ότι έχουν κηρύξει πόλεμο στα αυτοκίνητα. Και βασικά στους οδηγούς και ιδιοκτήτες. Αφού δεν μπορούν να σταθμεύσουν εύκολα τα οχήματά τους. Και με ένα ακόμη επιπλέον αποτέλεσμα: την αποκοπή του δρόμου από το ελεύθερο περιβάλλον. Την μετατροπή του σε ουδέτερη ζώνη.

Όμως σε κάθε περίπτωση το έργο που έγινε, θα μείνει για αρκετές δεκαετίες στο μέλλον. Και θα έχει τις συγκεκριμένες περιορισμένες διαστάσεις, ενώ η οδός Ορεστείων κατατάσσεται στην ίδια περίπου κλίμακα σημασίας, με την Λεωφόρο των Κύκνων. Τόσο από άποψη καθημερινού κυκλοφοριακού φορτίου, όσοι και από άποψη σπουδαιότητας. 

Διότι είναι η μοναδική ισόπεδη κεντρική πύλη της παλιότερης Καστοριάς από/προς Βορρά, είσοδος – έξοδος όπως και η Λεωφόρος των Κύκνων η οποία υποστηρίζεται και από την οδό Γράμμου. Είναι δε τόσο μεγάλης σημασίας, ώστε ακόμη και σχετικά πρόσφατα, διάφοροι υποψήφιοι ή και εκλεγμένοι δήμαρχοι, είχαν... δεσμευθεί προεκλογικά με τα προγράμματά τους, για την διάνοιξη σήραγγας (τούνελ) ήδη από το 1998. Και αντί για την σήραγγα, οι νυν παραδίδουν στην Ιστορία, συρίγγιο. 



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
3.5.2023. Δεξιά στην φωτογραφία διακρίνεται η παρέμβαση-ρετουσάρισμα του οδοστρώματος της οδού Ορεστείων. Κάτω η ίδια φωτογραφία, ρετουσαρισμένη πραγματικά.


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
Η είσοδος της πόλης όπως θα μπορούσε να διαμορφωθεί, με νησίδα τα ίδια τα πλατάνια, μεταξύ δύο ρευμάτων κυκλοφορίας οχημάτων, ένα (ή και δύο) ανά κατεύθυνση. 


Ακόμη κι αν η λύση της σήραγγας φαντάζει τόσο απίθανη όσο το να συγκρίνεται η Καστοριά με το… Κόμο, θα μπορούσαν έστω να εκμεταλλευθούν το μεγάλο πλάτωμα μετά τα πλατάνια προς την λίμνη. Για να δημιουργήσουν με νησίδα τα ίδια τα πλατάνια, δύο μεγάλα ρεύματα κυκλοφορίας οχημάτων, ένα (ή δύο) ανά κατεύθυνση. 

Θα μπορούσαν δηλαδή να μεταμορφώσουν την όμορφη αυτή σειρά (στίχο) πλατάνων σ’ ένα εξαιρετικό θέαμα, με κατάλληλο φωτισμό την νύχτα, να αποτελεί 24 ώρες ένα «τοπόσημο» αν επιτρέπεται ο νεολογισμός. Και ενώ το υπάρχον πεζοδρόμιο κοντά στην λίμνη, ασφαλώς και αρκεί για την κυκλοφορία πεζών ή και ποδηλάτων. Και όπου δεν αρκεί, θα μπορούσε να γίνει προέκταση τύπου «μπαλκονιού», όπως έγινε στο άλλο μεγάλο έργο της διαμόρφωσης της βορείου παραλίας. 

Βεβαίως σε μια τέτοια ιδανική περίπτωση που απαιτεί πολιτικό όραμα, βούληση και μεταρρυθμίσεις, το τελευταίο που θα απασχολούσε τους ιθύνοντες είναι η αξιοποίηση του θησαυρού των πλατάνων που είχαν την καλλιέργεια και την πρόνοια να φυτέψουν οι παλιοί Καστοριανοί δεκαετίες προηγουμένως. Ακριβώς αντίθετα, το πιθανότερο είναι να την πλήρωναν τα υπέροχα αυτά δένδρα. Με την δικαιολογία ότι είναι... επικίνδυνα. 



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Ακόμη κι αν η λύση της σήραγγας φαντάζει τόσο απίθανη όσο το να συγκρίνεται η Καστοριά με το... Κόμο, θα μπορούσαν έστω να εκμεταλλευθούν το μεγάλο πλάτωμα μετά τα πλατάνια προς την λίμνη. Για να δημιουργήσουν με νησίδα τα ίδια τα πλατάνια, δύο μεγάλα ρεύματα κυκλοφορίας οχημάτων, ένα (ή και δύο) ανά κατεύθυνση. Θα μπορούσαν δηλαδή να μεταμορφώσουν την όμορφη αυτή σειρά (στίχο) πλατάνων σ’ ένα εξαιρετικό θέαμα, με κατάλληλο φωτισμό την νύχτα, να αποτελεί 24 ώρες ένα «τοπόσημο» αν επιτρέπεται ο νεολογισμός.


* * *

Τίποτε διαφορετικό δεν θα περίμενε κάποιος σε μια πόλη που η… ανεξάρτητη ενημέρωση εν έτει 2023 σημείωνε για το θετικό —αλλά όχι «τεράστιο»— έργο της Ορεστείων ότι αποτελεί… «μια ολοκληρωμένη παρέμβαση ακόμη και στο επικίνδυνο βουνό όπου, δέντρα, κλαδιά και μεγάλοι βράχοι καθημερινά μπορούν να βρεθούν στον δρόμο με χιλιάδες αυτοκίνητα αλλά και πεζούς». Με μια τέτοια «ανάλυση» ένα ακόμη λιβάνισμα. 

Σημειωνόταν ακόμη ότι... «ταυτόχρονα με τις αλλαγές που θα γίνουν από τα Ψαράδικα μέχρι και την διασταύρωση Καλλιθέας γίνεται σημαντική παρέμβαση και στο βουνό ώστε να αποφύγουμε πτώση βράχων που μπορούν να σκοτώσουν κόσμο». Να διαβάζεις τέτοια και να ανατριχιάζεις από την τρομολαγνεία των έγκυρων ενημερωτών.

Φυσικά αν κάποιος αντέτεινε ότι νησίδες με μεγάλα και θεόρατα πλατάνια, χωρίς να υπάρχει όμως εκεί χρυσοπληρωμένη… αδέσμευτη ενημέρωση, συναντά κάποιος σε κεντρικές λεωφόρους κοσμοπόλεων σε Ευρώπη (Λονδίνο, Παρίσι, Ρώμη) και Αμερική (ακόμη και στην Νέα Υόρκη), δεν θα είχε τύχη να αποφύγει τον διασυρμό. 




ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Μόνο που εκεί, στα Ιωάννινα, έχουν εκτός απ’ όλα αυτά, πραγματικό Διεθνές Αεροδρόμιο, τώρα με συχνές πτήσεις και στο Ισραήλ. Όπως έχουν Πανεπιστήμια για μεγάλες Σχολές, χιλιάδες φοιτητές, επενδύσεις εταιρειών τεχνολογίας (Team Veiwer, P&I, Best Secret κ.ά.), και είναι σε εντυπωσιακή τροχιά ανάπτυξης. Ίσως διότι δεν ντρέπονται που οι παλιότεροι συμπολίτες τους ήταν γνωστοί ως «παγουράδες» και οι σημερινοί δεν αυτοπροσδιορίζονται ως… άρχοντες. Με αρχοντικά σπίτια σε αρχόντισσα πόλη. 



* *  *

Ούτε καν αν τους θύμιζε και τους έδειχνε ότι το ίδιο ισχύει, για παράδειγμα στα Ιωάννινα, δύο ώρες δρόμο από την Καστοριά. Διότι ούτε τα Ιωάννινα είναι εμπόδιο στις στερεότυπες πεποιθήσεις των ιθυνόντων στην Καστοριά. Και όλων των εκλεγμένων. Κάθε κόμματος, αξιώματος, «πόστου», είτε στην κεντρική πολιτική σκηνή, είτε στην αυτοδιοίκηση. 

Και επειδή αν επιχειρηθεί η παραμικρή έστω σύγκριση, θα καταδειχθεί το δραματικό επίπεδο της Καστοριάς. Στην οποία, ενώ όλοι βλέπουν την πανδαισία ομορφιάς στα πλατάνια που ψήλωσαν της νότιας-ανατολικής πλευρά της πόλης στην λίμνη, κανείς δεν την επαινεί δημοσίως —κι’ ας είναι κάτι που συναντάται επίσης και στην λίμνη των Ιωαννίνων— αλλά επικροτούν και υποστηρίζουν την υποβάθμιση του περιβάλλοντος με το καταστροφικό κλάδεμά τους.
 
Μόνο που εκεί έχουν εκτός απ’ όλα αυτά, πραγματικό Διεθνές Αεροδρόμιο, τώρα με συχνές πτήσεις και στο Ισραήλ. Όπως έχουν Πανεπιστήμια για μεγάλες Σχολές, χιλιάδες φοιτητές, επενδύσεις εταιρειών τεχνολογίας (Team Veiwer, P&I, Best Secret κ.ά.), και είναι σε εντυπωσιακή τροχιά ανάπτυξης. Ίσως διότι δεν ντρέπονται που οι παλιότεροι συμπολίτες τους ήταν γνωστοί ως «παγουράδες» και οι σημερινοί δεν αυτοπροσδιορίζονται ως… άρχοντες. Με αρχοντικά σπίτια σε αρχόντισσα πόλη. 


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 4 Μαΐου 2023, αρ. φύλλουη 1173.

12 σχόλια:

  1. Kostas Sarigiannidis [fb]20/9/23

    Θα έπρεπε να υπάρχει λωρίδα ποδηλατοδρόμου.
    Μα να μην έχουν πάει πουθενά στο εξωτερικό να δουν τι γίνεται.
    Ότι παντού έχει ποδηλατοδρόμους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος20/9/23

      Ποδηλατοδρόμια;;;;
      Εδώ "πούλησε" σε "τρίτους" τα ποδήλατα, που ανήκαν στους δημότες, και είχε δεσμευτεί να τα παραδώσει, θα σκεφτεί να δημιουργήσει ποδηλατοδρόμια;;;;
      http://www.odos-kastoria.gr/2023/09/eipe.html

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος20/9/23

      Τι Ποδηλατοδρόμια ρε παιδιά, ο κόσμος θέλει τραπεζοδρόμια όπως στην Καμπούλ..

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος20/9/23

      εμείς κύριε πάμε Λονδίνα και Παρίσια για να αγοράσουμε στην γκόμενα το τελευταίο μοντελάκι, και δεν κινούμαστε με ποδήλατο, αλλα με βασιλική άμαξα. Δηλ. Δύο άλογα μπροστά και δύο γαϊδούρια πίοω.

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμος27/9/23

      Είναι σε συνεχή συζήτηση με το προεδρείο του ποδηλατικού συλλόγου. Υπόθετο ότι σε κάποια προσωπική συζήτηση με κάποιο μέλος έκλεισε το deal.

      Διαγραφή
    5. Ανώνυμος4/10/23

      Εε όχι και υπόθετο. Υπόθετο χρειάζονται κάποιοι άλλοι…..

      Διαγραφή
    6. Ανώνυμος4/10/23

      Φυσικά είναι το ρήμα υποθέτω. το υπόθετο είναι για μας που πληρώσαμε τα ποδήλατα για να τα εκμεταλλεύονται οι εμέτεροι που κάποτε έκαναν προεκλογική εκστρατεία για τον επαναστάτη ξάδερφο με το φουλάρι της παλαιστίνης.

      Διαγραφή
  2. Γιώργος Αλεξόπουλος [fb]20/9/23

    Όση περισσότερη πίσσα και τσιμέντα ρίχνετε, τόσο θα χάνετε η ομορφιά της μαγικής πόλης, μία χούφτα πόλη είναι, μη την καταστρέφετε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Evaggelos Petridis [fb]20/9/23

    Πεζοδρόμιο, Ποδηλατόδρομος και όσες περισσότερες θέσεις στάθμευσης γίνεται. Το ιδανικό θα ήταν να ξεμπαζωθεί και να κατέβει το πεζοδρόμιο όσο πιο κοντά στην λίμνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Filippas Filios [fb]20/9/23

    Μια χαρά είναι ο δρόμος 7 η 8 έχουν φύγει εκεί στα δέντρα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος20/9/23

      Δεν περισσεύουν δένδρα, περισσεύουν τραπέζια εστίασης. Αλλά όταν ψηφίζουμε ιδιοκτήτες πιτσαρίας αυτά συμβαίνουν.

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος24/9/23

      Ας τα κόψουμε όλα για να γίνει ο δρόμος Daytona

      Διαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ