28.1.12

ΟΔΟΣ: Προπαγάνδα

ΟΔΟΣ 1-12-2011 / 618

Σε μερικές ημέρες και συγκεκριμένα την Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου, αναμένεται να εκδοθεί η απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης επί της προσφυγής των Σκοπίων σε βάρος της Ελλάδος. Την οποία εγκαλεί για παραβίαση της ενδιάμεσης συμφωνίας, όταν επί (τελευταίας) διακυβερνήσεως της Ν.Δ με πρωθυπουργό τον Κ. Καραμανλή, και συγκεκριμένα τον Απρίλιο του 2008 στην σύνοδο κορυφής του ΝΑΤΟ στο Βουκουρέστι με ομόφωνη απόφαση του συμβουλίου, αναβλήθηκε η ένταξη της γειτονικής χώρας στην βορειο-ατλαντική συμμαχία με την προσωρινή της ονομασία, με την παραίνεση να λυθούν οι διαφορές της με την Ελλάδα.
Ωστόσο, κομπασμοί περί άσκησης veto επέτρεψαν στους Σκοπιανούς να αρπάξουν την αφορμή και να προβάλλουν την απόφαση του ΝΑΤΟ ως ελληνική παράβαση.

Από επίσημης ελληνικής πλευράς εκφράζονται ήδη απαισιόδοξες εκτιμήσεις για την δικαστική έκβαση της υπόθεσης, τουλάχιστον κατά ένα μέρος της προσφυγής. Εφ’ όσον όμως υποστηρίχθηκαν με πλήρη τεκμηρίωση τα πραγματικά στοιχεία, θα ανέμενε κάποιος την απόρριψη της προσφυγής. Όχι απλώς επειδή τα βουλητικά κίνητρα και αίτια της ομόφωνης απόφασης του ΝΑΤΟ, ακόμη κι’ αν αυτά προτάθηκαν σε διαβούλευση από την Ελλάδα, αφορούν δικαιώματα και υποχρεώσεις καθώς και τις ευρύτερες εσωτερικές υποθέσεις στην λειτουργία της Συμμαχίας αλλά και του καταστατικού του ΝΑΤΟ, και δεν έχουν σχέση με όσα προβλέπει η ενδιάμεση συμφωνία αποκλειστικά μεταξύ Ελλάδος και Σκοπίων. Αλλά και διότι στην πραγματικότητα τα Σκόπια είναι αυτά που παραβιάζουν συστηματικά τις υποχρεώσεις από την ενδιάμεση συμφωνία, καθώς και από στοιχειώδεις κανόνες των διεθνών σχέσεων και των αρχών του ΟΗΕ κυρίως βέβαια, μέσω της αφόρητης αλυτρωτικής προπαγάνδας.

Τα Σκόπια λοιπόν (όπως και η Τουρκία με την Συνθήκη της Λωζάννης) παραβιάζουν κατάφωρα υποχρεώσεις που απορρέουν έστω και έμμεσα από την ενδιάμεση συμφωνία, κλιμακώνοντας τις προκλήσεις τους προς την Ελλάδα, με απώτερο στόχο την δημιουργία απολύτως αναπότρεπτων εξελίξεων και τετελεσμένων. Κυρίως μέσω της αναγνώρισής τους με διμερείς συμφωνίες τους με άλλα κράτη ως «Μακεδονία», και της σταδιακής προβολής της προπαγάνδας τους περί μειονοτήτων. Η πρακτική αυτή έρχεται σε αντίφαση με το πνεύμα της ενδιάμεσης συμφωνίας που προϋποθέτει ένα είδος ανακωχής. Η στάση τους αυτή δεν είναι σημερινή, αλλά σχεδιασμένη από την ημέρα της υπογραφής και κλιμακούμενη.

Έτσι υπουργός της κυβέρνησής τους Ν. Γκρούεφσκι έφθασε στο σημείο πριν μερικούς μήνες, και ενώ η χώρα μας αντιμετωπίζει την πρωτοφανή οικονομική, πολιτική και κοινωνική περιπέτεια, να ζητήσουν -σε ένα είδος παιδικής γκαζούρας- την έξοδο της Ελλάδος από το ευρώ. Προηγουμένως, μέσα στο καλοκαίρι, σε κλίμα γενικευμένης δακρύβρεχτης συγκίνησης και πατριωτικής υπερηφάνειας των απανταχού αυστραλο-καναδο-αμερικανών σλαβομακεδόνων, πρόλαβαν να τοποθετήσουν γιγαντιαίο άγαλμα του εφίππου Μεγάλου Αλεξάνδρου στην κεντρική πλατεία της πρωτεύουσάς τους, το οποίο με γελοίο τρόπο ονομάζουν «έφιππο πολεμιστή» για να ρίξουν απλώς στάχτες στα μάτια. Κι΄ αυτά είναι αληθινά ψίχουλα στους τόνους προπαγάνδας και των άλλων προκλήσεων που στρέφουν κατά της ακεραιότητας της χώρας.

Όχι ότι η Ελλάδα κινδυνεύει από το χοντροκομμένο άγαλμα του εφίππου Μακεδόνα βασιλιά στα Σκόπια, έστω κι’ αν δεν πάτησε ποτέ το πόδι του σ’ αυτά. Στο κάτω-κάτω Έλληνας ήταν, είτε βρέθηκε στην Αίγυπτο, είτε στην Ινδία. Δεν ισχύει όμως το ίδιο με την προπαγάνδα. Διότι αυτή είναι που θολώνει, αποπροσανατολίζει και εν τέλει δηλητηριάζει. Και εδώ έχει μερίδιο χειρισμού της υπόθεσης η Καστοριά.

Στις 5 Δεκεμβρίου θα απομένει πάνω-κάτω ένας μόλις μήνας αφ’ ότου θα αναβιώσει και πάλι το έθιμο των καρναβαλιών, κατά την διάρκεια των οποίων μέσα σε κλίμα γενικευμένης ευθυμίας, κάποιοι, επί 20 χρόνια τώρα περίπου, προβάλλουν ως μουσικο-χορευτική παράδοση της Καστοριάς, σλαβική μουσική. Ή ακριβέστερα των σλάβων Ρομ, όπως ονομάζονται επιστημονικά οι «Γύφτοι». Πρόκειται για κάτι πνιχτές κλαγγές χάλκινων, συνοδευμένες με τύμπανα, οι οποίες είναι λιγότερο ή περισσότερο γνωστές ως μουσικό είδος με παρεμφερή χαρακτηριστικά σε μια τεράστια γεωγραφική έκταση, που εκτείνεται και πέραν της Κεντρικής Ασίας. Τα μουσικά αυτά στοιχεία εκτόπισαν σε μεγάλο βαθμό, όχι μόνο την τοπική παραδοσιακή μουσική, αλλά και την έντεχνη λαϊκή, με την οποία κάποτε διασκέδαζε ο κόσμος.

Η ΟΔΟΣ κατά καιρούς αμφισβητεί κάθε μορφής χαλινάρι για το καρναβάλι της Καστοριάς, στα ενδυματολογικά, μουσικοχορευτικά και λοιπά χαρακτηριστικά. Είτε αυτό είναι στο πνεύμα της μοναδικότητας και δήθεν αυθεντικότητας, και της προγονοπληξίας των πραγματικών ή όχι Καστοριανών. Είτε, πολύ περισσότερο, αυτό επιβάλλεται από την πάμπτωχη πολιτιστικά πολιτική και σωματειακή υποκουλτούρα του τόπου. Η οποία από χρόνια τώρα, οχυρώνει την ανεπάρκειά της πίσω από την επίκληση της δήθεν παράδοσης, η οποία και συσπειρώνει ανικανότητα και άγνοια.

Ώστε στο τέλος κατάντησε το καρναβάλι της Καστοριάς ένα φθηνό, πολύ brutal, στα όρια του πρωτόγονου, διήμερο, έστω τριήμερο δρώμενο, πνιγμένο στην κατάχρηση οινοπνεύματος και στα σπασμένα μπουκάλια. Ενώ εδώ και χρόνια, στηλιτεύει τον απροκάλυπτο τρόπο, με τον οποίο κάποιοι εμβόλισαν το έθιμο με την σλαβική και ρομ μουσική, όχι για την ψυχαγωγία, αλλά για καθαρή προπαγάνδα.

Έτσι με δεδομένο ότι κοντά στα άλλα, θα αναζωπυρωθούν από Δευτέρα κιόλας οι συζητήσεις για τα Σκόπια και τις παράλογες απαιτήσεις τους να ετεροπροσδιορίζουν την Μακεδονία και τους κατοίκους της, αμφισβητώντας ελληνικότητα, φρόνημα αλλά και κυριαρχικά δικαιώματα, ο Δήμος Καστοριάς έχει αρκετό χρόνο στην διάθεσή του να αποδείξει -αν θέλει κι’ αν μπορεί- ότι εγγυάται την αποϊδεολογικοποίηση των καρναβαλιών απ’ οποιονδήποτε δάκτυλο. Και κυρίως από τα αφεντικά του μουσικού βιασμού τους.

 Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 2 Δεκεμβρίου 2011, αρ. φύλλου 618


Σχετικά κείμενα:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.