16.4.15

ΟΔΟΣ: Νήσσα


ΟΔΟΣ 27.11.2014 | 766

Η πρόσφατη αποκάλυψη της είδησης, ότι προγραμματίζεται η άμεση τοποθέτηση δύο σταθμών διοδίων στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού προς/από την Καστοριά θα έπρεπε λογικά και κανονικά, να έχει προκαλέσει πάταγο όχι μόνο στην πόλη, αλλά και την ευρύτερη περιοχή. Όχι μόνο για τους μονίμους κατοίκους στους οποίους θα επιφέρει σημαντική υποβάθμιση της ποιότητας ζωής τους, έστω και αν γι’ αυτούς δίνεται συχνά η εντύπωση ότι δεν βρίσκονται στις πρώτες προτεραιότητες των πολιτικών. Αλλά και για τους επισκέπτες της περιοχής. Διότι μαζί με την Καστοριά, θα πληγούν και άλλες αστικές – ημιαστικές περιοχές, ενδεικτικά το Νεστόριο στην περίοδο του River party, το Άργος Ορεστικό στην περίοδο της πολιτιστικής εμποροπανήγυρης κοκ.

Και όμως, ακριβώς αντίθετα, οι μέχρι τώρα αντιδράσεις, είτε σε επίπεδο επισήμων φορέων (βουλευτής, δήμαρχοι, αντιπεριφέρεια) είτε σε επίπεδο επαγγελματικών οργανώσεων και ιδίως ΜΜΕ, διαμορφωτών και εκφραστών της κοινής γνώμης στην Καστοριά, είναι σχεδόν μηδαμινές. Επικρατεί μια ιδιόρρυθμη σιγή. Ιχθύος σιγή.

Την ίδια στιγμή κατά την οποία, η τοπική οικονομία και κοινωνία, πνέει τα λοίσθια. Αντίθετα στα Ιωάννινα, η εκεί βουλευτής του συγκυβερνητικού κόμματος της Νέας Δημοκρατίας, η αντίστοιχη «Μαρία Αντωνίου» τους δηλαδή, όχι απλώς συμπαραστέκεται, αλλά πρωτοστατεί στις αντιδράσεις που συντονίζονται, ασκώντας ασφυκτικές πιέσεις στην Κυβέρνηση για να αποτραπεί κάτι ανάλογο στην εκλογική της περιφέρεια.

Στο προηγούμενο φύλλο της ΟΔΟΥ, σε σχετικό σύντομο σχόλιο (στο οπισθόφυλλο) αναφερόταν ότι για το θέμα δεν έχουν σημειωθεί αντιδράσεις, όχι μόνο από την κατά τα άλλα πανταχού προσκεκλημένη κ. Μαρία Αντωνίου, αλλά και από τον έτερο βουλευτή, του ΣυΡιζΑ κ. Ευάγγελο Διαμαντόπουλο. Με την επισήμανση, πώς συχνά δίνει την εντύπωση ότι ο ίδιος κάπως απέχει.

Για την πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών της εφημερίδας, πρέπει να σημειωθεί, ότι από το πολιτικό γραφείο του βουλευτή κ. Ε. Διαμαντόπουλου άμεσα, υπήρξε αντίδραση για το σχόλιο. Απεστάλησαν στην ΟΔΟ, ερωτήσεις του βουλευτή για καίρια προβλήματα του τόπου, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Ένα από τα οποία, και μάλιστα από το έτος 2013  (σε συνέχεια άλλης ερώτησης το 2012 βουλευτών του ΣυΡιζΑ) αφορούσε ακριβώς αυτό το θέμα, της επιβολής διοδίων στον κάθετο άξονα της Καστοριάς.

Αποδεικνύεται με αυτό τον τρόπο, ότι ο κ. Ευάγγελος Διαμαντόπουλος, μερικά χρόνια πριν, προσπάθησε να αναδείξει το πρόβλημα και τις προφανείς αρνητικές επιπτώσεις του στην τοπική κοινωνία και οικονομία. Χωρίς προφανώς να τον ακούσει ή να τον παρακολουθήσουν οι υπόλοιποι φορείς. Στο μέτρο που η ολοκληρωμένη παρουσίαση των πρωτοβουλιών που τελικά έλαβε ο βουλευτής του ΣυΡιζΑ, ενέχει το στοιχείο της αποκατάστασης, η ΟΔΟΣ, δεν μπορεί παρά να συμπληρώσει τα σχόλια της με αυτή την διευκρίνιση.

Βεβαίως οι προσπάθειες των πολιτικών φορέων, δεν πρέπει να είναι μεμονωμένες και αποσπασματικές. Αλλά να είναι συστηματικές και πεισματικές, ιδίως όταν το διακύβευμα είναι σοβαρό. Στην προκειμένη περίπτωση, κανείς άλλος δεν αντέδρασε. Έστω κι αν η επιβολή των διοδίων, όχι μόνο δεν είναι κάτι ανώδυνο ή αμελητέο, αλλά αντικειμενικά, καταγράφεται, σαν την χειρότερη εξέλιξη για την Καστοριά, μετά την «προδοσία» του ζητήματος της Αρχιτεκτονικής Σχολής και μια σειρά άλλων ναυαγίων.

Όχι μόνο επειδή «συμπληρώνει» την φαρέτρα βελών ειδικών για πισώπλατες βολές, αλλά και επειδή αποδεικνύει ότι σε βάρος της Καστοριάς, έχει στηθεί και λειτουργεί πλήρως ένα δίκτυο, μια πραγματική οργάνωση με σκοπό την υποβάθμισή της και τις αποστερήσεις της.

Η οποία, στο θέμα των διοδίων και της Εγνατίας Οδού, ξεκίνησε να ενορχηστρώνεται από την εποχή που η Καστοριά, εξαιρέθηκε από την διαδρομή του κύριου άξονα της Εγνατίας Οδού και για τις στάχτες στα μάτια, επιλέχθηκε η κάθετος διασύνδεση, η οποία τότε προβλήθηκε ως ισότιμο και ισάξιο υποκατάστατο της Εγνατίας Οδού, από κάθε άποψη.

Και να που ενώ τα διόδια που επιβάλλονται σε όποιον ταξιδεύει φερ’ ειπείν από/προς την Κοζάνη, από την Εγνατία Οδό, είναι δεδομένα, ενώ τα ίδια πληρώνει κάποιος και από/προς την Καστοριά, ωστόσο στην τελευταία περίπτωση, προστίθενται στον κάθετο άξονα και δύο ακόμη επιπλέον σταθμοί διοδίων. Όχι όμως και για όσους ταξιδεύουν από την Εγνατία Οδό από/ προς την Κοζάνη, η οποία διαθέτει άμεση σύνδεση (έξοδο) στην εγγύς διερχόμενη Εγνατία Οδό.

Όπως ακριβώς βέβαια την ίδια απ’ ευθείας πρόσβαση έχει η Κοζάνη σε όλους τους τομείς, άμεση και αποτελεσματική, που είναι και σαφώς κυριαρχική, και σε κάθε άλλη περίπτωση απόλαυσης παροχών κάθε φύσης (πανεπιστήμια, φυσικό αέριο, κέντρα λήψης αποφάσεων κοκ).

ΟΔΟΣ 27.11.2014 | 766

Το πώς είναι δυνατόν εν όψει αυτής της τραγικής και ιδιαίτερα επαχθούς εξέλιξης για την Καστοριά, η μεν βουλευτής να ποιείται την νήσσαν, όπως και οι περιφερειάρχης – αντιπεριφερειάρχης, οι οποίοι δείχνουν να χρειάζονται επιπλέον χρόνο παράτασης για να προσαρμοστούν σε πραγματικές ευθύνες και συνθήκες διοίκησης (και όχι πολιτικά ανέξοδης ιδεολογικής ή θεωρητικής προσέγγισης των προβλημάτων), είναι προφανώς ένα θαύμα. Που μόνο στην Καστοριά, δείχνει να αξίζει.

Τουλάχιστον την π. περίοδο, μετά το 2010 πάντως, όλο και κάποια πεζοπορία, ένα συλλαλητήριο, κάποια λαμπαδηδρομία, ένα ευχέλαιο μετά ή άνευ των εκκλησιαστικών αρχών και του κλήρου, όλο και κάποια αντίδραση δηλαδή σημειωνόταν. Και είχε ο κόσμος την αίσθηση – ψευδαίσθηση, ότι εκδηλώνονται κοσμογονικές αντιδράσεις που θα σώσουν την Καστοριά.

Να όμως, που ειδικά στην περίπτωση των διοδίων, όλοι σιωπούν και σφυρίζουν αδιάφορα, ακόμη και τα ΜΜΕ της Καστοριάς, ηλεκτρονικά και εφημερίδες μερικές από τις οποίες, καθώς φαίνεται θεωρούν πιο ενδιαφέρον και σημαντικό να προβάλλουν τις τεράστιες επιτυχίες ιδιωτικών συμφερόντων στους πλειστηριασμούς στο Χονγκ-Κονγκ, ακόμη και στο βόρειο Σέλας. Και δεν βρήκαν ενδιαφέρον, ούτε για μα αράδα σχολίου, για το κόστος και την σοβαρή επίπτωση που θα έχει το θέμα των διοδίων, για την Καστοριά και τον λαό της. Και για το σκάνδαλο της παντελούς απουσίας οιασδήποτε αντίδρασης και προπάντων αντίστασης. Ενός ΟΧΙ.

Στο ίδιο μοτίβο, η απουσία αντιδράσεων και από πλευράς του κ. δημάρχου Καστοριάς, έστω κι αν παρεμπιπτόντως, τυχαία ή όχι, κάποια blogs, αισθάνθηκαν συνειδησιακή την ανάγκη υπενθύμισης στο φιλοθεάμον, επιλήσμον περιηγητικό κοινό του διαδικτύου, (όπου οι αντιδήμαρχοι του κ. Αγγελή σχολιάζουν με τους ανωνύμους), κάπου μεταξύ των ειδήσεων για τους ψεκασμούς και τις προφητείες, ότι ο νέος δήμαρχος Καστοριάς, είχε διαβεβαιώσει λέει, κάπου, κάποτε, σε κάποιον, «ότι δεν θα επιτρέψει» κάτι τέτοιο, σε σχέση με τα διόδια δηλαδή.

Και να που τώρα, όχι μόνο επιτρέπεται, αλλά και τρέπεται η πρόσβαση στην Καστοριά, σε άθλο και εξαίρεση για έχοντες μόνο και κατέχοντες. Ενώ μια σιγή περίεργη και ακατανόητη, η οποία δεν μοιάζει να εξυπηρετεί τίποτε περισσότερο από μια απλή παράταση του πολιτικού κενού για την Καστοριά, ναρκώνει για μια ακόμη φορά, μια πόλη, χωρίς υποδομές, χωρίς σχολές, χωρίς πανεπιστήμιο, χωρίς γούνα ή δουλειές, χωρίς καν φυσικό αέριο, αλλά με διόδια, μπορεί και τριόδια.

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 27 Νοεμβρίου 2014, αρ. φύλλου 766

2 σχόλια:

  1. Κολλητήρι19/4/15

    Πες "μπίμπα", βρε μπέτσκα μ' ,
    να καταλαβαινόμαστε !!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος19/4/15

    ...ή και "γκουστάνγκα" ακόμα πιο καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ