10.6.17

ΟΔΟΣ: Εγκλωβισμένοι στην μέγγενη της κρίσης


ΟΔΟΣ 1.12.2016 | 862

Μια Καστοριά, απομονωμένη από όλα τα δίκτυα, της Παιδείας, της παραγωγής, του φυσικού αερίου, της τηλεθέρμανσης, και σφραγισμένη με διόδια πανταχόθεν, θα αποδειχθεί φυλακή.



Η είδηση ότι προχωρεί κανονικά η υλοποίηση των αποφάσεων για την δημιουργία και λειτουργία δύο ακόμη σταθμών διοδίων στην Εγνατία, ο ένας έξω από τα Ιωάννινα και στην Ιεροπηγή ο άλλος, όπως είναι φυσικό και αναμενόμενο, προκαλεί δυσμενείς εντυπώσεις στους πολίτες της Καστοριάς. Όπως και της ευρύτερης περιοχής. Με την διαφορά ότι ειδικά η Καστοριά, αρχίζει να μοιάζει με ελεύθερη και πολιορκημένη ταυτόχρονα.

Στο ίδιο πλαίσιο -πύκνωσης των σταθμών διοδίων- προβλέπεται, έστω και σε μελλοντικό (αλλά εγγύ) χρόνο, η δημιουργία και άλλων αρκετών σταθμών. Ειδικά εντός του Νομού Καστοριάς, προβλέπεται σταθμός κοντά στον Αλιάκμονα, ίσως και ακόμη πιο κοντά στο Άργος Ορεστικό, στον κάθετο άξονα της Εγνατίας Οδού.

Ωστε οι ενδείξεις που υπάρχουν είναι ότι η Εγνατία Οδός, εντάσσεται στο πρόγραμμα οικονομικής αφαίμαξης των πολιτών μιας παρηκμασμένης γεωγραφικής περιφέρειας και περιοχής.

Καθώς η τουριστική κίνηση από / προς την Δυτική Μακεδονία εξακολουθεί να αποτελεί φιλολογική συζήτηση, ενώ το χερσαίο διαμετακομιστικό εμπόριο που απλά διέρχεται από την περιοχή, θα μπορούσε να επιβαρυνθεί με προσφορότερους τρόπους, είναι προφανές ότι σε μια χώρα που διαθέτει 4 τρισευτυχισμένα κρατικά τηλεοπτικά κανάλια και δεκάδες ραδιοφωνικούς σταθμούς με χιλιάδες στελεχών, πολλά μπορούν να συμβούν ακόμη, για να διατηρηθεί στην ζωή το καθεστώς του κρατισμού.

Ακόμη χειρότερα, όλα αυτά τα διόδια είναι η απόδειξη, ότι καμιά ως τώρα αντίδραση των φορέων της περιοχής δεν αποδείχθηκε αρκετή, να ματαιώσει την υπό τις κρατούσες συνθήκες παράλογη υπερφόρτωση του μεγάλου αυτού οδικού άξονα με επιπλέον σταθμούς διοδίων. Έτσι στα πρότυπα του οδικού άξονα Πατρών–Αθηνών–Θεσσαλονίκης, και μάλιστα χωρίς αναλογικές χρεώσεις, ή χωρίς αυξομειώσεις του κόστους ώστε να κατανέμεται δίκαια, είναι φυσικό, η είδηση των νέων διοδίων να προκαλεί μαρασμό και δέος.

Για την ακρίβεια, ακόμη ένα σοκ και ακόμη ένα δέος στους κατοίκους της περιοχής της Καστοριάς, αλλά και της Δυτικής Μακεδονίας που με την δημιουργία και θέσπιση ολοένα και περισσότερων αντικινήτρων εισπρακτικού χαρακτήρα, διαπιστώνουν ότι είναι εγκλωβισμένοι, όσο κανείς άλλος στην μέγγενη της κρίσης.

Το γεγονός ότι εξαγγέλθηκε πώς σε μελλοντικό χρόνο 2-3 ετών αφού ολοκληρωθούν οι σχετικές… μελέτες, θα ισχύσει αναλογικό σύστημα χρέωσης των διοδίων, καθιστά ακόμη πιο άδικη την τωρινή υπερχρέωση, αφού θα έπρεπε να προχωρήσουν σε νέους σταθμούς διοδίων, μετά και όχι πριν τις μελέτες αυτές.

Την ίδια στιγμή που σε νησιωτικές περιοχές, όχι μόνο δεν υπάρχει κρίση, αλλά αντίθετα καλπάζει η τουριστική ανάπτυξη και οι νησιώτες κάτοικοι, μπορεί μεν να πληρώνουν ναύλο σε ακτοπλοϊκές ή αεροπορικές μεταφορές, κατά κανόνα μάλιστα κατά πολύ φθηνότερους (αεροπορικούς) από τους αντίστοιχους που ισχύουν για την Καστοριά, και δεν υποβάλλονται σε δυσβάστακτη δαπάνη καυσίμων για τις μετακινήσεις τους προς το κέντρο της χώρας, ούτε φυσικά διόδια, η αδικία που επιβάλλεται στην ηπειρωτική χώρα, είναι κάτι περισσότερο από απλό ζήτημα αριθμητικής προπαίδειας.

Σε μια εποχή που οι πολίτες της Καστοριάς καλούνται να εξοφλήσουν τα πανάκριβα τέλη κυκλοφορίας του 2017 για τα οχήματά τους, με αποτέλεσμα να ωθούνται όλο και περισσότεροι στην ακινητοποίηση τους, είναι φυσικό, ότι η δημιουργία των νέων σταθμών διοδίων θα έχει αρνητικές συνέπειες.

Διότι πολύ απλά, η διαπίστωση ότι αυτή η κατάσταση που εξελίσσεται και επιδεινώνεται, περιορίζει ακόμη περισσότερο κάθε προοπτική για την περιοχή της Καστοριάς. Με ένα χειμώνα εννέα περίπου μηνών, πανάκριβα διόδια, η περιθωριοποίηση αποβαίνει χωρίς επιστροφή.


* * *

Σε μια εποχή και περίοδο που η κρίση, η ανέχεια, η ανεργία και η υπερφορολόγηση έχουν περιθωριοποιήσει απόλυτα την Καστοριά και μάλιστα σε όλα τα επίπεδα, 2-3 ακόμη σταθμοί διοδίων αποτελούν την ερμητική σφράγιση της Καστοριάς.




Οι δημοτικές αρχές, Καστοριάς, Άργους Ορεστικού και Νεστορίου, δεν μοιάζουν αποφασισμένες να δώσουν έμπρακτη συνέχεια στην προσπάθειά τους να μεταπείσουν τους αρμόδιους. Οποιοιδήποτε και να είναι αυτοί και σε οποιοδήποτε επίπεδο να βρίσκονται, προκειμένου να καταδείξουν το παράλογο του εγχειρήματος πρόσθεσης νέων διοδίων, στα ήδη πολλά υπάρχοντα.

Ένα εγχείρημα, το οποίο σε συνδυασμό με τον περαιτέρω περιορισμό της κυκλοφορίας ΙΧ οχημάτων, είναι φυσικότερο να οδηγήσει σε μείωση και όχι αύξηση των εσόδων. Μέσω της μείωσης των φόρων από τα καύσιμα κίνησης και τα ανταλλακτικά, καθώς αναμένεται να είναι συντριπτικά λιγότεροι αυτοί που θα προτιμήσουν το κακοτράχηλο παλιό εθνικό δίκτυο ως εναλλακτική λύση.

Διότι το παλιό, χωρίς διόδια οδικό δίκτυο, έχει ξεπεραστεί εκ των πραγμάτων και η χρήση του απαιτεί δυσανάλογη κατανάλωση καυσίμων. Συνεπώς είναι ασύμφορο. Έτσι όλο και περισσότεροι στην περίπτωση που πρέπει να μετακινηθούν, θα επιλέγουν τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δηλαδή τα υπεραστικά λεωφορεία.

Μια Καστοριά, απομονωμένη από όλα τα δίκτυα, της Παιδείας, της παραγωγής, του φυσικού αερίου, της τηλεθέρμανσης, και σφραγισμένη με διόδια πανταχόθεν, θα αποδειχθεί φυλακή.

Οι αντιδράσεις των άλλων φορέων, όπως του αντιπεριφερειάρχη, περιφερειάρχη της περιφερειακής αυτοδιοίκησης και βεβαίως των βουλευτών της Καστοριάς και της περιοχής ευρύτερα, όχι μόνο είναι αναποτελεσματικές, δηλαδή αποτυχημένες, αλλά μοιάζουν να γίνοται περισσότερο για το θεαθήναι, την έξωθεν «καλή» μαρτυρία, για τα μάτια μόνο. Και τίποτε περισσότερο.

Θαρρεί κάποιος, ότι τους εκλεγμένους τους απασχολεί, αν όχι αποκλειστικά, τουλάχιστον περισσότερο, το προσωπικό τους θέμα, της εκλογής, επανεκλογής, ανταμοιβής και αποζημίωσής τους, και ασχολούνται με όλα τα υπόλοιπα, τόσο μόνο, όσο για να καλύπτουν το πρόσχημα.

Στην πραγματικότητα, ανάλογη, αν όχι την ίδια ακέραιη πολιτική ευθύνη έχουν και οι μειοψηφίες, οι «αντιπολιτεύσεις» όπως αυτοπροσδιορίζονται. Οι οποίες για να αποκτήσουν την άνεση της «εν δυνάμει» εξουσίας που αποζητούν, προτιμούν να επικεντρωθούν σε δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα, όταν εκόντες άκοντες δεν επιβουλεύονται έστω και ασυνείδητα, το συμφέρον της Καστοριάς.

Πο πρόσφατο παράδειγμα, ασφαλώς, η ολέθρια εχθρική αντίδραση κύκλων που αντιπολιτεύονται για την απόφαση του Δήμου Καστοριάς να διεκδικήσει την εκ βάθρων ανέγερση Πνευματικού Κέντρου, ως (ένα) ανταποδοτικό όφελος για την περιοχή από την διαδρομή του ΤAP. Ξέσπασε σάλος, σαν να πρόκειται για εχθροπραξία, σαν να προγραμματίζει ο Δήμος την δημιουργία του Πνευματικού Κέντρου στους Οθωνούς. Έγινε μάλιστα λόγος και για «οσμή σκανδάλου» για την οποία οφείλουν εξηγήσεις οι σύμβουλοι με τις ικανότητες λαγωνικών σκανδάλων (των άλλων).

Έτσι για μια ακόμη φορά, ο αποπροσανατολισμός του ενδιαφέροντος και μάλιστα η πολεμική ρητορική, για ένα θέμα που θα έπρεπε να ενώνει στον κοινό στόχο της και όχι να διχάζει, αφήνει τα περιθώρια σε όσους αποφασίζουν χωρίς να υπολογίζουν το πρόβλημα της Καστοριάς, να υλοποιούν τις πιο παράλογες ιδέες. Όπως τώρα στην περίπτωση και νέων διοδίων.

Σε μια εποχή και περίοδο που η κρίση, η ανέχεια, η ανεργία και η υπερφορολόγηση έχουν περιθωριοποιήσει απόλυτα την Καστοριά και μάλιστα σε όλα τα επίπεδα, 2-3 ακόμη σταθμοί διοδίων αποτελούν την ερμητική σφράγιση της Καστοριάς.

Πριν να είναι πολύ αργά, οφείλουν οι αιρετοί να συντονισθούν και να αντιδράσουν. Να προσπαθήσουν και να αγωνισθούν επιτέλους για κάτι. Έστω για τα αναλογικά διόδια. Κάτι να κερδίσουν επιτέλους για την Καστοριά, και όχι για την προσωπική τους ευημερία.

Διότι κανείς δεν θυμάται εύκολα, πότε ακριβώς ήταν η τελευταία φορά που καταβλήθηκε προσπάθεια, γιατί και από ποιόν σ’ αυτόν τον τόπο, για μια πραγματικά κοινή υπόθεση. Με τα ταμεία των διοδίων, να ετοιμάζονται πυρετωδώς, η κατάσταση χωρίς αμφιβολία δείχνει να επιδεινώνεται. Ας δείξει επιτέλους κάποιος ότι αντιδρά.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 1 Δεκεμβρίου 2016, αρ. φύλλου 862


Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος10/6/17

    Η κυρία Τελιγιορίδου, προφανώς νομίζει ότι, απευθύνεται σε Καστοριανούς που τρώνε σανό!
    Δεν εξηγείται αλλιώς, το δελτίο τύπου που εξέδωσε, για τα νέα διόδια της Σιάτιστας.

    Θεωρεί ότι, οι Καστοριανοί αναχωρούν-οδηγούν μόνο από τη Καστοριά για να πάνε στο Βογατσικό, φερ’ ειπείν, ή στον Αλιάκμονα, οπότε γλυτώνουν τα διόδια, αφού αυτά κατασκευάζονται στη Σιάτιστα, και άλλα δύο προς Ιωάννινα.

    Επειδή η ίδια ταξιδεύει με αεροπλάνο από το Άργος Ορεστικό, ως Αριστερή συμπαραστέκεται το λαό που τρώει σανό, με τα δελτία τύπου που εκδίδει.

    Ο οποίος Καστοριανός λαός, ως γνωστό, ταξιδεύει -μετακινείται σε απόσταση 5-10 χιλιομέτρων από το σπίτι του.

    -Τι δουλειά έχει ένας Καστοριανός στη Θεσσαλονίκη, ή στα Γιάννενα;

    Της αφιερώνω με αγάπη τα δύο πιο κάτω βίντεο :

    https://www.youtube.com/watch?v=SBvvUt44C04

    https://www.youtube.com/watch?v=BswS7oAcxdU

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ