21.5.14

ΟΔΟΣ: O από μηχανής θεός


ΟΔΟΣ 20.2.2014 | 728

Η πιθανότητα ραγδαίας και οριστικής πλέον περιθωριοποίησης της Καστοριάς, στην πολύ πιθανή περίπτωση, που μετά τις ευρωεκλογές, αλλά και τις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης του Μαΐου 2014, αποφασίσει η κυβέρνηση να επιβάλλει τα διόδια στους καθέτους οδικούς άξονες της Εγνατίας Οδού, μοιάζει πιο κοντά όσο ποτέ άλλοτε στο παρελθόν.

Η χιλιομετρική απόσταση της πόλης από τα μεγάλα αστικά κέντρα, η οποία χρονικά τουλάχιστον συντομεύθηκε θεαματικά κατά τα τελευταία χρόνια, χάρη στους μεγάλους και σύγχρονους οδικούς άξονες, αναμένεται να αποδειχθεί και πάλι το μειονέκτημα της περιοχής. Όχι μόνο λόγω της τιμής των καυσίμων, αλλά κυρίως, επειδή για να φθάσει κάποιος στην Καστοριά και στην συνέχεια για να επιστρέψει στην βάση του, θα χρειάζεται πλέον ένα πολύ σημαντικό, απαγορευτικό για την ακρίβεια και μάλιστα επιπλέον ποσό σε διόδια.

Παράλληλα, η φημολογούμενη υποβάθμιση της Καστοριάς στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης, με πρώτο θύμα το πολυϊατρείο του ΙΚΑ, καθώς και η συρρίκνωσή της σε σχολές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΤΕΙ, Αρχιτεκτονική…), σε συνδυασμό με την ανεργία, θα εντείνει τις φυγόκεντρες δυνάμεις σε μεγάλο τμήμα του πληθυσμού. Ήδη, το κλείσιμο των καφετεριών των παραλιακών ζωνών, που εδώ και πολλά χρόνια αποτελούν βαρόμετρο αργοσχολίας, είναι ενδεικτικό της πληθυσμιακής απονεύρωσης της πόλης, από το ζωτικό τμήμα της νεολαίας.

Η οποία, για ανάγκες επιβίωσης θα υποχρεωθεί να μετακινείται ανεξέλεγκτα για σύντομα ή μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα, εντός ή εκτός της δυτικής Μακεδονίας, και παρά την ακρίβεια, να διαθέτει σημαντικά χρηματικά ποσά για τις μετακινήσεις.

Το γεγονός ότι δεν εκδηλώνεται καμιά προσπάθεια με προοπτική και αντοχή για την απόκρουση ή αντιμετώπιση, ούτε των ορατών πρακτικών συνεπειών της κρίσης, σε συνδυασμό με το ότι η πόλη και η περιοχή της, βρίσκονται κοντά σε σύνορα με χώρες που δεν παρουσιάζουν προς το παρόν τουλάχιστον, ιδιαίτερο ενδιαφέρον επισκεψιμότητας και συνεργασίας, αποτελούν τα παράπλευρα δεδομένα, αυτής της μάλλον ζοφερής προοπτικής.

Από την άλλη, η στροφή των ιδιωτών στα μέσα μαζικής μεταφοράς και ιδίως στα υπεραστικά ΚΤΕΛ, καλύπτουν σε ένα βαθμό τις ανάγκες μετακινήσεων. Ωστόσο γεγονός είναι ακόμη, ότι οι σημερινές αντιλήψεις, οι συνήθειες όπως διαμορφώθηκαν στα χρόνια της ευμάρειας, καθιστούν την λύση των ΚΤΕΛ, συμπληρωματική και όχι κύρια. Θεωρείται ακόμη, ότι αν δεν υπήρχε το ιδιόρρυθμο μονοπώλιο στις οδικές μεταφορές και αντίθετα ήταν δυνατός ο πλήρης ανταγωνισμός, οι συνθήκες, που θα δημιουργούνταν θα απέβαιναν υπέρ των καταναλωτών – επιβατών.

Στην κατάσταση αυτή, η απαγορευτικά υψηλή τιμή του αεροπορικού ναύλου Καστοριάς - Αθηνών, στα 176,54 ευρώ (με επιστροφή) εξακολουθεί να δυσχαιρένει την κατάσταση, αντί να την βοηθεί ουσιαστικά και επιπλέον να προκαλεί ερωτηματικά.

Όχι μόνο διότι όποιος διαθέτει 176,54 ευρώ για το αεροπορικό εισιτήριο προφανώς μπορεί να διαθέσει περίπου τόσα για να ταξιδέψει με ιδιωτικό μέσο. Αλλά και διότι υποτίθεται ότι η συγκεκριμένε αεροπορική γραμμή, είναι… επιδοτούμενη από το κράτος! Δηλαδή εννοείται ότι στοιχίζει ακόμη περισσότερο, και την διαφορά του κόστους την καλύπτει η πολιτεία, με αποτέλεσμα να προκαλούνται εύλογες απορίες για το ύψος που θα είχε ο ναύλος, αν η διαδρομή... δεν επιδοτούνταν.

Αλλά και διότι, σε μια εποχή ραγδαίας μείωσης των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων, με κυμαινόμενο μόνο τον ρυθμό και το ποσοστό της μείωσης πάντοτε στο πλαίσιο της διακύμνασης των τιμών των καυσίμων και των συνθηκών ανταγωνισμού, σε μια εποχή που η διαδρομή από Θεσσαλονίκη (με επιστροφή) για την Νέα Υόρκη – ενδεικτικά- σε ορισμένες κατηγορίες ναύλων, δεν είναι παρά μόνο διπλάσια της τιμής του αεροπορικού εισιτηρίου Καστοριά – Αθήνα – Καστοριά, είναι λογικό να εγείρονται σοβαρά ερωτηματικά:

Για το εάν και για ποιο λόγο η Καστοριά, εξακολουθεί να υποχρεώνεται να πληρώνει τόσο ακριβά την αεροπορική συγκοινωνία με την Αθήνα. Ή αν η κατάσταση αυτή διαιωνίζεται για να επιβεβαιώνει ότι οι κακές συνήθειες του παρελθόντος, οι πολιτικές, πελατειακές και άλλες σχέσεις, δεν κόβονται τόσο εύκολα.




Όλα αυτά εξελίσσονται με αρνητικές προοπτικές για την Καστοριά. Ενώ όσο η κ. Μαρία Αντωνίου επαναπαύεται στα του επικοινωνιακού χαρίσματός της, οι δήμαρχοι της περιοχής ολοκληρώνουν τις μεταδημοτεύσεις των φανατικών ψηφοφόρων τους, έχοντας το βλέμμα αποκλειστικά στις κάλπες, και οι υποψήφιοι δήμαρχοι που ακούγονται για την Καστοριά είναι τόσο πολλοί, που προκαλούν θυμό για την ύβρη της νοημοσύνης και την αυθάδεια κάποιων απ’ αυτούς…

Και όσο ο δεύτερος βουλευτής Καστοριάς, εξακολουθεί να αφιερώνεται σε «υψηλού» επιπέδου πανελλήνιους, πανευρωπαϊκούς, και παγκόσμιους προβληματισμούς και ιδεολογικές ασχολίες, σνομπάροντας ελαφρώς την πεζότητα της Καστοριάς, και στην Περιφερειακή Ενότητα, ασχολούνται αποκλειστικά να βρουν τον τρόπο με τον οποίο θα κερδίσουν εκλογικά την Κοζάνη, και πώς θα αποφύγουν να κακοπέσει η «πρωτεύουσα» στην Αριστερά, ή σε αυτούς που θα προστατεύσουν –μα τον Δία- την ελληνική φυλή, το δόγμα και όλες τις αρετές από την ασύμμετρη απειλή της Σιών, δεν θα αλλάξει τίποτε. Και η προοπτική, θα διαγράφεται ακόμη περισσότερο αρνητική.

Για να αλλάξει, θα πρέπει όσο είναι καιρός, να ενεργοποιηθούν φορείς, μεμονωμένα ή όχι για να κινητοποιήσουν την ανάγκη επιβίωσης. Η ικανοποιητική υποδομή του αεροδρομίου της Καστοριάς, που βρίσκεται στο μέσο της οδικής διαδρομής Ιωαννίνων – Θεσσαλονίκης υπάρχει, είναι το καλύτερο στην Δυτική Μακεδονία και το τρίτο σε ολόκληρη την Μακεδονία (Θεσσαλονίκης – Καβάλας – Καστοριάς) μπορεί να αποτελέσει κομμάτι της λύσης.

Πριν μερικά χρόνια, μόνο ως ανέκδοτο θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι θα έλθει η σημερινή εποχή στην οποία ο αεροπορικός ναύλος μετάβασης και επιστροφής από την Θεσσαλονίκη σε ευρωπαϊκές πόλεις και πρωτεύουσες δεν θα υπερέβαινε μερικές δεκάδες ευρώ.

Σήμερα, χάρη στις συνθήκες του ανταγωνισμού και ειδικά σε αεροπορική εταιρεία χαμηλού κόστους, όπως η Ryannair την οποία θα έπρεπε να ενθαρρύνουν να φθάσει στην Καστοριά, ο αερολιμένας «Αριστοτέλης» μπορεί να αποτελέσει τον από μηχανής θεό για την ευρύτερη περιοχή.

Σε συνδυασμό με την λίμνη, που θα μπορούσε να υποδεχθεί επιτέλους ένα υδατοδρόμιο για υδροπλάνα (*), (ένα σχέδιο από την εποχή της κάποτε βουλευτή κ. Π. Μπουζάλη) παρακάμπτοντας τις υπερβολικές και κάπως μεμψίμοιρες, όχι πάντοτε ανιδιοτελείς ίσως αντιρρήσεις που ακούγονται απ’ όσους έχουν συνηθίσει να επαγγέλλονται την προστασία του περιβάλλοντος, ίσως έδινε μια ελπίδα στην Καστοριά.

Να γίνει συγκοινωνιακός κόμβος, αεροπορικών μεταφορών χαμηλού κόστους, που θα επιτρέψει τον τόπο να συνδέεται με ευρωπαϊκές πόλεις, αλλά και με ελληνικά νησιά ή απλά παραθαλάσσιες πόλεις. Ακόμη και με τις γειτονικές χώρες και ιδίως τους υπηκόους τους που αναζητούν αεροδρόμια με φθηνούς ναύλους για να αναπτυχθούν. Και να οργανωθεί ένα δίκτυο μεταφορών, με όλες τις σχετικές υπηρεσίες και παροχές, ώστε να διακόψει η περιοχή την ανεξέλεγκτη πορεία της στην περαιτέρω παρακμή.

Στα αλήθεια υπάρχει κανείς, που να συνειδητοποιεί ότι μέσα από την κρίση, χρειάζεται τόλμη και μια καινούργια αρχή; Και ότι τις περισσότερες φορές ο γόρδιος δεσμός κόβεται;


(*) Πρόσφατα, στις 5 Φεβρουαρίου 2014 εκδόθηκε από το υπουργείο Μεταφορών η τελική εγκύκλιος για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων σε θάλασσες και λίμνες.


* * *

Τελικές τιμές αεροπορικών εισιτηρίων
με επιστροφή και φόρους:

Θεσ/νίκη-Αθήνα: 19,98 Ryanair
Θεσ/νίκη-Χανιά: 30,56 Ryanair
Θεσ/νίκη-Ρώμη:  45,98 Ryanair
Θεσ/νίκη-Πάφος: 53,04 Ryanair
Θεσ/νίκη-Ντίσελντορφ: 63,26 Ryanair
Θεσσαλονίκη-Λονδίνο 92,86 Easy-jet
Θεσ/νίκη-Στοκχόλμη: 102,04 Ryanair
Καστοριά-Αθήνα: 176,54  Sky Εxpress
Καστοριά-Ηράκλειο: 310,54 Sky Εxpress
Θεσ/νίκη-Νέα Υόρκη: 380,58 Alitalia - Delta
Αθήνα-Πεκίνο: 496,00 Lufthansa
Θεσ/νίκη-Τόκυο: 549,18 Alitalia
Θεσ/νίκη-Σικάγο: 554 Iberia - Aegean
Αθήνα-Γιοχάνεσμπουργκ: 599,00 Lufthansa
Αθήνα-Ρίο ντε Τζενέϊρο: 629,00 Air France
Θεs/νίκη-Λος Άντζελες: 711,00 United-Aegean
Θεσ/νίκη-Χονολουλού: 946,11 Lufthansa-Aegean



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 20 Φεβρουαρίου 2014, αρ. φύλλου 728

8 σχόλια:

  1. Βασίλειος21/5/14

    Θυμάμαι ότι από τότε που το πρωτοδιάβασα στην έντυπη έκδοση μού έκαναν μεγάλη εντύπωση όλα αυτά και κυρίως οι τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων συγκριτικά.
    Δεν είδα όμως τίποτε να αλλάζει.
    Δυστυχώς, οι τοπικοί μας άρχοντες δεν εννοούν να αφουγκραστούν την κοινή γνώμη, την οποίαν προσπαθεί να φέρει στο φως ο Τύπος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Γιωρίκας21/5/14

    "Όλα αυτά εξελίσσονται με αρνητικές προοπτικές για την Καστοριά. Ενώ όσο η κ. Μαρία Αντωνίου επαναπαύεται στα του επικοινωνιακού χαρίσματός της, οι δήμαρχοι της περιοχής ολκληρώνουν τις μεταδημοτεύσεις των φανατικών ψηφοφόρων τους, έχοντας το βλέμμα αποκλειστικά στις κάλπες, και οι υποψήφιοι δήμαρχοι που ακούγονται για την Καστοριά είναι τόσο πολλοί, που προκαλούν θυμό για την ύβρη της νοημοσύνης και την αυθάδεια κάποιων απ’ αυτούς…

    Και όσο ο δεύτερος βουλευτής Καστοριάς, εξακολουθεί να αφιερώνεται σε «υψηλού» επιπέδου πανελλήνιους, πανευρωπαϊκούς, και παγκόσμιους προβληματισμούς και ιδεολογικές ασχολίες, σνομπάροντας ελαφρώς την πεζότητα της Καστοριάς, και στην Περιφερειακή Ενότητα, ασχολούνται αποκλειστικά να βρουν τον τρόπο με τον οποίο θα κερδίσουν εκλογικά την Κοζάνη, και πώς θα αποφύγουν να κακοπέσει η «πρωτεύουσα» στην Αριστερά, ή σε αυτούς που θα προστατεύσουν –μα τον Δία- την ελληνική φυλή, το δόγμα και όλες τις αρετές από την ασύμμετρη απειλή της Σιών, δεν θα αλλάξει τίποτε. Και η προοπτική, θα διαγράφεται ακόμη περισσότερο αρνητική."

    Πολύ καλά τα λες αγαπητ'η ΟΔΟσ. Όλοι έχουν ευθύνη και να μη πετάει ο ένας το μπαλάκι στον άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος21/5/14

    Η κυρια Μπουζαλη δεν ειχε καμια σχεση με τα υδροπλανα, εσπευσε μονο να εκμεταλευτει επικοινωνιακα, την μια και μοναδικη πτηση τσαρτερ της εταιριας που ειχε βαση την Κερκυρα και ειχε φερει 17 Ρωσους τουριστες απο το νησι αυθημερον να αγορασουν γουνες....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος21/5/14

    Δυστυχώς, ουδείς ενδιαφέρεται να ψάξει να βρει τι συμβαίνει με την αεροπορική εταιρία, που ενώ επιδοτείται, προσφέρει μόνο πανάκριβους ναύλους. Πώς είναι δυνατό να στοιχίζει ένα ταξίδι από την Καστοριά στη Κρήτη, όσο ένα ταξίδι από την Θεσνίκη στη Νέα Υόρκη;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Κ.Χ.21/5/14

    Πάντως χθες στην τηλεοπτική συνέντευξή του ο κ. Καρυπίδης μίλησε για υδροπλάνα, με επιφύλαξη όμως όσον αφορά την προστασία των "κατοίκων" της λίμνης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Λ. Π.21/5/14

    Ακόμα για το αεροδρόμιο νιάζεστε; Ηρεμήστε, σε λίγο θα έχετε τη σήραγγα της Κλεισούρας !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος21/5/14

    @ΛΠ
    Όχι μόνο τη σήραγγα, αλλά και σε 30 μέρες, όπως δήλωσε ο κ. Παρχαρίδης (με τους 1100 τόσους σταυρούς γηγενών) θα μας φέρει και τηλεθέρμανση από την Πτολεμαΐδα!
    Μόνο την ανάσταση της Μέριλιν Μονρόε δε μας έταξαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ε. Μ.22/5/14

    Ναι, @7, μόνο που λένε την αλήθεια μισή.
    Τι σημαίνει τηλεθέρμανση;
    Ε, θα κρατήσει η Πτολεμαϊδα τη θέρμανση
    και η Καστοριά θα μείνει τηλε-

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ