Μία φορητή εικόνα του αγίου Προκοπίου, που χρονολογείται στο 14ου αι. και προέρχεται από τον ομώνυμο ναό της πόλης επέστρεψε από το Άμστερνταμ στην Βέροια.
Η λατρευτική εικόνα του αγίου Προκοπίου, βρισκόταν στο τέμπλο του ναού της πόλης μέχρι το 1968. Στο διάστημα που ακολούθησε και πριν το 1975, εκλάπη μαζί με άλλες φορητές εικόνες του ναού και περιπλανήθηκε σε ξένες αγορές. (μία από τις εικόνες που εκλάπησαν, η εικόνα του αγίου Πέτρου βρέθηκε χρόνια αργότερα στο μουσείο του Dumbarton Oaks των ΗΠΑ).
Ο «άγιος Προκόπιος», που απεικονίζεται με στρατιωτικό ένδυμα κρατώντας φαρέτρα και υψωμένο ξίφος, εμφανίστηκε το 1980 σε δημοσίευση του Michel van Rijin «Icons and East Christian works of art» χωρίς τις επιζωγραφήσεις της. Παρά ταύτα ο αείμνηστος αρχαιολόγος Θανάσης Παπαζώτος την αναγνώρισε και την ταύτισε με την κλεμμένη της Βέροιας. Η εικόνα είχε αφαιρεθεί μεταξύ των ετών 1968-'75.
Το 1988 η εικόνα του αγίου Προκοπίου περιήλθε νόμιμα στην κατοχή του συλλέκτη έργων τέχνης του Λονδίνου κ. Αθανασίου Μαρτίνου ως μέρος μιας μεγάλης συλλογής, χωρίς ωστόσο να είναι γνωστή η προέλευσή της. Ο συλλέκτης μόλις πληροφορήθηκε την προέλευσή της από την ταύτιση του Παπαζώτου, αποφάσισε να τη δωρήσει στο ελληνικό κράτος όπου και επεστράφη στις 30 Νοεμβρίου 2011. Επίσης δώρισε επιπλέον και ένα πιστό αντίγραφο της εικόνας για το τέμπλο του ναού στην Βέροια (η πρωτότυπη εικόνα εκτίθεται στο μουσείο της Βέροιας).
Επίσης επαναπατρίστηκαν από το Άμστερνταμ, κι άλλες επτά φορητές εικόνες, όπως και δύο σπαράγματα τοιχογραφιών μεταβυζαντινής εποχής. Οι εικόνες, που χρονολογούνται στον 18ο-19ο αιώνα, εντοπίστηκαν στον δικτυακό κατάλογο του αρχαιοπώλη HWC Dullaert με έδρα το Amsterdam και κατασχέθηκαν από την ολλανδική αστυνομία. Πρόκειται για τις ακόλουθες: «Ζωοδόχος Πηγή», «Μυστικός Δείπνος», «Περιτομή του Χριστού», «Εγερση του Λαζάρου», «Εις Αδου Κάθοδος», που εκλάπησαν από ναούς των Γρεβενών και των Ιωαννίνων.
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 17 Μαρτίου 2016, αρ. φύλλου 827.
Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:
- ΟΔΟΣ: Ιστορίες για παιδιά | Προς ιστορικό σωφρονισμό και κοινωνικό παραδειγματισμό
- Λόγος & Αντίλογος: «De Profundis» [Α. Πηχιών]
- Ι. Μητρόπολη Καστοριάς: Παροχή στοιχείων για την τύχη ιστορικών κειμηλίων της Καστοριάς [Γ. Δαουτόπουλος]
- Συλλογή υπογραφών υποστήριξης στον κ. Αν.Πηχιών
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών & ΟΔΟΣ)
- ΟΔΟΣ: Υπό το φως της ημέρας
- ΟΔΟΣ: Πόλος κοσμικής εξουσίας;
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών: «Κώδικες και Εικόνες»)
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών: Αρχιερατική Μίτρα (ΙΙ)
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών: Περί κειμηλίων & σιωπής)
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών: «Περί κειμηλίων & σιωπής ΙΙ»)
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών: Περί πολιτιστικής κληρονομιάς)
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών: Περί πολιτιστικής κληρονομιάς συνέχεια - Άκρα Ταπείνωση)
- Λόγος & Αντίλογος (Αναγνώστης: «Ο δημόσιος λόγος στηνΚαστοριά»)
- ΟΔΟΣ: Ο πάππος
- ΟΔΟΣ: Έκανε καλά λοιπόν εκείνος που επέδραμε στις εκκλησίες της πόλης;
- Το 2017 έτος διεκδίκησης λεηλατημένων κειμηλίων για τους φορείς των Σερρών
- Αρχαιοκαπηλία με πλήθος από βυζαντινές εικόνες
- Κατασχέθηκαν 3.500 κειμήλια σε πανευρωπαϊκή έρευνα
- Σε γερμανικό οίκο δημοπρασιών
- ΟΔΟΣ: «Λαμπροφόρος νύκτα»
- Λόγος & Αντίλογος [Α. Πηχιών] «Eσπερίδος τo Aνάγνωσμα»
- Λόγος & Αντίλογος [Ζ. Μπάκαρης] "Οργανωμένα πράγματα"
- Πρόσωπα 2017: Ευθύμιος Τσιγαρίδας
Τί κλεφταράδες μπρε είναι αυτοί;
ΑπάντησηΔιαγραφήKαι παρασταίνουν και τους αρχαιοπώλες...
Οι ζωγραφιες του αρχοντικου Σομαλιά [που απομακρύνθηκαν για να διασωθούν] λέτε να 'χουν την ίδια τύχη;
Οι ...αμίλητες βυζαντινες εικόνες που εκπατρίστηκαν -για τον ίδιο σκοπό - από την πόλη επί χούντας;
α υ τ ό χ θ ω ν
Είδες οι Βεριώτες;
ΑπάντησηΔιαγραφήΌχι σαν εμάς τους κοιμισμένους........
Εκεί, έχουν Μητροπολίτη, Δημάρχο και Βουλευτές που αγαπούν τον τόπο τους, και έχουν επίγνωση των καθηκόντων τους.
ΑπάντησηΔιαγραφή