ΟΔΟΣ 27.4.2017 | 883 |
ΤΗΝ ΕΠΟΜΕΝΗ Τετάρτη, διοργανώνεται στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς, που αποτελεί κτήμα του λαού της Καστοριάς και συντηρείται από το υστέρημα όλων των δημοτών, - ανεξαρτήτως συμπάθειας ή όχι, των αισθημάτων οποιουδήποτε- εσπερίδα (όπως ημερίδα προφανώς και όχι όπως νυκτερίδα) με θέμα "Φορητές εικόνες του βυζαντινού μουσείου και ναών της Καστοριάς (12ος - 16ος αιώνας).
ΣΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ με βάση την αφίσα που κυκλοφόρησε, αποκλειστικός ομιλητής θα είναι ο κ. Ευθύμιος Τσιγαρίδας, καθηγητής στο ΑΠΘ, ο οποίος χρημάτισε, υπηρεσιακός παράγοντας αρμόδιος για την Καστοριά, την περίοδο της Χούντας, στην αντίστοιχη Εφορία Βυζαντινών Αρχαιοτήτων.
ΜΑΛΙΣΤΑ όπως θα θυμούνται οι αναγνώστες της ΟΔΟΥ, ελάχιστο καιρό πριν, αλλά οπωσδήποτε μετά την συμπλήρωση πολλών δεκαετιών, είναι η δεύτερη συνεχόμενη φορά που επανέρχεται κάπως απότομα στην Καστοριά.
ΔΙΟΤΙ σε εκδήλωση που έγινε στο Μουσείο Μακεδονικού Αγώνα, όχι μόνο δεν αναγνώρισε ότι χάθηκαν και λεηλατήθηκαν εικόνες, εκκλησίες και κειμήλια από την Καστοριά την εποχή της μαύρης δικτατορίας, όταν στο ζήτημα ενεπλάκη ανεξίτηλα ο ίδιος ο τότε μητροπολίτης Καστοριάς Δωρόθεος, που έμεινε στην συλλογική ανάμνηση για την κάποια τραχύτητα της συμπεριφοράς του, την αρμονική συνύπαρξή του με το καθεστώς της ανωμαλίας, αλλά και για τις «απώλειες» ανυπολόγιστου τμήματος του θησαυρού της Καστοριάς.
ΟΥΤΕ ΜΙΛΗΣΕ για το πώς και γιατί χάθηκαν (παραγράφηκαν) τα κακουργήματα που ίσως τελέστηκαν την περίοδο εκείνη, αν τελέστηκαν, με αποτέλεσμα να αγνοούνται οι πραγματικοί υπεύθυνοι, αλλά και τα ίδια τα κειμήλια ακόμη ως σήμερα.
ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΙΟ ΛΟΓΟ αποφάσισε να επανεμφανισθεί περίπου μισό αιώνα αργότερα;
ΑΝΤΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΕΙ γι’ αυτά, αρκέστηκε με την ισηγορία της προϊσταμένης της εφορείας Αρχαιοτήτων Καστοριάς κυρίας Α. Σκρέκα, να διαβεβαιώσει ότι… δεν χάθηκε τίποτε.
ΚΑΙ ΕΓΚΑΛΕΣΕ τους Καστοριανούς για… αχαριστία, τους απλούς πολίτες της Καστοριάς για καταστροφή των εικόνων, όπως και τον φύλακα του Ι. Ναού Αγίου Σπυρίδωνα της εποχής εκείνης, που του άρεσε η τρυφηλή νυκτερινή ζωή.
ΚΑΙ ΟΧΙ οι εσπερίδες.
ΕΤΣΙ ΤΩΡΑ, στην εκδήλωση με μοναδικό ομιλητή τον ίδιο (που -επί Δωροθέου- ήταν υπεύθυνος), που ήδη εξέφρασε τις απόψεις του για την ουσία ώστε ο πήχης να είναι ανάλογος, στην εσπερίδα που οργανώνει η Ιερά Μητρόπολη Καστοριάς, δεν αναμένονται εκπλήξεις.
ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΔΟ δεν ήταν έκπληξη, ούτε το γεγονός της ιταμής προσβολής των αναγνωστών της εφημερίδας από την παράλειψη του γραφείου δημοσίων σχέσεων της Ιερά Μητροπόλεως Καστοριάς να κοινοποιήσει με e-mail ή άλλο τρόπο την εκδήλωση στην εφημερίδα της Καστοριάς.
ΚΑΙ ΠΟΥ ΓΙΝΕΤΑΙ συστηματικά και από χρόνια, παρά το γεγονός ότι οι υπεύθυνοι (οι ιερείς δηλαδή, κι όχι μόνο, της Ι.Μ. Καστοριάς), εκτός του ότι υπηρετούν την… αγάπη, είναι επιπλέον και δημόσιοι υπάλληλοι με κάποια έννοια και πληρώνονται από τους φόρους όλων των πολιτών.
Η ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΗ αυτή –πέρα από την έμπρακτη… αγάπη- μάλλον έχει άνωθεν εξήγηση.
ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ Η ΟΔΟΣ, αν δεν είναι η μοναδική, ασφαλώς και κατατάσσεται στις ελάχιστες εφημερίδες της Καστοριάς που αναδεικνύουν την γνώση με στοιχεία, τον πολιτισμό της Καστοριάς, τον φορητό και σταθερό πλούτο της, και έχει συμβάλλει στην ανάδειξη των σχετικών ζητημάτων. Όπως και τον διάλογο-ανταλλαγή απόψεων.
ΤΙ ΝΑ πει κανείς;
ΩΣΤΟΣΟ και μόνο το ότι η εκδήλωση θα έχει ένα και μόνο ομιλητή, είναι γεγονός που μαρτυρεί πολλά.
ΤΙ ΝΕΟ ΕΡΧΕΤΑΙ να κομίσει ύστερα από 40 και πλέον χρόνια απομάκρυνσης; Την προσεχή Τετάρτη θα είναι πια γνωστό.
Η ΕΚΠΛΗΞΗ εν τέλει για την «εσπερίδα», δεν προκαλείται μόνο από το γεγονός ότι από το γραφείο δημοσίων σχέσεων της Ι. Μητροπόλεως Καστοριάς, αγνοείται η ΟΔΟΣ, προφανώς επειδή ασκεί κριτική, ούτε επειδή το δελτίο τύπου-ανακοίνωση κοινοποιήθηκε σε όλους, ακόμη και σε ξενοδοχεία και πανδοχεία, ράχες και ραχούλες, ασχέτους και πανάσχετους.
Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ και ευχάριστη έκπληξη είναι ότι με βάση το αρχαίο θέσφατο, που θέλει την λανθάνουσα γλώσσα να λέει την αλήθεια, το δελτίο τύπου της Ι. Μητροπόλεως Καστοριάς έχει διπλή ανάγνωση:
ΑΝΑΚΟΙΝΩΝΕΙ ότι η απομάκρυνση των εικόνων από την Καστοριά έγινε, "σε σημαντικό αριθμό" (χωρίς 40-50 χρόνια μετά να είναι σε θέση ούτε κατά προσέγγιση να αναφέρουν αριθμό) σε δύο περιόδους, το 1965 και το 1972.
ΘΑ ΑΓΝΟΟΥΝ (;) φαίνεται για το διηνεκές πλιάτσικο και ιδίως αυτό το 1973-1974.
ΓΙΑ ΛΟΓΟΥΣ προστασίας και συντήρησης και τότε.
ΜΟΝΟ ΠΟΥ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ αναφέρει ότι η απομάκρυνση έγινε για λόγους "προστασίας από αρχαιοκαπήλους".
ΕΤΣΙ ΕΧΟΝΤΑΣ όμως η διατύπωση, με την τεχνική ατέλειά της, θυμίζει το "ήξεις αφήξεις ουκ εν τω πολέμω θνήξεις" που πρόβλεπε η Πυθία.
ΔΙΟΤΙ Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ της Ι.Μ. Καστοριάς είναι αμφίσημη.
Η ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ έγινε από τους αρχαικάπηλους για την προστασία τους, ή το αντίθετο;
ΔΕΝ ΧΩΡΕΙ αμφισβήτηση ότι προτιμότερο είναι να αναγνωρίσει κάποιος ότι, έστω και τώρα, με την ελλιπή διατύπωση και στίξη του κειμένου, μπορεί κάποιος να το διαβάσει ότι η "περισυλλογή" έγινε από αρχαιοκάπηλους, με το πρόσχημα της προστασίας τους.
ΜΠΡΑΒΟ. Αν είναι να παραδέχονται έστω και εκ παραφθοράς την αλήθεια, ας καλούν και την Παπαδοπούλου, την Παττακού και τα άλλα παιδιά και όποιους θέλουν.
ΝΑ ΒΡΙΖΟΥΝ τον κόσμο, που τρέμοντας από το καθεστώς, προσπαθούσαν να πάρουν από τα χέρια τους τα ιερά κειμήλια.
ΚΙ ΑΣ ΜΑΛΩΝΟΥΝ τους αχάριστους Καστοριανούς που δεν βλέπουν τις εικόνες που κάποιοι επιμένουν ότι δεν υπήρχαν.
ΚΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ του δελτίου τύπου, για αρχαιοκάπηλους, - για τους οποίους γράφει η ίδια, μήπως μπορεί να γίνει πιο σαφής;
Φωτογραφία: Ο μητροπολίτης Καστοριάς Δωρόθεος (στην συνέχεια αρχιεπίσκοπος Αττικής) χαρακτήριζε την 21η Απριλίου «λαμπροφόρο νύκτα» και καλούσε τους πιστούς να ψηφίσουν «ναι» στο δημοψήφισμα της χούντας: «Η επανάστασις της 21ης Απριλίου 1967 ήνοιξε την λεωφόρον της ευτυχίας, της γαλήνης, της ευημερίας, της προόδου και της Ειρήνης. Εάν δώσωμεν το ψηφοδέλτιόν μας με το ΝΑΙ θα ευτυχήσωμεν, ενώ αντιθέτως εάν ψηφίσωμεν ΟΧΙ θα δυστυχήσωμεν και οδύνην πολλήν θα δοκιμάσωμεν». («Φωνή της Καστοριάς», 15.9.68).
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 27 Απριλίου 2017, αρ. φύλλου 883
Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:
- Λόγος & Αντίλογος [Α. Πηχιών] «Eσπερίδος τo Aνάγνωσμα»
- Λόγος & Αντίλογος [Α.Πηχιών] «Περί Χούντας»
- ΟΔΟΣ: Ιστορίες για παιδιά | Προς ιστορικό σωφρονισμό και κοινωνικό παραδειγματισμό
- Λόγος & Αντίλογος: «De Profundis» [Α. Πηχιών]
- ΟΔΟΣ: Έκανε καλά λοιπόν εκείνος που επέδραμε στις εκκλησίες της πόλης;
- ΧΡΗΣΤΟΥ ΤΟΣΚΟΥ: Τι έγιναν; Πού πήγα όλα αυτά;
- ΟΔΟΣ: Υπό το φως της ημέρας
- ΟΔΟΣ: Υπεράνω κάθε υποψίας
- ΟΔΟΣ: Πού εν τέλει βρίσκονται οι εικόνες;
- ΠΡΟΣΩΠΑ 2015: Μητροπολίτης Καστοριάς
- ΟΔΟΣ: Πόλος κοσμικής εξουσίας;
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών & ΟΔΟΣ)
- Λόγος & Αντίλογος (Α. Πηχιών: «Κώδικες και Εικόνες»)
- ΟΔΟΣ: Ο πάππος
- Συλλογή υπογραφών υποστήριξης στον κ. Αν. Πηχιών
- Λόγος & Αντίλογος (Αναγνώστης: «Ο δημόσιος λόγος στην Καστοριά»)
- Το 2017 έτος διεκδίκησης λεηλατημένων κειμηλίων για τους φορείς των Σερρών
- ΟΔΟΣ: Το «Τάμα»
- ΟΔΟΣ: Οικογενειακά αμπελοχώραφα
- ΟΔΟΣ: Χόρτο βοσκής
- Λόγος & αντίλογος: Περί κειμηλίων και σιωπής [Α.Πηχιών]
- Σε γερμανικό οίκο δημοπρασιών
- Αρχαιοκαπηλία με πλήθος από βυζαντινές εικόνες
- Επιστράφηκε στην Βέροια κλεμμένη εικόνα του αγίου Προκοπίου14ου αιώνα
- Κατασχέθηκαν 3.500 κειμήλια σε πανευρωπαϊκή έρευνα
- Λόγος & Αντίλογος [Ζ. Μπάκαρης] "Οργανωμένα πράγματα"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.