21.3.21

ΟΔΟΣ: Η απουσία του Δήμου Καστοριάς


ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 24.9.2020 | 1047


Έτσι απορροφημένοι στα likes και τα ζήτω, τα εγκώμια, τους αλληλασπασμούς των ευσεβών με τους αγίους, αδιαφορούν, στην πράξη, παγερά όμως, για όσα συμβαίνουν ολόγυρα. Ζουν στον δικό τους φανταστικό κόσμο. Ενδέχεται ακόμη και να πιστεύουν ειλικρινά ότι είναι οι καλύτεροι, οι champions, οι dream team της Καστοριάς. Δεν θέλει και πολύ ο άνθρωπος. Σαν αποτέλεσμα αυτής της κατάστασης είναι ότι όχι μόνο στα μεγάλα έργα και προγράμματα, αλλά ακόμη και στα πιο αυτονόητα μερικές φορές, η Καστοριά είναι απούσα. 



Η ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΑ και το νέο έτος, τα καρναβάλια του 2021, εκτός εκπλήξεων και ενός θαύματος —που τέτοια όμως δεν γίνονται— μοιάζει για την Καστοριά, να είναι χρόνος νεκρός, κενός. Μια κηλίδα στον χρόνο. Η ιστορία πάτησε το pause για μια ακόμη φορά. 

Αφορμή αυτή την φορά ο κορωνοϊός ή έστω πρόσχημα. Στην πραγματικότητα είναι η συνδυασμένη και διαδοχική αποτυχία που ευθύνεται για όσα παρασύρουν σε δίνη την τοπική κοινωνία. 

Για την Καστοριά έχουν πατήσει το pause της Ιστορίας, εδώ και πολλά χρόνια, οι κάθε λογής προηγούμενοι και τώρα οι νυν. Πριν αρκετά χρόνια ήταν η Κίνα και ο εμπορικός ανταγωνισμός στην γούνα, ακολούθησαν οι ολυμπιακοί αγώνες για δικαιολογία. Προστέθηκε η χρηματοπιστωτική κρίση και αστάθεια. Η Καστοριά όλα αυτά τα χρόνια, περισσότερα από 20, είναι out συνεχώς. Απόβλητη.

Έρημοι και σκοτεινοί την νύχτα δρόμοι, καταστήματα φαντάσματα, άνθρωποι εν μέσω μιας αποπνικτικής ατμόσφαιρας που θυμίζει σκηνικό από τις παλιές "κουλτουριάρικες" ταινίες του κινηματογράφου. Πεζοί προαυλιζόμενοι. Λίγο απέχει από το να είναι κρίση ανθρωπιστική. 

Το παράδοξο είναι ότι ενώ όλοι γνωρίζουν την αλήθεια και την πραγματικότητα, αυτοί που ευθύνονται και θα έπρεπε να λογοδοτούν για τις λύσεις, όπως και όσοι έχουν έργο τους την ενημέρωση, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, συμπεριφέρονται αδιάφορα. Σφυρίζουν αμέριμνα. Φωτογραφίζονται μεταξύ τους, συγχαίρει ο ένας τον άλλον, παριστάνουν τους αποτελεσματικούς. Εισπράττοντας ή μοιράζοντας το χρήμα μεταξύ τους.

Όμως ο κόσμος τους καταλαβαίνει. Πλανώνται αν νομίζουν ότι αυτό δεν συμβαίνει. Και τους σχολιάζει, ανεξάρτητα εάν μπροστά τους αποδεικνύουν τον φόβο τους να εκφραστούν. Στην χειρότερη περίπτωση πολλοί απ’ αυτούς που κυβερνούν συμπεριφέρονται ως κοινοί δοσίλογοι ή μαυραγορίτες. 

Είναι γνωστό ότι κατά την διάρκεια αλλά και μετά από την περιπέτεια ενός πολέμου ή φυσικής καταστροφής, ξεφυτρώνει το είδος. Στην Καστοριά ανανεώνεται και μακροημερεύει. Αλλά και τρομοκρατεί όσους επιχειρούν να διατυπώσουν τον προβληματισμό ή την αντίθεσή τους. 

Μαυραγορίτες είναι αυτοί που πουλούν πανάκριβα το πάμφθηνο. Φύκια για μεταξωτές κορδέλες έστω. Μια ανάγνωση των δελτίων τύπου αρκεί. Δοσίλογοι είναι όσοι λογοδοτούν αλλά και καρφώνουν. 

Δεν είναι όλοι έτσι, ούτε φυσικά ούτε ίδιοι. Υπάρχουν και κάποιοι που είχαν και έχουν την εργασία τους, την ιδιωτική τους ζωή και μπήκαν στον στίβο, όχι για να καταπολεμήσουν το φάσμα της ανεργίας, αεργίας και της χρεοκοπίας τους. Όμως έχουν αγκιστρωθεί στο άρμα. Αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο να ενσωματωθούν. Και να κριθούν με τον ίδιο τρόπο από την τοπική ιστορία.

Έτσι απορροφημένοι στα likes και τα ζήτω, τα εγκώμια, τους αλληλασπασμούς των ευσεβών με τους αγίους, αδιαφορούν, στην πράξη, παγερά όμως, για όσα συμβαίνουν ολόγυρα. Ζουν στον δικό τους φανταστικό κόσμο. Ενδέχεται ακόμη και να πιστεύουν ειλικρινά ότι είναι οι καλύτεροι, οι champions, οι dream team της Καστοριάς. Δεν θέλει και πολύ ο άνθρωπος. 



ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 24.9.2020 | 1047


Πέρσι, καταργήθηκε η σεμνή διαδικασία της ορκωμοσίας του νέου δημοτικού συμβουλίου μέσα στο δημαρχείο. Προτιμήθηκε φιέστα που παραπέμπει σε ενθρόνιση ή τελετές Λευκού Οίκου, ερντογάνειας αισθητικής. Πέρσι πάλι, αποφασίσθηκε να αναπαρασταθεί η απελευθέρωση της πόλης με ένα στρατό κιτς δρώμενων με μουλάρια, αμπέχονα, λοφία και στολές να καταγράφονται όλα αυτά στην ιστορία. Για την ρηχή παραγωγή που στόχευε σε πρόχειρα συναισθήματα σύντομης συγκίνησης, αντί της γνώσης.

 

* * *

ΚΙ ΟΜΩΣ Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ διαψεύδει και θα έπρεπε να προκαλεί ανησυχία, συναγερμό. Σαν αποτέλεσμα (ένα από τα πολλά) αυτής της κατάστασης είναι ότι όχι μόνο στα μεγάλα έργα και προγράμματα, αλλά ακόμη και στα πιο αυτονόητα μερικές φορές, η Καστοριά είναι απούσα. Ενδεικτικά, πρόσφατα κυκλοφόρησε ο χάρτης των πόλεων που έχουν ενταχθεί στο δίκτυο των επετειακών εκδηλώσεων για το 2021 και τα 200 χρόνια από την Επανάσταση. 

Σύμφωνα με όσα έχουν ανακοινωθεί στον Οργανισμό (Επιτροπή) που ανέλαβε τις εκδηλώσεις, «έχουν κατατεθεί συνολικά στην σχετική πλατφόρμα 1.733 προτάσεις από αυτοδιοικητικούς φορείς, από συλλόγους, από επιχειρήσεις, από φορείς της ομογένειας, από πολίτες, κ.ά.». 

Όπως ανέφερε η πρόεδρος της Επιτροπής κ. Ιωάννα Αγγελοπούλου 118 Δήμοι, που εκπροσωπούν 45 από τους 51 νομούς της χώρας, κατέθεσαν συνολικά 371 προτάσεις, ενώ ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι έχουν κατατεθεί προτάσεις από Δήμους και των 13 Περιφερειών της χώρας. Κατατέθηκαν από την Δυτική Μακεδονία: 20 προτάσεις από 3 Δήμους. Στους οποίους δεν περιλαμβάνεται η Καστοριά!

Όπως διευκρινίστηκε από την πρόεδρο της Επιτροπής: «Σε σύνολο 371 προτάσεων, οι 221 το 60% περίπου, αφορούν σε δράσεις με αναπτυξιακά χαρακτηριστικά. Αφορούν υποδομές και έργα καινοτομίας με παρακαταθήκη για την "επόμενη μέρα". Οι 150, το 40% δηλαδή, αφορά δράσεις ή εορταστικές εκδηλώσεις με ιστορικό αποτύπωμα, δράσεις που τιμούν την εθνική παλιγγενεσία, την ιστορική μας διαδρομή και τους πρωταγωνιστές των 200 χρόνων». 

Αναλυτικότερα, τα στοιχεία αναφορικά με την κατηγοριοποίηση των προτάσεων έχουν ως εξής: 145 προτάσεις αφορούν συνέδρια – ημερίδες – εκθέσεις – εκδηλώσεις – μνημεία σχετικά με την Επανάσταση. 73 προτάσεις αφορούν δράσεις που συνδυάζουν ιστορία – πολιτισμό – τουρισμό – αθλητισμό με αναπτυξιακό περιεχόμενο. 58 προτάσεις αφορούν δράσεις ψηφιοποίησης και νέων τεχνολογιών. 46 προτάσεις αφορούν συνέδρια – ημερίδες – εκθέσεις επίσης με αναπτυξιακό περιεχόμενο. 27 προτάσεις αφορούν ζητήματα ενέργειας και περιβάλλοντος, καθώς και βιώσιμης αστικής κινητικότητας. 8 προτάσεις αφορούν τη δημιουργία τοπικών υποδομών. 5 προτάσεις αφορούν δράσεις για την ανάδειξη σημαντικών ιστορικών προσωπικοτήτων. 5 προτάσεις αφορούν δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας. 4 προτάσεις αφορούν δράσεις ενίσχυσης της κοινωνικής συνοχής. 

Με αφορμή δηλαδή τις εκδηλώσεις και την ούτως ή άλλως σημαντική επέτειο των 200 ετών από την Παλιγγενεσία, προσφέρθηκε απλόχερα μια πλούσια δυνατότητα οργανωμένης συμμετοχής με κέρδος. Προπαντός συμμετοχής στην μεγάλης εθνικής σημασίας, επέτειο του 2021. 

Δεν είναι εξακριβωμένο, αν ήταν πολιτική επιλογή ή πράγματι ο Δήμος Καστοριάς «ξέχασε» απλά να δηλώσει συμμετοχή, με προτάσεις. Ώστε να περιληφθεί στο δίκτυο των πόλεων και των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης που θα έχουν την τιμή να μετέχουν στους εορτασμούς, για την επανάσταση του 1821. 

Εάν το είχε πράξει, με κάποιο τρόπο προφανώς θα είχε ανακοινωθεί, θα είχε γίνει γνωστό. Μέσα από τους πρωτοφανείς μηχανισμούς προβολής ή και προπαγάνδας που διαθέτει και αξιοποιεί ο Δήμος Καστοριάς. Που ειδικά σήμερα βρίσκονται στο απόγειό τους.

Κάτι τέτοιο όμως δεν συνέβη. Έτσι είναι πολύ πιθανό ο Δήμος Καστοριάς, με δήμαρχο τον κ. Ιωάννη Κορεντσίδη, τους άπειρους και άπειρες συμβούλους του και τα λοιπά εκλεγμένα στελέχη του, να ηγούνται το 2021 με την συμπλήρωση 200 χρόνων σε μια πόλη που θα είναι κραυγαλέα απούσα από μια μεγάλη εορτή που θα άφηνε κάτι πίσω της στην πόλη. 



ΟΔΟΣ: εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 24.9.2020 | 1047


Ώστε η απουσία του Δήμου Καστοριάς από το δίκτυο και την «Αμφικτυονία» των πόλεων που δήλωσαν συμμετοχή στις εκδηλώσεις του 2021, συνιστά πολιτικό γεγονός. Σκάνδαλο. Που όπως είναι αναμενόμενο εν όψει των συσχετισμών, αλλά και των φιμωμένων ΜΜΕ, περνάει απαρατήρητο. Το κακό δεν είναι μονοδιάστατο. Καθώς πρόκειται για την ίδια πόλη που διαπλάθεται, ώστε πολιτιστικά η νέα της γενιά να πιστεύει ότι εκπροσωπείται συνειδησιακά και υπαρξιακά από το σλάβικο βαλκανικό φεστιβάλ της περιόδου των καρναβαλιών.



* * *

ΠΕΡΣΙ, ΣΤΗΝ ΤΕΛΕΤΗ ΟΡΚΩΜΟΣΙΑΣ του νέου δημοτικού συμβουλίου, καταργήθηκε η σεμνή και διακριτική διαδικασία της ορκωμοσίας μέσα στο δημαρχείο στην αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου, που είναι η θεσμικά αναγκαία. Προτιμήθηκε φιέστα που παραπέμπει σε ενθρόνιση ή τελετές Λευκού Οίκου, ερντογάνειας αισθητικής. 

Πέρσι πάλι, στην επέτειο των εορτασμών για την 11η Νοεμβρίου αποφασίσθηκε να αναπαρασταθεί η ημέρα της απελευθέρωσης της Καστοριάς με ένα στρατό κιτς δρώμενων με μουλάρια, συμπαθή γαϊδούρια, έφιππους ξίφη, τυφέκια, αμπέχονα, πηλίκια, λόγχες και μη, με λοφία και στολές να καταγράφονται όλα αυτά στην ιστορία. Για την ρηχή παραγωγή που στόχευε σε πρόχειρα συναισθήματα σύντομης συγκίνησης, αντί της γνώσης. 

Ενώ ταυτόχρονα ο Δήμος Καστοριάς οργάνωνε εκδηλώσεις, με αναλύσεις ειδικών και μη ειδικών, οι οποίοι στα σοβαρά υποστήριξαν ούτε λίγο ούτε πολύ, πως η εθνική συνείδηση / ταυτότητα στην Καστοριά είναι τεχνητή και σχηματίσθηκε ή και επιβλήθηκε από την ελληνική διοίκηση, μετά την απελευθέρωση του 1912.

Ώστε η απουσία του Δήμου Καστοριάς από το δίκτυο και την «Αμφικτυονία» των πόλεων που δήλωσαν συμμετοχή στις εκδηλώσεις του 2021, συνιστά πολιτικό γεγονός. Σκάνδαλο. Που όπως είναι αναμενόμενο εν όψει των συσχετισμών, αλλά και των φιμωμένων ΜΜΕ, περνάει απαρατήρητο. 

Το κακό δεν είναι μονοδιάστατο. Καθώς πρόκειται για την ίδια πόλη που διαπλάθεται, ώστε πολιτιστικά η νέα της γενιά να πιστεύει ότι εκπροσωπείται συνειδησιακά και υπαρξιακά από το σλάβικο βαλκανικό φεστιβάλ της περιόδου των καρναβαλιών. 

Η ίδια πόλη που κάποτε διέθετε δημοτική σύμβουλο που αφελώς αναρωτιόταν ποια είναι η σχέση του Κωνσταντίνου Κανάρη με την... Καστοριά για να στηθεί η προτομή του! Όπως τελικά στήθηκε στην παραλιακή Μεγάλου Αλεξάνδρου. Κανείς δεν της απάντησε τότε ότι είναι η ίδια σχέση που κάνει την Αθήνα να τιμά τον Μακεδονικό Αγώνα. 

Στο ίδιο μοτίβο, παραμένει η Καστοριά. Μόνο που αυτά έγιναν στο παρελθόν. Και η Καστοριά διαθέτει δεκάδες συμβούλους και παχυλά αμειβόμενους μη εκλεγμένους συνεργάτες. Που φαίνεται δεν λογοδοτούν και δεν ενδιαφέρονται να προτείνουν, ακόμη και κάτι τόσο απλό και πρόχειρο, στον εργοδότη τους.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 24 Σεπτεμβρίου 2020, αρ. φύλλου 1047




* * *




Το παράδοξο είναι ότι ενώ όλοι γνωρίζουν την αλήθεια και την πραγματικότητα, αυτοί που ευθύνονται και θα έπρεπε να λογοδοτούν για τις λύσεις, όπως και όσοι έχουν έργο τους την ενημέρωση, στην συντριπτική τους πλειοψηφία, συμπεριφέρονται αδιάφορα. Σφυρίζουν αμέριμνα. Φωτογραφίζονται μεταξύ τους, συγχαίρει ο ένας τον άλλον, παριστάνουν τους αποτελεσματικούς. Εισπράττοντας ή μοιράζοντας το χρήμα μεταξύ τους.





ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

 Πορτραίτο του Λόρδου Βύρωνα (1788-1824) που έδωσε τη ζωή του για την ελευθερία της Ελλάδας, από τον (1770-1845), κατά την περίοδο (1813) όπου ήταν φιλοξενούμενος του Αλή Πασά Τεπελενλή (1740-1822) στα Ιωάννινα. Εθνική Πινακοθήκη Λονδίνου. Τα τελευταία του λόγια του ήταν για την Ελλάδα: «Της έδωσα τον καιρό, την υγεία μου, την περιουσία μου, και τώρα της δίνω τη ζωή μου. Τι μπορούσα να κάνω περισσότερο;»

Σήμερα συμπληρώνω 
τα τριάντα έξη μου χρόνια
Μεσολόγγι, 22 Ιανουαρίου 1824 (μετ. Νίκος Σπάνιας)

Αδιάφορη τούτη η καρδιά θα μένει
γιατί καρδιά καμμιά δεν συγκινεί:
κι’ όμως απαρνημένη και θλιμμένη
ματώνει στη στιγμή.

Οι μέρες μου χλωμά κίτρινα φύλλα
τ’ άνθη και της αγάπης οι καρποί
είναι σκουλήκια βούρκος και σαπίλα
και κούφιοι οι παλμοί. 

Οι σπίθες που μου φεύγουν απ’ τα σπλάχνα
καθώς ηφαίστεια νησιού νεκρά
φλόγες δεν βγάνουνε παρά μιαν άχνα
σα νεκρικά πυρά.

Τον κλήρο του έρωτα που συνταράζει
ελπίδες και πόθους δεν έχω εγώ
μηδέ σκοπό πάρεξ ένα μαράζι
ένα βαρύ ζυγό.

Και να μην πω: «ούτε έτσι – μήτε τώρα…»
στα εξιλαστήρια πάθη της ζωής
ηρώων στεφάνια πλέκονται οληνώρα
θανάτου και τιμής. 

Βόλια και λάβαρα! Αχός, Ελλάδα
φως μου, πώς με καλείς. Πολεμιστές 
και πάλι στης ασπίδας την απλάδα
πεθαίνουν νικητές.

Ω ξύπνα! Ελλάδα μου όχι συ, ξύπνα
και βύζαξε τις ρίζες πνεύμα μου
δυνάμωσε μες των Γραικών τα δείπνα
με ένα νεύμα μου.

Πείνες της σάρκας, ηδονές και πάθος
τα βδελυρά και τερατόμορφα
Όχι! Κύττα την ομορφιά σαν λάθος
σε πρόσωπα όμορφα.

Αν κλαις τη νιότη σου, τότε μη ζήσεις!
Χρέος και θάνατος σωστός εδώ
με σφαίρες τη ζωή σου να σφαλίσεις
στο χώμα αυτό.

Γύρνα με περιέργεια το κεφάλι
μέτρα καλά, να ’ναι φαρδύς-πλατύς
ο τάφος σου, κι’ ύστερα από την ζάλη
πέσε ν’ αναπαυτείς.

Η Ελλάδα στα ερείπια του Μεσολογγίου (La Grèce sur les ruines de Missolonghi) 1826 του Ευγένιου Ντελακρουά (1798-18 63), πίνακας εμπνευσμένος από την μάχη των Ελλήνων στην τρίτη πολιορκία του Μεσολογγίου. Εικονίζει την προσωποποίηση της ηρωικής Ελλάδας. Φοράει ελληνική παραδοσιακή φορεσιά, ξεκούμπωτη στο στήθος. Στέκει όρθια σε στάση απόγνωσης επάνω στα ερείπια του Μεσολογγίου, που έχουν καταπλακώσει έναν αγωνιστή. Στο βάθος ένας μαύρος άνδρας με τουρμπάνι που συμβολίζει τον εχθρό καρφώνει μια σημαία στο έδαφος. Μουσείο Καλών Τεχνών του Μπορντώ (Musée des Beaux-Arts de Bordeaux). 

 Η Ελλάς ευγνωμονούσα, είναι πίνακας του Θεόδωρου Βρυζάκη (1814-1878) που φιλοτεχνήθηκε το έτος 1858. Πρόκειται για έργο με ιδιαίτερο συμβολισμό, αφού απεικονίζει την Ελλάδα με τη μορφή νέας στεφανωμένης γυναίκας, ενδεδυμένης αρχαιοπρεπώς, εν μέσω αγωνιστών της Επανάστασης του 1821, να έχει σπάσει τις αλυσίδες της σκλαβιάς από τα πόδια της. Τον συμβολισμό αυτό εκτίμησε ο τότε πρωθυπουργός Ανδρέας Παπανδρέου και από το 1982, όταν το Μέγαρο Μαξίμου ορίστηκε ως πρωθυπουργική έδρα, ο πίνακας κοσμούσε τον τοίχο πίσω ακριβώς από το γραφείο του.


Δημοσιεύθηκαν στην ΟΔΟ στις 24 Σεπτεμβρίου 2020, αρ. φύλλου 1047


Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:



1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος21/3/21

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ