8/9/18

ΟΔΟΣ: Πάλι η ΔΕΗ


ΟΔΟΣ 19.4.2018 | 932


Αφού τελείωσε η Μεγάλη Εβδομάδα όπως και η Διακαινήσιμος Εβδομάδα (*), η ζωή στην Καστοριά και την περιφέρειά της, επανήλθε στην ρουτίνα της. Μια ρουτίνα, διανθισμένη αυτή την περίοδο με την ολίγη Άνοιξη, αλλά στην πραγματικότητα με τον χειμώνα να παραμένει και να παρατείνει τις επιπτώσεις του. Η Καστοριά κοιμάται τον ύπνο της δικαίας, ενώ τριγύρω της, ακόμη και στο Άργος Ορεστικό οι εξελίξεις μυρίζουν εκλογές.

Όμως η ύφεση της περιοχής παρατείνεται για το ευρύ κοινωνικό σύνολο και η κατάσταση αυτή δεν κρύβεται. Οι πολύ πρόσφατες εξελίξεις στο θέμα της πώλησης της ΔΕΗ, με την επικείμενη προώθηση του θέματος στην Βουλή και την παραίτηση από την θέση του εκτελεστικού γραμματέα της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας του κ. Π. Αργυριάδη (που ήταν προσωπική επιλογή του κ. Θ. Καρυπίδη), και ενός (τουλάχιστον για την ώρα) περιφερειακού συμβούλου της μειοψηφίας του κ. Γ. Δακή (!) και πιο συγκεκριμένα του κ. Γ.Σβώλη, δείχνουν το μέτρο της βαθειάς κρίσης προσανατολισμού που είναι πολύπλευρη και αφορά όλους τους πολιτικούς χώρους.

Χαρακτηριστικό είναι μάλιστα το γεγονός ότι με την δήλωση παραίτησής του, ο συγκεκριμένος περιφερειακός σύμβουλος όχι μόνο τρέπεται σε άτακτη φυγή χωρίς να αναλαμβάνει τις ουσιαστικές ευθύνες ακόμη και του ιδίου, που επικαλείται τα 32 χρόνια ανάμειξής του στα κοινά. Επιπλέον ανακοινώνει ότι τελικά οι μάγκες υπάρχουν και δεν τους πάτησε το τραίνο, όπως αφηγείται εκείνο το παλιό αμφιλεγόμενο λαϊκό άσμα, αφού στην παραίτηση του ρητά αναφέρει την ιστορική φράση «Στην πολιτική μάγκες είναι αυτοί, που όχι μόνο τα λένε καλά, αλλά τα φτιάχνουν και καλά», δηλαδή ο ίδιος ["εδώ", "εδώ" και "εδώ" κ.ο.κ.].

Όπως και ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας κ. Παντελής Αργυριάδης, ο οποίος στην αντίστοιχη επιστολή του προς τον περιφερειάρχη - μια επιστολή γεμάτη δηκτικούς υπαινιγμούς- «κατακεραυνώνει» το πολιτικό σύμπαν της Δυτικής Μακεδονίας αναφέροντας ότι: «Παραιτούμαι για να μην προδώσω την εμπιστοσύνη χιλιάδων πολιτών που μας εμπιστεύτηκαν τις αγωνίες και τις ελπίδες τους», «ότι η Δυτική Μακεδονία, ως ενεργειακή καρδιά της χώρας, πήρε ελάχιστα σε σχέση με όσα έδωσε» και ότι «η κυβέρνηση με το νομοσχέδιο της πώλησης βάζει την οριστική ταφόπλακα στην περιοχή», ενώ «εκχωρεί το δημόσιο αγαθό της ενέργειας στους ιδιώτες». 

Έτσι, εν αναμονή των σχετικών εξελίξεων είναι προφανές ότι αναδιατάσσεται η πολιτική έκφραση της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, φυσικά με το βλέμμα στις επόμενες εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης· εξέλιξη που αναπόφευκτα αφορά και την Καστοριά. Και αρχίζει να δείχνει την πιθανή κατάληξη που ενδέχεται να έχει το πείραμα της περιφερειακής πλειοψηφίας.

Για τον φτωχό απολογισμό αυτής της περιόδου, απέμεινε η επιτομή και άλλων ακόμη 2-3 ειδήσεων, οι οποίες στην σχετικότητα και ασημαντότητά τους φέρονται να απορρόφησαν το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης και στην Καστοριά. Οι πολιτικές εξελίξεις που επίκεινται μέσα στο 2018 για την ώρα, αποτελούν φίλτρο που συνδιαμορφώνει την επικαιρότητα, αλλά δεν έχει άλλη τεκμηρίωση, παρά μόνο στην κοινωνική διαίσθηση.

Κατά κοινή ομολογία, το θέμα του τελευταίου μήνα που συνεχίζει να ελκύει σε έναν βαθμό την αδηφάγο κοινή γνώμη, δεν ήταν άλλο από την σύλληψη και κράτηση στην Τουρκία των δύο ελλήνων στρατιωτικών, εκ των οποίων ως γνωστό ο ένας κατάγεται από την Καστοριά. Με την ευκαιρία, το πανελλήνιο ξεφύλλισε στην μνήμη του ορισμένα στοιχεία από την περιοχή της Θράκης και ειδικά την Ανατολική, στην οποία δεσπόζουσα θέση κατέχει η Ανδριανούπολη με την σημαντική της ιστορία. Εκεί λοιπόν κρατούνται οι δύο έλληνες στρατιωτικοί από την αρχή της σύλληψής τους ως σήμερα, και σιγά-σιγά η υπόθεσή τους αρχίζει να ενδιαφέρει όλο και λιγότερο την κοινή γνώμη της χώρας. Που ψάχνει πιο νωπά νέα και κατά κανόνα τα επόμενα δράματα ["εδώ" και "εδώ"]

Η περίπτωση των διαπραγματεύσεων με τα Σκόπια (στα οποία πρόσφατη σφυγμομέτρηση της κοινής της γνώμης κατέταξε την Ελλάδα και τους Έλληνες στην πιο «μισητή» θέση κατά την εκτίμηση των πολιτών αυτής της χώρας), είναι θέμα που μοιάζει με βραδυφλεγή βόμβα ["εδώ"]

Παράλληλα η Τουρκία με τα φαιδρά, αλλά ταυτόχρονα σοβαρά ζητήματα, που διαρκώς την καταδεικνύουν ως παράγοντα σοβαρής αποσταθεροποίησης σε ένα διευρυμένο περιβάλλον, ασφαλώς και δεν επιτρέπει την αμεριμνησία στην ελληνική και διεθνή κοινή γνώμη. Κι όμως, η υπόθεση των δύο στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων υποχωρεί σιγά-σιγά από τις προτιμήσεις των ΜΜΕ, δεδομένου ότι η επικαιρότητα συμπεριφέρεται αμείλικτα και ανταποκρίνεται στις ιδιαιτερότητες των νεοελλήνων να προσεγγίζουν και αναλύουν τα γεγονότα με βάση την διάθεση της κοινής γνώμης και να καταβροχθίζει στην συλλογική λήθη τα σοβαρά, προκειμένου να αναλωθεί στην ειδησεογραφία της ημέρας. Στο ίδιο μοτίβο κινείται και η Καστοριά.

Έτσι, αφού προηγουμένως ο δήμαρχος Καστοριάς επέστρεψε από τις συμβολικές διαδηλώσεις στις οποίες μετείχε (στην Αλεξανδρούπολη), αφού ολοκληρώθηκαν οι κινητοποιήσεις από τοπικούς φορείς, η δε κοινή έκκληση των μητροπολιτών του τόπου καταγωγής τους, δηλαδή και του Καστοριάς προς τον τούρκο πρόεδρο να απελευθερώσει τους Έλληνες εν όψει του Πάσχα έπεσαν στο κενό -όπως άλλωστε αναμενόταν, και αφού τέλος «έγραψε» στις πασχαλινές οθόνες των ελληνικών σπιτιών η αισθητικά και ηθικά δυσάρεστη εικόνα με τις δύο κενές καρέκλες σε στρατόπεδα και στους ναούς της Καστοριάς, συμβολικά να περιμένουν τους δύο Έλληνες όταν επιστρέψουν, όλοι τους στην συνέχεια κατέφυγαν σε μαγειρίτσα και σούβλες.

Με όλους αυτούς να προσπαθούν να ξεχάσουν τα ηρωϊκά λόγια και τους συμβολισμούς και να ξεχαστούν όσο το δυνατό πιο σύντομα πίσω από τσουρέκια και πασχαλινά αυγά. Όπως έπραξαν με την ΔΕΗ, που επιμένουν να την θέλουν κρατικοδίαιτη πληγή πολιτικής συναλλαγής, έτσι αναλογικά ετοιμάζονται να λησμονήσουν τα λόγια τα μεγάλα, ακόμη και για τα δύο στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ευτυχώς θεσμοί, όπως το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αλλά και η Ένωση Ευρωπαίων Δικηγόρων, συντηρούν με τις πρωτοβουλίες τους το θέμα στην επικαιρότητα και αναδεικνύουν τις πτυχές του, ανεξάρτητα από το Πάσχα, τα ευχολόγια, τις κενές ξύλινες καρέκλες και την διπλωματία του «βάλε κι’ άλλο πιάτο στο τραπέζι» αφού το «κανάρι πάλι κελαηδεί», όπως επί δεκαετίες διαβεβαιώνει το λαϊκό άσμα.

Μοναδική εξαίρεση σε όλη αυτή την τοπική κατάσταση αποτελεί ο δήμαρχος Άργους Ορεστικού κ. Π. Κεπαπτσόγλου, που συχνά φροντίζει -προφανώς πάντοτε με το βλέμμα σε επόμενες κάλπες- να συντηρείται στην επικαιρότητα. Αυτή την φορά φρόντισε να «εντυπωσιάσει» τις αισθήσεις και ειδικά την οπτική απόλαυση των πολιτών του Δήμου και της περιοχής Καστοριάς, φροντίζοντας να διανεμηθούν φωτογραφίες (και βίντεο), στις οποίες ο ίδιος φέρεται να επιβάλλει το νόμο και την τάξη: Να σφραγίζει εγκαταστάσεις και να κατεβάζει διακόπτες της ΔΕΗ (πάλι η ΔΕΗ!) κάτω από το «συμπτωματικό» φωτογραφικό στιγμιότυπο φωτογράφου που «έτυχε» (όπως συνήθως συμβαίνει στο Άργος Ορεστικό) να περνά από την ίδια περιοχή και συνέπεσε με το θεάρεστο έργο του, που όπως έγινε γνωστό, δεν περιορίζεται στην προστασία της περιουσίας της ΔΕΗ, που όλοι αυτοί οι πολιτικοί παράγοντες επιδιώκουν να παραμείνει δημόσια, για να ηλεκτροδοτεί από το 2004 (!) λάθρα ακόμη και επιχείρηση κινητής τηλεφωνίας στην περιοχή του Άργους Ορεστικού.

Διότι ο ίδιος, κατέθεσε –όπως αναφέρεται- και μήνυση για την ρευματοκλοπή, χωρίς να ασχολείται κάποιος (όχι τουλάχιστον έως τώρα) για το πώς και με ποιών δημάρχων Άργους Ορεστικού την προσωπική, πολιτική τουλάχιστον ευθύνη, μηδέ του ιδίου εξαιρούμενου -δεδομένου ότι είναι ήδη δήμαρχος από το 2011- επί 14 τώρα χρόνια, ιδιωτική επιχείρηση κινητής τηλεφωνίας φαίνεται να καταχράται και να κλέβει, σύμφωνα με τις καταγγελίες του, ηλεκτρικό ρεύμα, συμβάλλοντας και η ίδια στην τρομερή προκοπή της δημόσιας αυτής επιχείρησης.  Για την οποία, περιφερειάρχες, αντιπεριφερειάρχες, εκτελεστικοί γραμματείς, σύμβουλοι και απλά μέλη του περιφερειακού συμβουλίου, παραδίδουν μαθήματα τσάμπα μαγκιάς δι’ επιδόξους σωτήρες και σωτηρίες.




(*) Με την ονομασία Διακαινήσιμος ή Διακαινήσιμος Εβδομάς, ή Εβδομάδα Διακαινησίμου, ονομάζεται κατά το χριστιανικό εορτολόγιο η εβδομάδα που αρχίζει από την Κυριακή του Πάσχα και λήγει την αμέσως επόμενη, την Κυριακή του Θωμά. Στην αρχαία εκκλησία η διακαινήσιμος εβδομάδα ήταν η πρώτη του εκκλησιαστικού έτους, που αρχή του θεωρείτο η Κυριακή του Πάσχα. Κάθε ημέρα της Διακαινησίμου χαρακτηρίζεται ομοίως, π.χ. Δευτέρα της Διακαινησίμου, Τρίτη της Διακαινησίμου κ.ο.κ. εκτός της τελευταίας που λέγεται Κυριακή του Θωμά. Η ονομασία της οφείλεται πιθανότατα στο γεγονός ότι κατά τη νύχτα του Μεγάλου Σαββάτου προς Κυριακή του Πάσχα βαπτιζόταν ομαδικά οι κατηχούμενοι οπότε και άρχιζε η πνευματική ανακαίνιση τους. Σε ένδειξη αυτής της ανακαίνισης και ταυτόχρονα αναγέννησης και "πνευματικής καθαρότητας" οι νεοβαπτισμένοι έφεραν καθ΄ όλην αυτή την εβδομάδα λευκά ενδύματα, εξ ου και αποκαλούμενη "Λευκή εβδομάδα". Ο Αυγουστίνος χαρακτηρίζει επίσης την ίδια εβδομάδα ως "Οκτώ ημέρες των νεοφύτων" (ή νεοβαπτισθέντων ή και νεοφωτίστων). Κατά την Διακαινήσιμο εβδομάδα επιτρέπεται η κατάλυση πάντων, ενώ κατά τους παλαιότερους χρόνους ολόκληρη η εβδομάδα αυτή χαρακτηριζόταν αργία από κάθε εργασία (κανόνας Νικηφόρου του ομολογητού). Ο 6ος όμως κανόνας της εν Τρούλλω (Κωνσταντινούπολη), Πενθέκτης Συνόδου συνιστά στους χριστιανούς καθ΄ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας τον καθημερινό εκκλησιασμό. Μάλιστα κατά τους πρώτους χρόνους στην εβδομάδα αυτή απαγορεύονταν και τα οποιαδήποτε θεάματα. Ειδικότερα στην Κωνσταντινούπολη η Διακαινήσιμος εβδομάδα εορτάζονταν με ιδιαίτερη μεγαλοπρέπεια. Ο αυτοκράτορας καλούσε του νεοφώτιστους καθώς και πτωχούς σε πλούσιο γεύμα, ενώ κατά την ημέρα Πέμπτη της Διακαινησίμου δέχονταν τον κλήρο προσφέροντας τιμητικό γεύμα στον πατριάρχη και στους περί αυτόν. Πολλά όμως και πλούσια δώρα διένειμαν οι αυτοκράτορες και σε επίσημες επισκέψεις που διενεργούσαν αυτή την εβδομάδα. Ακόμη απέλυαν από τις φυλακές κατάδικους για ελαφρά εγκλήματα.Τα παραπάνω αυτοκρατορικά έθιμα της Διακαινησίμου εβδομάδας πέρασαν στο νεοσύστατο ελληνικό κράτος δια των βασιλικών επισκέψεων σε στρατόπεδα και νοσοκομεία και με έκδοση σχετικών διαταγμάτων για άρση στρατιωτικών ποινών. Έθιμα που συνεχίζονται και σήμερα από την Προεδρία της Δημοκρατίας.

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 19 Απριλίου 2018, αρ. φύλλου 932


Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.