10.1.20

ΟΔΟΣ: Αίφνης 6 χρόνια μετά


ODOS | newspaper of Kastoria
ΟΔΟΣ 3.10.2019 | 1003

Με μια αναπάντεχη απόφαση, η δημοτική αρχή Ι. Κορεντσίδη, η πρόεδρος και το διοικητικό συμβούλιο της κοινωφελούς δημοτικής επιχείρησης του Δήμου Καστοριάς "Ορεστειάς", αποφάσισαν να διακόψουν οριστικά την live αναμετάδοση στην Καστοριά των παραστάσεων της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης για την σαιζόν 2019-2020 (η πρώτη μετάδοση είναι προγραμματισμένη για την επόμενη εβδομάδα, στις 12 Οκτωβρίου 2019).

Υπενθυμίζεται ότι ένα πάγιο αίτημα σημαντικής μερίδας πολιτών, ικανοποιήθηκε από το 2013, επί δημαρχίας Εμμανουήλ Χατζησυμεωνίδη και χάρη στην δυναμική αποφασιστικότητα της τότε αντιδημάρχου πολιτιστικών της Καστοριάς κ. Ειρήνης Μισκία-Γεωργοσοπούλου που κατόρθωσε, στην πιο βαθειά περίοδο της πανελλήνιας οικονομικής κρίσης, όχι μόνο να πειραματισθεί με άλλα πολιτιστικά ανανεωτικά στοιχεία, που μετακινούσαν την περιοχή από τα παραδοσιακά αυθεντικά και πλαστά στερεότυπα, αλλά και να εξασφαλίσει πόρους για την προμήθεια του πάγιου εξοπλισμού της αναμετάδοσης, που από τότε γίνονται στο αμφιθέατρο του ΤΕΙ (περιοχή Φούρκα). Χωρίς καμμιά ενέργεια να αποβεί σε βάρος άλλης (θεατρικής κίνησης, κ.ο.κ.).

Οι πρώτες αναμεταδόσεις από την Νέα Υόρκη στο ΤΕΙ Καστοριάς (Απρίλιος 2013), όλες να συνδέουν την Καστοριά σε πραγματικό χρόνο, μέσω του ομίλου Αντέννα, με την λαμπρή πόλη των ΗΠΑ και της Διασποράς, επί αντιδημαρχίας της συνδυάστηκαν με σημαντική πολιτική υποστήριξη εκ μέρους της δημοτικής αρχής, κάτι που συνέχισε η επόμενη δημοτική αρχή του κ. Ανέστη Αγγελή που εξακολούθησε τις αναμεταδόσεις, (ειδικά επί προεδρίας της δημοτικής επιχείρησης του κ. Διονυσίου Λίτσκα που έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον), και στην συνέχεια —χωρίς τον ίδιο βέβαια ενθουσιασμό επί προεδρίας του κ. Λαζάρου Ζήση, με στερήσεις και περικοπές, αλλά πάντως ανελλιπώς όλα τα χρόνια ως την Άνοιξη του 2019.

Όλα αυτά τα χρόνια από την εποχή της δημαρχίας Εμμανουήλ Χατζησυμεωνίδη που οι αναμεταδόσεις είχαν και τον χαρακτήρα δεξίωσης (με μπουφέ) έως την εποχή της δημαρχίας κ. Ανέστη Αγγελή, που συχνά η αίθουσα έμενε χωρίς θέρμανση και είχαν καταργηθεί οι λεπτομέρειες και πινελιές των προηγούμενων, η Καστοριά βρέθηκε να ανήκει στις λίγες ελληνικές πόλεις που είχαν την προνομία να παρέχουν στους φίλους της όπερας της περιοχής τους την μοναδική εμπειρία.

Από την Άνοιξη του 2013 έως σήμερα, το καστοριανό κοινό παρακολούθησε εξήντα δύο (62) ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου παραστάσεις όπερας απ’ ευθείας από την Νέα Υόρκη, και τέσσερεις (4) παραστάσεις των βασιλικών μπαλέτων του Λονδίνου, απ’ ευθείας από την Βασιλική Όπερα - Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου.

Να σημειωθεί —προς αποφυγή κάθε παρεξήγησης— ότι η αναμετάδοση των παραστάσεων, στοίχιζε μεν στον Δήμο Καστοριάς ένα ανταποδοτικό κόστος από τα έσοδα των εισιτηρίων στον Αντέννα –που κατά τα λοιπά ο όμιλος εξασφάλιζε το σύνολο των εξόδων του όλου εγχειρήματος (κανείς δεν κέρδιζε απ’ αυτή την υπόθεση παρά μόνο ο πολιτισμός), καθώς και η αμοιβή του τεχνικού στην αίθουσα του ΤΕΙ, για την σύνδεση του δορυφόρου και την ομαλή ροή των ελληνικών υποτίτλων· αλλά και οι θεατές της Καστοριάς καταβάλλουν εισιτήριο και μάλιστα ακριβό.

Δηλαδή δεν είναι δωρεάν η παροχή του Δήμου Καστοριάς (κατά συνέπεια δεν τίθεται σοβαρό οικονομικό πρόβλημα), σε αντίθεση με όλες ανεξαιρέτως τις δημοτικές πολιτιστικές δράσεις, που σκανδαλίζουν συχνά με τις προκλήσεις της σπατάλης που γίνεται.

Το εισιτήριο κόστιζε 15,00 € ακέραιο (ή τα δύο σε περιορισμένο αριθμό) και όλα αυτά τα χρόνια, σχηματίσθηκε στην Καστοριά ένα μόνιμο και πιστό κοινό όλων των ηλικιών, που συγκροτεί τον πυρήνα των φίλων της όπερας στην Καστοριά και ανάλογα με τις παραστάσεις συγκέντρωνε πολλές δεκάδες θεατών. Συχνά πολύ περισσότερους απ’ όσους οι λεγόμενες ή και αμφιλεγόμενες άλλες δωρεάν και σπάταλες πολιτιστικές δράσεις του δήμου.

Και έρχεται πλέον, μετά από έξι χρόνια, η νέα δημοτική αρχή του κ. Ιωάννη Κορεντσίδη —που αναλαμβάνει την ευθύνη μέσω της κοινωφελούς επιχείρησης του δήμου Καστοριάς και αίφνης ξηλώνει όσα τόσα χρόνια με κόπο έσπειρε η προσπάθεια και η προσήλωση πολλών πολιτών και δημοτών για αυτού του επιπέδου και της ποιότητας μουσικές εκδηλώσεις και παραστάσεις όπερας. Και μάλιστα στο όνομα της οικονομίας και της ανοικονόμητης επιπολαιότητας, με την οποία μάλλον κακώς αρχίζουν οι νέοι ένοικοι των δημοτικών ανακτόρων.

Η είδηση όπως ήταν φυσικό προκάλεσε αναστάτωση στους φίλους της όπερας στην Καστοριά και αναμένονται εξελίξεις.


Σημειώνεται ότι στα δελτία τύπου του Αντέννα και το σχετικό τηλεοπτικό διαφημιστικό σποτ με την έναρξη της σαιζόν και τις πόλεις που θα αναμεταδώσουν τις παραστάσεις της ΜΕΤ, συμπεριλαμβάνεται και η Καστοριά, καθ’ ότι η νέα δημοτική αρχή, δεν ενημέρωσε... ακόμη τον Αντέννα!


Φωτογραφία: Ο εξαίρετος Bryn Terfel*, θα ερμηνεύσει τον Ιπτάμενο Ολλανδό του Ρ. Βάγκνερ, στις 14 Μαρτίου 2020, υπό την διεύθυνση του χαρισματικού Valery Gergiev.

(*) Λόγω τραυματισμού στον αστράγαλο, αντικαταστάθηκε τελικά από τον Evgeny Nikitin.



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 3 Οκτωβρίου 2019, αρ. φύλλου 1003



* * *



Οι εικόνες με τις αλλαγές των σκηνικών είναι από την παράσταση Rigoletto του G. Verdi που μεταδόθηκε live in HD στις 16.2.2013. Μουσική: "La donna è mobile" (Η γυναίκα είναι άστατη), από τον P. Beczala, υπό την διεύθυνση του M. Mariotti.





4 σχόλια:

  1. Souzi Lekka [fb]10/1/20

    Ελπίζω να δουν το θέμα πάλι και να έχουμε την χαρά να παρακολουθήσουμε αυτές τις εξαιρετικές παραστάσεις, πιέστε και εσείς τα ΜΜΕ περισσότερο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Romylos Mantzouras [fb]10/1/20

    Λάθος πού πρέπει να διορθωθεί. Ελπίζω όταν διορθωθεί να βρεθεί κι ένας χώρος καλύτερος. Ελπίζω...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ελένη Γεωργίου [fb]11/1/20

    Με ποία κριτήρια αποφάσισε η Νέα Δημοτική Αρχή να καταργήσει τις αναμεταδόσεις;
    Πολιτισμός δεν είναι μόνο το Καρναβάλι. Πολιτισμός είναι πολύ Περισσότερα. Ελπίζω ότι αυτή η απόφαση θα αναθεωρηθεί.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Bill Karastergios [fb]11/1/20

    Ήμουν από την αρχή φανατικός θεατής-οπαδός της όλης προσπάθειας, "δυστυχώς" λόγω μετακόμισης δεν ήμουν τον τελευταίο χρόνο που πέρασε στις παραστάσεις αλλά τέτοια πολιτιστικά δρώμενα θα πω, πρέπει να στηριχθούν, απολαύσαμε φανταστικά έργα και εξαιρετικές ερμηνείες που άλλοι ξοδεύουν πολλά περισσότερα λεφτά για να τα δούνε και εμείς ένα βήμα από το σπίτι μας και από την πόρτα μας δεν είναι δυνατόν να χαθούν!
    Ελπίζω να το δούνε γρήγορα το θέμα οι υπεύθυνοι όπως και "πολλά άλλα"!
    Πάντως μην ανησυχείτε θα πάω εδώ στο Λονδίνο και θα κάνω live στο fb βρε αδερφέ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ