12.2.20

ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΑΤΖΗΔΗΜΗΤΡΙΟΥ: Η πόλις θα σε ακολουθεί


ODOS | efimeridatis Kastorias
ΟΔΟΣ 25.10.2019 | 1006


Αιχμάλωτη στην αφόρητη γραφικότητα και στον (ψευτο) χάλκινο πολιτισμό τους, είναι η πόλη, και κυρίως στην προφανή τους αδυναμία να διατυπώσουν ένα παραγωγικό σχέδιο που δεν θα διασώζει μονάχα την αναιμική παρτίδα τους, αλλά θα δώσει δουλειές, ζωή και δημιουργική έμπνευση στην ψευτοαρχόντισσα Καστοριά, αυτήν την παρατημένη πόλη, που περιφέρει τα ράκη της με την ψευδαίσθηση ενός κλέους που δεν επιβεβαιώνεται ποτέ.
 
 



ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ  αυτοβαρυσήμαντοι παράγοντες της πόλης, νομίζουν χρόνια τώρα πως η Καστοριά είναι πεδίο βολής για τις ιδιοτελείς τους επιδιώξεις. Η οικονομική τους ισχύς, τους δίνει συχνά την δυνατότητα να διαμορφώνουν τους εκλογικούς συσχετισμούς στον εγχώριο πολιτικό ανταγωνισμό. Αυτό όμως δεν σημαίνει πως τους έχουμε σε κάποιαν υπόληψη. Κερδίζουν εκλογές, επειδή έχει παλιώσει ακόμα κι η κόπωσή μας.

Έχουν την οικονομική δυνατότητα να διαμορφώνουν «κλίμα». Και διασώζονται, επειδή, συνήθως οι περισσότεροι από μας, από βαριά έλλειψη Παιδείας και αποταμιευμένη απάθεια, λέμε μεταξύ μας ότι μας χρειάζεται κάθε φορά ένας απολύτως αδρανής Δήμαρχος που θα συντηρήσει τουλάχιστον την υπάρχουσα στασιμότητα, ώστε να μην αναλάβει… βαρυσήμαντες πρωτοβουλίες κι επιδεινώσει την ήδη ανυπόφορη κατάσταση!.. Αυτή η απαξία διαμορφώνει το τελικό αποτέλεσμα. Αναπόφευκτα, αλλά, όχι μοιραία, πέφτουμε συνεχώς σε λάθος χέρια.

Στο μεταξύ, δυστυχώς, η «δουλειά γίνεται». Αυτοί κερδίζουν εκλογές και η πλειοψηφία παρακολουθεί αμήχανη και αμέτοχη τις επόμενες διευθετήσεις. Και κάπως έτσι, στην Καστοριά, δεν προκόβουν ούτε «οι πολλοί», ούτε οι Άριστοι! Και αυτό δεν είναι ζήτημα ούτε ικανότητας, ούτε τύχης. Η απόσταση ανάμεσα σε αυτούς που (νομίζουν ότι) κρατούν την τύχη της πόλης στα χέρια τους διεκπεραιώνοντας μικρές η μεγαλύτερες εκδουλεύσεις και τους υπόλοιπους δημότες ραγδαία διευρύνεται, χωρίς κανένας να γίνεται σοφότερος ή να καλυτερεύει η θέση του.

Η πόλη συνοπτικά, καθεύδει. Μια βόλτα στην Μητροπόλεως επιβεβαιώνει την ερημία. Αιχμάλωτη στην αφόρητη γραφικότητα και στον (ψευτο) χάλκινο πολιτισμό τους, είναι η πόλη, και κυρίως στην προφανή τους αδυναμία να διατυπώσουν ένα παραγωγικό σχέδιο που δεν θα διασώζει μονάχα την αναιμική παρτίδα τους, αλλά θα δώσει δουλειές, ζωή και δημιουργική έμπνευση στην ψευτοαρχόντισσα Καστοριά, αυτήν την παρατημένη πόλη, που περιφέρει τα ράκη της με την ψευδαίσθηση ενός κλέους που δεν επιβεβαιώνεται ποτέ.

Ούτε η (αδηφάγα, εδώ που τα λέμε…) Κοζάνη, της φταίει, ούτε το «κακό το ριζικό» της. Φταίει που έχει τοπικούς άρχοντες με κλειστούς ορίζοντες που προδιαγράφονται από τους χορηγούς τους. Κόμματα ή επιχειρηματίες, είτε και τους δυό μαζί: τα κόμματα νοιάζονται για το (γαλάζιο επί το πλείστον) χρώμα του χάρτη την Κυριακή των εκλογών και οι άλλοι για το χρώμα του χρήματος. Κι έτσι, μένουν αυτοί ικανοποιημένοι κι ο κόσμος στον άσσο…

Όμως το θέμα είναι η πόλη. Αυτή η δυστοπική Καστοριά, που ακόμα και σε μας τους ξενητεμένους της Ενδοχώρας δείχνει από τις πρώτες ημέρες της νέας δημοτικής Αρχής, ακυβέρνητη. Άθυρμα των καιρών. Αμήχανη και ανίκανη για το καλό, καταργεί ανεξήγητα και ό,τι θετικό βρήκε...


Υ.Γ.:
Σε ένα από κείνα τα μακρόσυρτα ξενύχτια στο κοινοβουλευτικό ρεπορτάζ ρώτησα τον αείμνηστο και σεμνό φίλο μου Γιάννη Ελευθερίου Διακογιάννη, όπως υπέγραφε, δημοσιογράφο στα τότε κραταιά "ΝΕΑ", «πως τα κατάφερες ρε Γιάννη κι οργάνωσες το Φεστιβάλ της Σύμης;».

Το ηθικό κίνητρο, όπως συνοπτικά μου εξήγησε ήταν να τιμήσει τη μνήμη του Συμιακού πατέρα του. Ειρήσθω, ότι μετεμφυλιακά— πως τα φέρνει η μοίρα…—ο καλός πατέρας του υπηρέτησε ως στρατιωτικός γιατρός στην Καστοριά— στο "4". «Ήταν πατριώτης» μου λέει ο Διακογιάννης, και από τους πρωτεργάτες του Εθνικού Μετώπου για την Απελευθέρωση των Δωδεκανήσων (Εθνικό Μέτωπο Πανδωδεκανησιακής Απελευθέρωσης λεγόταν—ΕΜΠΑ) και υπέστη διώξεις. «Κάποιοι συναγωνιστές του τρελάθηκαν από τα βασανιστήρια, ή άφησαν το κορμί τους στη Γυάρο χωρίς να είναι κομμουνιστές, γιατί, μεταξύ άλλων, ενθουσιωδώς ύψωσαν την ελληνική σημαία στην Σύμη, προτού καν αποχωρήσουν οι δυνάμεις κατοχής». (Αυτοί οι ανυπόταχτοι απελευθέρωσαν νωρίτερα τα Δωδεκάνησα κι όχι όταν τα επισκέφτηκε το βασιλικό ζεύγος —άλλη μια λάθος ιστορική ημερομηνία…)

Το λοιπόν, ο ακέραιος Διακογιάννης μου είπε ότι αξιοποίησε για το Φεστιβάλ στρατηγικά, τρεις ομόκεντρους κύκλους: τους φίλεργους Συμιακούς κάθε ηλικίας που επιμένουνε να ζούνε στο νησί, τα νέα παιδιά επίσης, που σπουδάζουνε στην ηπειρωτική Ενδοχώρα —Αθήνα, Σαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο κλπ, και τους συντοπίτες του της διασποράς, χωρίς ηλικιακά κριτήρια πάλι, αλλά με ένθερμη διάθεση προσφοράς.

Για όσους αγνοούν, το σπουδαίο Φεστιβάλ της Σύμης, όσο βρισκόταν υπό την καθοδήγησή του, ξεκίνησε από τρεις ημέρες κι έφτασε να διαρκεί ολάκερο το θέρος! Η ιδιαιτερότητά του ήταν ότι ΟΛΟΙ οι καλλιτέχνες - λαϊκοί και σπουδαγμένοιοι σπουδαιότεροι της Ελλάδας και του Κόσμου (Πλάθιντο Ντομίνγκο, Χοσέ Καρέρας, Αγνή Μπάλτσα, Εστουδιαντίνα Βόλου, Λ. Μαχαιρίτσας, ορισμένοι ενδεικτικά…) κατέβαιναν πρόθυμα στην ακριτική Σύμη που παρείχε μόνο τα έξοδα φιλοξενίας, ΧΩΡΙΣ αμοιβή!

Όλα αυτά βέβαια, όσον καιρό ο αείμνηστος Διακογιάννης, εκτός από το σκληρό ημερήσιο πολιτικό ρεπορτάζ, είχε υπό την αυστηρή επίβλεψή του το Φεστιβάλ, το οποίο μετά τον πρόωρο θάνατό του, το πήρε υπό την (κατ)αιγίδα του ο Γιώργος Παπανδρέου και το μετέβαλε σε περιφερόμενο θίασο. Έφτασε να κάνει Φεστιβάλ της Σύμης με Ευρωπαίους ηγέτες και τις παρεπόμενες αστακομακαρονάδες, στα χρόνια των Μνημονίων στις… Σπέτσες!

Τα γράφω αυτά, επειδή πιστεύω ότι η πόλη μας έχει βαρύ, αλλά, ασύντακτο πνευματικό δυναμικό. Κι ότι δύναται να υπερβεί την τρέχουσα παρακμή. Θα ήταν αρκετό για αρχή, ένα προσκλητήριο δυνάμεων; Η "ΟΔΟΣ" είναι ένα εφαλτήριο. Εκτιμώ εν κατακλείδι, πως η ανιδιοτέλεια δεν είναι, ακόμα και σε τούτες τις αστεφείς και αντιπνευματικές ημέρες, είδος εν ανεπαρκεία.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 25 Οκτωβρίου 2019, αρ. φύλλου 1006


Σχετικά:

5 σχόλια:

  1. Ανώνυμος12/2/20

    Μετά την Όπερα, τους Παιδικούς Σταθμούς, Φιλαρμονική, κλείσανε και το Λατομείο, Ωρα για Λουκέτο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος14/2/20

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος14/2/20

    Ωρα για [....]δουλειές. Το λατομείο κλείνει για να δοθεί το πλειοψηφικό πακέτο στον Κεπαπτσόγλου όπως μας ανακοίνωσε ο ίδιος εν αγνοία [λέμε τώρα] του Κορεντσίδη. Ωρα για πολλές δουλειές τελικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος15/2/20

    Να πουλήσετε και το καραβάκι να το βάλουν οι Αργειτες στο φράγμα του Βράχου....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος16/2/20

    Τι μας λές και να βγεί το Τσίπρα δικαιωμένο που μιλούσε για λιμάνι της Καστοριάς...μπρρρρ

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.