5.10.20

ΟΔΟΣ: I love Kastoria


ODOS: efimerida tis Kastorias
ΟΔΟΣ: 20.2.2020 | 1022

I ❤ Kastoria

Σε μια εποχή που αλλού, οπουδήποτε αλλού, στην Δυτική Μακεδονία αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, οι δημοτικές αρχές κτίζουν, οικοδομούν το μέλλον και την επιβίωση των τόπων τους επενδύοντας στον πραγματικό πολιτισμό, με επίπεδα, ποιότητα και αξιώσεις, εμείς ειδικευόμαστε στα likes, τα ραγκουτσάρια, τις βασιλόπιτες, το I love Kastoria και το brand name της «πόλης του τοπ παγκόσμιου προορισμού».


Η ανακοίνωση του κ. Γεωργίου Κασαπίδη περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας. αρκετές ημέρες προηγουμένως μέσα στον Ιανουάριο, ότι υπογράφτηκε απόφαση για την διάθεση ενός υψηλού ποσού (περίπου 1.122.000 ευρώ), δεκαεπτά έργων για την περιοχή της Καστοριάς και την στήριξη της τοπικής ανάπτυξης, και συγκεκριμένα για έργα και δράσεις, που δεν σχετίζονται άμεσα με την πόλη της Καστοριάς (που είναι σταθερά απούσα από την διανομή κονδυλίων, για έργα που μάλιστα διαδικαστικά ανήκουν στον προγραμματισμό έργων της προηγούμενης διοίκησης της Περιφέρειας), στα σίγουρα δεν ήταν η μοναδική ενδιαφέρουσα είδηση του Ιανουαρίου. Όπως δεν ήταν (μοναδική ενδιαφέρουσα) η είδηση, ότι η Καστοριά απώλεσε ακόμη μια σχολή…

Συνέπεσαν όμως όλα αυτά με την φοβερή δραστηριότητα της κοπής της βασιλόπιττας. Μιας πολιτικά παρωχημένης και αισθητικά ρηχής συνήθειας, που έχει μόνο μια επίπεδη επικοινωνιακή αξία (χάρη σε μια βασιλόπιττα, ένα κληρικό, ένα φλουρί με τον τυχερό του), που καθηλώνει περισσότερο την ήδη ανύπαρκτη πολιτική δραστηριότητα. Παρατείνοντας την αργία και τοπική αργοσχολία, ίσως και ως τις Aποκριές. Καλή Σαρακοστή τώρα (και πάλι χωρίς βεβαιότητα), αν περιμένει κάποιος να βγει η Καστοριά από τον λήθαργο, την υπνηλία, την χειμερία νάρκη. 


Διότι ανακοινώθηκε χωρίς κριτική και αντιδράσεις, ότι τα χρήματα του κληροδοτήματος Παπαλαζάρου, θα διατεθούν μόνο για την εκπόνηση των μελετών, χωρίς δεσμευτικό αποτέλεσμα. Δηλαδή ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι, τι έχεις Γιάννη, τι είχα πάντα. Ο κίνδυνος να ροκανιστούν και να κάνουν φτερά (και) τα υπόλοιπα χρήματα ενός ευεργέτη, στις μελέτες, τις διαφημιστικές προβολές, και σε... άλλες δράσεις ενώ στο τέλος δεν θα υπάρχει κάτι χειροπιαστό, δεν είναι απλή καχυποψία.

 


Συνέπεσε ακόμη η ανακοίνωση για τα έργα της Περιφέρειας, και με την δοκιμασία της υγείας του δημάρχου Καστοριάς κ. Ιωάννη Κορεντσίδη, που από το κρεβάτι του πόνου —όπως θα έλεγαν και θα έγραφαν στην διάρκεια μιας περασμένης δεκαετίας— κατέστησε σαφές ότι συγκινήθηκε τόσο πολύ από τις εκδηλώσεις του κόσμου, ώστε αποφάσισε να επιστρέψει στα καθήκοντά του, όχι μόνο όπως-όπως ήταν και πριν, αλλά στον υπερθετικό βαθμό [σχετικά "εδώ"]. Δεν είναι σαφές εάν το επικοινωνιακό dream team της δημοτικής αρχής, τα ρίχνει όλα στην μάχη, επειδή έχασε την μάχη. Αλλά είναι σαφές ότι κάτι άρχισε να κλυδωνίζεται. Και μάλλον νωρίς. 
 
Συνέπεσε η εξαγγελία των έργων για την Καστοριά (χωρίς την Καστοριά) και με την ανακοίνωση του Δήμου Καστοριάς (εκτός από την απαράδεκτη δημόσια έκθεση με φωτογραφίες προσώπων συμπολιτών της "Επισιτιστικής και βασικής υλικής συνδρομής, για το Ταμείο Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους απόρους") [σχετικά "εδώ"], και με του ότι «μπαίνει (ο Δήμος Καστοριάς) σε μια νέα εποχή, της "Ίριδας", ολοκληρώνοντας το πρώτο στάδιο του αρχικού μας σχεδίου και μάλιστα με απόλυτη κατά γενική ομολογία επιτυχία (όπως δήλωσε ο κ. Κορεντσίδης) γιατί για το Δήμο Καστοριάς αποτελεί στρατηγική επιλογή η αναβάθμιση της διοικητικής αποτελεσματικότητας των υπηρεσιών με εξοικονόμηση χρόνου, αλλά και ανθρώπινων και οικονομικών πόρων». Ναι, η Καστοριά δείχνει να τα κατορθώνει θαυμάσια σε δευτερεύοντα και τριτεύοντα. Ειδικά όταν στην πραγματικότητα υλοποιείς δράσεις άλλων φορέων (*).

Κυρίως όμως η ανακοίνωση των έργων εκτός Καστοριάς, συνέπεσε, με τις ανακοινώσεις ότι τελικά η κατασκευή – ανακατασκευή του Πνευματικού Κέντρου στην παλιά του θέση, όπως την υποσχέθηκε ο ίδιος ο δήμαρχος Καστοριάς αλλά ως άμεσο έργο και προσωπικό του στοίχημα, δεν περιλήφθηκε ποτέ στο τεχνικό πρόγραμμα του Δήμου Καστοριάς για το 2020. 



ODOS: efimerida tis Kastorias
ΟΔΟΣ: 20.2.2020 | 1022 | σελ. 3


Η είδηση, πέρασε περίπου ασχολίαστη και σίγουρα χωρίς κριτική στο μεγαλύτερο τμήμα του τύπου και του κόσμου της ενημέρωσης στην Καστοριά, που ο ίδιος ο κ. δήμαρχος ευχαριστεί για την προβολή του έργου του. Δεν ασχολούνται ακόμη μαζί του, είναι φανερό. 

Θα ήταν άλλωστε υπερβολικά ωραίο για να γίνει αλήθεια. Να υπάρξει δηλαδή ένα ζήτημα δημόσιου ενδιαφέροντος, όπως ήταν αυτή η ανακοίνωση που δεν δικαιώνει προσδοκίες και υποσχέσεις για το πνευματικό κέντρο που να προκαλέσει ερωτήματα, κριτική, διαμαρτυρίες. Ένα ντόμινο τέλος πάντων που είναι φυσιολογικό να εκδηλώνεται σε μια σύγχρονη κοινωνία. 

Το παράδοξο είναι ότι πέντε μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων τους, οι μειοψηφίες του δημοτικού συμβουλίου, μάλλον δεν πρέπει να υπερηφανεύονται για τα αντανακλαστικά τους. Αν έχουν επενδύσει τις ελπίδες τους στην προοπτική του ώριμου φρούτου, τότε είναι καλύτερα να ξανασκεφθούν το καθήκον τους.

Έτσι σύμφωνα με τις εξηγήσεις που έδωσε για το θέμα, ο καθ’ ύλη αρμόδιος αντιδήμαρχος κ. Κωνσταντίνος Τσανούσας, απαντώτας σε ερωτήσεις δημοτικών συμβούλων της μειοψηφίας, τελικά η δωρεά Παπαλαζάρου με το (ό,τι απέμεινε) ποσό των 1.300.000 ευρώ, δεν θα διατεθεί στην πραγματικότητα για την ανακατασκευή του Πνευματικού Κέντρου Καστοριάς. Αλλά θα διατεθεί, αρχής γενομένης μέσα στο 2020 για την εκπόνηση μελέτης (!) και ότι στην συνέχεια, εάν και εφ’ όσον ξεπεραστούν τα προβλήματα στατικότητας και γίνει η διαμόρφωση του περιβάλλοντος χώρου, ΘΑ δρομολογηθεί η ανακατασκευή με την ένταξη του προγράμματος σε κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα.

Υπενθυμίζεται ότι όταν μερικούς μήνες προηγουμένως, ο δήμαρχος Καστοριάς με δήλωσή του δεσμεύτηκε να είναι η υπόθεση της κατασκευής Πνευματικού Κέντρου από τις πρώτες άμεσες μέριμνές του, προκάλεσε θετικά σχόλια. Ενέπνευσε ένα θετικό κύριο άρθρο της ΟΔΟΥ (φύλλο 1008/7.11.2029: «Η καθυστερημένη απάντηση της Καστοριάς, στο ίδιο το ζοφερό παρελθόν της») [σχετικά "εδώ"], αφού το πνεύμα των δεσμεύσεων του δημάρχου Καστοριάς ήταν για κάτι άμεσο και αποτελεσματικό.

Διατυπώθηκε μάλιστα η παραίνεση να μην περιοριστεί η αίθουσα εκδηλώσεων στο χώρο που ρημάζει (σώζεται λεηλατημένος), αλλά στο επίπεδο του ισογείου από την οδό Αγίου Αθανασίου, προκειμένου να κατασκευασθεί μια νέα σύγχρονη αίθουσα, κατάλληλη για την χρήση που προορίζεται και ανταποκρινόμενη στα σημερινά δεδομένα και προπαντός, όσο αυτό είναι εφικτό, στα αυριανά.


Στον αντίποδα όλων αυτών βρίσκεται η Καστοριά, μια πόλη του ελληνικού βορρά, που όπως και το Ηράκλειο, έχει παλιά ιστορία και τον ίδιο πολιούχο… τον Άγιο Μηνά. Μόνο που εδώ στην Καστοριά, η φιλοδοξία δείχνει να εξαντλείται στην ανακαίνιση μιας ανεπαρκούς και παρωχημένης αίθουσας, κρυφού σχολείου και στα αλληλοσυγχαρητήρια και αλληλοευχαριστήρια. Α! και σε κάτι σκοτεινούς τύπους του διαδικτύου, υποστηρικτές του κυρίου Ι. Κορεντσίδη.




Όμως οι τελευταίες εξελίξεις, σηματοδοτούν μια πλήρη μεταστροφή. Πρώτα χρονική, αφού η κατασκευή αναβάλλεται για το απολύτως αόριστο και απροσδιόριστο μέλλον. Κατά δεύτερο λόγο, χωρική, διότι δεν ξεκαθαρίζεται με σαφήνεια ότι η ανακατασκευή δεν θα γίνει στην προϋπάρχουσα αίθουσα που δεν αρκεί για τις σημερινές απαιτήσεις, ούτε κατά διάνοια.
 
Διότι απηχώντας την αισθητική της εποχής της Δικτατορίας και την κρατούσα γραμμή κατασκευής αιθουσών με έντονα χαρακτηριστικά στρατοκρατίας, η αίθουσα θα μπορούσε να είναι σήμερα κατάλληλη, αφού διατεθούν πολλά χρήματα και συντονισμένες ενέργειες, μόνο για επιβοηθητικής φύσεως λειτουργίες ή σαν μια εφεδρική αίθουσα και όχι για την κύρια αίθουσα πνευματικού κέντρου και άλλων πολιτιστικών δράσεων.

Επιπλέον αυτό που προέκυψε είναι ότι η αρχική ελπίδα πως ο Δήμος Καστοριάς και η σημερινή αρχή θα ενεργήσει ώστε να πιάσουν επιτέλους τόπο τα χρήματα του κληροδοτήματος Παπαλαζάρου, τελικά φαίνεται να ήταν ένα πυροτέχνημα και καταλήγει στις ελληνικές καλλένδες.

Οι υπόνοιες, ότι κακοδαιμονίες της υπόθεσης με τα χρήματα του Παπαλαζάρου δεν σταμάτησαν εδώ, επανέρχονται. Το ερώτημα εάν οι ιθύνοτες γνωρίζουν πού οδηγούν όλα αυτά, πλανάται.
 


ODOS: efimerida tis Kastorias
ΟΔΟΣ: 20.2.2020 | 1022 | σελ. 4



Διότι ανακοινώθηκε χωρίς κριτική και αντιδράσεις, ότι τα χρήματα του κληροδοτήματος Παπαλαζάρου, θα διατεθούν μόνο για την εκπόνηση των μελετών, χωρίς δεσμευτικό αποτέλεσμα. Δηλαδή ζήσε Μάη μου να φας τριφύλλι, τι έχεις Γιάννη, τι είχα πάντα.
 
Ο κίνδυνος να ροκανιστούν και να κάνουν φτερά (και) τα υπόλοιπα χρήματα ενός ευεργέτη, στις μελέτες, τις διαφημιστικές προβολές, και σε… άλλες δράσεις ενώ στο τέλος δεν θα υπάρχει κάτι χειροπιαστό, δεν είναι απλή καχυποψία [σχετικά με παρόμοιες εξαγγελίες περί μελετών "εδώ"].

Έτσι με τα αμείλικτα ερωτηματικά για τα πάθη της κληρονομιάς Παπαλαζάρου να επανέρχονται —που όμως άφησαν αλώβητη για ένα σημαντικό ποσό των (ό,τι απέμεινε) περίπου 1.300.000 ευρώ— δημιουργούνται ήδη συνθήκες για το χειρότερο τέλος. Οχυρώνονται συγκυριακά πίσω από την προστασία που παρέχουν καρικατούρες πολιτισμού.
 
Όλα αυτά σε μια πόλη, που πολιτιστικοί σύλλογοι που απομυζούν οι ίδιοι χρήματα του ευρύτερου Δημοσίου για το μεγάλο πολιτιστικό τους έργο, δεν βρίσκουν ούτε ένα ψήφισμά τους για την έλλειψη πνευματικού κέντρου.
 
Και σε μια εποχή που αλλού, οπουδήποτε αλλού, στην Δυτική Μακεδονία αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα, οι δημοτικές αρχές κτίζουν, οικοδομούν το μέλλον και την επιβίωση των τόπων τους επενδύοντας στον πραγματικό πολιτισμό, με επίπεδα, ποιότητα και αξιώσεις, εμείς ειδικευόμαστε στα likes, τα ραγκουτσάρια, τις βασιλόπιτες, το "I love Kastoria" και το brand name της «πόλης του τοπ παγκόσμιου προορισμού».




ODOS: efimerida tis Kastorias
ΟΔΟΣ: 20.2.2020 | 1022 | σελ. 5



Πριν λίγο καιρό έγινε γνωστό ότι ένα ακόμη "Μέγαρο Μουσικής" αξιώσεων, ολοκληρώθηκε αυτή την φορά στην Κρήτη. Σε σχέδια των αρχιτεκτόνων Μπίρη και Κόκκορη, το μεγάλο πολιτιστικό κέντρο ξεκίνησε μεν ως ιδέα / πρόταση το 1975 και ολοκληρώθηκε / παραδόθηκε σε δύο φάσεις, αλλά η στόχευση ήταν σαφής από την αρχή:

Σήμερα το Πολιτιστικό και Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου Κρήτης που βρίσκεται στην καρδιά του Ηρακλείου, από πέντε χώρους που εξυπηρετούν διαφορετικές χρήσεις και από το 2014 λειτουργούσαν τρεις αίθουσες που εξυπηρετούν τη φιλοξενία συνεδρίων και μικρών παραστάσεων.
 
Πέρυσι ολοκληρώθηκε και η τελευταία κύρια αίθουσα (από τις πέντε (!) αίθουσες που είχαν παραδοθεί τα προηγούμενα χρόνια), αυτή του "Ανδρέα και Μαρίας Καλοκαιρινού", δυναμικότητας 800 θέσεων, με μεγάλη σκηνή και τέσσερα υπόγεια, που επιτρέπει παραστάσεις όπερας και μπαλέτου με κάθετη εναλλαγή σκηνικών και μια μικρότερη αίθουσα διαμορφωμένη για συναυλίες δωματίου.

Αν κανείς αντιλέξει ότι το Ηράκλειο είναι μεγάλη πόλη και πρωτεύουσα του εαυτού της, ας αναλογισθεί την Βέροια που είναι πρωτεύουσα του εαυτού της μόνο και της ιστορίας της. Που έχει εδώ και πολλά χρόνια (από το 1999) ένα σύγχρονο μέγαρο μουσικής, ευρωπαϊκών προδιαγραφών.
 
Τα εγκαίνια της μεγάλης νέας αίθουσας  του Ηρακλείου έγιναν με την Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, ενώ το καλλιτεχνικό πρόγραμμα κινείται ανάμεσα στην κλασική μουσική, την όπερα, το θέατρο, την μοντέρνα μουσική και την κρητική παράδοση. Φυσικά στο πρόγραμμα συμπεριλαμβάνονται και οι απ’ ευθείας μεταδόσεις της Μητροπολιτικής Όπερας της Νέας Υόρκης. Εκεί δεν εκδικούνται.

Το πολιτιστικό κέντρο ανήκει στον Δήμο Ηρακλείου και το συνολικό κόστος για την αποπεράτωσής του ανήλθε σε περίπου 42 εκατομμύρια ευρώ, με πόρους που αντλήθηκαν από ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά προγράμματα, εθνικά κεφάλαια, την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και τη χορηγία Ιδρύματος και παράλληλα έχει τις προϋποθέσεις —τουλάχιστον από την πλευρά των υποδομών— να υποστηρίξει απαιτητικές μεγάλες παραστάσεις όπερας  των Λυρικών Θεάτρων της Δύσης καθώς και συναυλίες συμφωνικών συνόλων.

 

ODOS: efimerida tis Kastorias
ΟΔΟΣ: 20.2.2020 | 1022 | σελ. 6


 Στον αντίποδα όλων αυτών βρίσκεται η Καστοριά, μια πόλη του ελληνικού βορρά, που όπως και το Ηράκλειο, έχει παλιά ιστορία και τον ίδιο πολιούχο, τον Άγιο Μηνά. Μόνο που εδώ στην Καστοριά, η φιλοδοξία δείχνει να εξαντλείται εκτός από την ανέγερση νέου ναού, στην ανακαίνιση μιας ανεπαρκούς και παρωχημένης αίθουσας, κρυφού σχολείου και στα likes, τα αλληλοσυγχαρητήρια και τα αλληλοευχαριστήρια.
 
Α! Και σε κάτι σκοτεινούς τύπους του διαδικτύου, ένθερμοι υποστηρικτές του "Ώρα για δουλειά" και του κυρίου Ιωάννη Κορεντσίδη, που εμφανίζονται αυθόρμητα (;) και κατασυκοφαντούν πρόσωπα εφημερίδες και οποιεσδήποτε ενέργειες βοηθούν τον τόπο, έτσι ώστε να αποκτήσει στίγμα, όραμα και στόχο, για να εκτοξευτεί και η Καστοριά, μαζί με τις άλλες πόλεις της Ελλάδας.


* * *



(*) Η "Ίριδα" είναι πρόγραμμα του 2018 του Γενικού Επιτελείου Αεροπορίας και δια μέσου του υπουργείου Εσωτερικών συμμετέχουν πολλοί δήμοι της χώρας και τελευταία συμπεριελήφθη μεταξύ άλλων και ο δήμος Καστοριάς· παρ' όλα αυτά, το δελτίο τύπου του δήμου... διαφοροποιείται [σχετικά "εδώ"]


ODOS: efimerida tis Kastorias

Φωτογραφίες: 
  • Εξώφυλλο,  σελίδες 3 & 4: Η κύρια αίθουσα του Πολιτιστικού Συνεδριακού Κέντρου Ηρακλείου 800  θέσεων, με έκταση σκηνής και τεχνικό εξοπλισμό ικανό να υποστηρίξει παραστάσεις όπερας και μουσικού θεάτρου, θεατρικές παραγωγές, συναυλίες συμφωνικής μουσικής, μπαλέτο και σύγχρονο χορό, συνέδρια, κινηματογραφικές προβολές. Εκτός από την κύρια αίθουσα, το συγκρότημα (28.487 τμ) περιλαμβάνει και άλλες αίθουσες: α) Αίθουσα Πειραματικής Σκηνής 180 θέσεων και σκηνή που προσφέρεται για κινηματογραφικές προβολές, συναυλίες μουσικής δωματίου, ρεσιτάλ, θεατρικά έργα, ομιλίες και λοιπές παρουσιάσεις. β) Αίθουσα Συναυλιών 215 θέσεων θεατών, σχεδιασμένη για να φιλοξενεί έργα μουσικής δωματίου, μικρά οργανικά και φωνητικά σύνολα, σεμινάρια, εκπαιδευτικά προγράμματα, προβολές και θεατρικές παραστάσεις μικρότερων σχημάτων. γ) Αίθουσα Σεμιναρίων 180 θέσεων και εξοπλισμό που υποστηρίζει την διεξαγωγή συνεδρίων, εκπαιδευτικών εργαστηρίων, εκθέσεις, κ.ά., με δυνατότητα χωρισμού σε δύο ίσης έκτασης και χωρητικότητας τμήματα. δ) Μικρό Θέατρο 105 διαθέσιμες θέσεις θεατών και δυνατότητα φιλοξενίας των εργασιών συνεδρίων, σεμιναρίων και εκπαιδευτικών κύκλων, ομιλιών και performances, κινηματογραφικών προβολών και ε) Αίθουσα Εκθέσεων 280 θέσεων και έκταση 300 τ.μ. Επιπλέον κτηριακές εγκαταστάσεις στο ΠΣΚΗ φιλοξενούν και περιλαμβάνουν εστιατόριο, δωμάτια VIP, τα γραφεία της δοίκησης του κλλιτεχνικού τομέα, χώρους υποδοχής προσκεκλημένων, κοινού και καλλιτεχνών, εργαστήρια, αποθήκες, λοιπούς βοηθητικούς χώρους (dressing rooms, αποθηκευτικοί χώροι μουσικών οργάνων, αίθουσες δοκιμών),  ATM, καταστήματα, θέσεις στάθμευσης οχημάτων δύο επιπέδων (130 θέσεων), χώρο ασφαλείας κ.ά.
  • Σελίδα 5: Ο Χώρος Τεχνών Βέροιας 600 θέσεων που μό-λις πρόσφατα ανέβηκε το μπαλέτο ο "Καρυοθραύστης" του Τσαϊκόφσκι, από την Βασιλική Ακαδημία Μπαλέτου Αγίας Πετρούπολης και η μπαρόκ όπερα “Διδώ και Αινείας” του Πέρσελ του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης. Το μέγαρο στην καρδιά της Βέροιας, εγκαινιάστηκε με λαμπρότητα τον Οκτώβριο του 1999. Λίγους μήνες μετά, αιφνιδίως έκλεισε το Πνευματικό Κέντρο της Καστοριάς.
  • Σελίδα 6: Άϊ λοβ Καστόρια (το πνευματικό κέντρο Καστοριάς).



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 20 Φεβρουαρίου 2020, αρ. φύλλου 1022


1 σχόλιο:

  1. Ανώνυμος5/10/20

    1.300.000€ για εκπόνηση μελέτης είναι καλο πόσο...Θα γίνει διαγωνισμός..;;;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ