15/10/17

Ο "Πελλέας και Μελισσάνθη" του Debussy, απ' ευθείας από την Komische Opera του Βερολίνου, απόψε στις 19:00.



Απόψε στις 19:00 απευθείας από την Komische Oper Berlin υπό την διεύθυνση του Jordan de Souza και σε σκηνοθεσία του καλλιτεχνικού διευθυντή του οργανισμού Barrie Kosky, θα αναμεταδοθεί η όπερα Pelléas et Mélisande του Claude Debussy 

Η ιστοσελίδα της ΟΔΟΥ  θα συνδεθεί λίγο πριν την έναρξη ("εδώ") και θα αναμεταδώσει την παράσταση απ' ευθείας από την Κωμική Όπερα του Βερολίνου.

O Pelléas et Mélisande (Πελλέας και Μελισσάνθη -ή Μελισάνδη) είναι ο τίτλος της κλασσικής όπερας του Claude Debussy (Κλωντ Ντεμπυσσύ, 1862-1918), σε πέντε πράξεις. Το λιμπρέτο είναι βασισμένο και ακολουθεί σχεδόν πιστά το ομώνυμο θεατρικό συμβολικό έργο (1891) του Maurice Maeterlinck (Μωρίς Μαίτερλινκ, 1862-1949) για την απαγορευμένη και καταδικασμένη αγάπη των χαρακτήρων του έργου . Πρόκειται περί συμβολικού μύθου με εκλεπτυσμένη απλότητα ο οποίος και αποδίδεται σε 15 εικόνες.




Το θεατρικό έργο πρωτοανέβηκε στο θέατρο στο Bouffes-Parisiens (Μπουφ Παριζιέν) του Παρισιού το 1893 υπό την διεύθυνση του Aurélien Lugné-Poe ο οποίος τοποθέτησε ένα πέπλο γάζας στην σκηνή, δίδοντας στην παράσταση μία ονειρική ατμόσφαιρα, ξένη και αντίθετη με τον ρεαλισμό που ήταν δημοφιλής στο γαλλικό θέατρο εκείνη την εποχή.




Η πρεμιέρα της όπερας του Ντεμπυσσύ, που όταν είδε την παράσταση του Maeterlinck το 1893 ξεκίνησε αμέσως να γράφει την όπερα την οποία προσάρμοσε από το θεατρικό έργο, πραγματοποιήθηκε στην Opéra Comique (Όπερα Κομίκ) του Παρισιού, λίγα χρόνια αργότερα, το 1902.




Το κύριο θέμα είναι ο κύκλος της δημιουργίας και της καταστροφής. Ο Maeterlinck είχε μελετήσει την πυθαγόρεια μεταφυσική και πίστευε ότι η ανθρώπινη δράση καθοδηγείται από τον Έρωτα και τον αδελφό του Αντέρωτα. Η αντιπαράθεση αυτών των δύο δυνάμεων προκαλεί έναν ατελείωτο κύκλο ηρεμίας, στην συνέχεια διαφωνίας και τέλος αλλαγής.

Ο άρχοντας Γκολώ, αρκετά προχωρημένης ηλικίας, συναντά σ΄ ένα κυνήγι του την πανέμορφη Μελισσάνθη να κλαίει κοντά σε μια πηγή. Την μεταφέρει στο πύργο του και τελικά την νυμφεύεται. 




Στο μεταξύ ο Γκολώ ξαναβρίσκει τον ετεροθαλή αδελφό του Πελλέα. Η Μελισσάνθη και ο Πελλέας κυριεύονται από ακατανίκητο αμοιβαίο και σφοδρό έρωτα. Ο Γκολώ βασανιζόμενος από ζηλοτυπία οδηγεί τον αδελφό του κοντά σε βάραθρο εκ του οποίου οι αναθυμιάσεις είναι θανατηφόρες. Εκεί τον συμβουλεύει να απομακρυνθεί από την Μελισσάνθη.

Διαρκώς όμως ανήσυχος, μάταια προσπαθεί να αποσπάσει ομολογία και από τον μικρό του γιο τον Υνιόλ (από τον πρώτο του γάμο) που είναι και ο μοναδικός μάρτυς των κρυφών συναντήσεων των ερωτευμένων.




Ο Πελλέας που έχει αποφασίσει να φύγει συναντά για τελευταία φορά την Μελισσάνθη, και ενώ οι νέοι συνομιλούν εμφανίζεται ο Γκολώ και με το ξίφος του φονεύει τον Πελλέα και τραυματίζει την Μελισσάνθη που υποκύπτει στο τραύμα της αφού προηγουμένως φέρνει στη ζωή ένα κοριτσάκι, χωρίς ποτέ όμως να δώσει απάντηση σε καμία από τις βάναυσες ερωτήσεις του Γκολώ.




Η όπερα «Πελλέας και Μελισσάνθη» αποτελεί σταθμό στην εξέλιξη της μουσικής και ιδιαίτερα του μελοδράματος, καθότι για πρώτη φορά εμφανίζονται τα νεωτεριστικά ρεύματα της τέχνης (και όχι μόνο της μουσικής) που αναπτύχθηκαν αργότερα, στον 20ο αιώνα, όπως συμβολισμός, αφαίρεση, διάσπαση φόρμας κ.α.


Η Komische Opera του Βερολίνου 

Διεύθυνση της ορχήστρας της Komische Opera: Jordan de Souza.
Σκηνοθεσία: Barrie Kosky.
Πελλέας: Dominik Köninger.
ΜελισσάνθηNadja Mchantaf.
Άρχοντας: Jens Larsen.
Geneviève (η μητέρα του Πελλέα και του Γκολώ): Nadine Weissmann.
Λιμπρέττο στα γαλλικά. Υπότιτλοι στα αγγλικά και γερμανικά.




Jordan de Souza


Barrie Kosky


Komische Oper Berlin 

Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.