10.2.11

ΟΔΟΣ: Θύμα της «παραδοσιακότητας»

Σε αντίθεση με αυτό που κάποιοι πιστεύουν η ονομασία «ραγκουτσάρια» για τα καρναβάλια της Καστοριάς, δεν είναι καθόλου παλιά στα τοπικά ήθη.

Οφείλεται σε πρόχειρη απόφαση μιας (κάποτε) οργανωτικής επιτροπής. Δόθηκε στα Καρναβάλια της Καστοριάς πριν 20 περίπου χρόνια στο πλαίσιο επινόησης χαρακτηριστικών «παραδοσιακότητας». Τα οποία θα δικαιολογούσαν την πρόωρη (σε σχέση με τα Καρναβάλια της υπόλοιπης Ελλάδας) ετήσια αναβίωσή τους. Μέχρι τότε κανείς δεν αναγνώριζε τα Καρναβάλια με την ονομασία «ραγκουτσάρια», ενώ σύμφωνα με τις μαρτυρίες των παλιότερων Καστοριανών, πολλοί από τους οποίους εξακολουθούν να είναι αψευδείς μάρτυρες, η λέξη τους ήταν άγνωστη.

Όλα αυτά μέχρι που κάποιος είχε την φαεινή ιδέα να βαφτίσει τα Καρναβάλια της Καστοριάς με την ονομασία που ίσως γνώριζε από άλλη περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας (εκτός Νομού Καστοριάς). Για αρκετά μάλιστα χρόνια οι περισσότεροι καρναβαλιστές δεν μπορούσαν ούτε να την προφέρουν.

Σε γενικές γραμμές ο όρος «ραγκουτσάρια» επέδρασε αρνητικά για τον ίδιο τον θεσμό με αποτέλεσμα τα καρναβάλια να γίνουν δέσμια της εκφυλιστικής εξέλιξής τους. Έτσι εξελίχθηκαν σ’ αυτό το θέαμα που ακόμη και αν δεν απογοητεύει τους πάντες, οπωσδήποτε πάντως δεν αντιπροσωπεύει τον στόχο, που ήταν η καστοριανή αυθεντικότητα, και ιδίως το απαλλαγμένο από ιδεολογίες, το απλό και ανόθευτο ξεφάντωμα.

Η λάθος πορεία του θεσμού, είχε σαν συνέπεια τον μουσικό εκφυλισμό. Σύντομα στο ρεύμα της δήθεν παραδοσιακότητας, προστέθηκαν και άλλες κακές ιδέες, όπως οι αυτοσχέδιες ψησταριές (μεταφερμένη από την Ξάνθη) οι…τσουβαλομαχίες (που ευτυχώς καταργήθηκαν) και τα τελευταία χρόνια τα φαλλικά σύμβολα που αντιγράφουν το αυθεντικό αποκριάτικο έθιμο του Τυρνάβου.

Με λίγα λόγια το Καρναβάλι της Καστοριάς έπεσε θύμα της «παραδοσιακότητας», αφού σε αυτές τις περιπτώσεις η λάθος πλειοδοσία αλλά και δοσολογία γνησιότητας από σχετικούς και ασχέτους, οδήγησε στον παφλασμό του 3ημέρου. Πόσο αυθεντικά καστοριανά είναι τα «ραγκουτσάρια», όταν ραγκουτσάρια έχουν και στην Γαλατινή επαρχίας Βοϊου Κοζάνης, της οποίας η δημοτική παράδοση είναι διαφορετικά απ’ αυτή της Καστοριάς;

Βεβαίως τα τελευταία χρόνια επανήλθε η ιδέα αποκατάστασης της αλήθειας για αυτόν τον θεσμό που διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στο πολιτιστικό αλλά και κοινωνικό στίγμα της Καστοριάς.

Η νέα δημοτική αρχή από τις πρώτες κιόλας μέρες της θητείας της έδειξε ότι έχει την διάθεση να επανεξετάσει τις συνέπειες μιας λάθος ονομασίας. Ειδικά φέτος, η ονομασία του θεσμού ήταν… διπλή, με την εμφατική προσθήκη του αυτονόητου όρου «Καστοριανό Καρναβάλι». Αυτή είναι μια εξέλιξη που πιστώνεται στα θετικά.

Μπορεί να ακούγεται παράλογο, ωστόσο ο αυτονόητος και φυσιολογικός όρος «καστοριανό καρναβάλι» τις περασμένες ημέρες προκάλεσε μεμονωμένες αντιδράσεις, σε μάλλον ρομαντικούς καρναβαλιστές, που ορισμένοι απ’ αυτούς ίσως και να ανέχονται την μετριότητα του σημερινού εθίμου «χάρη» στην άσχημη αλλά κυρίως άσχετη αυτή ονομασία. Βεβαίως προκάλεσε αντιδράσεις και σε κύκλους μάλλον ασχέτων με το Καρναβάλι της Καστοριάς, καθώς και ορισμένων, που παρά τις καλές τους προθέσεις εκ των πραγμάτων ίσως να μην διαθέτουν άμεση και ευθεία προσωπική πρόσβαση σε αυθεντικές πηγές της μιας και μόνης αλήθειας: Ότι παλιά, οι Καστοριανοί τα καρναβάλια δεν τα έλεγαν «ραγκουτσάρια».

Η νέα δημοτική αρχή ύστερα απ’ όλα αυτά με σύμμαχο την ιστορική αλήθεια, πρέπει να βοηθήσει τον θεσμό. Να τον απαλλάξει από βαρίδια, όπως την λάθος και νόθο ονομασία - ρετσινιά αλλά και την λαίλαπα των εισαγόμενων Ρόμ από τα Σκόπια με τα χάλκινα που τον έχουν εκφυλίσει, ώστε το καρναβάλι της Καστοριάς να είναι αντιπροσωπευτικό του τόπου και του χρόνου. Εκτός κι’ αν χρειάζεται ηράκλεια γενναιότητα η λήψη μιας αυτονόητης απόφασης.



Σχετικά κείμενα:

 -ΟΔΟΣ: Γιορτές
-ΟΔΟΣ: Το δις...
-ΟΔΟΣ:...να κάνει πιο απολαυστική, πιο λαμπερή και πιο αισιόδοξη την ζωή μας
-ΟΔΟΣ: Μία άλλη Καστοριά 
-ΟΔΟΣ: Ακούσματα
-ΣΠΥΡΟΥ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΥ: Μήπως κι’ εγώ δεν είμαι τελικά Καστοριανός;
-Λόγος &Αντίλογος (Α. Πηχιών)
-ΟΔΟΣ: Πολιτιστική εσωστρέφεια
-ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν (Γ. Τσάμης)
-Το καστοριανό καρναβάλι που χάθηκε (ηχογράφηση του 1930)  
-Καρναβάλι 1968 (βίντεο) | α΄μέρος
-ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν (Α. Μπούτη)
-ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν
-ΟΔΟΣ: Περάστε κόσμε!
-ΟΔΟΣ: ΡΙΟ ντε Τζανέϊρο & ΚΑΣΤΟ-ΡΙΟ του Ιανουαρίου
-ΜΕΡΟΠΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΓΓΕΛ: Καστοριανό Καρναβάλι
-ΜΕΡΟΠΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΓΓΕΛ: Καρναβάλι. (Ή μήπως ραγκουτσάρια και πανηγύρια;)
-ΟΔΟΣ: Μία άλλη Καστοριά 
-Καστοριανό Καρναβάλι
-ΚΑΣΤΟ-ΡΙΟ
-Καστοριανό καρναβάλι 2011 -φωτό- [α] 
-Καστοριανό καρναβάλι 2011 -φωτό- [β]
-Καστοριανό καρναβάλι 2010 -φωτό- [α] 
-Καστοριανό καρναβάλι 2010 -φωτό- [β]
-ΟΔΟΣ: Καρναβάλια Καστοριάς
«Καλό θα είναι να το εξηγήσει ο ίδιος ο δήμαρχος Καστοριάς»
-ΟΔΟΣ: Καρναβάλια Ιανουαρίου 2012
-Λόγος & Αντίλογος («Τα όμορφα χωριά, όμορφα καίγονται»)
-ΟΔΟΣ: Εν χορδαίς και οργάνοις

23 σχόλια:

  1. Ανώνυμος12/2/11

    Δεν ξέρω για την Γαλατινή, αλλά "Αργκουτσάρια" υπάρχαν εδώ και κάποιους αιώνες στην γειτονική Κλεισούρα. Απορώ πως ο συντάκτης του άρθρου δεν το γνώριζε μια που είναι απο τα ποιο παραδοσιακά καρναβάλια της χώρας και με αρκετές συμμετοχές και στο καρναβάλι της καστοριάς.

    http://www.dimos-kleisouras.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=49&Itemid=73

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Η ΟΔΟΣ ευχαριστεί για το σχόλιο και τις πληροφορίες, όμως το άρθρο της εφημερίδας, αφορά τα καρναβάλια της Καστοριάς (πόλη).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος12/2/11

    Μάλλον, αγαπητέ συντάκτη, το μήνυμά μου δεν έφτασε σε εσάς ή μάλλον έφτασε διαστρεβλωμένο. Δεν είχα καμιά πρόθεση να σας αποπροσανατολίσω απο το θέμα που πραγματεύεστε. Ίσα ίσα, το αντίθετο. Αναφέρω το έθιμο με τα "Αργκουτσάρια" της γειτονικής Κλεισούρας για τον προφανή λόγο της λεκτικής΄και εννοιολογικής ομοιότητας. "Αργκουτσάρια" το καρναβάλι στην Κλεισούρα εδώ και αιώνες, "Ραγκουτσάρια" το καρναβάλι στην Καστοριά εδώ και 60 χρόνια.
    Εσείς ο ίδιος κάνετε αναφορά στο καρναβάλι της Γαλατινής για τον ίδιο λόγο.

    Εκτός κι αν δεν βλέπετε καμία ομοιότητα στις λέξεις "Αργκουτσάρια" και "Ραγκουτσάρια" και έτσι να μην δικαιολογείται κανένας επηρεασμός της ονομασίας του Καστοριανού καρναβαλιού απο αυτόν της Κλεισούρας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος13/2/11

    Αλήθεια, το άρθρο της καστοριανής Ιφιγένειας Διδασκάλου "Οι Ραγκουτσιάρηδες", που δημοσιεύτηκε στο Μακεδονικό Ημερολόγιο του 1958 του Ν. Σφενδόνη (σ.267-271), στα καρναβάλια της Καστοριάς δεν αναφέρεται;;;;; Θα μας τρελάνετε!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος13/2/11

    Αυτό το καστοριανό καρναβάλι ποιάς εποχής είναι;;; http://golitsis.blogspot.com/search/label/%E2%96%BA%CE%9A%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%8C%20%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%BD%CE%B1%CE%B2%CE%AC%CE%BB%CE%B9.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΩΝΥΜΟ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΛΕΙΣΟΥΡΑ:

    Η ΟΔΟΣ επαναλαμβάνει ότι αναφέρεται στο καρναβάλι της Καστοριάς. Προφανώς για να ισχυρίζεστε εκτός των άλλων, ότι το καρναβάλι της Καστοριάς είναι 60 χρόνων, ή –κυρίως- ότι επηρεάστηκε από το καρναβάλι της Κλεισούρας, μάλλον δεν γνωρίζετε όσα πρέπει για την πόλη και την ιστορία της, για να μπορείτε να τοποθετείστε αντικειμενικά απέναντι στο θέμα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΝΩΝΥΜΟ ΠΟΥ ΑΝΑΦΕΡΕΤΑΙ ΣΤΗΝ κ.Ι.ΔΙΔΑΣΚΑΛΟΥ

    Η κ. Ι. Διδασκάλου αναφέρει: "Στο Λέχοβο, στην Κλεισούρα, στο Άργος Ορεστικό, στη Γαλατινή, στον Γέρμα και στη Σιάτιστα, όπως και σ’ όλα τα χωριά του Βοΐου, ντύνονται καρναβάλια, ρογκατσάρια ή μπουμπουσάρια ΟΠΩΣ ΤΑ ΛΕΝ κι όπως ΣΥΝΗΘΙΖΟΥΝ κάθε χρόνο ανήμερα Πρωτοχρονιάς", (http://tolmon.gr/pdf/t25.pdf).
    Επομένως περιγράφει έθιμα της ΔΥΤΙΚΗΣ Μακεδονίας.

    Αλλά ακόμη και να αναφέρεται η ονομασία «ραγκουτσάρια» και να ερμηνεύεται η παράδοση από κάποιον λαογράφο, ή δημοσιογράφο (Το Βήμα της Κυριακής, Ελευθεροτυπία, Τα Νέα, κ.ά.), αυτό δεν δημιουργεί θέσφατο.
    Σημασία έχει η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ παράδοση, και όχι η επιτηδευμένη στο πλαίσιο της λαογραφίας (ή της τουριστικής προβολής).

    Μία επίσκεψη σε λαογραφικό ή ενδυματολογικό μουσείο της Καστοριάς (που εννοείται παρουσιάζει καστοριανές ενδυμασίες), ή παρουσία μίας μουσικοχορευτικής εκδήλωση ενός καστοριανού συλλόγου (που εννοείται παρουσιάζει την μουσική παράδοση της πόλης), θα πιστέψει κανείς ότι η παράδοση της Καστοριάς δεν βρέχεται από την λίμνη της, αλλά από τον Δούναβη. Ο νοών νοήτω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος14/2/11

    Επαναλαμβάνω για πολλοστή φορά πως αναφέρομαι στην ονομασία του καρναβαλιού της Καστοριάς και όχι στο αν υπήρχε υπήρχε αυτό καθ αυτό το καρναβάλι. Τα 60 χρόνια τα αναφέρω ως ένα τυχαίο νούμερο γιατί δεν ξέρουμε με ακρίβεια πότε υιοθέτησε το όνομα "Ραγκουτσάρια" η Καστοριά. Εσείς λέτε πριν 20 χρόνια. Εγώ έχω την εντύπωση πως ήταν παλιότερα. Μπορεί να έχετε δίκιο σε αυτό, αλλά άλλο είναι το θέμα μας. Σαφώς και υπήρχε καρναβάλι εδώ και πάρα πολλά χρόνια στην Καστοριά και η ύπαρξή του προφανώς και δεν σχετίζεται άμεσα με αυτό της Κλεισούρας αλλά η ονομασία "Ραγκουτσάρια" μπορεί να έχει άμεσο και προφανή συσχετισμό με την ονομασία του καρναβαλιού της Κλεισούρας "Αργκουτσάρια".

    Ελπίζω τώρα να έγινα κατανοητός και συγνώμη αν σας κούρασα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είναι αυτονόητο ότι ΟΔΟΣ επιζητεί τον διάλογο.

    (Στην έλλειψη διαλόγου οφείλεται η παραποίηση της παράδοσης της Καστοριάς αλλά και της ιστορίας της. Γι’ αυτό τα τελευταία 20 περίπου χρόνια, άλλη μουσική, άλλες ενδυμασίες, άλλοι χοροί και άλλες παραδόσεις, προβάλλονται ως καστοριανές).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος14/2/11

    Δηλαδή, θέλετε να μας πείτε ότι τα ραγκουτσάρια σας χαλάνε την προσωπικότητα και θίγουν την αρχοντιά της Καστοριάς;;; Σας θίγουν την "αρχοντική" γενιά σας;;; Ξαφνικά γίνατε όλοι άρχοντες πια... Τι να πω;;; ΚΡΙΜΑ

    Και επαναλαμβάνω.... Αυτό το καστοριανό καρναβάλι ποιάς εποχής είναι;;; http://golitsis.blogspot.com/search/label/%E2%96%BA%CE%9A%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CF%8C%20%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%BD%CE%B1%CE%B2%CE%AC%CE%BB%CE%B9.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Η κ. Σουλτάνα Ζορπίδου από το facebook (Sultana Zorpidu) σχολίασε:

    1/3
    Τι είναι τελικά τα καρναβάλια; Είναι ένας τρόπος κοινωνικής έκφρασης που σύμφωνα με τα παγανιστικά διονυσιακά πρότυπα επιτρέπει δημόσια όλες εκείνες τις συμπεριφορές που τον υπόλοιπο χρόνο θεωρούνται παραβατικές. Τρεις μέρες το χρόνο, την πρώτη βδομάδα του νέου έτους, μπορείς να αλλάξεις ταυτότητα, να καταναλώσεις ποσότητες αλκοόλ, να σέρνεσαι με το μπουλούκι σου στα σοκάκια, να κάνεις τη δική σου εξαίρεση κανόνα. Να βγάλεις κάτι από το πραγματικό σου εγώ που το έχεις καλά δαμάσει και του έχεις φορέσει τη γκαρνταρόμπα των κοινωνικών και οικογενειακών επιταγών που σε έπεισαν πως οφείλεις να εξοφλήσεις.
    Και αν το δούμε και στην ιστορική του διάσταση, δεν είναι ένα εκπληκτικό ξέσπασμα όλων αυτών των αρχαϊκών και βαθιά ανθρώπινων εκφράσεων που όλον τον υπόλοιπο χρόνο καταπιέζονται στο όνομα της οποιαδήποτε τεμέκ πολιτισμένης και κοινωνικά αποδεκτής συμπεριφοράς; Και πόσο μάλλον όταν ο Καστοριανός χειμώνας με την αληθινή του παγωνιά σε έχει κλειδώσει στο σπίτι σου για μήνες, τα τερτίπια των συμπολιτών σου σε έχουν ίσως αναγκάσει πολλές φορές να καταπιείς το θυμό σου, τα προβλήματα στην προσωπική και επαγγελματική σου ζωή σε έχουν φέρει πολλές φορές στα όρια σου, και πόσα άλλα δικά σου πολύ ενδόμυχα δεν έχεις προσπαθήσει να χαλιναγωγήσεις, να καταπιέσεις, να απαρνηθείς όλον αυτό το χρόνο...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Η κ. Σουλτάνα Ζορπίδου από το facebook (Sultana Zorpidu) σχολίασε:
    2/3

    …Ο θεσμός του Καστοριανού Καρναβαλιού – όπως και οι αντίστοιχοι αποκριάτικοι στα υπόλοιπα μέρη της γης – λειτούργησε σαν βαλβίδα εξαέρωσης σε μια ανθρώπινη κοινωνία που καταπιέζει τα ανθρώπινα και επιτρέπει για τη δική της ασφάλεια την εξαέρωση των επικίνδυνα συσσωρευμένων αερίων για τρεις μέρες. Αλλιώς θα γίνει έκρηξη, έτσι είναι με τους κανόνες της Φυσικής, δεν καταλαβαίνουν από πολιτισμό.
    Ένα από τα πολύ ενδιαφέροντα κεφάλαια κοινωνιολογικής έρευνας πεδίου είναι και η ψυχοσύνθεση του μπουλουκιού στην παρέλαση-αυλαία των Ραγκουτσαρίων στις 8. του Γενάρη. Δυστυχώς δεν έχει γίνει καμία σοβαρή ή μη έρευνα μέχρι στιγμής και δεν έχουμε τεκμηριωμένες θέσεις για θέματα ομαδοποίησης, κοινωνικής και εικαστικής έκφρασης και τις υποκατηγορίες τους.
    Το ακόμα πιο ενδιαφέρον βέβαια είναι ο τρόπος με τον οποίον χειρίστηκαν το θέμα το τοπικά ΜΜΕ και ιδιαίτερα η τηλεοπτική ζωντανή αναμετάδοση. Εκεί μπορεί να διαβάσει κανείς μέσω κριτικής ανάλυσης το φιλμ σαν οπτικό κείμενο και να φωτίσει πολλές πλευρές της Καστοριανής κοινωνίας και των θεμάτων που την απασχολούν. Μια εικόνα λέει χίλιες λέξεις και ένα 3ωρο φιλμ λέει πολλά κεφάλαια.
    Η φετινή τηλεοπτική ανταπόκριση, ο τρόπος που παρουσιάστηκε, η συμβολική της διάσταση και, ως επέκταση αυτής, τα μηνύματα που επικοινώνησε, ήταν-είναι πολύ απαισιόδοξα και φανερώνουν πόσο κοινωνιολογικά υπανάπτυκτη, συντηρητική, σεξιστική και άκρως φαλλοκρατική είναι η τοπική κοινωνία, πόσο χαμηλός είναι ο πήχης του πολιτισμού και της αξιολόγησής του, πόσο απίστευτα χαμηλές είναι οπτικά και αισθητικά οι ικανότητες παραγωγής και κατανάλωσης του θεάματος μέσα από την τοπική τηλεόραση….

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Η κ. Σουλτάνα Ζορπίδου από το facebook (Sultana Zorpidu) σχολίασε:
    3/3
    …Για να σχολιάσεις αναλυτικά όλη την αναμετάδοση θα έπρεπε να οργανώσεις ημερίδα γιατί είναι πολλά τα θέματα που πρέπει να αναλυθούν, θα σταθώ μονάχα και πολύ σύντομα σε 2 διαστάσεις και θα τις υποστηρίξω με ατάκες που ειπώθηκαν από τον “Μπάμπη και τις Ζουζούνες” ή τον κόσμο που ρωτήθηκε.
    “Να έρχεται ο ξένος κόσμος και να μας βλέπει γιατί το αξίζουμε”
    “Δεν είμαστε Πάτρα”
    “- Είμαστε όλοι πολύ τραλαλά, τι είμαστε;
    -Τραλαλά φυσικά!”
    “Δεν κρυώνουμε, γιατί; Γιατί είμαστε θερμές γυναίκες κορίτσια!”
    “Να διατηρήσουμε την παράδοση της Καστοριάς, να μην μιμηθούμε άλλα καρναβάλια”
    Δηλαδή τι ακριβώς είναι αυτό που θέλει να λέγεται Καστοριανό Καρναβάλι ή Ραγκουτσάρια και πρέπει να μείνει όπως είναι και να μην αλλάξει ποτέ;
    Ποια είναι η εικόνα της κοινωνικής θέσης της γυναίκας που πέρασε μέσα απ΄ αυτή την εκπομπή;
    Sex sells, το γνωρίζουμε, αλλά με τον τρόπο που το έδωσε η συγκεκριμένη εκπομπή είναι να αναρωτιέσαι πόσο πίσω τελικά είναι αυτή η Καστοριά σε γυναικεία και θέματα κοινωνικής ταυτότητας του φύλου;
    Και το θέμα της παραδοσιακότητας; Για ποια παραδοσιακότητα ακριβώς μιλάμε; Και τι είναι αυτό που κάνει το Καστοριανό Καρναβάλι ή Ραγκουτσάρια μοναδικό, διαφορετικό, παραδοσιακό κτλ.;
    Ας μου το απαντήσει κάποιος!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος14/2/11

    Καταφέρατε και το πήγατε αλλού το ζήτημα... αλλά ακόμα δεν απαντήσατε στο ερώτημα. Τί είδους ραγκουτσάρια ή καρναβάλια τέλος πάντων θέλετε στην Καστοριά;;;

    Η επιλεκτική παράθεση αποσπασμάτων από το κείμενο της Ιφ. Διδασκάλου πείθει ότι δεν διαθέτετε τα κατάλληλα επιχειρήματα για την στήριξη των ισχυρισμών σας. Ας δούμε λοιπόν τι γράφει η ίδια για τα καρναβάλια της Καστοριάς:

    "Στο Λέχοβο, στην Κλεισούρα, στο Αργός Ορεστικό, στη Γαλατινή, στον Γέρμα και στη Σιάτιστα, όπως και σ’ όλα τα χωριά του Βοΐου, ντύνονται καρναβάλια, ρογκατσάρια ή μπουμπουσάρια όπως τα λεν κι όπως συνηθίζουν κάθε χρόνο ανήμερα Πρωτοχρονιάς.

    Φορούν τις άσπρες φουστανέλλες, δένουν στις πλάτες και στους ώμους σειρές από κουδούνια, βγαίνουν στους δρόμους και τραγουδούν από σπίτι σε σπίτι. Ύστερα στο μεσοχώρι στήνουν το χορό και γλεντούν ξέγνοιαστοι και ευχαριστημένοι.
    Στην Εράτυρα το ωραίο αυτό έθιμο ζωντανεύει την επομένη της Πρωτοχρονιάς, ενώ στα Βλαχοχώρια, παραμονή των Θεοφανείων, θα σχηματισθούν οι παρέες από τις οποίες δεν θα λείψουν οι κουδουνάδες, οι αρματωλοί, η νύφη, ο γκέκας, ο μάγος κι ο τρελός, η καμήλα και ο γιατρός,οι βλαχοπούλες και οι φουστανελάδες.
    Θα πάρουν τα λαϊκά όργανα κι ύστερα όλη την ημέρα των Φώτων, μα και το βράδυ ως αργά χορεύοντας, πηδώντας και τραγουδώντας θα τριγυρνούν από δρόμο σε δρόμο κι όποιον συναντούν μπροστά τους θα τον σταματούν με το τραγούδι και θα ζητούν το φιλοδώρημα:
    Για βάλε το χεράκι σου
    στην αργυρή σου τσέπη
    κι αν έχεις γρόσια δώσε μας
    φλουριά και μέτρησε μας...
    Γκάιντες, φυσαρμόνικες, βιολιά, κλαρίνα κι όργανα όλα θα ακούγονται στη ντόπια λαϊκή μουσική μας, θ’ αντιλαλούν απ’ όλα τα σημεία της πόλεως και του χωριού. Το ίδιο και στην Καστοριά, από την παραμονή των Φώτων θα εμφανισθούν τα πρώτα καρναβάλια, οι ραγκουτσιάρηδες, αλλά το μεγάλο γλέντι θα γίνει την ημέρα του Αγιαννιού και την επομένη, της Παταρίτσας όπως λένε οι Καστοριανοί. Τέτοια μέρα βουίζει όλη η Καστοριά από τ’ όργανα, από τα τραγούδια και τους χορούς.
    Οι δρόμοι πλημμυρίζουν από τα «μπουλούκια» κι από τους θεατές, που καταφθάνουν απ’ όλα τα γύρω χωριά για να χαρούν το θαυμαστό ΚΑΣΤΟΡΙΑΝΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ.

    Κάθε χρόνο στις 7 και 8 Ιανουαρίου γιορτάζεται το Καρναβάλι στην Καστοριά, ενώ στην Κοζάνη, τη Νάουσα, τα Γρεβενά κι άλλες πόλεις της Δυτικής Μακεδονίας, που ίσχυαν τα ίδια, από την απελευθέρωση του 1912 και δώθε, η συνήθεια να γίνονται καρναβάλια την Πρωτοχρονιά και τα Θεοφάνεια, ατόνησε σιγά-σιγά κι επεκράτησε το ευρωπαϊκό έθιμο του αποκριάτικου καρνάβαλου".
    Ιφ. Διδασκάλου, Οι πρώτες μέρες του Γενάρη, περ. Τολμών 24 (Οκτ.-Δεκ. 2007), 78-81.

    Για ποιά πόλη και για ποιούς ραγκουτσιάρηδες μιλάει η κα Διδασκάλου;;;;; Μην επιχειρείτε να αποσκορακίσετε τον όρο "ραγκουτσάρια" ως απάδοντα με τα ήθη και τα έθιμα της Καστοριάς, γιατί δεν θα πετύχετε κάτι. Οι παλιοί Καστοριανοί καρναβαλιστές ήταν ραγκουτσάρια, ενώ αντίθετα οι σημερινοί ταιριάζουν μόνο για το Rio de Janeiro ή καλύτερα για κάτι πιο κοντινό, την Πάτρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Η αδυναμία σας να αποδεχθείτε τον αντίλογο, υποστηρίζοντας με υπαινιγμούς ακλόνητες θέσεις που οχυρώνονται πίσω από θέσφατα τα οποία τεκμηριώνονται με σαθρό τρόπο, σε έντυπα του 2007 ίσως (και όχι του 1958), αποτελεί ένδειξη ότι στην ουσία δεν δέχεσθε τον διάλογο για το θέμα. Όπως δεν ανέχεστε αυτούς που αμφισβητούν τους αυτοπροβαλλόμενους αυθέντες της παράδοσης της Καστοριάς.

    Αν ψάχνετε για τεκμήρια των απόψεών σας, ο Δήμος Καστοριάς, που από χρόνια τώρα ονομάτισε το έθιμο ως «ραγκουτσάρια», είναι ο καταλληλότερος και επισημότερος μεταξύ πολλών άλλων.

    Όμως, η ΟΔΟΣ ήδη σας επεσήμανε (πιο πάνω) ότι δεν βολεύεται σε θέσφατα. Αναζητεί την αλήθεια απ’ όλες τις πηγές και ιδίως από τους ζώντες Καστοριανούς της παλιάς γενιάς. Με σκοπό το καρναβάλι να γίνει ο εαυτός του, ο ορισμός του: Ξέγνοιαστο και χαρούμενο, και όχι ανυπόφορη γιορτή προπαγανδισμού της μιζέριας, και όχι μόνο αυτής. Αν αυτό μοιάζει με το Ρίο ή την Πάτρα, δεν είναι απαραίτητα .. και τόσο κακό όπως το εμφανίζετε.

    Στο τελευταίο σχόλιό σας δεν κρύβεται και κάποια μάλλον αρνητική διάθεση απέναντι στους Καστοριανούς, που δείχνει κάποια προκατάληψη.
    Η χρήση του ερωτήματος «τι καρναβάλι θέλετε τέλος πάντων στην Καστοριά;» δείχνει σοβαρή απόσταση. Καθώς και η απομόνωση των αποσπασμάτων της Ιφιγένειας Διδασκάλου, η οποία όχι απλώς αναφέρεται στην ευρύτερη περιοχή της Δ. Μακεδονίας αλλά ρητά ονομάζει το έθιμο της πόλης της Καστοριάς «Καρναβάλια».

    ΥΓ Για την ιστορία τονίζεται ότι την εποχή που αναζητούνταν η μετονομασία του καστοριανού καρναβαλιού, και αποφασίστηκε τελικά η λέξη «ραγκουτσάρια» είχε υποστηριχθεί η άποψη ότι έπρεπε να ονομαστούν «Σατουρνάλια», ή και «Διονύσια». Αλλά φαίνεται ήσασταν μικρός τότε και δεν θυμάστε, ή δεν ήσασταν στην Καστοριά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. [Για την αποφυγή επαναλήψεων των ίδιων σχολίων και των ίδιων ερωτημάτων, η ΟΔΟΣ στο εξής καταχωρεί μόνο τις νέες τοποθετήσεις]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος15/2/11

    Αλήθεια, πώς λεγόταν το καστοριανό καρναβάλι και μετονομάστηκε "ραγκουτσάρια";;; Γιατί διαφορετικά η μετονομασία δεν έχει νόημα και πρέπει να την πούμε "βάφτιση". Περιμένουμε ντοκουμέντα ενισχυτικά των ισχυρισμών σας...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αγαπητέ ανώνυμε, το Καστοριανό Καρναβάλι, ονομαζόταν Καστοριανό Καρναβάλι!
    Τόσο απλό!

    Ώσπου κάποιοι αποφάσισαν να το κάνουν γραφικό, για να προσελκύσουν τουρισμό, και να ενισχύσουν μία… ταυτότητα. Το ίδιο κάνουν και οι κοινωνίες που δεν έχουν αυτοπεποίθηση, γι’ αυτό βασίζονται στην παραδοσιακότητα. Επιστρέφοντας αυτές κάθε φορά που αντιλαμβάνονται ότι είναι ανίκανες να απολαύσουν το παρόν, και να σχεδιάσουν το μέλλον.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος15/2/11

    O Σπύρος Αναγνώστου πιο πάνω γράφει στο άρθρο του:
    "Οι τηλεπαρουσιάστριες ρώτησαν την μητέρα μου:
    -Από πού είσαστε;
    -Από το Απόζαρι.
    -Είναι η πρώτη φορά που έρχεστε στην Καστοριά;
    Απαντάει με πιο δυνατή φωνή η μητέρα μου πιστεύοντας ότι δεν άκουσε:
    -Από το ΑΠΟΖΑΡΙ!
    Η παρουσιάστρια τον χαβά της…
    -Α! γι’ αυτό έχουμε φέτος τόσο πολύ κόσμο...!!!".

    Έτσι ακριβώς ένοιωσα και εγώ διαβάζοντας τους υπέρμαχους των "ραγκουτσαριών". Τον χαβά τους!
    Είναι δυνατόν να αναρωτιούνται πώς ονομάζονταν το καρναβάλι πριν;
    Είναι δυνατόν αυτοί που φωνάζουν "Ραγκουτσάρια και πάλι Ραγκουτσάρια", να μην γνωρίζουν το Απόζαρι, ή να ταυτίζουν το καρναβάλι με διάφορα δρώμενα της Κλεισούρας ή του Τυρνάβου;
    Τον χαβά τους αγαπητέ Σπύρο, τον χαβά τους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος16/2/11

    Κανένας δεν ταύτισε το καρναβάλι της Καστοριάς με αυτό της Κλεισούρας. Αν ανατρέξετε παραπάνω και διαβάσετε με προσοχή τα γραφόμενα θα αντιληφθείτε πως αυτό που ειπώθηκε είναι πως ίσως οι Καστοριανοί να δανείστηκαν την ΟΝΟΜΑΣΙΑ "Αργκουτσάρια" απο το αντίστοιχο καρναβάλι της Κλεισούρας για να δημιουργήσουν την νέα ονομασία του Καστοριανού καρναβαλιού. Απλά και κατανοητά ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. H ΟΔΟΣ ευχαριστεί για την διευκρίνιση και την συνεισφορά σας στον διάλογο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Giorgos P.18/2/11

    Einai profanes oti to simerino karnavali den exei kamia sxesi me ton kastoriano karnavali. Asxeta apo tin onomasia (pou symfono me tin thesi tis efimeridas), simera mallon miazei me ena ekfylismeno panigiri, prapagandistiko, xamilis piotitos, poy vrithei symplegmaton katoterotitos, kai poy mas kanei na ntrepomaste na to parakolouthisoyme (anaferomai stin parelasi), poso mallon na symetexume. Einai krima poy den to katalavainoun afto oi arxontes tis Kastorias.

    PS. Poso asxeto fainetai simera o oros "arxontes" kai "arxontisses" gia tin Kastoria kai to karnavali tis?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ανώνυμος19/2/11

    Ας μου λύσει κάποιος την περιέργεια:
    Δηλαδή ο κάου-μπόϊ, ή ο Ζορρό, ή οποιαδήποτε μεταμφίεση της Πάτρας, της Ξάνθης, ή της Νίκαιας και του Ρίο ντε Τζανέϊρο, είναι καρναβάλι, ενώ ο κάου-μπόϊ ή ο Ζορρό της Καστοριάς είναι ραγκουτσάρι?!
    Ο "Κυνόδοντας" μπροστά στην παράνοια της Καστοριάς ωχριά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.