1.7.23

ΝΙΚΟΥ ΑΘ. ΚΑΡΑΜΑΝΙΔΗ: Η δεσποτική παράλειψη στον απολογισμό του ενός χρόνου


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 17.11.2022 | 1149

Είναι δικαίωμα σεβαστό που απεικονίζει και το δημοκρατικό αναφαίρετο δικαίωμα του κάθε πολίτη να αυτοπροσδιορίζεται και να προβάλλει, σε μια απόπειρα απογραφής και απολογισμού των πράξεων, εκείνων που θεωρεί και κρίνει ότι αναδεικνύουν την παρουσία και το έργο του. Προϋπόθεση βασική η έλλειψη κάθε ίχνους φιλαυτίας [1], αυτοαποθέωσης ως και η αποσταποιοποίηση από την υπερβολή, επιλογή και συμπεριφορά που σαν συμβαίνει είναι ανεπίτρεπτη και κατακριτέα.

Απ’ αυτή την επιβεβλημένη και ανοιχτή διαδικασία είναι σημαντικό στην κυρίαρχη συμπεριφορά να δεσπόζει η εγκράτεια, η ενάρετη και λογική παραδοχή των παραλείψεων, των λαθών, των άστοχων επιλογών και των ρηγματικών θέσεων. Τούτο δε αποτελεί γνώρισμα πανανθρώπινο, αδογμάτιστο μα ταυτόχρονα και υπερκείμενο δογμάτων, με κοινό τόπο παραδοχής την λογική. Αλλά και ανθρώπινο αυθύπαρκτο εμπεριεχόμενο, για την ανεξύμνητη ορθολογική κατάταξη τελετών, συμμετοχών, λειτουργιών, αλλά το σπουδαιότερο της πνευματικής ωριμότητας, για την ομολογία και τον ενστερνισμό της κοινωνικής ειρηνικής αντίληψης.

Στον απολογισμό του ο Δεσπότης για τον έναν χρόνο στην Καστοριά, ορθά έκρινε σκόπιμο να αναφερθεί στα σημαντικά και «θεόπνευστα» έργα της περιόδου, έστω και αυτονόητα και εκ της ιδιότητας και της κρατικής μισθοδοσίας απορρέοντα. Η συμμετοχή του σε όλες τις εκδηλώσεις, είναι για τους πιστούς εκδήλωση τιμής και αναγνώρισης. Αυτό είναι κατανοητό, όσο ακατανόητο είναι η άρνηση των Δεσποτάδων να αποδεχτούν ότι το στοιχείο της αλληλοπεριχώρησης [2] από την εποχή ακόμα του Διαφωτισμού, θα πρέπει να γίνεται σεβαστό, ιδιαίτερα σε μια πνευματική νοησιαρχική [3] παιδεία.

Ο Δεσπότης μας σ’ αυτή την καταγραφή των σκέψεων και των ευχαριστιών, ελησμόνησε όπως προκύπτει, ερχόμενος σε αντίθεση με τις δικές του διαβεβαιώσεις για το πιο «ώριμοι, πιο ανοικτοί» να αναφερθεί στην δική του «διχαστική» πρόταση, για την ανέγερση του εισπρακτικού ναϊδρίου στη είσοδο της πόλης. Σίγουρα δεν είναι μια διαλανθάνουσα παράλειψη, αλλά εκτιμώ μια επιλογή απόλυτα συνειδητή και ελεγχόμενη, που ενδεχομένως πέρα από τις όποιες καλοπροαίρετες προθέσεις, να οδηγήσει μέσα από παρελκυστικές τακτικές τους αυτόκλητους «Υπερασπιστές, τους έφιππους κυνηγούς του διαβόλου», σε ενέργειες απρόβλεπτες.

Ο Δεσπότης μας αυτός ο πλέον Καστοριανός, που πριν την συμπλήρωση ενός χρόνου, είδε την αναγκαιότητα της ύπαρξης του παγκαριού στην είσοδο της πόλης, την ίδια στιγμή που εγώ και πολλοί άλλοι, βλέπουμε ως πράξη επιβεβλημένη την μισθοδοσία όλων των κληρικών, απ’ τα παγκάρια των εκκλησιών. Εναλλακτικά από το εισόδημα των πιστών, με βάση τα φορολογητέα εισοδήματα και αναλογικά, με τη συμπλήρωση στη φορολογική δήλωση με σταυρό σε αντίστοιχο τετραγωνίδιο, από το ιδιαίτερο υψηλό ποσοστό των ανθρώπων που ακολουθούν την εκκλησία. Ενδιαφέρον στατιστικό σίγουρα θα είχε το ποσοστό εκείνων που θα σταύρωναν την πίστη τους.

Δεν θέλω και δεν μπορώ εξάλλου να ξεχάσω πως στις αρχές αυτής της χρονιάς ο «Επίσκοτος;» της διπλανής Κοζάνης, την ημέρα των Φώτων, στην από άμβωνα και χωρίς αντίλογο ομιλία του καταφέρθηκε εναντίον των γυναικών. Με απαξιωτικές, εκφράσεις, ασύνδετες με την λογική και την κοινωνική πραγματικότητα, σε μια σκοταδιστική, όχι σεξιστική αλλά ανεπίτρεπτη εκδήλωση μίσους στον άνθρωπο, όχι στην γυναίκα. Γιατί «αμαρτωλός» είναι αυτός που τολμά και βρίζει με περιφρόνηση την Ζωή και την συνέχειά της. Την Γυναίκα. Ντρέπομαι γιατί το επανέλαβε πρόσφατα, αλλά και γιατί ο αδούλευτος αυτός Δεσπότης πληρώνεται από εμένα.

Είμαστε στην Καστοριά που για χρόνια τώρα υπάρχει, αγαπάμε την πόλη, όσο κι αν αυτή λωτοφάγος και με συμπεριφορά του πρωτόγεννου Ουρανού διώχνει τα παιδιά της, εμείς θέλουμε την ειρηνική συνύπαρξη για το καλό της. 


[1] Η υπερβολική αγάπη προς τον εαυτό μας. 
[2] Η συνύπαρξη διαφορετικών κοσμοθεωριών. 
[3] Η πρόκριση της λογικής. 



Φωτογραφία: Πάολο Βερονέζε (1528-1588): Το Μαρτύριο του Αγίου Μηνά (1580), λεπτομέρεια. Μουσείο του Πράδο, Μαρδίτη Ισπανίας.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 17 Νοεμβρίου 2022, αρ. φύλλου 1149.



Επιλογή σχετικών αναρτήσεων: 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ