4.3.23

ΟΔΟΣ: Κονκλάβιο

 
ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 21.7.2022 | 1134

Ο μητροπολίτης μέσα στους πρώτους μήνες της ενθρόνισής του στην Επισκοπή Καστοριάς, εκδηλώνει και επιμένει να υποστηρίζει, έξωθεν εικόνα που δεν συμβαδίζει με την καλή μαρτυρία. Την οποία οφείλει κάθε δημόσιο πρόσωπο, πόσο μάλλον όταν κατέχει ex officio ισόβιο αξίωμα και πνευματική αποστολή να ενώνει και όχι να διαιρεί. Δεν είναι καν γνωστό εάν η επιμονή συμβαδίζει με το γράμμα και το πνεύμα του λόγου του στην ενθρόνισή του πριν μερικούς μήνες. Θα άξιζε κάποιος να κάνει μια σύγκριση. Έτσι για την ιστορία.


Τῶν οἰκιῶν ἡμῶν ἐμπιπραμένων, ὑμεῖς ᾄδετε.


«Είναι ανάγκη για την πόλη, 1.000% και περισσότερο, η ανέγερση νέου ναού στο πάρκο ολυμπιακής φλόγας»
Μητροπολίτης Καστοριάς

Η κλιματική αλλαγή που ιστορικά οφείλεται στην κατάχρηση της ανθρώπινης παρουσίας στην ίδια την Γη, ευθύνεται σύμφωνα με τις αναλύσεις που γίνονται αναφορικά με τους καύσωνες και εν συνεχεία για τις μεγάλες φωτιές των περασμένων ημερών στην Νότια Ευρώπη. Στην Ελλάδα οι πυρκαγιές είναι φαινόμενο που επαναλήφθηκε από την Πεντέλη με τα περίφημα μάρμαρα τής αρχαιότητας, στην Παλλήνη, την Ανθούσα, στο Πικέρμι, τα Μέγαρα και σε άλλα αστικά και περιαστικά σημεία της Αττικής. Ευθύνεται που οι φλόγες καταβρόχθισαν ανθρώπους, περιουσίες, όνειρα. 

Η «εγκληματική» πάλι αλλαγή, είτε δηλαδή οι φωτιές είναι εμπρησμοί από ανθρώπινο χέρι, είτε οφείλονται στις συνδυασμένες αμέλειες και ανικανότητες των εκλεγμένων της αυτοδιοίκησης —γιατί και αυτή η εξήγηση υπάρχει— ευθύνεται επίσης σε ένα πολύ μεγάλο βαθμό, ίσως και το μεγαλύτερο. Για το ανεξέλεγκτο «φαινόμενο» να παραδίδεται στην καταστροφή το αστικό τοπίο αλλά και η ίδια η Φύση όπως έγινε πολύ πρόσφατα στην Κρήτη και στον καταπληκτικό Ελαιώνα της Φωκίδας. Αυτά γίνονται όταν το ανθρώπινο χέρι, με πράξη ή παράλειψη προκαλεί τον εμπρησμό. 

Και ενώ τα μελτέμια —για παράδειγμα— όπως και άλλα φυσικά φαινόμενα δεν μπορεί να τα αποτρέψει ή να τα τιθασεύσει ο άνθρωπος, σίγουρα μπορεί να λάβει μέτρα αποτροπής και περιορισμού της φωτιάς. Η απώλεια της ευθύνης του «μέτρου», η διαπλοκή, η καθεστωτική πρακτική είναι εκτός από την ακαταλληλότητα και την ανικανότητα των διοικούντων και υπηρεσιακών παραγόντων, είναι αίτια που επίσης ανάβουν φωτιές και προκαλούν καταστροφή. 

Παρεμπιπτόντως παρά την πολυπλοκότητα κάποιων καταστάσεων στην εσωτερική πολιτική σκηνή ή στα ζητήματα εξωτερικής πολιτικής και στα εθνικά θέματα, ήδη εκφράζεται η εκτίμηση, πως δεν αποκλείεται να μη εκδηλώνονταν οι καταστροφικές φωτιές των τελευταίων εβδομάδων, εάν ο πρωθυπουργός κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, επιδεικνύοντας πιο προσγειωμένη και ευθυγραμμισμένη στην ελληνική πραγματικότητα πρακτική, διεξήγαγε ως τις αρχές αυτού του καλοκαιριού, πρόωρες βουλευτικές εκλογές. 

Το πείσμα του όμως να ορίζει ως συνέπεια αποκλειστικά τον γνώμονα των δικών του απόψεων, ίσως να μην είναι άσχετο με την καταστροφή της Αττικής, του Ελαιώνα, της Κρήτης. Και πάει λέγοντας. Πυρ και πείσμα είναι σε κάθε περίπτωση ένας διπλά καταστροφικός συνδυασμός όταν στρέφεται στο εσωτερικό. Και αυτό τον συνδυασμό, βιώνει σε άλλες καταστάσεις η Καστοριά το τελευταίο χρονικό διάστημα. 

Και ενώ στην περίπτωση της φωτιάς που κατακαίει τα δένδρα, τα σπίτια, όταν χαθεί ο έλεγχος κατάσβεση είναι ένα πολύ δύσκολο έργο, και η επέκτασή της όπως και ο έλεγχός της εξαρτώνται από την ένταση και την διεύθυνση του ανέμου, οι «φωτιές» που άναψαν τις τελευταίες ημέρες στην Καστοριά, με την πρόταση του μητροπολίτη Καστοριάς κ. Καλλίνικου με όρους και λεπτομέρειές που την καθιστούν κάτι σαν απαίτηση, αποδεικνύεται ως κάτι αλληγορικά εμπρηστικό. Που όμως έχει ανάψει φωτιές στην Καστοριά όπως και στους πολίτες της. 

Πρώτα απ’ όλα με το να παρατηρείται σε κληρικούς που τον περιβάλλουν ότι χαρακτηρίζουν όσους αντιδρούν, συλλήβδην «άθεους». Όταν αυτοί δεν είναι άθεοι. Και όταν το πραγματικό πρόβλημα είναι οι αθεόφοβοι. 

Ο ίδιος μάλιστα επανέφερε διαρκώς το θέμα με συνεντεύξεις. Αλλά και στην διάρκεια του Εσπερινού στην παραμονή του Προφήτη Ηλία, προστάτη της Γούνας για τους Καστοριανούς, στον οποίο αποδίδονται ορισμένα θαύματα. Όπως ότι κατά την Παλαιά Διαθήκη κατέβασε τρεις φορές φωτιά από τον ουρανό, ενώ με τον λόγο του εμπόδισε ακόμη και τη βροχή και δεν έβρεξε ο ουρανός για τριάμισι χρόνια και για τον οποίο ιστορία αναφέρει πως δεν έχει πεθάνει, αλλά αναλήφθηκε με πύρινη άμαξα στον ουρανό. Νάτο πάλι το πυρ. 

Σε όλα αυτά σημειώθηκαν πάρα πολλές αντιδράσεις στην Καστοριά. Σπάνιο φαινόμενο και αξίζει να παρατηρηθεί. Καυτές αντιδράσεις σε ένα πύρινο κλίμα. Αντιδράσεις αυτών που μαζικά, ανώνυμα ή και επώνυμα, συμπεριφέρονται αντανακλαστικά κατά κάποιο τρόπο. ‘Όχι μόνο στην πρόταση του μητροπολίτη, αλλά και στην απαιτητική εκφορά της. Κατά την εκτίμηση της ΟΔΟΥ αυτές οι αντιδράσεις δεν έχουν πράγματι στόχο τους τον μητροπολίτη. Αλλά είναι προεόρτια και μιας εκλογικής στάσης. Αντιδρούν βαρώντας το σαμάρι για ν’ ακούσει ο γάιδαρος που δεν είναι άλλος από τους εκλεγμένους. Και τους υποψήφιους.

* * *


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 21.7.2022 | 1134


Όταν η πόλη είναι κτισμένη χιλιάδες χρόνια στην χερσόνησο της λίμνης και η βυζαντινή της καρδιά ήταν στο πιο ψηλό της σημείο, κανείς δεν έχει δικαίωμα να προσβάλλει την Καστοριά και την ιστορία της.


* * *

Θορυβημένοι και ανήσυχοι οι πολίτες που αντιδρούν από το γεγονός ότι το επίπεδο ικανότητας, ωριμότητας, πυγμής, αποφασιστικότητας και κοσμικότητας της συντριπτικής πλειοψηφίας των δημόσιων ανδρών και γυναικών της Καστοριάς, που έχουν εκλεγεί δεν είναι ικανοποιητικό. Παρά ταύτα νέμονται και χρυσοπληρώνονται ανέμελα και κάποιοι παρασιτικά, τα αξιώματά τους και τις ατυχίες της περιοχής. Δεν αντιστέκονται σε οτιδήποτε νομίζουν ότι αν αντιδράσουν θα τους στοίχιζε πολιτικά.

Άλλωστε και η πρόταση του μητροπολίτη Καστοριάς να ανεγερθεί «διαμάντι» ή και… χρυσορυχείο από εισπράξεις, είναι απότοκο της ίδιας τάσης των δημόσιων προσώπων της Καστοριάς. Να εμπορεύονται πολιτικά την ισχύ και την επιρροή της Εκκλησίας στην κάλπη, που είναι το δικό τους παγκάρι. 

Με την ίδια αφορμή, εστίες φωτιάς έχουν έτσι εκδηλωθεί σε πολλά μέτωπα της Καστοριάς. Παράλληλα εκφράζεται και απογοήτευση για το γεγονός ότι ο μητροπολίτης Καστοριάς, μέσα σε ελάχιστους μήνες από την ενθρόνιση του, δείχνει μια ανεξήγητη επιμονή. 

Δήλωσε προκαταβολικά «έτοιμος» να αποσύρει την πρότασή του εάν «έστω και ένας» (ένας!) από αυτούς που συμβουλεύτηκε και ρώτησε εξέφραζε την αντίρρησή του. Ωστόσο δεν το πράττει τώρα που είναι εκατοντάδες, χιλιάδες οι αντιδράσεις και μάλιστα επώνυμες. 

Με ελάχιστες τις εξαιρέσεις, μετρημένες στα δάκτυλα της μιας παλάμης, θιασωτών της πρότασης. Που κάποιοι για τους προσωπικούς τους λόγους με λαϊκισμό, επιχειρούν ακόμη και να αποπροσανατολίσουν την συζήτηση σπέρνοντας διχασμό. Παρουσιάζοντας τον αντίλογο και την αντίρρηση ως ασέβεια, εχθρότητα στην Εκκλησία και την πίστη κ.ο.κ. 

Στις εξαιρέσεις περιλαμβάνεται και δημοτική σύμβουλος, επικεφαλής κατά τις προηγούμενες εκλογές μειοψηφικού συνδυασμού Καστοριάς. Που είχε την ιδέα να ζητήσει την άμεση εισαγωγή της αίτησης του μητροπολίτη Καστοριάς προς… ψήφιση στο δημοτικό Συμβούλιο. Στοχεύοντας προφανώς στην διλημματική υπερψήφιση. Και την δημιουργία τετελεσμένων. Άφωνος για την ώρα, ο δήμαρχος Καστοριάς επιτρέπει την υπόθεση και δεν αντιδρά επειδή πράγματι συναίνεσε στην θλιβερή αυτή ιδέα ενός ακόμη παγκαριού, για το παγκάρι. 

* * *



Για ποιο λόγο επιμένει ο μητροπολίτης να μη αποκαλύπτει ποια είναι τα πρόσωπα στα οποία απευθύνθηκε και ρώτησε και στα οποία δεν υπήρχε ούτε ένας να του πει όχι; Ποιοι είναι και πώς είναι δυνατό να παρουσιάζονται ότι έχουν το αλάθητο; Και για ποιο ακριβώς λόγο οφείλουν οι υπόλοιποι να υπακούσουν;


* * *

Ο μητροπολίτης μέσα στους πρώτους μήνες της ενθρόνισής του στην Επισκοπή Καστοριάς, εκδηλώνει και επιμένει να υποστηρίζει, έξωθεν εικόνα που δεν συμβαδίζει με την καλή μαρτυρία. Την οποία οφείλει κάθε δημόσιο πρόσωπο, πόσο μάλλον όταν κατέχει ex officio ισόβιο αξίωμα και πνευματική αποστολή να ενώνει και όχι να διαιρεί. Δεν είναι καν γνωστό εάν η επιμονή συμβαδίζει με το γράμμα και το πνεύμα του λόγου του στην ενθρόνιση του πριν μερικούς μήνες. Θα άξιζε κάποιος να κάνει μια σύγκριση. Έτσι για την ιστορία.

■ Για ποιο λόγο δήλωσε ο μητροπολίτης ότι αντιπαθεί την Αθήνα; Συμπτωματικά μάλιστα μερικές ημέρες πριν την καταστροφή και τον ανθρώπινο πόνο των εμπρησμών. 

■ Για ποιο λόγο δεν κάνει το βήμα πίσω, τώρα που διαπιστώνει ότι τελικά δεν είναι ένας, αλλά είναι πολλοί; Και όχι μόνο οι κάποιοι συνήθεις διαμαρτυρόμενοι όσοι αντιδρούν.

■ Για ποιο λόγο επιμένει να μη αποκαλύπτει ποια είναι τα πρόσωπα στα οποία απευθύνθηκε και ρώτησε και στα οποία δεν υπήρχε ούτε ένας να του πει όχι; 

■ Ποιοι είναι και πώς είναι δυνατό να παρουσιάζονται ότι έχουν το αλάθητο; Και για ποιο ακριβώς λόγο οφείλουν οι υπόλοιποι να υπακούσουν;

■ Καθώς ο κόσμος της Καστοριάς πρέπει να γνωρίζει εάν λειτουργεί συμβούλιο, ποιοι απαρτίζουν το κονκλάβιο και επιδρούν στις πρωτοβουλίες; Ώστε να εφησυχάζουν ή να ανησυχούν, δεν θα έπρεπε να γνωρίζει ποιοι είναι αυτοί τέλος πάντων; 

Η υπόνοια ύπαρξης κονκλαβίου (συμβουλίου) του οποίου κύριο χαρακτηριστικό είναι η έλλειψη διαφάνειας στη λήψη των αποφάσεων, η μυστικότητα και ο κλειστός χαρακτήρας είναι στοιχεία που εάν επιβεβαιωθούν θα τρώσουν την καλή αρχική του εικόνα. Και δεν αξίζει. Είναι στ’ αλήθεια κρίμα. Είναι μόνο στην αρχή και υπάρχει ακόμη χρόνος αποσυμπίεσης από ένα ορατό αδιέξοδο.

Πολύ περισσότερο δεν αξίζει όταν όλοι δικαιούνται να υποψιαστούν ότι βασική παράμετρος της πρότασης είναι το παγκάρι. Καθώς ερημώνοντας το εσωτερικό της πόλης από τους κατοίκους της, και εξ αιτίας των ανίκανων που διοικούν την περιοχή, έχουν μειωθεί και οι εισπράξεις αμφιλεγόμενων ούτως ή άλλως «δομών» που λειτουργούν φαινομενικά για την στάση, το κεράκι και την σταυροσκόπηση, δικαιούνται κάποιοι να υποθέτουν ότι όλα γίνονται για το παγκάρι. Τον οβολό μας. 

Θα ρίχτηκε ίσως η «φαεινή» ιδέα να ανεγερθεί ένας μνημειώδης βυζαντινός ναός στο πάρκο της Ολυμπιακής Φλόγας (που δεν είναι αυτή που άναψε την φωτιά)  για να δεσπόσει και να ελκύει. Ένα ακόμη ATM-πίστης αποκλειστικά καταθετικό. Και ενώ μεγάλο τμήμα του βυζαντινού τείχους, σε πολύ καλή κατάσταση μάλιστα, βρίσκεται στα 50-70 μέτρα το πολύ ευθεία από το πάρκο της Ολυμπιακής Φλόγας. («Όταν εισέρχεται κάποιος στην Καστοριά δεν υπάρχουν βυζαντινά τείχη»).

Ο μητροπολίτης Καστοριάς, απευθυνόμενος στους... επιφανείς εκλεγμένους πολιτευτές κλπ, παραμονή μάλιστα του Προφήτη Ηλία άλλαξε για μια ακόμη φορά, λίγο ή περισσότερο την ατζέντα της ιδέας του. Ενώ αρχική δικαιολογία ήταν να υποδέχεται τον επισκέπτη ο... νέος βυζαντινός ναός και να του αποκαλύπτει τον μνημειακό πλούτο της Καστοριάς, τώρα δόθηκε έμφαση στα συσσίτια των απόρων και τις φιλανθρωπίες που θα εξασφαλίσει το παγκάρι του. Όμως αυτό θα είναι αποτέλεσμα πίεσης και όχι ελευθερίας. 

Ποιος στ’ αλήθεια, μόνιμος ή όχι κάτοικος ή επισκέπτης θα περνάει από το πολυσύχναστο εκείνο σημείο, όπου υπάρχουν τα μεγάλα δημοτικά πάρκινγκ, όπου κοντά λειτουργεί η λαϊκή αγορά, βρίσκονται τα ΚΤΕΛ, το ΚΑ ΠΗ, οι στάσεις των αστικών λεωφορείων, ποιος επισκέπτης της Καστοριάς, θα αντικρίζει το... βυζαντινό εκκλησάκι, τους άλλους να μαζεύονται και να περιμένουν υπομονετικά την σειρά τους να αφήσουν τον οβολό τους. Και ποιος παρά ταύτα θα προσπερνά χωρίς να σταματήσει για την προσευχή του ή την επίδειξη της πίστης; Πόσο μάλλον που φημολογείται ότι θα είναι αφιερωμένο στον Άγιο Παΐσιο ή την Οσία Σοφία της Κλεισούρας.

Και εάν όλο αυτό το σκηνικό, για κάποιους δύο τρεις γνωστούς συμπολίτες και δημοσιογράφους, δεν είναι ίσως κάτι και πολύ κακό η πραγματικότητα είναι αντίθετη. Διότι υποχρεώνει στην επίδειξη της ευλάβειας με τεχνητά μέσα. Σε μια περιοχή προορισμένη για ψυχαγωγία, χαλάρωση και διασκέδαση. Αλλοιώνει την αποστολή αυτή της εισόδου της πόλης.

Σύμφωνα με τους «πατέρες» της τολμηρής ιδέας για την δημιουργία της Λεωφόρου των Κύκνων, εκεί σχεδίασαν την ψυχαγωγία και όχι την προσευχή. Αν υπάρχουν τεχνικές εκθέσεις και προτάσεις σκοπιμότητας αλλά και τεκμηρίωσης, 40-50 χρόνια πίσω στο παρελθόν, θα ήταν καλό να αναζητηθούν και να μελετηθούν. Άλλωστε οι χρήσεις που προβλέπονται στο σχέδιο πόλης, είναι το Σύνταγμα της Κοσμικότητάς της. Πώς να το περιγράψει κάποιος για να το καταλάβουν ότι οι πολίτες δεν είχαν απωθημένο να γίνουν όλοι κληρικοί; 

Στα αρνητικά χαρακτηριστικά της ιδέας περιλαμβάνεται επίσης και η προχειρότητα με την οποία εξήγησε την πρότασή του ο ίδιος ο μητροπολίτης. Ξεσηκώνοντας τόσες πολλές αντιδράσεις. Αφού παρέστη ο ίδιος στην τοποθέτηση γλαστρών της απελπισίας με ζωγραφιές στο ανώτερο τμήμα της οδού Μητροπόλεως και την πλατεία Ομόνοιας, ούτε και αντέδρασε για την πρόταση εξορίας του αγάλματος του Αθανασίου Χριστόπουλου, προσχώρησε σε μια κακή ιδέα. Που του φύτεψαν κάποιοι. Και συνόδευσε τις εξηγήσεις του, με επιχειρηματολογία που δεν πείθει («Στην πόλη δεν ανεβαίνουν οι άνθρωποι, ούτε τον χειμώνα με την παγωνιά, ούτε το καλοκαίρι με την ζέστη»).

* * *


ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 21.7.2022 | 1134


Και γιατί θα έπρεπε να καταφερθεί ο μητροπολίτης στις ανηφόρες της Καστοριάς, την κόπωση που προκαλεί. Αυτή είναι η Καστοριά. Και όσοι κατέχουν αξιώματα και εξουσίες, θα έπρεπε να ενώσουν τις προσπάθειές τους να την σώσουν, και όχι να της δίνουν χαριστικές βολές. Προπαντός να την σέβονται. Με πράξεις.


* * *

Όταν η Καστοριά είναι κτισμένη χιλιάδες χρόνια στην χερσόνησο της λίμνης. Όταν επί χιλιάδες χρόνια, χωρίς μηχανάκια, αυτοκίνητα, αστική συγκοινωνία, οι κάτοικοί της ανήγειραν εκκλησίες, τείχη, κατοικίες, εργαστήρια γουναρικών, σχολεία, μέσα στην χερσόνησο και η βυζαντινή της καρδιά ήταν στο πιο ψηλό της σημείο, στο οποίο ανέβαιναν και ανεβαίνουν, κανείς δεν δικαιούται να προσβάλλει την Καστοριά και την ιστορία της. 

Διότι τάχα δεν φαίνεται από εκείνη την είσοδο της πόλης ότι υπάρχουν τείχη, βυζαντινές ή νεότερες εκκλησίες, μνημεία και εικόνες και ότι η Καστοριά είναι βυζαντινή πόλη. Ότι λαχανιάζουν όσοι ανηφορίζουν. («Για να ανέβεις στην πόλη, ανεβαίνεις με την γλώσσα στο στόμα»). Δεν φταίει η ιστορία της Καστοριάς για την ερήμωσή της, αλλά οι ακαμάτες. 

Και γιατί άραγε για να αναδειχτούν τα αριστουργήματα που κρύβει η πόλη θα πρέπει να έχει «μνημειώδη βυζαντινό» ναΐσκο στο σημείο που ζήτησε; Δηλαδή αν υπάρχει, τότε οι επισκέπτες θα συνειδητοποιούν ότι είναι η Καστοριά πόλη με τείχη και βυζαντινές εκκλησίες και θα γίνεται θαύμα να τα επισκέπτονται; Ή μήπως θα συμβαίνει ακριβώς το αντίθετο;

Και γιατί θα έπρεπε να καταφερθεί στις ανηφόρες της Καστοριάς, την κόπωση που προκαλεί. Αυτή είναι η Καστοριά. Και όσοι κατέχουν αξιώματα και εξουσίες, θα έπρεπε να ενώσουν τις προσπάθειές τους να την σώσουν, και όχι να της δίνουν χαριστικές βολές. Προπαντός να την σέβονται. Με πράξεις. 

Αξίζει λοιπόν την δεύτερη ευκαιρία ακόμη και την τρίτη και την τέταρτη. Να ακούσει τον κόσμο που του φωνάζει. Με αγωνία. Και όχι το Κονκλάβιο. Που σε κάποιες φορές μπορεί και να υπονομεύει. 

Σύμφωνα με τον Αίσωπο, ένα χωριατόπουλο εξέλαβε ως τραγούδι τον ήχο που έβγαζαν κάποια σαλιγκάρια που τα έψηνε στα κάρβουνα, και με αγανάκτηση είπε τα ακόλουθα: «ὦ κάκιστα ζῷα, τῶν οἰκιῶν ὑμῶν ἐμπιπραμένων αὐτοὶ ᾄδετε;». Με άλλα λόγια, είπε στα σαλιγκάρια πως ενώ τα σπίτια τους καίγονταν, αυτά τραγουδούσαν. Δεν είχε καταλάβει ότι καίγονταν, γι’ αυτό φώναζαν. Και οι φωνές ήταν θρήνος και όχι τραγούδι*. 

Γι’ αυτό και ο Θουκυδίδης, συνοψίζοντας την καταστροφική αδυναμία της αθηναϊκής πολιτείας να αντιληφθεί τα πραγματικά διακυβεύματα, να τα αντιμετωπίσει με ορθή προτεραιότητα, να αρθεί στο ύψος των περιστάσεων και να πάρει τις ορθές αποφάσεις, είπε την ρήση «τῶν οἰκιῶν ἡμῶν ἐμπιπραμένων, ἡμεῖς ἄδομεν». 

Καθένας διαλέγει σήμερα τον ρόλο του. Αν θα είναι με τον μύθο του Αισώπου ή όχι.


(*) Κοχλίαι. Γεωργοῦ παῖς κοχλίας ὤπτα· ἀκούσας δὲ αὐτῶν τριζόντων ἔφη· «Ὦ κάκιστα ζῷα, τῶν οἰκιῶν ὑμῶν ἐμπιπραμένων, αὐτοὶ ᾄδετε». Ὁ λόγος δηλοῖ ὅτι πᾶν τὸ παρὰ καιρὸν δρώμενον ἐπονείδιστον.
Σαλιγκάρια. Μια φορά ο γιος κάποιου αγρότη έψηνε σαλιγκάρια. Τα άκουγε βέβαια που έτριζαν, γι’ αυτό τους είπε: «Βρε πανάθλια πλάσματα, καίγονται τα σπίτια σας και εσείς το ρίξατε στο τραγούδι;». Η διήγηση δείχνει ότι είναι αξιοκατάκριτο και φέρνει ντροπή, καθετί που γίνεται άκαιρα, σε ακατάλληλη ώρα.


Φωτογραφίες:
  • Οι άγιοι Γεώργιος και Δημήτριος (περ. 1180), στον ναό των Αγίων Αναργύρων της Καστοριάς, 10ος αιώνας.
  • Λεπτομέρεια εικόνας του Προφήτη Ηλία, 1180-1200. Βυζαντινό Μουσείο Καστοριάς. Παρουσιάστηκε το 2014 στην Ουάσιγκτον και στο Λος Άντζελες στα πλαίσια της έκθεσης "Heaven and Earth: Art of Byzantium from Greek Collections" (Ουρανός και Γη: Βυζαντινή Τέχνη από Ελληνικές Συλλογές) [Περισσότερα "εδώ" και "εδώ"]
  • Ο νάρθηκα του βυζαντινού ναού των Αγίων Αναργύρων στην Καστοριά. Δεξιά διακρίνεται τα άρμα του Προφήτη Ηλία, που έγινε λόγος.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 21 Ιουλίου 2022, αρ. φύλλου 1134.


Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:

8 σχόλια:

  1. Ανώνυμος4/3/23

    Θα φάει καλά.....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος5/3/23

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος5/3/23

    Είναι γνωστοί σε όλους μας, ποιοι είναι στην αυλή του Σεβασμιωτάτου, και τον επηρεάζουν αρνητικά: [....], [....], [....], [....], [....], [....]...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος5/3/23

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος5/3/23

    Προσωπικό ερώτημα/γνώμη εκφράζω, και τίποτα περισσότερο:
    Σπανίως, πάντως όχι συχνα, αντικρίζω βλέμμα Αγάπης, Συμπόνοιας, Αλληλεγγύης, Ανθρωπιάς, [....] σε άτομα που εμπλέκονται [....] κυρίως εθελοντικά στα της Εκκλησίας...... Που συνέχεια μιλάνε για την Ορθοδοξία και [....] και δε χάνουν να σταυροκοπιούνται σαν Καρδινάλιοι.
    Απεναντίας, έχω αντικρίσει πολλούς/πολλές, που δε νηστεύουν, πάνε 2-3 φορές το χρόνο Εκκλησία [....] και τους βλέπω πιο αγνούς Χριστιανούς, από όλους και όλες αυτές που δεν έχουν το Θεό τους!
    Σας έτυχε και σε σας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος6/3/23

      Ρε φίλε, που ζεις εσύ; Όλα αυτά τα περιμένεις από τους εγχώριους ταλιμπάν;

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος6/3/23

      δεν ξέρω ρε παιδιά, αλλά αυτά που λέτε μου θυμίζουν τον φιλόλογο/ιεροκύρηκα.

      Διαγραφή
  6. Ανώνυμος8/3/23

    Αφήστε τον Μητροπολίτη με τους θαυμαστές του και ασχοληθείτε με τους άθλιους δρόμους και το κυκλοφοριακό χάος που υπάρχει γύρω μας. Αυτό θέλουμε ή είναι ανάπτυξη όλα στο άρπα κόλλα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ