5.11.24

ΓΕΩΡΓΙΟΥ Α. ΔΑΟΥΤΟΠΟΥΛΟΥ: Δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση

 
ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 4.4.2024 | 1219


Διατηρούμε ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με πολύ χαμηλό επίπεδο σπουδών που δεν αξιολογήθηκαν αλλά βαπτίστηκαν τριτοβάθμια ιδρύματα χωρίς να πληρούν κάποια κριτήρια. 


Παρακολουθώ χρόνια τώρα τη διαμάχη που δεν λέει να κοπάσει στη χώρα μας, κυρίως ανάμεσα σε αυτούς που αντιτίθενται στη λειτουργία ιδρυμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που δεν είναι δημόσια. Ουδείς μιλάει για ποιότητα της εκπαίδευσης ούτε και για κριτήρια αξιολόγησης. Διατηρούμε ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης με πολύ χαμηλό επίπεδο σπουδών που δεν αξιολογήθηκαν αλλά βαπτίστηκαν τριτοβάθμια ιδρύματα χωρίς να πληρούν κάποια κριτήρια. 

Όντας σε επαφή με τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση από το 1958 και με την τριτοβάθμια από το 1963 και μάλιστα έχοντας θητεύσει και σε πανεπιστημιακό ίδρυμα του εξωτερικού (διπλής υπόστασης, κρατικό αλλά και ιδιωτικό ταυτόχρονα) θα ήθελα να καταθέσω τη εμπειρία μου για όσους θα ήθελαν μια γνώμη από κάποιον που έζησε από πολύ κοντά τα καυτά αυτά θέματα. 

Όταν ολοκλήρωνα τις σπουδές μου στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1958-1963) άρχισαν να εμφανίζονται τα πρώτα Ιδιωτικά Γυμνάσια. Ουδείς διαμαρτυρήθηκε για την εμφάνισή τους και η άποψη την οποία είχαμε σχηματίσει τότε ήταν ότι είναι χρήσιμα για όσους είχαν τα οικονομικά μέσα αλλά δεν είχαν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στις υποχρεώσεις του Κρατικού Γυμνασίου. Την εποχή εκείνη ήταν ελάχιστα τα ιδρύματα ιδιωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που μπορούσαν να συναγωνιστούν τα κρατικά, μερικά από τα οποία είχαν αποκτήσει Πανελλήνια φήμη από τα υψηλά ποσοστά επιτυχιών στις εισαγωγικές εξετάσεις των ΑΕΙ (π.χ. 5ο Γυμνάσιο Αρρένων Θεσσαλονίκης).

Με την πάροδο των ετών φθάσαμε στη σημερινή περίοδο όπου τα καλά ιδρύματα ιδιωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης πολλαπλασιάστηκαν ενώ η δημόσια δευτεροβάθμια εκπαίδευση γνώρισε συνεχή υποβάθμιση. Σήμερα κάποιοι γονείς στέλνουν τα παιδιά τους, με μεγάλες οικονομικές θυσίες, σε ιδιωτικά ιδρύματα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης γιατί παρέχουν υψηλότερο επίπεδο σπουδών, προάγουν την κριτική σκέψη και καλλιεργούν ενδιαφέροντα και δεξιοτεχνίες των μαθητών τους. 

Κατά τα άλλα εμείς συνεχίζουμε να πολεμάμε την αριστεία και την αξιολόγηση ενώ ταυτόχρονα με καταλήψεις υποβαθμίζουμε το παρεχόμενο εκπαιδευτικό έργο και καταστρέφουμε δημόσια περιουσία που αποκτήθηκε από τις θυσίες και το υστέρημα του Ελληνικού λαού. Γιατί ο κ. Υπουργός Παιδείας δεν δημοσιεύει κάθε έτος, μετά την έκδοση των αποτελεσμάτων των Πανελλήνιων εξετάσεων, τα τρία πρώτα Λύκεια της χώρας που σημείωσαν τη μεγαλύτερη επιτυχία;. Αν αυτός ο ηθικός έπαινος συνοδεύονταν και από ένα έπαθλο (π.χ ένα φωτοβολταϊκό στέγης στο κτήριο του Λυκείου από τα έσοδα του οποίου θα χρηματοδοτούνται οι εκδρομές των μαθητών, ακόμη καλύτερα).

Στην τριτοβάθμια ιδιωτική εκπαίδευση υπάρχει σήμερα μια κατάσταση προχειρότητας με παντελή έλλειψη αξιολόγησης. Δεκάδες τέτοια ιδρύματα διαλαλούν σπουδές που μάλιστα οδηγούν σε μεταπτυχιακούς τίτλους σε συνεργασία με ιδρύματα της αλλοδαπής. Τα αξιολόγησε χρόνια τώρα κάποια επιτροπή Καθηγητών ΑΕΙ για το επίπεδο των σπουδών που παρέχουν; Εγώ δεν έχω κάποια πληροφορία.

Όσον αφορά τα τριτοβάθμια ιδρύματα του εξωτερικού που επιχειρούμε να τα προσελκύσουμε για να ιδρύσουν παραρτήματα στη χώρα μας, μακάρι να ευοδωθεί η σχετική προσπάθεια, αλλά και να κερδίσουν και τα Δημόσια ημεδαπά ΑΕΙ μας κάτι από την ευελιξία με την οποία διαχειρίζονται τα θέματα των προσλήψεων προσωπικού ή προσέλκυσης ταλαντούχων φοιτητών και γενικά οργάνωσης σπουδών. Παράδειγμα 1ο Έστω ότι ο Πρύτανης ενός Ελληνικού Πανεπιστημίου πληροφορείται ότι σε κάποιο Λύκειο της χώρας φοιτά ένας νέος ή νέα με εξαιρετικές επιτυχίες. Δυστυχώς δεν έχει τη δυνατότητα να τον καλέσει να διαλέξει χωρίς εξετάσεις, όποιο Τμήμα του Πανεπιστημίου επιθυμεί και πολύ περισσότερο να του δώσει και υποτροφία. Στα Αμερικάνικα πανεπιστήμια μπορεί να το κάνει και το κάνουν κάθε χρόνο πολλά από αυτά γιατί γνωρίζουν πως ένα μέρος της αξιολόγησής τους έχει να κάνει με τα έργα των αποφοίτων τους μετά τις σπουδές. 

Δεύτερο παράδειγμα. Ένας καθηγητής στην Αμερική, με πολλούς προπτυχιακούς φοιτητές, μπορεί να προσλάβει έναν μεταπτυχιακό φοιτητή για να τον βοηθήσει στα μαθήματα και εργαστήρια μέσα σε λίγες ημέρες και να αρχίσει να τον πληρώνει από το τσεκ των επιταγών που έχει. Στην Ελλάδα πρέπει να πάρει απόφαση η Γενική Συνέλευση των καθηγητών, να σταλεί στην Πρυτανεία και από εκεί στο Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και αν εγκριθεί να δημοσιευτεί στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης (ΕΚ), να κατατεθούν υποψηφιότητες, να συσταθεί επιτροπή αξιολόγησης των υποψηφίων, να αξιολογηθούν σε συνεδρίαση του Τμήματος ή του Εκλεκτορικού Σώματος, να ληφθεί απόφαση και να δημοσιευτεί εκ νέου στην ΕΚ. Μέχρι να ολοκληρωθούν αυτές οι διαδικασίες απαιτείται ένα χρονικό διάστημα 1-2 ετών γεγονός που δεν δίνει τη δυνατότητα στο Ελληνικό ΑΕΙ να αντιμετωπίσει άμεσα τις ανάγκες του.

Μια άλλη διαφορά των Αμερικανικών ΑΕΙ είναι ότι καλλιεργούν τις σχέσεις τους με τους αποφοίτους τους και συχνά απευθύνονται σε αυτούς ζητώντας τους να γίνουν χορηγοί. Πολλές υποδομές τους έχουν γίνει από χορηγίες, όπως φαίνεται από την ονομασία των κτηρίων που φέρουν τα ονόματα των δωρητών τους. Ενθυμούμαι στη διάρκεια της θητείας μου στο Πανεπιστήμιο, ένας απόφοιτος δώρισε ένα ακριβό επιστημονικό όργανο αναλύσεων που δεν μπορούσαμε να το εκτελωνίσουμε γιατί το Τελωνείο ζητούσε να πληρωθούν οι αναλογούντες δασμοί!

Τέλος, η καθιέρωση ελάχιστης ακαδημαϊκής επιτυχίας με παρακολούθηση των επιδόσεων των φοιτητών, χαρακτηρίζει τα αλλοδαπά εκπαιδευτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και όσοι δεν καταφέρνουν να τα επιτύχουν καλούνται να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε άλλο ίδρυμα που έχει λιγότερες απαιτήσεις από τους φοιτητές τους. Διαφάνεια, αξιοκρατία, ανάπτυξη κριτικής σκέψης, τοποθέτηση στόχων με αμετάκλητες ημερομηνίες (deadlines) και δημοκρατική οργάνωση και λειτουργία χαρακτηρίζουν τα ξένα πανεπιστήμια όπου ο ανταγωνισμός μεταξύ των φοιτητών και οι υψηλές απαιτήσεις από το εκπαιδευτικό προσωπικό, τα οδηγούν σε κορυφαίες επιδόσεις. 

Στις 21 Μαρτίου 1981 πετούσα, με βαριά καρδιά, για σπουδές στην Αμερική για να ολοκληρώσω τις απαιτήσεις ενός μεταπτυχιακού διπλώματος. Ο καθηγητής μου ήταν σαφής. Γιώργο πάρε ένα μεταπτυχιακό και γύρισε να κάνουμε το διδακτορικό. Οι πρώτοι 6 μήνες ήταν ιδιαίτερα δύσκολοι και τα σχόλια μου για τον καθηγητή μου δεν ήταν κολακευτικά. Όταν όμως προσαρμόστηκα και γνώρισα τις αρετές του συστήματος, αποφάσισα να συνεχίσω και για την απόκτηση διδακτορικού διπλώματος. Τα κατάφερα με 3 περίπου έτη παραμονής στο εξωτερικό αφού στο μεταξύ είχα διακόψει τις σπουδές για ένα έτος προκειμένου να κάνω στη χώρα μας την διδακτορική έρευνα που απαιτούνταν. Παραβίασα την άδεια για 2 εβδομάδες, και παρόλο που βρισκόμασταν στην περίοδο των διακοπών των Χριστουγέννων, ο προϊστάμενος μου Διευθυντής του τομέα ζήτησε την ανάλογη στέρηση των αποδοχών μου, τη στιγμή που ξημεροβραδιαζόμουνα στη βιβλιοθήκη για να κάνω τις τελευταίες διορθώσεις της διδακτορικής διατριβής. 

Έκτοτε τρέφω ισόβια ευγνωμοσύνη προς τον τότε σύμβουλό μου καθηγητή, τον κ. Λουκά Ανανίκα, γιατί πλέον συνειδητοποίησα το μέγεθος του οφέλους που απέκτησα από τη θητεία μου στο Αμερικάνικο σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. 



Φωτογραφία: Αστρονόμοι ή αστρολόγοι επί τω έργω. 14ος αιώνας. Συλλογή Χειρογράφων του Χάινριχ Φρίντριχ φον Ντιτς (1751-1817), Κρατική Βιβλιοθήκη Βερολίνου.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 4 Απριλίου 2024, αρ. φύλλου 1219.




13 σχόλια:

  1. Ανώνυμος5/11/24

    Αστιεύεστε, να βγούν τα κομμουνισταριά της ΕΛΜΕ Καστοριάς και όλο το αναρχοάπλυτο κηφηναριό με ανακοινώσεις στα ερυθρόμαυρα με υψωμένη την δεξιά γροθιά και να αρχίσουν τις στάσεις εργασίας και τις απεργίες για την απαίτηση αξιολόγησης; Εε όχι κυριέ μου, εμείς θα σηκώνουμε την γροθιά εναντίον κάθε αξιολόγησης.
    Αμεεε τι νομίζατε;
    Τώρα βέβαια δεν έχει σημασία που οι εκπαιδευτικοί είναι ΔΥ και ορκίστηκαν υπακοή στους νόμους και στα ψηφίσματα του κράτους όπως και στους ανωτέρους τους…εε πως θα προστατέψουμε την τεμπελιά την αγραμματοσύνη και την ανικανότητα…!!!

    Έρρωσθε

    Αγιασοφίτης Δημήτριος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος6/11/24

      Ενώ στην ιδιωτική εκπαίδευση κ. Αγιασοφίτη πλεονάζουν οι φωστήρες

      Διαγραφή
    2. Ανώνυμος6/11/24

      Είδαμε κ, Δαουτόπουλε που καταντήσαμε με τους αριστούχους των αμερικανικών και βρετανικών πανεπιστημίων (Μητσοτάκης, Στουρνάρας, για να αναφέρουμε κάποιους).

      Διαγραφή
    3. Ανώνυμος7/11/24

      Στην ιδιωτική εκπαίδευση όμως δεν πληρώνουν οι φορολογούμενοι τους « εχπαιδευτικούς» που αντιδρούν στην αξιολόγηση ενώ θα έπρεπε να την επιζητούν….!!!!

      Έρρωσθε οι «εχπαιδευτικοί»

      Αγιασοφίτης Δημήτριος

      Διαγραφή
    4. Ανώνυμος9/11/24

      Αλλά στην ιδιωτική εκπαίδευση αγοράζουν πτυχία οι άχρηστοι κανακάρηδες που δεν θα έπαιρναν ποτέ πτυχίο. Μετά τους διορίζουν στο δημόσιο και όλα καλά κ. Αγιασοφίτη, ολα γίνονται για να γίνει το παιδί του γείτονα γκαρσόνι. Μπράβο δημοκρατία και μπράβο χώρα αριστείας.

      Διαγραφή
    5. Ανώνυμος10/11/24

      Πολύ φαντασία και μεγάλη κακία σε διακατέχει. Αν χρησιμοποιούσες το όνομα σου θα σε απαντούσα και εγώ επονυμα

      Διαγραφή
    6. Ανώνυμος10/11/24

      Αυτό που μετράει είναι το μήνυμα και όχι ο αγγελιοφορος. Αλλά εμείς έχουμε μάθει να σκοτώνουμε τον αγγελιοφόρο γιατί βαριόμαστε να αναλύσουμε το μήνυμα ή γιατί δεν μας συμφέρει.

      Διαγραφή
  2. Ανώνυμος6/11/24

    Έχει υπάρξει πουθενά στον κόσμο η απαίτηση σε βαθμό παραβατικότητας για μη αξιολόγηση; Εδώ μια καθαρίστρια παίρνεις να σου καθαρίζει το γραφείο ή την επιχείρηση κι αν δεν κάνει τα συμφωνηθέντα και την δουλειά της καλά την παύεις. Όταν πας σε έναν οδοντίατρο για ένα σφράγισμα, καθαρισμό κλπ και σε πονάει σε ματώνει και σε χρεώνει πέραν του λογικού θα ξαναπάς; Εε έτσι επιβάλει η φύση η ίδια, η ζωή, την διαρκή αξιολόγηση σε όλους και για όλα…..

    Έρρωσθε

    Αγιασοφίτης Δημήτριος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος6/11/24

    Δρ Λεωνίδας Παπαδημητρίου
    Κύριε Δαουτοπουλε είχα μια σειρά εκπαίδευσης ανάλογη της δικής σας και συμφωνώ απόλυτα με τις επισημάνσεις σας. Ιδιαίτερα για την χωρίς αξιολόγηση και κυριολεκτικά σε μια νύχτα την ανωτατοποιηση των ΤΕΙ. Έχω ξαναπεί ότι εκείνο που χρειαζόμασταν ηταν η ενίσχυση της τεχνικής παιδειας, κάτι που λειπει από τη χώρα με πολύ σοβαρές επιπτώσεις και τώρα αλλά κυρίως στο μέλλον. Η αξιολογηση στον δημόσιο τομέα, και ιδιαίτερα στην παιδεία, είναι απαραίτητη και ισχύει γενικά σε όλο τον κόσμο. Εκείνο επίσης που πρέπει να προσέξουμε είναι να παραδειγματισθουμε από τι ισχύει σε άλλες επιτυχημένες χώρες και να πάψουμε να ενεργούσε με Ελληνικές "πατεντες". Αρκετά τις έχουμε πληρώσει σαν χώρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ανώνυμος7/11/24

      Το Ελληνικό Κράτος δεν θα βάλει μυαλό. Εδώ περάσαμε τόσα και τόσα με τα Μνημόνια, και συνεχίζουμε ακάθεκτοι στη Βαλκανική μας νοοτροπία.

      Διαγραφή
  4. Ανώνυμος6/11/24

    τις οικογενειακές δυναστείες της πολιτικής κ. Αγιασοφίτη ποιος τις αξιολογεί; Μην μου πείτε οι πολίτες καθε 4 χρονια γιατί θα ψοφήσουν στα γέλια και οι λίγες γκάλιες που παρέμειναν στις γκαλιότρυπες..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος8/11/24

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος8/11/24

    Η Ακαδημία Μήτσος πληρώνει σε ξένο πανεπιστήμιο και δηλώνει παράρτημα ξένου πανεπιστημίου με εγκαταστάσεις στην σοφίτα του καθηγητακου. Αυτά είναι τα διακεκριμένα πανεπιστήμια των Βαλκανίων

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ