7.6.07

ΟΔΟΣ: Ένθεν & ένθεν

Βαθειά περίσκεψη, αν όχι απλώς δυσφορία ή και αγανάκτηση, προκλήθηκε στην πλειοψηφία της τοπικής κοινωνίας από ένα (ακόμη) οδυνηρό περιστατικό, στον ακόρεστο συρμό της μακροχρόνιας ρήξης μεταξύ της Ι Μητρόπολης Καστοριάς και της Ι Μονής Αγίων Αναργύρων. Το περιστατικό συνέβη πριν αρκετές ημέρες, και επειδή εκδηλώθηκε δημόσια, ίσως να είναι το χειρότερο όλων όσων έχουν γίνει αντιληπτά μέχρι τώρα. Γιατί μπορεί να έχουν συμβεί και άλλα, πάσης φύσεως επεισόδια, στο παρελθόν, που να έχουν κρατηθεί ως επτασφράγιστα μυστικά πίσω από τις βαριές εξώθυρες με τους βυζαντινούς θυρεούς, τους αετούς και τα σχετικά διάσημα.

Πρόκειται για το περιστατικό "δυναμικής" εκδίωξης του ηγουμένου της Ι Μονής Αγίων Αναργύρων από ιερέα της Ι Μητρόπολης Καστοριάς που τελούσε γάμο, στον ναό του Προφήτη Ηλία στην Καστοριά, μέσα στον χώρο, την ώρα τέλεσης του Μυστηρίου.

Το συμβάν θεωρείται πρωτοφανές, αλλά και προκλητικό, τουλάχιστον για τα κοινωνικά ήθη της Καστοριάς. Εδώ και δεκάδες χρόνια που καταγράφεται συστηματικά η τρέχουσα τοπική ιστορία, δεν αναφέρθηκε ποτέ κανένα αντίστοιχο προηγούμενο συμπλοκής κληρικών και μάλιστα δημόσια, μέσα σε εκκλησία και μάλιστα την ώρα τέλεσης Μυστηρίου ή Λειτουργίας.

Πρόκειται για επικίνδυνη υποβάθμιση των εκκλησιαστικών ηθών που είναι περισσότερο κατακριτέα, με δεδομένο πως ελάχιστα χρόνια πριν, υποτίθεται ότι επήλθε καταλλαγή στις ταραγμένες σχέσεις των δύο στρατοπέδων της αντιπαράθεσης, μια και είχε γίνει γνωστή, τότε, η δημόσια δήλωση συγγνώμης και μετάνοιας όλων των κληρικών της Ι.Μ. Αγίων Αναργύρων, που δημοσιεύθηκε και ανακοινώθηκε πλατειά, και για την οποία, υπενθυμίζεται ότι η ΟΔΟΣ είχε διατυπώσει την κριτική της αντίθεση, όχι μόνο για την αισθητική της, ή για τα κίνητρά της, αλλά και για την αντοχή της στην ειλικρίνεια και την αμοιβαιότητα. Διότι την συγνώμη πρέπει κάποιος να την παρέχει ειλικρινώς, και κάποιος να την δέχεται με ισοδύναμη ειλικρίνεια. Και αυτό είναι διπλά επιβεβλημένο όταν η διαμάχη οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στο παγκάρι.

Και να, που εκτός απ' όσα προηγήθηκαν και αποδείκνυαν ότι παρά τις μακροσκελείς συγνώμες τίποτε δεν άλλαξε στις σχέσεις τους, μεσολάβησε το έσχατο περιστατικό σύγκρουσης, με το οποίο αποδείχθηκε ότι οι δύο αντίπαλες ομάδες των κληρικών, στις οποίες φέρονται να ηγούνται ο σεβ. Μητροπολίτης Καστοριάς και ο ηγούμενος της Ι.Μ. Αγίων Αναργύρων, εξακολουθούν τον εμφύλιο πόλεμο στο εσωτερικό της τοπικής εκκλησίας. Ανέχονται έτσι την υποβάθμιση της κοινωνικής συνοχής, και παράλληλα διαπλατύνουν τον διχασμό, αφού προβαίνουν είτε σε απλές επιστρατεύσεις, είτε ακόμη και σε στρατολογήσεις "αφοσιωμένων", τους οποίους αποσπούν από τις τάξεις των απλών πιστών.

Όλοι οι υπόλοιποι, είτε αρνούνται να πάρουν θέση στην μια από τις δύο συγκρουόμενες πτέρυγες, είτε απομακρύνονται όλο και περισσότερο από την λειτουργική και κατήχηση της τοπικής εκκλησίας.

Εθνικοί μειοδότες, εκκλησιαστικοί προδότες, κλέφτες, ροζ ιστορίες με πρωταγωνιστές προβεβλημένα στελέχη της ιεραρχίας και γνωστούς ιδιώτες, καταχραστές, σκάνδαλα και άλλα, είναι τα πυρομαχικά που ανασύρονται ένθεν και ένθεν για να συκοφαντηθεί ο αντίπαλος, ο αντίποδας, ο απέναντι.

Αποτέλεσμα αυτής της βαθειάς διαίρεσης είναι το σχίσμα, που ακόμη και για όσους φοβούνται να το παραδεχθούν, είναι πια πραγματικότητα με σημαντική έκταση.
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο φαίνεται να εξεμάνη ο σεβάσμιος ιερέας στην θέα του ηγουμένου που "αποτόλμησε" να εμφανιστεί έστω και ως προσκεκλημένος στο πλαίσιο μιας απλής κοινωνικής υποχρέωσης, στο φέουδο του αντιπάλου δέους, στα χωράφια του.

Το ακόμη πιο απογοητευτικό έγκειται στο ότι, απέτυχαν παταγωδώς οι όποιες προσπάθειες καταβλήθηκαν κατά καιρούς από τρίτους πιο νηφάλιους, παράγοντες της δημόσιας ζωής ή και απλούς ιδιώτες για προσέγγιση, ή ακόμη και για απλή ανακωχή.

Έτσι ο νομός Καστοριάς, και πιο ειδικά η περιφέρεια της Ι Μητροπόλεως, εκτός από διαιρεμένη κατέληξε να είναι και εσωστρεφής, ενώ αδυνατεί να παρακολουθήσει τις εξελίξεις γύρω από τα θεολογικά και εκκλησιαστικά ζητήματα, τον διάλογο και την οικουμενική κατανόηση, με αποτέλεσμα να μεταβάλλεται η περιφέρεια, σε γεωγραφική ενότητα οπισθοδρόμησης, ζηλωτών, φανατισμού, και φυσικά, σε περιφέρεια όπου βασίλειο έχει μόνο το μίσος των ιεραρχών κατ' αλλήλων. Χωρίς ιερό και χωρίς ιεραρχία.

Βέβαια, οι διαπιστώσεις αυτές και οι απλές αναλύσεις όσων συνέβησαν μέχρι τώρα, δεν δίνουν λύσεις, ούτε απαντήσεις για το τι θα πρέπει να γίνει άμεσα ώστε να αποκατασταθεί η ενότητα, όχι μόνο στις τάξεις του κλήρου, αλλά και των λαϊκών, των απλών πιστών, που αισθάνονται την μακροχρόνια πίεση μιας αόρατης δύναμης να τους ωθεί να αφοσιωθούν στην μια ή την άλλη πλευρά της όχθης.

Έτσι που οδεύουν τα πράγματα και μετά τις τελευταίες εξελίξεις, αν δεν μπορούν να συγκλίνουν οι πρωταίτιοι, ίσως κάποια στιγμή καταστεί αναπόφευκτη η απόκλιση των ίδιων. Ακόμη και η απομάκρυνσή τους. Ώστε να αφήσουν τον τόπο ήσυχο, και αποκαταστήσει την ομόνοια και την ενότητά του.


σχετικά κείμενα:

ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2010 | Μητροπολίτης [2]
ΟΔΟΣ: Οικογενειακά αμπελοχώραφα
ΟΔΟΣ: Deal
ΟΔΟΣ: Δημοσιεύσεις, διαψεύσεις, απαντήσεις, ανταπαντήσεις....
ΟΔΟΣ: Καταδίκες προσώπων
ΟΔΟΣ: Αποτύχαμε! Καλά Χριστούγεννα!
ΟΔΟΣ: Χέρι-χέρι
ΟΔΟΣ: Σκανδαλισμοί
ΟΔΟΣ: Το ιερατείο
ΟΔΟΣ: Πρόσωπα 2007 Μητροπολίτης Καστοριάς & Ηγούμενος ΙΜ Αγίων Αναργύρων
ΟΔΟΣ: Άρση
ΟΔΟΣ: Ανθρώπινες ενέργειες 
ΟΔΟΣ: Το (τέως) βυζαντινό τείχος
ΟΔΟΣ: Cassa
ΟΔΟΣ: Προπέτασμα
ΟΔΟΣ: Ο βαθμός συμβολής στην επιδείνωση της κρίσης
ΟΔΟΣ: Φωτιές
ΟΔΟΣ: Ένθεν & ένθεν 
ΟΔΟΣ: Προσεγγίσεις
ΟΔΟΣ: Μια πορεία που [ μάλλον] δεν ωφέλησε κανένα
ΟΔΟΣ: Το «Τάμα»
ΟΔΟΣ: Με δύο καμήλες

12 σχόλια:

  1. Βασίλειος10/4/13

    Καλά τα λέγατε από το 2007, κ. Μπαϊρακτάρη...
    Διαφωνώ μόνο στην τελευταία παράγραφο. Η φυγή δεν είναι λύση... και μάλιστα μόνον από τη μία πλευρά... και μετά το πέρασμα τόσου χρόνου, κατά τον οποίον (εκτός από τις εκρήξεις) παράλληλα καλλιεργήθηκαν και αρετές. Ένθεν και ένθεν, αλλά μέσα στην Εκκλησία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος11/4/13

    Αχ, τί καλα! Αρχαιολογικο ευρημα! Επιτελους.. υπηρχαν εξωγηινοι στην αρχαια Ελλαδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος11/4/13

    ... και στη σύγχρονη μεγάλε Ανώνυμε νούμερο 2 !

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος11/4/13

    @ 02

    Μπορείς να το πεις και κειμήλιο ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος11/4/13

    Άνοιξε τα μάτια σου καλύτερα!
    Ή παραδέχεσαι μόνο τη σκαπάνη που ξέθαψε το πάρκινγκ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος11/4/13

    Χμμμμμμμ ! Διάβασα κάτι σχετικό στη σημερινή "ΟΔΟΣ", σελίδες 13 και 14 ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μιμόζα η αισχυντηλή12/4/13

    @6
    Ναι, "χαροποιόν πένθος".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος13/4/13

    Αν ποινικοποείται και η θρησκευτική ζωή, τότε δεν υπάρχει σωτηρία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος13/4/13

    Ας γραψω και εγω! Θα αυξηθει η τιμη της αμολυβδης. Αγοραστε ολοι ξυλα! Επισης εβρεξε χθες στο ΜπαγκλαΝτες. Ετσι για να ξερετε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. ΤΖΑ !13/4/13

    @8
    Συμφωνώ μαζί σου και να μ' επιτρέψεις να συμπληρώσω ότι κι όταν γίνεται "θρησκευτική" ζωή, δεν υπάρχει σωτηρία.
    @9
    Ευχαριστούμε που μας σκέφτεσαι! Αν το κάνεις και με λίγη έστω καλοσύνη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος23/6/16

    Διαβάζω σήμερα (και στα Καστοριανά blogs που υποστηρίζουν τον [......]:
    "ΚΑΙ ΟΜΩΣ, Ο ΑΓΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΕΧΕΙ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙ ΚΑΙ ΤΟ BREXIT!"
    Αυτή είναι η Ορθοδοξία σας;
    Αν ναι! Να τη χαίρεστε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Και τι ζητάω ; Τι ζητάω ;30/6/16

    Άιντε να πάνε κάτω τα φαρμάκια!
    https://www.youtube.com/watch?v=jzlijrv1nDM

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ