ΟΔΟΣ 11.12.2014 | 768 |
Στην πραγματικότητα ο «σάλος» που προκλήθηκε με αφορμή το θέμα της Γούνας στον ΣυΡιζΑ, δεν είναι άσχετος με τα ανοικτά τραύματα του Δήμου Καστοριάς. Μηδέ των αδέσποτων, ή της πρόσκλησης για την καθαριότητα εξαιρουμένων. Η κοινωνία της Καστοριάς, καθώς αποδεκατισμένη και σε μόνιμη πτώχευση, αναβάλλει διαρκώς με ηττοπάθεια τις ρήξεις που χρειάζεται για να κάνει μια νέα αρχή, αποτελεί πάντοτε τον εύκολο στόχο. Εύκολο για κάθε επιτήδειο που θα θελήσει να αποπροσανατολίσει για δικό του όφελος.
Την περασμένη εβδομάδα η ΟΔΟΣ καταχώρησε στο 767ο πρωτοσέλιδο την επιστολή αναγνώστη, με σχόλια για την πρόσκληση του σωματείου «Δημοτικών Υπαλλήλων Νομού Καστοριάς». Με αυτή ζητήθηκε από τους δημότες να συνδράμουν στις 7 Δεκεμβρίου στην καθαριότητα δημοτικών και κοινόχρηστων χώρων συμμετέχοντας «στον καθαρισμό της πόλης από τυχόν απορρίμματα και φύλλα», εν όψει της εορταστικής περιόδου αλλά και της έλευσης των «χιλιάδων τουριστών».
Όπως ήταν εύλογο, τα (δηκτικά) σχόλια του ανώνυμου στο π. πρωτοσέλιδο, προκάλεσαν αντιδράσεις, με σύμφωνες γνώμες αλλά και αντιρρήσεις. Όχι μόνο για την ουσία, αλλά για τον λόγο που η έκδοση της εφημερίδας, ανέδειξε την επιστολή αυτή σε πρωτοσέλιδό της. Και μάλιστα την ίδια ώρα που την π. εβδομάδα είχε ξεσπάσει εμφύλιος δηλώσεων και αντεγκλήσεων εντός και εκτός ΣυΡιζΑ, στην Καστοριά και πάλι, με αφορμή την Γούνα (και πάλι).
Και πιο ειδικά την ανοικτή επιστολή της «ομάδας για τα δικαιώματα και την προστασία των ζώων» που απευθύνεται στον πρόεδρο Αλέξη Τσίπρα. Τονίζεται ότι η «ομάδα» δραστηριοποιείται στο πλαίσιο του ΣυΡιζΑ, ως συνιστώσα της πολιτικής και κοινωνικής ιδεολογίας. Αλλά και του κυβερνητικού προγράμματος του κόμματος. Το οποίο σύμφωνα με επίκαιρες δημοσκοπήσεις, είναι αρκετά πιθανό να αναδειχθεί νικητής των επόμενων εθνικών εκλογών. Χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα ότι θα αναλάβει και κυβερνητικές ευθύνες.
Και έτσι την ίδια στιγμή που η θερμοκρασία του ΣυΡιζΑ της Καστοριάς, είχε ξεπεράσει κάθε προηγούμενο και ταυτόχρονα αναμείχθηκε στην υποτιθέμενη εσωκομματική τους διένεξη και η κ. Μαρία Αντωνίου, βουλευτής της Καστοριάς της Ν.Δ., η οποία εξέδωσε μια ανακοίνωση αντιπολιτευτικών τόνων... στην αντιπολίτευση, θεωρήθηκε αρκετά ανεξήγητο από ορισμένους το γεγονός ότι η ΟΔΟΣ, εστίασε σε άλλη κατεύθυνση το ενδιαφέρον του πρωτοσέλιδου που φιλοξένησε.
Για να μην απομένει καμιά αμφιβολία, καλό είναι να διευκρινιστεί ότι στην απόφασή της εφημερίδας να φιλοξενήσει την επιστολή του αγνώστου αν–αγνώστου, επιρροή άσκησε η διαφορετική αξιολόγηση και εν τέλει ιεράρχηση της βαθύτερης σημειολογίας των συμπτωματικών γεγονότων.
Ποιος μπορεί με βεβαιότητα να ιεραρχήσει αλάθητα την επικαιρότητα για όλα όσα συμβαίνουν, σε μια πόλη που με την πρώτη ισχυρή καταιγίδα, διακόπτεται η υδροδότηση των νοικοκυριών επειδή κρίνεται επικίνδυνη η κατανάλωση του νερού. Και αποδεικνύεται ότι παρά τους ιλιγγιώδεις μισθούς των υπηρεσιακών στελεχών της ΔΕΥΑ Καστοριάς, για ολόκληρες δεκαετίες, οι ίδιοι δεν θωράκισαν το δίκτυο, ώστε να είναι ασφαλές για μια τέτοια περίπτωση.
Σε μια πόλη, που για το χωριό του Αγίου Βασίλη, και την διάτρητη απ’ ευθείας ανάθεση, «ξηλώνει» κατά απαίτηση του επιχειρηματία δημοτικές παιδικές χαρές για να μην λειτουργούν ανταγωνιστικά, στον Άγιο. Και που σε τέτοιες περιπτώσεις οι ευθύνες είναι ακαταλόγιστες.
Άλλωστε για την εφημερίδα τα θέματα της Γούνας και της Καστοριάς, βρίσκονται ούτως ή άλλως στην κορυφή των προτεραιοτήτων εδώ και χρόνια. Κάτι που είναι φυσικό λόγω του οικονομικού αδιέξοδου και κοινωνικού αποκλεισμού μεγάλου αριθμού κατοίκων της Καστοριάς. Την ίδια στιγμή που ταυτόχρονα, εξελίσσεται παρασιτικός πλουτισμός -όχι όλων βεβαίως- αλλά αρκετών γουνεμπόρων. Που παριστάνουν τους βαθύπλουτους και επιτυχημένους, ενώ το μοναδικό δαιμόνιό τους, περιορίζεται στον δανεισμό και τις σκανδαλώδεις ρυθμίσεις μέσα από κυκλώματα πολιτικής και οικονομικής συναλλαγής. Καθώς και αυτών που προσπαθούν να απαγάγουν την Γούνα από την Καστοριά, για να χάσει την έντασή της, ως τμήματος της ιστορίας της πόλης και της προοπτικής της, με σκοπό το προσωπικό εμπορικό τους κέρδος.
Για την εφημερίδα, στην πραγματικότητα ο «σάλος» που προκλήθηκε με αφορμή το θέμα της Γούνας στον ΣυΡιζΑ, δεν είναι άσχετος με τα ανοικτά τραύματα του Δήμου Καστοριάς. Μηδέ των αδέσποτων, ή της πρόσκλησης για την καθαριότητα εξαιρουμένων.
Η κοινωνία της Καστοριάς, καθώς αποδεκατισμένη και σε μόνιμη πτώχευση, αναβάλλει διαρκώς με ηττοπάθεια τις ρήξεις που χρειάζεται για να κάνει μια νέα αρχή, αποτελεί πάντοτε τον εύκολο στόχο. Εύκολο για κάθε επιτήδειο που θα θελήσει να αποπροσανατολίσει για δικό του όφελος.
Και να που, με αφορμή την έλευση στην Δυτική Μακεδονία του προέδρου του ΣυΡιζΑ στην περιοχή στις 20 Δεκεμβρίου, (επίσκεψη που θεωρούνταν βέβαιη την προηγούμενη εβδομάδα) ξέσπασαν και πάλι θόρυβος και κοπετός για την γούνα και την Καστοριά. Διότι η επιστολή της ομάδας – συνιστώσας του ΣυΡιζΑ κάνει πλέον καθαρά λόγο για σταδιακή κατάργηση της γουνεμπορίας με την αντικατάστασή της από άλλο παραγωγικό – οικολογικό μοντέλο. Και επιπλέον περιέχει προειδοποίηση – πολιτική απειλή.
Χωρίς αμφιβολία οι αντιδράσεις που σημειώθηκαν εντός και εκτός ΣυΡιζΑ για το γεγονός ότι η συνιστώσα «ομάδα για τα δικαιώματα και την προστασία των ζώων» έκανε απλά την δουλειά της (τι άλλο θα περίμενε κάποιος απ’ αυτή άραγε;) ήταν υπερβολικές και υποκριτικές. Όχι μόνο διότι η γούνα αποτελεί ήδη παρελθόν για την συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων της Καστοριάς. Όσοι απέμειναν να εργάζονται, απασχολούνται μερικώς και σε καθεστώς ημιπαράνομο, όπως και ανασφάλιστοι. Ακριβώς αντίθετα, η γούνα έχει περιοριστεί στα χέρια ελάχιστων, σε συνθήκες που θυμίζουν «ολιγάρχες».
Αλλά και διότι πέρα από τον τόνο καταγγελίας και δαιμονοποίησης της ομάδας αυτής, οι αντιδράσεις που εκδηλώθηκαν σε βάρος της, στην πραγματικότητα υποστηρίζουν την διατήρηση του μοντέλου γουνεμπορίας - γουνεργασίας που επικρατεί. Ένα μοντέλο που είναι συγκεντρωτικό και ολιγαρχικό και προϋποθέτει εκμετάλλευση του αδύναμου γουνεργάτη και των «αδυναμιών» σαν την διαπλοκή.
Αντί να αφουγκραστούν οι ιθύνοντες τις τάσεις διεθνώς και να προσαρμόσουν την γούνα σε επίπεδα που θα την κάνουν εμπορεύσιμη και στο μέλλον και γενική πηγή εισοδήματος, ώστε να συμβάλλει με υγιείς όρους στην απασχόληση του πληθυσμού επί τόπου, επιδίδονται με επιφωνήματα, για τις προτάσεις της ομάδας του ΣυΡιζΑ. Με αντεγκλίσεις περί όνου σκιάς.
πως έπραξε και η κ. Μαρία Αντωνίου, η οποία «κατακεραυνώνοντας» τον ΣυΡιζΑ έδειξε να αγνοεί το γεγονός ότι περίπου 35 χρόνια πριν, ήταν ο τότε πρωθυπουργός και πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας Γεώργιος Ράλλης, σε προεκλογική του ομιλία στην πλατεία Δαβάκη, που προέτρεψε τους Καστοριανούς να γίνουν αλιείς και να ξεχάσουν την γούνα. Χωρίς επί της ουσίας να πει τίποτε διαφορετικό απ’ όσα εισηγείται τώρα στον ΣυΡιζΑ η ομάδα «για τα δικαιώματα και την προστασία των ζώων».
Άλλωστε μια προσεκτική παρατήρηση της ανθρωπογεωγραφίας του ΣυΡιζΑ σε τοπικό κυρίως (αλλά και ευρύτερο) επίπεδο, στον πυρήνα του οποίου δείχνουν να συσπειρώνονται οικονομικά κραταιοί παράγοντες όχι μόνο από την γούνα, και μια πιο υποψιασμένη ανάλυση των αντιδράσεων, προκαλεί την υπόνοια, ότι και στην περίπτωση της γούνας, ενορχηστρώνεται μια ιδεολογικοποίηση με στόχο της, την θέσπιση περιορισμών στο όνομα της δήθεν οικολογίας και προστασίας των ζώων, η οποία θα περιορίσει ακόμη περισσότερο την γουνεμπορία στα χέρια και τις τσέπες οριασμένων. Ενώ την ίδια στιγμή κάποιοι άλλοι κραδαίνουν τα φλάμπουρα της επανάστασης, τον σοσιαλισμό και την οικολογία.
Διότι απορίας άξιο είναι το γεγονός ότι το «τμήμα οικολογίας – περιβάλλοντος – χωρικού σχεδιασμού» του ΣυΡιζΑ, στο οποίο υπάγεται η «ομάδα για τα δικαιώματα και την προστασία των ζώων» δεν φαίνεται να έχει εκπονήσει προτάσεις για την κατάργηση των εργοστασίων της ΔΕΗ στην Δυτική Μακεδονία, για λόγους σωτηρίας του περιβάλλοντος, ούτε έχει παρουσιάσει προτάσεις για την δικαιότερη χοροθέτηση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας. Όπως απορίας άξιο είναι, το φαινόμενο να μην έχει εισηγηθεί κάποιος ποτέ τίποτε θετικό για την Καστοριά, τα τελευταία 15-20 χρόνια. Παρά μόνο καταργήσεις, διαλύσεις, παραιτήσεις.
Το σχέδιο του David Shrigley (του εξωφύλλου) με την πρόταση «Ένας ελέφαντας επέλεξε να καθίσει επάνω στο αυτοκίνητό σου», παραπέμπει στον Μικρό πρίγκιπα του Αντουάν Σέντ Εξιπερί (1943), όπου το παιδί-πρωταγωνιστής μπερδεύει την εικόνα ενός βόα μ’ έναν ελέφαντα και ένα καπέλο. Έτσι ο καλλιτέχνης καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι εικόνες πρέπει να εξηγούνται γραπτώς ειδάλλως παραμένουν αινιγματικές. Το «εξανθρωπισμένο» μάτι του ελέφαντα παραπέμπει στην λέξη «επέλεξε» της πρότασης του σχεδίου, τονίζοντας την ελεύθερη βούληση του ζώου. Το έργο εκτός των άλλων σατιρίζει την ηθική υπεραπλούστευση και την διαίρεση του κόσμου σε καλό και κακό, σε μαύρο και λευκό, καθώς και στον παραλογισμό των καταστάσεων που δημιουργεί ο άνθρωπος, συνδέοντας την δημόσια με την ιδιωτική σφαίρα με τις παράλογες κοινωνικοπολιτικές καταστάσεις που αποκαλύπτουν με χιούμορ την νεύρωση της καθημερινής μας ζωής. Ο συμβολισμός είναι τόσο απίθανος, ώστε καταντά φαιδρός. Συμβολίζει όμως το απειλητικό περιβάλλον που προκύπτει από τις μαύρες περιοχές του μελανιού και την τοποθέτηση του ελέφαντα ως μια μελλοντική τιμωρία για κάτι που προαποφασίζεται και βλάπτει, εκτός από την κοινωνική ζωή και το οικολογικό περιβάλλον με την μόλυνση που δημιουργεί ο άνθρωπος. Υπό μία φιλοσοφική έννοια έχει και ένα μοιρολατρικό συμβολισμό, καθώς το χιούμορ έρχεται να λυτρώσει από την κατάθλιψη, και να διασκεδάσει την ιδέα του θανάτου.
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 11 Δεκεμβρίου 2014, αρ. φύλλου 768
Σχετικά:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.