![]() |
| ΟΔΟΣ 7.11.2024 | 1247 | σ.14 |
Φορείς και σύλλογοι που έχουν κατορθώσει να κερδίσουν την αναγνώρισή τους ως φορείς προάσπισης και προβολής του μακεδονικού αγώνα, να αντιληφθούν έγκαιρα ότι με αυτό που πέτυχαν για τον εαυτό τους και τις όσες ενισχύσεις δέχονται, έχουν αναλάβει ταυτόχρονα και την μεγάλη ευθύνη να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Η επιστολή του Συλλόγου Φίλων Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα προς την ΟΔΟ ["εδώ"], που δημοσιεύθηκε στο προηγούμενο φύλλο της εφημερίδας (φύλλο 1246 σελ. 15) σχετικά με τις εκδηλώσεις μνήμης του Παύλου Μελά και την κριτική που αναπτύχθηκε ["εδώ"], παραμένει επίκαιρη (και) λόγω της επετείου απελευθέρωσης σε λίγες ημέρες από τον τουρκικό ζυγό της Καστοριάς, την Δευτέρα 11 Νοεμβρίου. Και η οποία συμπίπτει με την εορτή του πολιούχου Αγίου Μηνά.
Η επιστολή και τα σχόλια έγιναν προπαντός για την περιφορά των οστών του Παύλου Μελά που ενσάρκωσε με ρομαντισμό και αυτοθυσία τον μακεδονικό αγώνα στα πρώτα στάδιά του. Κάτι που χρειαζόταν ούτως ή άλλως, διότι οι ιδέες και οι αγώνες νοηματοδοτούνται μόνο όταν συνδέονται με πρόσωπα και γεγονότα.
Η συζήτηση έγινε και για την ταυτόχρονη περιφορά των οστών της Ναταλίας Μελά, δηλαδή της συζύγου του. Ένα γεγονός που κατά την άποψη της ΟΔΟΥ σε συνδυασμό με άλλα, όπως η απόδοση «τιμών» στο άδειο δημοτικό κατάστημα Καστοριάς, από την στρατιωτική μπάντα και βεβαίως η συμμετοχή-συνοδεία κάποιων σωματείων, αποτέλεσαν αφορμή κριτικής. Και χρήσης όρων όπως «φιέστα» και «περίπατος».
Καθώς η απόδοση τιμών στο άδειο δημαρχείο Καστοριάς από στρατιωτική μπάντα και ως σκηνή μόνο, δεν είναι σοβαρή. Η δε περιφορά των οστών της Ναταλίας Μελά είναι σε κάθε περίπτωση πινελιά διαφορετικού συμβολισμού.
Σε μια εξ αρχής και συνολικά αμφίβολης σκοπιμότητας εκδήλωση ακόμη και με τα οστά του ήρωα Παύλου Μελά και της συζύγου του. Του οποίου η μνήμη θα μπορούσε άλλωστε να τιμηθεί με μια πανηγυρική εκδήλωση στον χώρο και της ευρύτερης περιοχής της Μητρόπολης Καστοριάς που αποτελεί και την καρδιά του μακεδονικού αγώνα στην Καστοριά. Και όπου φυλάσσονται τα οστά τους.
![]() |
| ΟΔΟΣ 7.11.2024 | 1247 | σ.15 |
Η αμφισβήτηση και ο «διάλογος» που ακολούθησε με την επιστολή του συλλόγου δεν βλάπτουν κανένα. Καθώς στην επιστολή γίνεται (επιτέλους) μια σημαντική παραδοχή με την πιο κάτω φράση: «...για τους συλλόγους χωριών όπου συνηθίζονται αλυτρωτικού περιεχομένου χοροί, καθώς είναι ένα θέμα που μας ενδιαφέρει... πιστεύουμε πως είναι επικίνδυνο να καταδικάζουμε ολόκληρα χωριά ή συλλόγους, επειδή κάποιοι θερμόαιμοι θεωρούν εαυτούς "επαναστάτες" (ο χαρακτηρισμός δικός τους), τραγουδώντας και χορεύοντας ανθελληνικά τραγούδια στα γλέντια τους, πράγμα που καταδικάζει απερίφραστα και ο Σύλλογός μας».
Δεδομένου ότι προφανώς ουδείς καταδικάζει ολόκληρα χωριά, αλλά πράξεις και παραλείψεις, σημασία έχει ότι με την επιστολή του ο Σύλλογος Φίλων Μουσείου Μακεδονικού Αγώνα, παρέχει το έναυσμα.
Ώστε να σταματήσει πια να αποτελεί ταμπού η απερίφραστη καταδίκη ενεργειών που δεν προέρχονται απλά από «θερμόαιμους», όπως αναφέρεται στην επιστολή. Αλλά είναι πλέον ξεκάθαρο ότι απηχεί τις πτυχές ενός συντονισμού και παρακρατικού σχεδιασμού σε βάρος της Μακεδονίας και της Ελλάδας.
Επίσης σημασία έχει το γεγονός ότι φορείς και σύλλογοι που έχουν κατορθώσει να κερδίσουν την αναγνώρισή τους ως φορείς προάσπισης και προβολής του μακεδονικού αγώνα, να αντιληφθούν έγκαιρα ότι με αυτό που πέτυχαν για τον εαυτό τους και τις όσες ενισχύσεις δέχονται, έχουν αναλάβει ταυτόχρονα και την μεγάλη ευθύνη να ανταποκριθούν στις υποχρεώσεις τους.
Παρεμβαίνοντας ευθέως και χωρίς περιστροφές, προκειμένου να μη μείνει άκριτη η στρεφόμενη σε βάρος της χώρας προπαγάνδα, ολοφάνερα ή συγκαλυμμένα, ανθελληνικών «πολιτιστικών» εκδηλώσεων που λειτουργούν ως δούρειος ίππος.
Στα μυαλά των Σλάβων γειτόνων και ορισμένων «θερμόαιμων» που παριστάνουν κάτι που δεν είναι: Μακεδόνες.
Φωτογραφίες
Σελίδα 14:
Η Ναταλία Μελά (1872-1973) της οικογένειας Δραγούμη, τα οστά της οποίας περιφέρθηκαν στην νότια παραλία με τελικό προορισμό το Ντολτσό. Λάδι σε μουσαμά (1925-27) της Θάλειας Φλωρά-Καραβία (1871-1960), ιδιωτική συλλογή.
Σελίδα 15:
α) Στιγμιότυπο από την «πομπή» (στην τουριστική νότια παραλία) για την απελευθέρωση της Μακεδονίας.
β) Διακόπτοντας την κυκλοφορία των οχημάτων για την απόδοση «τιμών» στο άδειο δημοτικό κατάστημα Καστοριάς.
γ) Αφού εναπόθεσαν όλοι οι σύλλογοι από ένα άσπρο τριαντάφυλλο στις δύο οστεοθήκες του Παύλου και της Ναταλίας Μελά στο Ντολτσό, ξεκίνησαν οι χοροί.
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 7 Ιουνίου 2024, αρ. φύλλου 1247.
Σχετικά:


Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.