Αγαπητή ΟΔΟΣ
Στις φωτογραφίες που σου διαβιβάζω οι εικονιζόμενες δεν είναι αρχαίες «ραγκουτσάρισσες» όπως αυτοπροσδιορίζονται όσες -μετά των συζύγων και συγγενών τους- υποδύονται τους αυθέντες της Καστοριανής παράδοσης. Και βάφτισαν γνήσιο, ό,τι αρέσει στα γούστα τους. Μα προπαντός ό,τι φτάνουν, ό,τι μπορούν και προφανώς ό,τι τους εκφράζει: Από τσουβάλια, τσίκνες και τραγιά, από ράκη και μπαλώματα, μέχρι και ομοιώματα μελών του ανδρικού σώματος ή άλλων εξαρτημάτων.
«Με γεια τους με χαρά» τους, θα μπορούσε να προσθέσει κάποιος. Στο κάτω-κάτω, ό,τι έγινε, έγινε ως την 8η Ιανουαρίου 2013 οπότε η εσωστρεφής –αυταρχική, αν όχι φασίζουσα– παράδοση (καθ’ όσον εκτός από αυθεντική θέλει να επιβάλλεται κιόλας) υπερασπίστηκε μέχρις εσχάτων, την απαίτηση των θιασωτών της να μην γίνει η Καστοριά... Ρίο. Όχι Ρίο-Αντίρριο (γιατί και με την Πάτρα έχουν ένα θέμα οι παραδοσιοκράτες), αλλά να μη γίνει Ρίο ντε Τζανέϊρο.
Δεν το αντέχουν το Ρίο ντε Τζανέϊρο, που ολοκλήρωσε και φέτος τις γιορτές του παγκοσμίως γνωστού καρναβαλιού του με χαρά, χορό, ξεφάντωμα και αισιοδοξία, ελάχιστες μόλις ημέρες πριν. Και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς. Δεν το αντέχουν γιατί έχει ζέστη, ωραία θάλασσα, υπέροχους και φιλόξενους κατοίκους με μεσογειακό – latin εκρηκτικό ταπεραμέντο. Όχι μόνο λευκούς, αλλά μαύρους, κίτρινους και ερυθρόδερμους, απ’ όλες τις φυλές. Είναι πόλη καθαρή και όμορφη, ενώ ο κόσμος ξέρει να απολαμβάνει την ζωή και προσφέρει όλες τις αισθήσεις του γι΄ αυτή. Για μερικές ώρες και ημέρες χαράς και χορού. Χωρίς ομοιώματα από τον Τύρναβο ή τα Σκόπια.
Φυσικό είναι να αντιδρούν οι εγχώριοι και εντόπιοι αυθέντες. Αν δεν αντέχουν την Πάτρα ή την Ξάνθη, θα αναγνωρίσουν το Ρίο; Θα παραδώσουν την ψυχή τους για λίγη ώρα στον ρυθμό; Ασφαλώς ποτέ.
Ωστόσο, οι καλλίγραμμες «Μούσες» των φωτογραφιών τυχαίνει να χορεύουν στο «Σαμπόδρομο», προηγούνται από τις «Αλληγορίες» των αρμάτων σε όλες τις «Σχολές», και στο τέλος αποχωρούν περνώντας από την «Αποθέωση» των κερκίδων με τους πιο φανατικούς θεατές της παρέλασης. Ναι αυτές, και αμέτρητες άλλες ελληνικές λέξεις, χρησιμοποιούνται περίπου αυτούσιες στο Ρίο και κάνουν την ομορφιά ακόμη ωραιότερη. Παρεμπιπτόντως προβάλλουν την Ελλάδα ως χώρα ιστορικής προέλευσης των καρναβαλιών τους, με διαρκείς αναφορές στον θεό Διόνυσο. Όπως συμβαίνει και στην Πάτρα.
Εκεί στο Ρίο συχνά ακόμη, η θεματολογία τους εμπνέεται από την Ελλάδα. Ειδικά φέτος μια από τις παγκοσμίως διάσημες Σχολές του Ρίο, το θέμα της ήταν εμπνευσμένο από τον Μέγα Αλέξανδρο. Τον κανονικό Μακεδόνα βεβαίως, όχι τον imitation. Ούτε αυτόν με τους περιέργους ήχους.
Υποψιάζομαι ωστόσο ότι, αν εκεί στο Ρίο γνωρίσουν και τα «Ραγκουτσάρια» τα μόνα αυθεντικά, παραδοσιακά κ.ο.κ. καρναβάλια, τότε ίσως, Μούσες σαν κι’ αυτές των φωτογραφιών, αρχίσουν να ντύνονται με τζουμπέδες. Και οι συνοδοί τους με βαριά αντεριά. Ευτυχώς όμως κάτι τέτοιο δεν θα γίνει ποτέ στο εγγύς μέλλον. Τα «Ραγκουτσάρια» θα επιζήσουν αλώβητα. (Ή μήπως με λοβοτομή;)
Ο θρασύς και ασεβής αναγνώστης σου
Α.Λ.
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 21 Φεβρουαρίου 2013, αρ. φύλλου 680
Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:
- Λόγος & Αντίλογος («Τα όμορφα χωριά, όμορφα καίγονται»)
- ΟΔΟΣ: Τα «ακούσματα»
- ΟΔΟΣ: Εν χορδαίς και οργάνοις
- ΟΔΟΣ: Και η γη γυρίζει.
- Λόγος & Αντίλογος (Νίκος Καραμανίδης)
- ΟΔΟΣ: Τμήματα
- ΟΔΟΣ: Φοιτητές Καστοριάς: Με τον όρο «Μακεδονία» εννοούμε...
- Καρναβάλια Ιανουαρίου 2012
- ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν (M.A.)
- «Καλό θα είναι να το εξηγήσει ο ίδιος ο δήμαρχος Καστοριάς»
- ΟΔΟΣ: Περάστε κόσμε!
- ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ: Γνήσιο και κίβδηλο
- ΟΔΟΣ: Το ανάθεμα
- ΟΔΟΣ: Αυθέντες και αφέντες
- ΜΕΡΟΠΗΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΜΑΓΓΕΛ: Καστοριανό Καρναβάλι
- ΟΔΟΣ: Je t’ aime!
- ΟΔΟΣ: Ανάρμοστα
- ΟΔΟΣ: «Πακτωλός» του φωτός
- ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ: Τά κακά κακῶς κείμενα
- ΑΝΑΣΤΑΣΗ Κ. ΠΗΧΙΩΝ: Βυζαντινή; Ἀρχόντισσα;
- ΟΔΟΣ: «Ανησυχίες»
- ΟΔΟΣ: Ξορκίζοντας το κακό [Ι]
- ΟΔΟΣ: Ξορκίζοντας το κακό [ΙΙ]
- ΟΔΟΣ: Μέδουσα [Ξορκίζοντας το κακό ΙΙΙ]
Σχετικά:
- Η Σχολή Portela (1η)
- Η Σχολή Mocidade (2η)
- Η Σχολή Salgueiro (3η)
- Η Σχολή Mangueira (4)
- Η Σχολή Beija-Flor (6η)
- Η Σχολή Vila Isabel (8η)
- Η Σαρακοστή
- Απ' ευθείας από το Rio de Janeiro η 2η νύκτα της παρέλασης του καρναβαλιού
- Απ' ευθείας από το Sambódromo του Rio de Janeiro η 1η νύκτα της παρέλασης του καρναβαλιού
- Αποσπάσματα από την 2η νύκτα της παρέλασης του São Paulo
- Αποσπάσματα από την 1η νύκτα της παρέλασης του São Paulo
- ΟΔΟΣ: brasilidade
Τα ρουγκατσάρια
ΑπάντησηΔιαγραφήΑκόμη ένα πρωτοχρονιάτικο έθιμο που κρατά από την αρχαιότητα είναι τα ρουγκατσάρια της Μακεδονίας, κάτι σαν τα αποκριάτικα καρναβάλια, που παλιά γίνονταν την Πρωτοχρονιά και όχι τις Απόκριες. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως οι Ρώσοι, μέχρι και σήμερα, ενώ δε γνωρίζουν την Αποκριά, ωστόσο μασκαρεύονται για να γιορτάσουν την Πρωτοχρονιά. Τα δε ρουγκατσάρια συνέπιπταν χρονικά με τα αρχαία «μικρά Διονύσια», τα Διονύσια των αγρών και πρέπει να θεωρούνται μετεξέλιξή τους. Για την ετυμολογία της λέξης υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη παραπέμπει στο λατινικό ρήμα «ρόγκο» που σημαίνει ζητώ, με την έννοια πως απαιτώ ανταμοιβή του κόπου μου. Η σχέση του με τα ρουγκατσάρια είναι ότι οι μασκαρεμένοι γυρνούσαν στα σπίτια του χωριού και τραγουδώντας μάζευαν χρήματα και άλλα δώρα. Η δεύτερη εκδοχή παραπέμπει στη σλαβική λέξη «ρογκ» που σημαίνει κέρατο. Οι μασκαρεμένοι, εκτός από τις προσωπίδες, φορούσαν και κέρατα ζώων και ιδιαίτερα κριαριών.
Στα χωριά της Μακεδονίας, λοιπόν, το κεντρικό πρόσωπο της τελετής ήταν ο ρουγκατσιάρης, που έπρεπε να είναι κατάμαυρος στα χέρια και στο πρόσωπο και να φορά κουρέλια, μια τεχνητή καμπούρα και μεγάλα κουδούνια. Στα πισινά του κρεμούσαν ένα σκόρδο και μπροστά ένα φαλλικό σύμβολο. Μπροστά του είχε κρεμασμένη μια σακούλα γεμάτη στάχτη που τη σκορπούσε για να ανοίγει δρόμο. Αλλα συμβολικά πρόσωπα ήταν η «νύφη» (συνήθως ένα αγόρι που το έντυναν με γυναικεία ρούχα), τρεις «καπεταναραίοι» με φουστανέλες, κ.ά.
Τα "Ρουγκατσάρια" αποδείχθηκαν επί Τουρκοκρατίας το καλύτερο μέσο επικοινωνίας των σκλαβωμένων Ελλήνων, αφού οι κάτοικοι της περιοχής κατόρθωναν με τον τρόπο αυτό να περνούν κυριολεκτικά κάτω από τη “μύτη” των Τούρκων, που έβλεπαν το έθιμο ως θέαμα και μόνο, τα μηνύματα του απελευθερωτικού αγώνα και της χριστιανικής πίστης.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα “Ρουγκατσάρια” για να συσφίξουν τις σχέσεις με τους υπόλοιπους Έλληνες των γύρω χωριών, οργάνωναν την ημέρα της πρωτοχρονιάς ακόμη και εικονικές μάχες στα όρια των οικισμών, όπου αντί να φιλονικούν μεταξύ τους, όπως τουλάχιστον έδειχναν ... στο άγρυπνο μάτι των Τούρκων, αντάλλασσαν ιδέες και σχέδια για τον απελευθερωτικό αγώνα και φυσικά είχαν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να τα πουν ανενόχλητα(...)
ΑπάντησηΔιαγραφή-[Χατζημιχάλη 1931, 128] Ρουμλούκι: Τότε ξεκινάνε τα ρουγκάτσια από το χωριό τους με τους καπεταναραίους επί κεφαλής, καβάλα στ' άλογα και με τα όργανα. Πάνε από χωριό σε χωριό και από σπίτι σε σπίτι φτάνοντας πολλές φορές ως τη Νιάουσα. Στο αλώνι κάθε σπιτιού τούς υποδέχονται οι νοικοκυραίοι που έχουν τοποθετήσει στη μέση του αλωνιού πέντε ως δεκαπέντε οκάδες γέννημα ή καλαμπόκι, καθένας κατά τη δύναμή του. Ενας από τους καπεταναραίους, κάνει με το σπαθί του το σημείο του σταυρού τον αέρα, πάνω από το στάρι, το σταυρώνει. Τα νταούλια παίζουν και τα ρουγκάτσια χορεύουν σε κύκλο γύρω από το γέννημα, χωρίς να πιάνονται από τα χέρια, σειώντας τα σπαθιά τους στον αέρα. Ο καπετάνιος ξανασταυρώνει. Τρεις φορές σταυρώνει και τρεις φορές χορεύουν. Υστερα μαζεύουν το στάρι από το αλώνι, το βάζουν στα τουρβάδια και φεύγουν για να πάνε σε άλλο σπίτι και σε άλλο χωριό.
-[Καραπατάκης 1981, 237] Ξυλοπάροικο Θεσσαλίας: Το βράδυ που γύριζαν τα "ρουγκατζιάρια" από τα ξένα χωριά, βούλωναν τα κουδούνια να μη τους ακούσουν και ξαφνικά έμπαιναν στο χορό, την ώρα που οι άλλοι χόρευαν σε διπλό και τρίδιπλο χορό στο μεσοχώρι. Υστερα, ξεβουλώνοντας τα κουδούνια, άρχιζαν να τα χτυπάνε δαιμονιασμένα. Τότε οι άλλοι τους έδιναν τη θέση τους και χορεύοντας πρώτοι στο χορό, χαλούσαν τον κόσμο με τα κουδούνια τους.
-[Ζήκος & Παναγιωτοπούλου 1987, 37] Πολυκάστανο Βοϊου Κοζάνης: Εκτίθεται αναλυτικά το έθιμο Ρουγκατσάρια ή Λουγκατσάρια ή Μπουμπασιάρια.
-[Ηλιάδης & Ζήκος 1988, 68] Μελίκη Ημαθίας, ντόπιοι Τσιαπανίτες: Τα Ρογκάτσια ή Ρογκατσιάρικα είναι ένα σύνολο διαδοχικών χορών, του Προσκυνητού, του Νιζάμικου, του Γαλάζιου Πετεινού και της Πατινάδας.
ΚΑΣΤΟΡΙΑ: Μεθυσμένη πολιτεία
ΑπάντησηΔιαγραφήΕνα έθιμο από την αρχαιότητα αναβιώνει αυτές τις ημέρες στην όμορφη πόλη της Καστοριάς. Πρόκειται για τα "Ρουγκατσάρια", ένα τριήμερο εκδηλώσεων καραβαλιού, στο διάστημα του οποίου ολόκληρη η πόλη αποκτάει ένα ξεχωριστό χρώμα και μια πανηγυρική ατμόσφαιρα.
Το κέφι και η παλλαϊκή συμμετοχή στις εκδηλώσεις του καρναβαλιού και των πατροπαράδοτων ξεφαντωμάτων, δημιουργούν μια ευχάριστη, εύθυμη και μοναδική εικόνα στην πόλη της Καστοριάς, στοιχεία που εντυπωσιάζουν τους συνεχώς αυξανόμενους κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες.
Τα Ρουγκατσάρια ξεκινούν επίσημα την ημέρα των Θεοφανείων (6 Ιανουαρίου) και ολοκληρώνονται στις 8 Ιανουαρίου, ημέρα της Αγίας Δομινίκης.
Οι έρευνες των τοπικών αρχών για την καταγωγή του εθίμου, απέδειξαν ότι εντοπίζεται στην αρχαιότητα, από την οποία μέσω Ρώμης και Βυζαντίνου μεταφέρθηκε στις μέρες μας. Το όνομα "Ρουγκατσάρια" προέρχεται από το λατινικό ROGATORES (ζητιάνοι) που πολύ εύστοχα ορίζει την ιδιότητα αυτού που συμμετέχει στην ομάδα των μεταμφιεσμένων. Υπάρχει άλλωστε το έθιμο, οι μεταμφιεσμένοι να ζητούν διάφορα δώρα από τα σπιτικά που επισκέπτονται σε ανταπόδωση της συνεισφοράς τους στην απομάκρυνση του κακού πνεύμαος.
Οι εκδηλώσεις των ραγκουτσαριών είναι από τις τελευταίες του δωδεκαημέρου. Το δωδεκαήμερο συμπίπτει χρονικά με τις αρχαίες εθνικές πανηγύρις, που τελούνταν στα πλαίσια της διονυσιακής λατρείας. Από τα κύρια χαρακτηριστικά της λατρείας αυτής ήταν οι μεταμφιέσεις, οι οποίες μεταφέρθηκαν και στις γιορτές του καρναβαλιού, παρά την αντίδραση της Εκκλησίας. Οι συμμετέχοντες στις εκδηλώσεις μεταμφιέζονται σε ζώα ή άλλαζαν φύλλο.
Πέρα από τη σύνδεση με την αρχαιότητα, οι εορταστικές εκδηλώσεις των Καστοριανών ραγκουτσαριών, δίνουν ένα ξεχωριστό τόνο στην πόλη της Καστοριάς. Είναι ένα ξέσπασμα χαράς, κεφιού και γλεντιού και ταυτόχρονα ένας εξαγνισμός που εξασφαλίζει την ανανέωση των δυνάμεων ώς τον επόμενο χρόνο.
Για ένα ολόκληρο τριήμερο οι Καστοριανοί ξεφεύγουν από το άγχος και την καθημερινότητα.
Με ζωντάνια, κέφι και ενθουσιασμό συμμετέχουν στις εκδηλώσεις το σύνολο των Καστοριανών και των επισκεπτών που παρασύρονται στο ρυθμό και τον παλμό -άνδρες και γυναίκες, μικροί και μεγάλοι- σε μπουλούκια, το καθένα ε τα όργανά του, που γλεντούν μέχρι πρωίας στους δρόμους μέσα σε ένα αληθινό πανζουρλισμό, χωρίς κοινωνικές διακρίσεις.
Το τριήμερο 6-7-8 Ιανουαρίου η πόλη της Καστοριάς θυμίζει μεθυσμένη πολιτεία. Το κρασί και το ποτό γενικότερο ρέουν άφθονα στους ασφυχτικά από κόσμο γεμάτους δρόμους ενώ πανδαιμόνιο δημιουργείται σ' όλα τα μπαρ και κέντρα διασκέδασης. Οσο για τους χιλιάδες επισκέπτες αυτοί που έρχονται για πρώτη φορά μένουν άφωνοι και έκπληκτοι από το θέαμα που αντικρύζουν. Αλλωστε, θεωρείται η καλύτερη εποχή για να επισκεφθεί κάποιος την πόλη της Καστοριάς και να ζήσει από κοντά τον παλμό του καστοριανιού καρναβαλιού.
Οι εκδηλώσεις αποκορυφώνονται την τρίτη ημέρα την λεγόμενη πατερίτσα, στις 8 Ιανουαρίου όπου για την πόλη της Καστοριάς είναι αργία. Νωρίς το απόγευμα παρελαύνουν όλα τα μπουλούκια που χορεύοντας, σατυρίζουν πρόσωπα και πράγματα (αναπαράσταση από ομάδες γεγονότων του παρελθόντος, παρόντος και του μέλλοντος καθώς και από επίκαιρα γεγονότα) με μία πηγαία εφευρετική πρωτοτυπία. Τα καλύτερα απ' αυτά βραβεύονται από κριτική επιτροπή του δήμου Καστοριάς που έχει όλη την ευθύνη της διοργάνωσης.
Τα μπουλούκια και ο κόσμος καταλήγουν στο ντολτσό -παλαιά μεσαιωνική πλατεία που έπαιξε σημαντικό ρόλο επί της Τουρκοκρατίας στην ενότητα του λαού και τη διατήρηση των εθίμων- που μέσα σ' ένα οργιαστικό ξεφάντωμα συναγωνίζοναι μεταξύ τους πιο θα καλύψει το άλλο με τη μουσική του.
Το γλέντι συνεχίζεται όλη τη νύχτα στα κέντρα και ολοκληρώνεται τα χαράματα με το αποχαιρετιστήριο τραγούδι του Παύλου Μελά μπροστά στην προτομή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΗΣ
Κοζανίτες (και όχι μόνο) vs Καστοριανών!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣέντρα vs Οδός!
ΑπάντησηΔιαγραφή"...το θέμα της ήταν εμπνευσμένο από τον Μέγα Αλέξανδρο. Τον κανονικό Μακεδόνα βεβαίως, όχι τον imitation. Ούτε αυτόν με τους περιέργους ήχους".
ΑπάντησηΔιαγραφήΑγαπητέ κ. Δημήτρη.
@ 6
ΑπάντησηΔιαγραφήΧίλιοι καλοί χωράνε στην "Οδό" !!!
"Δεν το αντέχουν γιατί έχει ζέστη, ωραία θάλασσα, υπέροχους και φιλόξενους κατοίκους με μεσογειακό – latin εκρηκτικό ταπεραμέντο."
ΑπάντησηΔιαγραφήΠοιητικό αριστούργημα.
Αλλά εδώ:
"ενώ ο κόσμος ξέρει να απολαμβάνει την ζωή και προσφέρει όλες τις αισθήσεις του γι΄ αυτή"
μας τα εξηγεί όλα με σαφήνεια ο ποιητής.
Πολύ σωστά τα λέει ο φίλος πιο πάνω (σχόλια 1, 2, 3, και 4 που υπογράφει κάποιος κ. Κουτσής), αλλά όλα όμως αυτά δεν αφορούν την Καστοριά. Αφορούν πολλές ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ περιοχές της Θεσσαλίας και Μακεδονίας (και Σκοπίων!), που έχουν πρωτοχρονιάτικα έθιμα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΟι Καστοριανοί δεν ήταν αγρότες, δεν είχαν ποτέ καμία σχέση με την ύπαιθρο, πέραν των αμπελιών στου Φουντουκλή που παρήγαγαν το κρασί τους και την ρακί τους (όχι τσίπουρο). Ήταν έμποροι και κοσμοπολίτες και είχαν σχέση με σημαντικές πόλεις της Ευρώπης..
Δεν ήταν όπως οι υπόλοιποι του νομού, ή των νομών της Δυτικής Μακεδονίας, ή της Νάουσας, ή της Θεσσαλίας, όπου εκεί έχουν τα Ρογκάτσια τους ή τα Ρογκατσιάρικα τους, Ρουγκατσάρια ή Λουγκατσάρια τους ή Μπουμπασιάρια τους, καθ’ ότι ήταν αγροτικές κοινωνίες, και γι’ αυτό είχαν αυτά τα πρωτοχρονιάτικα έθιμα με αυτές τις ονομασίες που αφορούσαν τα ζώα και τα χωράφια τους.
Οι Καστοριανοί δεν μάζευαν σιτάρι, ούτε καλαμπόκι, δεν είχαν αλώνια, ούτε είχαν κουδούνια, ούτε τους ενδιέφερε η σπορά και οι εποχές για τις αγροτικές υποθέσεις, ούτε τους ενδιέφερε η σύσφιξη των σχέσεων με τους υπόλοιπους των γύρω χωριών.
Ήταν έμποροι αστοί, γουναράδες και γουνοποιοί, και είχαν αστικά έθιμα. Γι’ αυτό είχαν το καρναβάλι τους, γι’ αυτό και οι αστικές τους παραδόσεις, που μέχρι σήμερα ξεχωρίζουν.
Αν σήμερα ονομάζονται έτσι, αυτό οφείλεται καθαρά σε απόφαση δημοτικού συμβουλίου που επιβλήθηκε με την πάροδο του χρόνου.
Δυστυχώς συνεχίζεται η παραποίηση της ιστορίας και των εθίμων των Καστοριανών, ισοπέδωση των αρχών της και η προσπάθεια ταύτισής της με άλλες περιοχές. Η Καστοριά Δεν είχε καμία σχέση με χωριά του νομού και την ύπαιθρο της Δυτικής Μακεδονίας ή των Σκοπίων.
Η Καστοριά ήταν μία ΚΑΘΑΡΗ πόλη.
ΥΓ. Παράδειγμα: Τα τελευταία μόλις 3 χρόνια, έκαναν την εμφάνισή τους στην (όχι παραδοσιακή) παρέλαση οι… φαλλοί από τα Φάρσαλα!! Σε 10-20 χρόνια κάποιοι θα κόβουν τις φλέβες τους ότι οι φαλλοί είναι αναντάμ-παπαντάμ έθιμο των Καστοριανών!!
"Η Καστοριά ήταν μία ΚΑΘΑΡΗ πόλη"...
ΑπάντησηΔιαγραφήΝαι ήταν μία ΚΑΘΑΡΗ πόλη.
ΑπάντησηΔιαγραφήΕίχε ΚΑΘΑΡΟΥΣ Έλληνες, ΚΑΘΑΡΟΥΣ Εβραίους, και ΚΑΘΑΡΟΥΣ Τούρκους!
(Οι δύο πρώτοι είχαν καρναβάλια. Οι τελευταίοι όχι. Όπως και οι Σλάβοι εξ άλλου).
Ήτανε παλιά οι Καστοριανοί και Ψαράδες,αυτό δεν το λέτε,γιατί;
ΑπάντησηΔιαγραφή@ 13
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν ήταν μόνο ψαράδες, έκαναν και μπάνιο, και έπλεναν...
Εκλεκτοί Συν-Οδίτες, να με συγχωρεί η χάρη σας, αλλά με τα σχόλια δίνετε την εντύπωση ότι εκόντες άκοντες είστε εκτός θέματος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑφορμώμενοι από τις φωτογραφίες που διεβίβασε ο επιστολογράφος γράφουν όλοι σεντονιάδες για τα Ραγκου-Ρογκα-Ρουγκα-τσάρια;
Και ό,τι έχετε να πείτε για το Ρίο (όχι το Αντίριο) είναι θετικό;
Για το γυναικείο σώμα που καταντάει άθυρμα στη λαγνεία των απανταχού της γης; Είστε σύμφωνοι;
Γιατί ξέραμε κι εμείς κάποιες άλλες "Σχολές" και άλλες "Μούσες"... εννιά και με ονόματα.
Ναι μωρε 12@ ...Πως μας διέφυγε;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο λαμπρό Καρναβάλι της Βενετίας ξεκίνησε από την Κοσμοπολίτικη Καστοριά...
Και πάλι στην Κοσμοπολίτικη και ανεκτική πόλη θα επιστρέψει εν δοξη και τιμη το ...Ρίο!
Α Μιμόζα θα σε μαλώσω. Όλα κι όλα. Ένα θέαμα έχουμε και 'μείς να βλέπουμε κάθε χρόνο και πας να μας βγεις από πλάγια;
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι θέλεις να γίνουν οι Βραζιλιάνες, Ραγκουτσάρισσες με τζουμπέδες όπως γράφει ο φίλος, με φαλλούς ή με μπούρκα;
Δε ξέρω αν συμφωνώ με τον προβληματισμό σου Μιμόζα, αλλά νομίζω και οι ΔΙΚΕΣ μας Μούσες που αναφέρεσαι σα τις Μούσες του Ρίο τις φαντάζομαι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜπράβο ρε Μιμόζα!
ΑπάντησηΔιαγραφήΠες και για τις απανωτές πλαστικές των "Μουσών του Ρίο" να ξενερώσουν όλοι τώρα!
(Και να νιώσουν κΡίο!)
Σε τι διαφέρουν οι Muses από τις Μούσες:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://theshepherdandtheolivetree.files.wordpress.com/2012/03/dance-of-the-muses.jpg
Ψόφιοι για παρεξήγηση είστε βρε... Όταν λέει ο άνθρωπος ότι η Καστοριά ήταν πόλη ΚΑΘΑΡΗ, εννοεί ότι εργάζονταν καλύτερα τα συνεργεία του Δήμου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣπόντα ήταν, για να φιλοτιμηθούν περισσότερο οι σημερινοί. Επιτέλους, πάψτε να νομίζετε ότι μας κατέκλυσαν οι ρατσιστές!
(πάω να ταμπουρωθώ, για να αντιμετωπίσω την ομοβροντία σας)
Pergamon Museum Berlin...
ΑπάντησηΔιαγραφήOι κλεμμένες Μούσες...
@17
ΑπάντησηΔιαγραφήMe tin idia logiki ke oi ginekes tha eprepe na theloun to theama me tous fallous.
Mipws na gyrisoume ke sta romaika orgia?
@23
ΑπάντησηΔιαγραφήΚατάλαβα... τώρα δηλαδή έχουμε
" Παγανιστές versus Χριστιανοί"
Αυτή εδώ η ανάρτηση θα είναι το άλλο άκρο από την άλλη;
http://odos-kastoria.blogspot.gr/2008/01/blog-post_9667.html
E oxi kai ena theama exoume ki emeis!!!!! Opou kai na girisoume ta matia mas tha pesoun se stithos h mpouti. Den einai epixirima afto.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι το κακό έχει ένα ημίγυμνο ή γυμνό γυναικείο (ή ανδρικό) κορμί Μιμόζα;
ΑπάντησηΔιαγραφήΒάλτε στηθόδεσμο στην Αφροδίτη του Λούβρου, και ντύστε επιτέλους με μπούρκα αυτές τις ξετσίπωτες 3 Χάριτες!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜιμόζα, άναψες φωτιές!
ΑπάντησηΔιαγραφήhttps://www.youtube.com/watch?v=iffNFY4ps8E
Η Εκκλησία εναντιώνεται στα Ραγκουτσάρια:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.imkastorias.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=364:istoria-karnabaliou&Itemid=30
Ίσα ρε μεγάλοι άντρεεεεες! Μια γνώμη είπε η Μιμόζα (ως αισχυντηλή βεβαίως, βεβαίως) και θα πέσετε να την φάτε; Απάντηση με επιχείρημα ή έστω τεκμήριο δεν είδα ακόμη εκτός από έναν (σχόλιο 19).
ΑπάντησηΔιαγραφήΤα ερώτηματά της παραμένουν:
"Και ό,τι έχετε να πείτε για το Ρίο (όχι το Αντίριο) είναι θετικό;
Για το γυναικείο σώμα που καταντάει άθυρμα στη λαγνεία των απανταχού της γης; Είστε σύμφωνοι;"
27 άμα προτείνεις να βάλουμε στηθόδεσμο στην Αφροδίτη της Μήλου (και όχι του Λούβρου!), πρόσφερε έναν από τους δικούς σου.
ΑπάντησηΔιαγραφήΈξυπνο πουλί εσύ!
Καλύτερα να προσφέρεις εσύ τον δικό σου στηθόδεσμο;
ΑπάντησηΔιαγραφή(Σαν πρόβατο κάνεις, γι' αυτό η Μήλος; Ποιος σου είπε ότι αναφέρομαι στην Αφροδίτη της Μήλου, έξυπνε; Πουλιά στον αέρα πιάνεις!)
32 Α βρε τσιφούτη! Μετρημένους τους έχεις;
ΑπάντησηΔιαγραφήΕγώ δεν έκανα την πρόταση.
Άσε που είμαι και μία από τις τρεις Χάριτες και όσο ξετσίπωτη και να με νομίζεις, τη μπούρκα δεν τη μπορώ, αδερφάκι μου!
Μήπως για τις 3 Χάριτες, θα αναφερθείς στο Mega;
ΑπάντησηΔιαγραφήΠροφανώς δεν μπορείς την μπούρκα, γιατί θα σε γαργαλάει το μουστάκι!
ΑπάντησηΔιαγραφή"υπέροχους και φιλόξενους κατοίκους με μεσογειακό – latin εκρηκτικό ταπεραμέντο"
ΑπάντησηΔιαγραφήγράφει "Ο θρασύς και ασεβής αναγνώστης σου".
Μη μας αδικεί. Κι εμείς εδώ έχουμε φλογερό ταμπεραμέντο. Φαίνεται και από τα σχόλια.
@29
ΑπάντησηΔιαγραφήΤον πατέρα Λεωνίδα που έγραψε το άρθρο δεν τον ξέρω (είναι σε άλλη ενορία ιερέας). Τηρώντας όμως αμεροληψία, οφείλω να αναγνωρίσω ότι τα συγκεκριμένα γραφόμενά του είναι τεκμηριωμένα και συνιστούν ευπρεπή στάση όσον αφορά σε ένα θέμα αιχμής.
Γι' αυτό δεν συμφωνώ με το ρήμα "εναντιώνεται". Προτιμώ το "ενημερώνει".
Η διαφωνία βέβαια της Εκκλησίας για τα Καρναβάλια είναι προφανής, θα έλεγα και απαραίτητη, για να είναι σύμφωνη με τον Λόγο του Θεού.
Όστις θέλει, ακολουθεί.
Ευτυχώς που σε αυτήν την περίπτωση δεν είχαμε αντιδράσεις φονταμενταλιστικές.
Πάλι σε παπάδες πέσαμε; κάτσε να πιάσιω τα α......α για να πάει καλά η μέρα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό τον συγκεκριμένο αρθρογράφο, δεν περίμενα κάτι άλλο, πραγματικά. Ως Έλληνας και Καστοριανός, δηλώνω απογοητευμένος και ενοχλημένος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν κρύβεστε, όσο νομίζετε ότι κρύβεστε, Νούμερο 39!
ΑπάντησηΔιαγραφήΒελτιώνεται σταδιακά η ζωή στις φαβέλες του Ρίο
ΑπάντησηΔιαγραφήΕντείνονται οι «εξωραϊστικές» προσπάθειες ενόψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2014
Με πυρετώδεις ρυθμούς εργάζεται η κυβέρνηση της Βραζιλίας ενόψει της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου το 2014 και ο μαραθώνιος για την βελτίωση της ζωής στη μεγαλούπολη έχει ήδη ξεκινήσει. Δύο χρόνια αργότερα, το καλοκαίρι του 2016, το Ρίο θα φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς και τους Παραολυμπιακούς Αγώνες, γεγονός που προσθέτει περαιτέρω πίεση στο ήδη αυστηρό χρονοδιάγραμμα που πρέπει να προλάβει.
Ένα από τα πρωταρχικά ζητήματα στην ατζέντα της είναι ο εκσυγχρονισμός του Ρίο ντε Τζανέιρο μιας πόλης περίπου 7 εκατομμυρίων κατοίκων και η αντιμετώπιση των προβλημάτων στις φαβέλες, δηλαδή τις παραγκουπόλεις όπου διαμένει το φτωχότερο κομμάτι του πληθυσμού. Τώρα η ζωή σε αρκετές φαβέλες αρχίζει να βελτιώνεται, καθώς οι συνεχείς αστυνομικές επιχειρήσεις είχαν ως αποτέλεσμα να περιοριστεί η δράση των συμμοριών, ιδίως όσων διακινούν ναρκωτικά, ενώ την ίδια στιγμή εφαρμόζονται προγράμματα κοινωνικής αλληλλεγγύης, όπως συσσίτια, παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και σεμινάρια επιμόρφωσης και εκπαίδευσης.
Μέχρι τώρα οι φαβέλες ήταν γνωστές για τη φτώχεια που μάστιζε τους κατοίκους, τις συχνά άθλιες συνθήκες διαβίωσης και την υψηλή εγκληματικότητα. Κακόφημα και επικίνδυνα μέρη, αποφεύγονταν από τους τουρίστες που επέλεγαν για τις διακοπές τους τη διαμονή σε κάποια από τα ακριβά ξενοδοχεία του Ρίο.
Οι διαρκείς πιέσεις προς την κυβέρνηση από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή και την Διεθνή Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία (FIFA) έφεραν την πολυπόθητη αν και καθυστερημένη κινητοποίηση. Οι συνθήκες αλλάζουν σταδιακά προς το καλύτερο με την απόφαση για ανάπτυξη και εκκαθάριση της περιοχής από τους «βαρόνους των ναρκωτικών».
Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι φαβέλες του Κανταγκάλο και του Παβάο- Παβαοζίνιο. Οι χαμηλές τιμές πώλησης ακινήτων δίνουν τη δυνατότητα στη μεσαία τάξη της Βραζιλίας να αποκτήσει μια ιδιοκτησία, κυριολεκτικά δίπλα στη θάλασσα ενώ οι περιοχές αυτές προσελκύουν και οικονομικούς μετανάστες από χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία η Αργεντινή.
Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει η τουριστική αξιοποίηση τους με τους κατοίκους να ανακαινίζουν και να αναδιαμορφώνουν τα σπίτια ή τα επιπλέον δωμάτια τους δημιουργώντας προσιτούς ξενώνες και καταλύματα με υπέροχη θέα επιτυγχάνοντας να προσελκύσουν τουρίστες.
Η κυβέρνηση στηρίζει και επενδύει στην ανάπλαση των νότιων αυτών προαστίων της βραζιλιάνικης μεγαλούπολης, ελπίζοντας ότι εκτός από τα οικονομικά οφέλη θα προκύψει και εξυγίανση από τα κακοποιά στοιχεία. Ο δρόμος όμως μέχρι την επίλυση του προβλήματος είναι μακρύς. Οι «προχειροδουλειές» και τα λάθη που εντοπίζονται στις κατασκευές μαρτυρούν ότι ακόμα δεν υπάρχει κάποιο μελετημένο σχέδιο δόμησης, κάτι που πρέπει σύντομα να αντιμετωπιστεί.
http://www.tovima.gr/world/article/?aid=513874
ΙΛΑΡΟΤΡΑΓΩΔΙΑ
ΑπάντησηΔιαγραφή@38
ΑπάντησηΔιαγραφήNai, piasta gia na min eise dimosios kindinos.
@39
Toso kala ton ksereis? Periergo...
@39
ΑπάντησηΔιαγραφήΚάπου σε ξέρω εσένα, Έλληνα και Καστοριανέ!!!
Το "τρολλ" παραπέμπει όχι μόνο σε δαιμόνια πλάσματα, αλλά και συμπλεγματικά...
ΑπάντησηΔιαγραφή@47
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαλως τον Αρχοντα των Δαχτυλιδιων!
Ποιον λες τρολλ?
Δείτε μετά το 10:10 στο παρακάτω βίντεο τι πρεσβεύει ο "θρασύς και ασεβής αναγνώστης" της ΟΔΟΥ "Α.Λ.":
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.youtube.com/watch?v=nLyyfCqbwEA
Αυτός λοιπόν είναι ο "κανονικός Μακεδόνας, και όχι ο imitation", τον οποίο με τόσο σθένος υπερασπίζεται ο κύριος Α.Λ.;
Αυτοί είναι οι κανονικοί ήχοι, και όχι οι "περίεργοι ήχοι", με τους οποίους θέλει ο κύριος Α.Λ. να συνοδεύονται τα καρναβάλια στην πόλη μας;
Αυτή είναι η παράδοση των καρναβαλιών την οποία θέλει να μιμηθούμε; Αυτό είναι το θέαμα που τον συναρπάζει, και θέλει να ενσωματωθεί στο καρναβάλι της Καστοριάς; Έτσι ονειρεύεται τη συνέχεια της παράδοσης της Μακεδονίας μας μέσα από το τοπικό καρναβάλι;
Γράφει ο κύριος Α.Λ.:
"Εκεί στο Ρίο συχνά ακόμη, η θεματολογία τους εμπνέεται από την Ελλάδα. Ειδικά φέτος μια από τις παγκοσμίως διάσημες Σχολές του Ρίο, το θέμα της ήταν εμπνευσμένο από τον Μέγα Αλέξανδρο. Τον κανονικό Μακεδόνα βεβαίως, όχι τον imitation. Ούτε αυτόν με τους περιέργους ήχους."
Τα σχόλια δικά σας, μετά την παρακολούθηση του βίντεο από το 10:10 και μετά.
Δηλαδή οι φυσιολογικοί μαστοί των Ελληνίδων είναι καλύτεροι από τις ανορθώσεις στήθων των Βραζιλιάνων;
ΑπάντησηΔιαγραφήΆσε που οι Ελληνίδες ξεχνούν και να ξυριστούν συχνά.
Και η Αντζελίνα Τζολί έκανε ανόρθωση στήθους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠάντως οι κουκλάρες στις φωτό, έχουν μία αξιοπρέπεια που σπάνια συναντάς σε Ελληνίδα όταν χορεύει σε καρναβάλια ή σε μπουζούκια...
ΑπάντησηΔιαγραφήAπό το 10' και μετά πράγματι ΞΕΡΑΤΟ στο YouTube
ΑπάντησηΔιαγραφήΑπό το Ρίο (ντε...) προτιμώ Σοχό (oχι SoHo!)την φασίζουσα παράδοση!
http://www.youtube.com/watch?v=PXVinuxTnL4
(Τουλάχιστον δεν είναι kitsch...)
Καλλλά (με 3 λάμδα) τα λές Νούμερο 51. Είσαι σίγουρα Ντόπιος!
ΑπάντησηΔιαγραφήΒούλγαρος νταουλτζής στον Σοχό:
http://www.youtube.com/watch?v=6omQwPv5Oqg
Τι σχέση έχει η Σλάβικη γραφή με τον Σοχό;
ΑπάντησηΔιαγραφήΟ Κύριλλος και ο Μεθόδιος;
"Αν πάει κάποιος απ’ τον Σοχό στα Σκόπια μπορεί άνετα να συνεννοηθεί"
ΑπάντησηΔιαγραφήΚώστας Μήτσας
http://www.youtube.com/watch?v=hvWzMz5RRAU
ΑπάντησηΔιαγραφήΣΟΧΩ ΕΚΠΛΗΞΗ!52-53 (a Gypsy band-ΣΟΧΟ ΓΚΙΟΥΡΕΣ)
Μπααα γι' αυτό προτίμησαν κι οι άλλοι το Λαγκαδά;
ΑπάντησηΔιαγραφήΚωσταμήτσα άκου ε λ λ η ν ι κ ά από το ΣΟΧΟ
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://blogs.sch.gr/tgiakoum/archives/tag/%CE%B6%CF%85%CF%81%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B1-%CE%B6%CE%B1%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B7
(για το "Ντάφκος" που θ' ακούσεις μη φοβηθείς ορέ!)
Καλέ πολύ ωραία στο Σοχό:
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.youtube.com/watch?v=AHSrVIc0b0M&list=UUjOR3M45LygOHVxWA7r279g&index=12
Αφού σ' αρέσει ρε φίλε το Μακεδονικό, τράβα στον Λαγκαδά να τα χορέψεις με τους ντόπιους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑν σ' αρέσει η σάμπα, τράβα στην Βραζιλία, κι αν σ' αρέσουν οι Βουλγάρες με τα αξύριστα πόδια, ε... τι να κάνουμε γούστα είναι αυτά!
Εγώ πάντως προτιμώ τις Βραζιλιάνες. Τουλάχιστον είναι θεο-γκόμενες!
Ω!!!! Τι σύμπτωση!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήKukeri - Кукери, Bulgaria
http://www.youtube.com/watch?v=0-IcJ_NTE3o
59@ σε τύφλωσε η σιλικόνη στα γυναικεία σώματα και η τσίχλα στο μυαλό!
ΑπάντησηΔιαγραφήΩ!!!! Τι σύμπτωση!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήКукери гониха злите сили в Благоевград
http://www.youtube.com/watch?v=jFfWh839eYk
Boυλγάρα με αξύριστα πόδια...
ΑπάντησηΔιαγραφήhttp://www.youtube.com/watch?v=KYkiMncd9UU
http://www.youtube.com/watch?v=on2G5B4US_c
ΑπάντησηΔιαγραφή60-61 http://www.youtube.com/watch?v=hrQukvoxBUw
ΑπάντησηΔιαγραφή(άλλη μια "σύμπτωσις" στην άκρη της γης...)
@65
ΑπάντησηΔιαγραφήΠες τα Χρυσαυγάρα Ντόπιε Μακεδόνα μου!
Η ΟΔΟΣ παρακαλεί θερμά τους αναγνώστες να είναι πιο κόσμιοι στα σχόλιά τους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌτι και να λες ΟΔΟΣ όσοι έχουν τραχανά στη θέση του νου θα συνεχίσουν...
ΑπάντησηΔιαγραφή(πχ 66@ για να μη λέμε ονόματα)
68
ΑπάντησηΔιαγραφήNA SE DOUME KI ESENA PWS THA SYNEXISEIS
@68
ΑπάντησηΔιαγραφήOnomata den les alla to farmaki to xyneis.
Baroufa!
70@ [.....] (εννοείς με το "xyneis"). Όσο για το baroufa ....ρούφα τον τραχανά σου!
ΑπάντησηΔιαγραφή38 Με αυτό που έκανες, σου πήγε τελικά καλά εκείνη η μέρα; Πες την αλήθεια...
ΑπάντησηΔιαγραφή71 άσε ήσυχο τον τραχανά του άλλου και κοίτα μην παραξινίσει ο δικός σου.
Καλημερούδια!
φίλε μου, καλύτερα δεν γινώτανε ,γιατι όλη την ημέρα τα έπιανα.........
ΑπάντησηΔιαγραφή