19.5.13

ΑΝΑΓΝΩΣΤΕΣ έγραψαν




Αγαπητή ΟΔΟΣ

Στις φωτογραφίες που σου διαβιβάζω οι εικονιζόμενες δεν είναι αρχαίες «ραγκουτσάρισσες» όπως αυτοπροσδιορίζονται όσες -μετά των συζύγων και συγγενών τους- υποδύονται τους αυθέντες της Καστοριανής παράδοσης. Και βάφτισαν γνήσιο, ό,τι αρέσει στα γούστα τους. Μα προπαντός ό,τι φτάνουν, ό,τι μπορούν και προφανώς ό,τι τους εκφράζει: Από τσουβάλια, τσίκνες και τραγιά, από ράκη και μπαλώματα, μέχρι και ομοιώματα μελών του ανδρικού σώματος ή άλλων εξαρτημάτων.

«Με γεια τους με χαρά» τους, θα μπορούσε να προσθέσει κάποιος. Στο κάτω-κάτω, ό,τι έγινε, έγινε ως την 8η Ιανουαρίου 2013 οπότε η εσωστρεφής –αυταρχική, αν όχι φασίζουσα– παράδοση (καθ’ όσον εκτός από αυθεντική θέλει να επιβάλλεται κιόλας) υπερασπίστηκε μέχρις εσχάτων, την απαίτηση των θιασωτών της να μην γίνει η Καστοριά... Ρίο. Όχι Ρίο-Αντίρριο (γιατί και με την Πάτρα έχουν ένα θέμα οι παραδοσιοκράτες), αλλά να μη γίνει Ρίο ντε Τζανέϊρο.

Δεν το αντέχουν το Ρίο ντε Τζανέϊρο, που ολοκλήρωσε και φέτος τις γιορτές του παγκοσμίως γνωστού καρναβαλιού του με χαρά, χορό, ξεφάντωμα και αισιοδοξία, ελάχιστες μόλις ημέρες πριν. Και πώς θα μπορούσε να γίνει αλλιώς. Δεν το αντέχουν γιατί έχει ζέστη, ωραία θάλασσα, υπέροχους και φιλόξενους κατοίκους με μεσογειακό – latin εκρηκτικό ταπεραμέντο. Όχι μόνο λευκούς, αλλά μαύρους, κίτρινους και ερυθρόδερμους, απ’ όλες τις φυλές. Είναι πόλη καθαρή και όμορφη, ενώ ο κόσμος ξέρει να απολαμβάνει την ζωή και προσφέρει όλες τις αισθήσεις του γι΄ αυτή. Για μερικές ώρες και ημέρες χαράς και χορού. Χωρίς ομοιώματα από τον Τύρναβο ή τα Σκόπια.

Φυσικό είναι να αντιδρούν οι εγχώριοι και εντόπιοι αυθέντες. Αν δεν αντέχουν την Πάτρα ή την Ξάνθη, θα αναγνωρίσουν το Ρίο; Θα παραδώσουν την ψυχή τους για λίγη ώρα στον ρυθμό; Ασφαλώς ποτέ.



Ωστόσο, οι καλλίγραμμες «Μούσες» των φωτογραφιών τυχαίνει να χορεύουν στο «Σαμπόδρομο», προηγούνται από τις «Αλληγορίες» των αρμάτων σε όλες τις «Σχολές», και στο τέλος αποχωρούν περνώντας από την «Αποθέωση» των κερκίδων με τους πιο φανατικούς θεατές της παρέλασης. Ναι αυτές, και αμέτρητες άλλες ελληνικές λέξεις, χρησιμοποιούνται περίπου αυτούσιες στο Ρίο και κάνουν την ομορφιά ακόμη ωραιότερη. Παρεμπιπτόντως προβάλλουν την Ελλάδα ως χώρα ιστορικής προέλευσης των καρναβαλιών τους, με διαρκείς αναφορές στον θεό Διόνυσο. Όπως συμβαίνει και στην Πάτρα.

Εκεί στο Ρίο συχνά ακόμη, η θεματολογία τους εμπνέεται από την Ελλάδα. Ειδικά φέτος μια από τις παγκοσμίως διάσημες Σχολές του Ρίο, το θέμα της ήταν εμπνευσμένο από τον Μέγα Αλέξανδρο. Τον κανονικό Μακεδόνα βεβαίως, όχι τον imitation. Ούτε αυτόν με τους περιέργους ήχους.

Υποψιάζομαι ωστόσο ότι, αν εκεί στο Ρίο γνωρίσουν και τα «Ραγκουτσάρια» τα μόνα αυθεντικά, παραδοσιακά κ.ο.κ. καρναβάλια, τότε ίσως, Μούσες σαν κι’ αυτές των φωτογραφιών, αρχίσουν να ντύνονται με τζουμπέδες. Και οι συνοδοί τους με βαριά αντεριά. Ευτυχώς όμως κάτι τέτοιο δεν θα γίνει ποτέ στο εγγύς μέλλον. Τα «Ραγκουτσάρια» θα επιζήσουν αλώβητα. (Ή μήπως με λοβοτομή;)

Ο θρασύς και ασεβής αναγνώστης σου
Α.Λ.



Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 21 Φεβρουαρίου 2013, αρ. φύλλου 680




Επιλογή σχετικών αναρτήσεων:




73 σχόλια:

  1. Ανώνυμος21/5/13

    Τα ρουγκατσάρια

    Ακόμη ένα πρωτοχρονιάτικο έθιμο που κρατά από την αρχαιότητα είναι τα ρουγκατσάρια της Μακεδονίας, κάτι σαν τα αποκριάτικα καρναβάλια, που παλιά γίνονταν την Πρωτοχρονιά και όχι τις Απόκριες. Εδώ αξίζει να σημειωθεί πως οι Ρώσοι, μέχρι και σήμερα, ενώ δε γνωρίζουν την Αποκριά, ωστόσο μασκαρεύονται για να γιορτάσουν την Πρωτοχρονιά. Τα δε ρουγκατσάρια συνέπιπταν χρονικά με τα αρχαία «μικρά Διονύσια», τα Διονύσια των αγρών και πρέπει να θεωρούνται μετεξέλιξή τους. Για την ετυμολογία της λέξης υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη παραπέμπει στο λατινικό ρήμα «ρόγκο» που σημαίνει ζητώ, με την έννοια πως απαιτώ ανταμοιβή του κόπου μου. Η σχέση του με τα ρουγκατσάρια είναι ότι οι μασκαρεμένοι γυρνούσαν στα σπίτια του χωριού και τραγουδώντας μάζευαν χρήματα και άλλα δώρα. Η δεύτερη εκδοχή παραπέμπει στη σλαβική λέξη «ρογκ» που σημαίνει κέρατο. Οι μασκαρεμένοι, εκτός από τις προσωπίδες, φορούσαν και κέρατα ζώων και ιδιαίτερα κριαριών.
    Στα χωριά της Μακεδονίας, λοιπόν, το κεντρικό πρόσωπο της τελετής ήταν ο ρουγκατσιάρης, που έπρεπε να είναι κατάμαυρος στα χέρια και στο πρόσωπο και να φορά κουρέλια, μια τεχνητή καμπούρα και μεγάλα κουδούνια. Στα πισινά του κρεμούσαν ένα σκόρδο και μπροστά ένα φαλλικό σύμβολο. Μπροστά του είχε κρεμασμένη μια σακούλα γεμάτη στάχτη που τη σκορπούσε για να ανοίγει δρόμο. Αλλα συμβολικά πρόσωπα ήταν η «νύφη» (συνήθως ένα αγόρι που το έντυναν με γυναικεία ρούχα), τρεις «καπεταναραίοι» με φουστανέλες, κ.ά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος21/5/13

    Τα "Ρουγκατσάρια" αποδείχθηκαν επί Τουρκοκρατίας το καλύτερο μέσο επικοινωνίας των σκλαβωμένων Ελλήνων, αφού οι κάτοικοι της περιοχής κατόρθωναν με τον τρόπο αυτό να περνούν κυριολεκτικά κάτω από τη “μύτη” των Τούρκων, που έβλεπαν το έθιμο ως θέαμα και μόνο, τα μηνύματα του απελευθερωτικού αγώνα και της χριστιανικής πίστης.

    Τα “Ρουγκατσάρια” για να συσφίξουν τις σχέσεις με τους υπόλοιπους Έλληνες των γύρω χωριών, οργάνωναν την ημέρα της πρωτοχρονιάς ακόμη και εικονικές μάχες στα όρια των οικισμών, όπου αντί να φιλονικούν μεταξύ τους, όπως τουλάχιστον έδειχναν ... στο άγρυπνο μάτι των Τούρκων, αντάλλασσαν ιδέες και σχέδια για τον απελευθερωτικό αγώνα και φυσικά είχαν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία για να τα πουν ανενόχλητα(...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος21/5/13


    -[Χατζημιχάλη 1931, 128] Ρουμλούκι: Τότε ξεκινάνε τα ρουγκάτσια από το χωριό τους με τους καπεταναραίους επί κεφαλής, καβάλα στ' άλογα και με τα όργανα. Πάνε από χωριό σε χωριό και από σπίτι σε σπίτι φτάνοντας πολλές φορές ως τη Νιάουσα. Στο αλώνι κάθε σπιτιού τούς υποδέχονται οι νοικοκυραίοι που έχουν τοποθετήσει στη μέση του αλωνιού πέντε ως δεκαπέντε οκάδες γέννημα ή καλαμπόκι, καθένας κατά τη δύναμή του. Ενας από τους καπεταναραίους, κάνει με το σπαθί του το σημείο του σταυρού τον αέρα, πάνω από το στάρι, το σταυρώνει. Τα νταούλια παίζουν και τα ρουγκάτσια χορεύουν σε κύκλο γύρω από το γέννημα, χωρίς να πιάνονται από τα χέρια, σειώντας τα σπαθιά τους στον αέρα. Ο καπετάνιος ξανασταυρώνει. Τρεις φορές σταυρώνει και τρεις φορές χορεύουν. Υστερα μαζεύουν το στάρι από το αλώνι, το βάζουν στα τουρβάδια και φεύγουν για να πάνε σε άλλο σπίτι και σε άλλο χωριό.
    -[Καραπατάκης 1981, 237] Ξυλοπάροικο Θεσσαλίας: Το βράδυ που γύριζαν τα "ρουγκατζιάρια" από τα ξένα χωριά, βούλωναν τα κουδούνια να μη τους ακούσουν και ξαφνικά έμπαιναν στο χορό, την ώρα που οι άλλοι χόρευαν σε διπλό και τρίδιπλο χορό στο μεσοχώρι. Υστερα, ξεβουλώνοντας τα κουδούνια, άρχιζαν να τα χτυπάνε δαιμονιασμένα. Τότε οι άλλοι τους έδιναν τη θέση τους και χορεύοντας πρώτοι στο χορό, χαλούσαν τον κόσμο με τα κουδούνια τους.
    -[Ζήκος & Παναγιωτοπούλου 1987, 37] Πολυκάστανο Βοϊου Κοζάνης: Εκτίθεται αναλυτικά το έθιμο Ρουγκατσάρια ή Λουγκατσάρια ή Μπουμπασιάρια.
    -[Ηλιάδης & Ζήκος 1988, 68] Μελίκη Ημαθίας, ντόπιοι Τσιαπανίτες: Τα Ρογκάτσια ή Ρογκατσιάρικα είναι ένα σύνολο διαδοχικών χορών, του Προσκυνητού, του Νιζάμικου, του Γαλάζιου Πετεινού και της Πατινάδας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος21/5/13

    ΚΑΣΤΟΡΙΑ: Μεθυσμένη πολιτεία
    Ενα έθιμο από την αρχαιότητα αναβιώνει αυτές τις ημέρες στην όμορφη πόλη της Καστοριάς. Πρόκειται για τα "Ρουγκατσάρια", ένα τριήμερο εκδηλώσεων καραβαλιού, στο διάστημα του οποίου ολόκληρη η πόλη αποκτάει ένα ξεχωριστό χρώμα και μια πανηγυρική ατμόσφαιρα.

    Το κέφι και η παλλαϊκή συμμετοχή στις εκδηλώσεις του καρναβαλιού και των πατροπαράδοτων ξεφαντωμάτων, δημιουργούν μια ευχάριστη, εύθυμη και μοναδική εικόνα στην πόλη της Καστοριάς, στοιχεία που εντυπωσιάζουν τους συνεχώς αυξανόμενους κάθε χρόνο χιλιάδες επισκέπτες.

    Τα Ρουγκατσάρια ξεκινούν επίσημα την ημέρα των Θεοφανείων (6 Ιανουαρίου) και ολοκληρώνονται στις 8 Ιανουαρίου, ημέρα της Αγίας Δομινίκης.

    Οι έρευνες των τοπικών αρχών για την καταγωγή του εθίμου, απέδειξαν ότι εντοπίζεται στην αρχαιότητα, από την οποία μέσω Ρώμης και Βυζαντίνου μεταφέρθηκε στις μέρες μας. Το όνομα "Ρουγκατσάρια" προέρχεται από το λατινικό ROGATORES (ζητιάνοι) που πολύ εύστοχα ορίζει την ιδιότητα αυτού που συμμετέχει στην ομάδα των μεταμφιεσμένων. Υπάρχει άλλωστε το έθιμο, οι μεταμφιεσμένοι να ζητούν διάφορα δώρα από τα σπιτικά που επισκέπτονται σε ανταπόδωση της συνεισφοράς τους στην απομάκρυνση του κακού πνεύμαος.

    Οι εκδηλώσεις των ραγκουτσαριών είναι από τις τελευταίες του δωδεκαημέρου. Το δωδεκαήμερο συμπίπτει χρονικά με τις αρχαίες εθνικές πανηγύρις, που τελούνταν στα πλαίσια της διονυσιακής λατρείας. Από τα κύρια χαρακτηριστικά της λατρείας αυτής ήταν οι μεταμφιέσεις, οι οποίες μεταφέρθηκαν και στις γιορτές του καρναβαλιού, παρά την αντίδραση της Εκκλησίας. Οι συμμετέχοντες στις εκδηλώσεις μεταμφιέζονται σε ζώα ή άλλαζαν φύλλο.

    Πέρα από τη σύνδεση με την αρχαιότητα, οι εορταστικές εκδηλώσεις των Καστοριανών ραγκουτσαριών, δίνουν ένα ξεχωριστό τόνο στην πόλη της Καστοριάς. Είναι ένα ξέσπασμα χαράς, κεφιού και γλεντιού και ταυτόχρονα ένας εξαγνισμός που εξασφαλίζει την ανανέωση των δυνάμεων ώς τον επόμενο χρόνο.

    Για ένα ολόκληρο τριήμερο οι Καστοριανοί ξεφεύγουν από το άγχος και την καθημερινότητα.

    Με ζωντάνια, κέφι και ενθουσιασμό συμμετέχουν στις εκδηλώσεις το σύνολο των Καστοριανών και των επισκεπτών που παρασύρονται στο ρυθμό και τον παλμό -άνδρες και γυναίκες, μικροί και μεγάλοι- σε μπουλούκια, το καθένα ε τα όργανά του, που γλεντούν μέχρι πρωίας στους δρόμους μέσα σε ένα αληθινό πανζουρλισμό, χωρίς κοινωνικές διακρίσεις.

    Το τριήμερο 6-7-8 Ιανουαρίου η πόλη της Καστοριάς θυμίζει μεθυσμένη πολιτεία. Το κρασί και το ποτό γενικότερο ρέουν άφθονα στους ασφυχτικά από κόσμο γεμάτους δρόμους ενώ πανδαιμόνιο δημιουργείται σ' όλα τα μπαρ και κέντρα διασκέδασης. Οσο για τους χιλιάδες επισκέπτες αυτοί που έρχονται για πρώτη φορά μένουν άφωνοι και έκπληκτοι από το θέαμα που αντικρύζουν. Αλλωστε, θεωρείται η καλύτερη εποχή για να επισκεφθεί κάποιος την πόλη της Καστοριάς και να ζήσει από κοντά τον παλμό του καστοριανιού καρναβαλιού.

    Οι εκδηλώσεις αποκορυφώνονται την τρίτη ημέρα την λεγόμενη πατερίτσα, στις 8 Ιανουαρίου όπου για την πόλη της Καστοριάς είναι αργία. Νωρίς το απόγευμα παρελαύνουν όλα τα μπουλούκια που χορεύοντας, σατυρίζουν πρόσωπα και πράγματα (αναπαράσταση από ομάδες γεγονότων του παρελθόντος, παρόντος και του μέλλοντος καθώς και από επίκαιρα γεγονότα) με μία πηγαία εφευρετική πρωτοτυπία. Τα καλύτερα απ' αυτά βραβεύονται από κριτική επιτροπή του δήμου Καστοριάς που έχει όλη την ευθύνη της διοργάνωσης.

    Τα μπουλούκια και ο κόσμος καταλήγουν στο ντολτσό -παλαιά μεσαιωνική πλατεία που έπαιξε σημαντικό ρόλο επί της Τουρκοκρατίας στην ενότητα του λαού και τη διατήρηση των εθίμων- που μέσα σ' ένα οργιαστικό ξεφάντωμα συναγωνίζοναι μεταξύ τους πιο θα καλύψει το άλλο με τη μουσική του.

    Το γλέντι συνεχίζεται όλη τη νύχτα στα κέντρα και ολοκληρώνεται τα χαράματα με το αποχαιρετιστήριο τραγούδι του Παύλου Μελά μπροστά στην προτομή του.

    ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΟΥΤΣΗΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος21/5/13

    Κοζανίτες (και όχι μόνο) vs Καστοριανών!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος21/5/13

    Σέντρα vs Οδός!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος21/5/13

    "...το θέμα της ήταν εμπνευσμένο από τον Μέγα Αλέξανδρο. Τον κανονικό Μακεδόνα βεβαίως, όχι τον imitation. Ούτε αυτόν με τους περιέργους ήχους".
    Αγαπητέ κ. Δημήτρη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος21/5/13

    @ 6
    Χίλιοι καλοί χωράνε στην "Οδό" !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος21/5/13

    "Δεν το αντέχουν γιατί έχει ζέστη, ωραία θάλασσα, υπέροχους και φιλόξενους κατοίκους με μεσογειακό – latin εκρηκτικό ταπεραμέντο."

    Ποιητικό αριστούργημα.

    Αλλά εδώ:
    "ενώ ο κόσμος ξέρει να απολαμβάνει την ζωή και προσφέρει όλες τις αισθήσεις του γι΄ αυτή"
    μας τα εξηγεί όλα με σαφήνεια ο ποιητής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος21/5/13

    Πολύ σωστά τα λέει ο φίλος πιο πάνω (σχόλια 1, 2, 3, και 4 που υπογράφει κάποιος κ. Κουτσής), αλλά όλα όμως αυτά δεν αφορούν την Καστοριά. Αφορούν πολλές ΑΓΡΟΤΙΚΕΣ περιοχές της Θεσσαλίας και Μακεδονίας (και Σκοπίων!), που έχουν πρωτοχρονιάτικα έθιμα.

    Οι Καστοριανοί δεν ήταν αγρότες, δεν είχαν ποτέ καμία σχέση με την ύπαιθρο, πέραν των αμπελιών στου Φουντουκλή που παρήγαγαν το κρασί τους και την ρακί τους (όχι τσίπουρο). Ήταν έμποροι και κοσμοπολίτες και είχαν σχέση με σημαντικές πόλεις της Ευρώπης..

    Δεν ήταν όπως οι υπόλοιποι του νομού, ή των νομών της Δυτικής Μακεδονίας, ή της Νάουσας, ή της Θεσσαλίας, όπου εκεί έχουν τα Ρογκάτσια τους ή τα Ρογκατσιάρικα τους, Ρουγκατσάρια ή Λουγκατσάρια τους ή Μπουμπασιάρια τους, καθ’ ότι ήταν αγροτικές κοινωνίες, και γι’ αυτό είχαν αυτά τα πρωτοχρονιάτικα έθιμα με αυτές τις ονομασίες που αφορούσαν τα ζώα και τα χωράφια τους.

    Οι Καστοριανοί δεν μάζευαν σιτάρι, ούτε καλαμπόκι, δεν είχαν αλώνια, ούτε είχαν κουδούνια, ούτε τους ενδιέφερε η σπορά και οι εποχές για τις αγροτικές υποθέσεις, ούτε τους ενδιέφερε η σύσφιξη των σχέσεων με τους υπόλοιπους των γύρω χωριών.

    Ήταν έμποροι αστοί, γουναράδες και γουνοποιοί, και είχαν αστικά έθιμα. Γι’ αυτό είχαν το καρναβάλι τους, γι’ αυτό και οι αστικές τους παραδόσεις, που μέχρι σήμερα ξεχωρίζουν.

    Αν σήμερα ονομάζονται έτσι, αυτό οφείλεται καθαρά σε απόφαση δημοτικού συμβουλίου που επιβλήθηκε με την πάροδο του χρόνου.

    Δυστυχώς συνεχίζεται η παραποίηση της ιστορίας και των εθίμων των Καστοριανών, ισοπέδωση των αρχών της και η προσπάθεια ταύτισής της με άλλες περιοχές. Η Καστοριά Δεν είχε καμία σχέση με χωριά του νομού και την ύπαιθρο της Δυτικής Μακεδονίας ή των Σκοπίων.
    Η Καστοριά ήταν μία ΚΑΘΑΡΗ πόλη.


    ΥΓ. Παράδειγμα: Τα τελευταία μόλις 3 χρόνια, έκαναν την εμφάνισή τους στην (όχι παραδοσιακή) παρέλαση οι… φαλλοί από τα Φάρσαλα!! Σε 10-20 χρόνια κάποιοι θα κόβουν τις φλέβες τους ότι οι φαλλοί είναι αναντάμ-παπαντάμ έθιμο των Καστοριανών!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος21/5/13

    "Η Καστοριά ήταν μία ΚΑΘΑΡΗ πόλη"...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμος21/5/13

    Ναι ήταν μία ΚΑΘΑΡΗ πόλη.
    Είχε ΚΑΘΑΡΟΥΣ Έλληνες, ΚΑΘΑΡΟΥΣ Εβραίους, και ΚΑΘΑΡΟΥΣ Τούρκους!
    (Οι δύο πρώτοι είχαν καρναβάλια. Οι τελευταίοι όχι. Όπως και οι Σλάβοι εξ άλλου).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος21/5/13

    Ήτανε παλιά οι Καστοριανοί και Ψαράδες,αυτό δεν το λέτε,γιατί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Ανώνυμος21/5/13

    @ 13
    Δεν ήταν μόνο ψαράδες, έκαναν και μπάνιο, και έπλεναν...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Μιμόζα η αισχυντηλή21/5/13

    Εκλεκτοί Συν-Οδίτες, να με συγχωρεί η χάρη σας, αλλά με τα σχόλια δίνετε την εντύπωση ότι εκόντες άκοντες είστε εκτός θέματος.
    Αφορμώμενοι από τις φωτογραφίες που διεβίβασε ο επιστολογράφος γράφουν όλοι σεντονιάδες για τα Ραγκου-Ρογκα-Ρουγκα-τσάρια;
    Και ό,τι έχετε να πείτε για το Ρίο (όχι το Αντίριο) είναι θετικό;
    Για το γυναικείο σώμα που καταντάει άθυρμα στη λαγνεία των απανταχού της γης; Είστε σύμφωνοι;
    Γιατί ξέραμε κι εμείς κάποιες άλλες "Σχολές" και άλλες "Μούσες"... εννιά και με ονόματα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Ανώνυμος21/5/13

    Ναι μωρε 12@ ...Πως μας διέφυγε;
    Το λαμπρό Καρναβάλι της Βενετίας ξεκίνησε από την Κοσμοπολίτικη Καστοριά...
    Και πάλι στην Κοσμοπολίτικη και ανεκτική πόλη θα επιστρέψει εν δοξη και τιμη το ...Ρίο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος21/5/13

    Α Μιμόζα θα σε μαλώσω. Όλα κι όλα. Ένα θέαμα έχουμε και 'μείς να βλέπουμε κάθε χρόνο και πας να μας βγεις από πλάγια;
    Τι θέλεις να γίνουν οι Βραζιλιάνες, Ραγκουτσάρισσες με τζουμπέδες όπως γράφει ο φίλος, με φαλλούς ή με μπούρκα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ανώνυμος21/5/13

    Δε ξέρω αν συμφωνώ με τον προβληματισμό σου Μιμόζα, αλλά νομίζω και οι ΔΙΚΕΣ μας Μούσες που αναφέρεσαι σα τις Μούσες του Ρίο τις φαντάζομαι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Ανώνυμος21/5/13

    Μπράβο ρε Μιμόζα!
    Πες και για τις απανωτές πλαστικές των "Μουσών του Ρίο" να ξενερώσουν όλοι τώρα!
    (Και να νιώσουν κΡίο!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Ανώνυμος21/5/13

    Σε τι διαφέρουν οι Muses από τις Μούσες:
    http://theshepherdandtheolivetree.files.wordpress.com/2012/03/dance-of-the-muses.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Τασούλης ο ηλεκτρολόγος21/5/13

    Ψόφιοι για παρεξήγηση είστε βρε... Όταν λέει ο άνθρωπος ότι η Καστοριά ήταν πόλη ΚΑΘΑΡΗ, εννοεί ότι εργάζονταν καλύτερα τα συνεργεία του Δήμου.
    Σπόντα ήταν, για να φιλοτιμηθούν περισσότερο οι σημερινοί. Επιτέλους, πάψτε να νομίζετε ότι μας κατέκλυσαν οι ρατσιστές!
    (πάω να ταμπουρωθώ, για να αντιμετωπίσω την ομοβροντία σας)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ανώνυμος21/5/13

    Pergamon Museum Berlin...
    Oι κλεμμένες Μούσες...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ανώνυμος21/5/13

    @17
    Me tin idia logiki ke oi ginekes tha eprepe na theloun to theama me tous fallous.
    Mipws na gyrisoume ke sta romaika orgia?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμος21/5/13

    @23
    Κατάλαβα... τώρα δηλαδή έχουμε
    " Παγανιστές versus Χριστιανοί"
    Αυτή εδώ η ανάρτηση θα είναι το άλλο άκρο από την άλλη;
    http://odos-kastoria.blogspot.gr/2008/01/blog-post_9667.html

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Jimakos21/5/13

    E oxi kai ena theama exoume ki emeis!!!!! Opou kai na girisoume ta matia mas tha pesoun se stithos h mpouti. Den einai epixirima afto.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ανώνυμος21/5/13

    Τι το κακό έχει ένα ημίγυμνο ή γυμνό γυναικείο (ή ανδρικό) κορμί Μιμόζα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Ανώνυμος21/5/13

    Βάλτε στηθόδεσμο στην Αφροδίτη του Λούβρου, και ντύστε επιτέλους με μπούρκα αυτές τις ξετσίπωτες 3 Χάριτες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Ανώνυμος21/5/13

    Μιμόζα, άναψες φωτιές!
    https://www.youtube.com/watch?v=iffNFY4ps8E

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Ανώνυμος21/5/13

    Η Εκκλησία εναντιώνεται στα Ραγκουτσάρια:
    http://www.imkastorias.gr/index.php?option=com_k2&view=item&id=364:istoria-karnabaliou&Itemid=30

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. ΤΖΑ !21/5/13

    Ίσα ρε μεγάλοι άντρεεεεες! Μια γνώμη είπε η Μιμόζα (ως αισχυντηλή βεβαίως, βεβαίως) και θα πέσετε να την φάτε; Απάντηση με επιχείρημα ή έστω τεκμήριο δεν είδα ακόμη εκτός από έναν (σχόλιο 19).
    Τα ερώτηματά της παραμένουν:

    "Και ό,τι έχετε να πείτε για το Ρίο (όχι το Αντίριο) είναι θετικό;
    Για το γυναικείο σώμα που καταντάει άθυρμα στη λαγνεία των απανταχού της γης; Είστε σύμφωνοι;"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Ανώνυμος21/5/13

    27 άμα προτείνεις να βάλουμε στηθόδεσμο στην Αφροδίτη της Μήλου (και όχι του Λούβρου!), πρόσφερε έναν από τους δικούς σου.
    Έξυπνο πουλί εσύ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ανώνυμος21/5/13

    Καλύτερα να προσφέρεις εσύ τον δικό σου στηθόδεσμο;
    (Σαν πρόβατο κάνεις, γι' αυτό η Μήλος; Ποιος σου είπε ότι αναφέρομαι στην Αφροδίτη της Μήλου, έξυπνε; Πουλιά στον αέρα πιάνεις!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ανώνυμος21/5/13

    32 Α βρε τσιφούτη! Μετρημένους τους έχεις;
    Εγώ δεν έκανα την πρόταση.
    Άσε που είμαι και μία από τις τρεις Χάριτες και όσο ξετσίπωτη και να με νομίζεις, τη μπούρκα δεν τη μπορώ, αδερφάκι μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Ανώνυμος21/5/13

    Μήπως για τις 3 Χάριτες, θα αναφερθείς στο Mega;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Ανώνυμος21/5/13

    Προφανώς δεν μπορείς την μπούρκα, γιατί θα σε γαργαλάει το μουστάκι!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Ανώνυμος21/5/13

    "υπέροχους και φιλόξενους κατοίκους με μεσογειακό – latin εκρηκτικό ταπεραμέντο"
    γράφει "Ο θρασύς και ασεβής αναγνώστης σου".

    Μη μας αδικεί. Κι εμείς εδώ έχουμε φλογερό ταμπεραμέντο. Φαίνεται και από τα σχόλια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Ο Ανώνυμος της ενορίας σας21/5/13

    @29
    Τον πατέρα Λεωνίδα που έγραψε το άρθρο δεν τον ξέρω (είναι σε άλλη ενορία ιερέας). Τηρώντας όμως αμεροληψία, οφείλω να αναγνωρίσω ότι τα συγκεκριμένα γραφόμενά του είναι τεκμηριωμένα και συνιστούν ευπρεπή στάση όσον αφορά σε ένα θέμα αιχμής.
    Γι' αυτό δεν συμφωνώ με το ρήμα "εναντιώνεται". Προτιμώ το "ενημερώνει".
    Η διαφωνία βέβαια της Εκκλησίας για τα Καρναβάλια είναι προφανής, θα έλεγα και απαραίτητη, για να είναι σύμφωνη με τον Λόγο του Θεού.
    Όστις θέλει, ακολουθεί.
    Ευτυχώς που σε αυτήν την περίπτωση δεν είχαμε αντιδράσεις φονταμενταλιστικές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Ανώνυμος22/5/13

    Πάλι σε παπάδες πέσαμε; κάτσε να πιάσιω τα α......α για να πάει καλά η μέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Ανώνυμος22/5/13

    Από τον συγκεκριμένο αρθρογράφο, δεν περίμενα κάτι άλλο, πραγματικά. Ως Έλληνας και Καστοριανός, δηλώνω απογοητευμένος και ενοχλημένος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Ανώνυμος22/5/13

    Δεν κρύβεστε, όσο νομίζετε ότι κρύβεστε, Νούμερο 39!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Ανώνυμος22/5/13

    Βελτιώνεται σταδιακά η ζωή στις φαβέλες του Ρίο

    Εντείνονται οι «εξωραϊστικές» προσπάθειες ενόψει του Παγκοσμίου Κυπέλλου του 2014

    Με πυρετώδεις ρυθμούς εργάζεται η κυβέρνηση της Βραζιλίας ενόψει της διοργάνωσης του Παγκοσμίου Κυπέλλου Ποδοσφαίρου το 2014 και ο μαραθώνιος για την βελτίωση της ζωής στη μεγαλούπολη έχει ήδη ξεκινήσει. Δύο χρόνια αργότερα, το καλοκαίρι του 2016, το Ρίο θα φιλοξενήσει τους Ολυμπιακούς και τους Παραολυμπιακούς Αγώνες, γεγονός που προσθέτει περαιτέρω πίεση στο ήδη αυστηρό χρονοδιάγραμμα που πρέπει να προλάβει.

    Ένα από τα πρωταρχικά ζητήματα στην ατζέντα της είναι ο εκσυγχρονισμός του Ρίο ντε Τζανέιρο μιας πόλης περίπου 7 εκατομμυρίων κατοίκων και η αντιμετώπιση των προβλημάτων στις φαβέλες, δηλαδή τις παραγκουπόλεις όπου διαμένει το φτωχότερο κομμάτι του πληθυσμού. Τώρα η ζωή σε αρκετές φαβέλες αρχίζει να βελτιώνεται, καθώς οι συνεχείς αστυνομικές επιχειρήσεις είχαν ως αποτέλεσμα να περιοριστεί η δράση των συμμοριών, ιδίως όσων διακινούν ναρκωτικά, ενώ την ίδια στιγμή εφαρμόζονται προγράμματα κοινωνικής αλληλλεγγύης, όπως συσσίτια, παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης και σεμινάρια επιμόρφωσης και εκπαίδευσης.

    Μέχρι τώρα οι φαβέλες ήταν γνωστές για τη φτώχεια που μάστιζε τους κατοίκους, τις συχνά άθλιες συνθήκες διαβίωσης και την υψηλή εγκληματικότητα. Κακόφημα και επικίνδυνα μέρη, αποφεύγονταν από τους τουρίστες που επέλεγαν για τις διακοπές τους τη διαμονή σε κάποια από τα ακριβά ξενοδοχεία του Ρίο.

    Οι διαρκείς πιέσεις προς την κυβέρνηση από τη Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή και την Διεθνή Ποδοσφαιρική Ομοσπονδία (FIFA) έφεραν την πολυπόθητη αν και καθυστερημένη κινητοποίηση. Οι συνθήκες αλλάζουν σταδιακά προς το καλύτερο με την απόφαση για ανάπτυξη και εκκαθάριση της περιοχής από τους «βαρόνους των ναρκωτικών».

    Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι φαβέλες του Κανταγκάλο και του Παβάο- Παβαοζίνιο. Οι χαμηλές τιμές πώλησης ακινήτων δίνουν τη δυνατότητα στη μεσαία τάξη της Βραζιλίας να αποκτήσει μια ιδιοκτησία, κυριολεκτικά δίπλα στη θάλασσα ενώ οι περιοχές αυτές προσελκύουν και οικονομικούς μετανάστες από χώρες όπως η Ισπανία, η Ιταλία η Αργεντινή.

    Παράλληλα, έχει ήδη ξεκινήσει η τουριστική αξιοποίηση τους με τους κατοίκους να ανακαινίζουν και να αναδιαμορφώνουν τα σπίτια ή τα επιπλέον δωμάτια τους δημιουργώντας προσιτούς ξενώνες και καταλύματα με υπέροχη θέα επιτυγχάνοντας να προσελκύσουν τουρίστες.

    Η κυβέρνηση στηρίζει και επενδύει στην ανάπλαση των νότιων αυτών προαστίων της βραζιλιάνικης μεγαλούπολης, ελπίζοντας ότι εκτός από τα οικονομικά οφέλη θα προκύψει και εξυγίανση από τα κακοποιά στοιχεία. Ο δρόμος όμως μέχρι την επίλυση του προβλήματος είναι μακρύς. Οι «προχειροδουλειές» και τα λάθη που εντοπίζονται στις κατασκευές μαρτυρούν ότι ακόμα δεν υπάρχει κάποιο μελετημένο σχέδιο δόμησης, κάτι που πρέπει σύντομα να αντιμετωπιστεί.

    http://www.tovima.gr/world/article/?aid=513874

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Ανώνυμος22/5/13

    ΙΛΑΡΟΤΡΑΓΩΔΙΑ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Ανώνυμος22/5/13

    @38
    Nai, piasta gia na min eise dimosios kindinos.
    @39
    Toso kala ton ksereis? Periergo...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Ανώνυμος22/5/13

    @39
    Κάπου σε ξέρω εσένα, Έλληνα και Καστοριανέ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Ανώνυμος22/5/13

    Το "τρολλ" παραπέμπει όχι μόνο σε δαιμόνια πλάσματα, αλλά και συμπλεγματικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Ανώνυμος22/5/13

    @47
    Καλως τον Αρχοντα των Δαχτυλιδιων!
    Ποιον λες τρολλ?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Ανώνυμος22/5/13

    Δείτε μετά το 10:10 στο παρακάτω βίντεο τι πρεσβεύει ο "θρασύς και ασεβής αναγνώστης" της ΟΔΟΥ "Α.Λ.":
    http://www.youtube.com/watch?v=nLyyfCqbwEA
    Αυτός λοιπόν είναι ο "κανονικός Μακεδόνας, και όχι ο imitation", τον οποίο με τόσο σθένος υπερασπίζεται ο κύριος Α.Λ.;
    Αυτοί είναι οι κανονικοί ήχοι, και όχι οι "περίεργοι ήχοι", με τους οποίους θέλει ο κύριος Α.Λ. να συνοδεύονται τα καρναβάλια στην πόλη μας;
    Αυτή είναι η παράδοση των καρναβαλιών την οποία θέλει να μιμηθούμε; Αυτό είναι το θέαμα που τον συναρπάζει, και θέλει να ενσωματωθεί στο καρναβάλι της Καστοριάς; Έτσι ονειρεύεται τη συνέχεια της παράδοσης της Μακεδονίας μας μέσα από το τοπικό καρναβάλι;

    Γράφει ο κύριος Α.Λ.:
    "Εκεί στο Ρίο συχνά ακόμη, η θεματολογία τους εμπνέεται από την Ελλάδα. Ειδικά φέτος μια από τις παγκοσμίως διάσημες Σχολές του Ρίο, το θέμα της ήταν εμπνευσμένο από τον Μέγα Αλέξανδρο. Τον κανονικό Μακεδόνα βεβαίως, όχι τον imitation. Ούτε αυτόν με τους περιέργους ήχους."
    Τα σχόλια δικά σας, μετά την παρακολούθηση του βίντεο από το 10:10 και μετά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Ανώνυμος22/5/13

    Δηλαδή οι φυσιολογικοί μαστοί των Ελληνίδων είναι καλύτεροι από τις ανορθώσεις στήθων των Βραζιλιάνων;
    Άσε που οι Ελληνίδες ξεχνούν και να ξυριστούν συχνά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Ανώνυμος22/5/13

    Και η Αντζελίνα Τζολί έκανε ανόρθωση στήθους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. Ανώνυμος22/5/13

    Πάντως οι κουκλάρες στις φωτό, έχουν μία αξιοπρέπεια που σπάνια συναντάς σε Ελληνίδα όταν χορεύει σε καρναβάλια ή σε μπουζούκια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Ανώνυμος22/5/13

    Aπό το 10' και μετά πράγματι ΞΕΡΑΤΟ στο YouTube

    Από το Ρίο (ντε...) προτιμώ Σοχό (oχι SoHo!)την φασίζουσα παράδοση!
    http://www.youtube.com/watch?v=PXVinuxTnL4
    (Τουλάχιστον δεν είναι kitsch...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Ανώνυμος22/5/13

    Καλλλά (με 3 λάμδα) τα λές Νούμερο 51. Είσαι σίγουρα Ντόπιος!

    Βούλγαρος νταουλτζής στον Σοχό:
    http://www.youtube.com/watch?v=6omQwPv5Oqg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. Ανώνυμος22/5/13

    Τι σχέση έχει η Σλάβικη γραφή με τον Σοχό;
    Ο Κύριλλος και ο Μεθόδιος;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. Ανώνυμος22/5/13

    "Αν πάει κάποιος απ’ τον Σοχό στα Σκόπια μπορεί άνετα να συνεννοηθεί"
    Κώστας Μήτσας

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. Ανώνυμος22/5/13

    http://www.youtube.com/watch?v=hvWzMz5RRAU
    ΣΟΧΩ ΕΚΠΛΗΞΗ!52-53 (a Gypsy band-ΣΟΧΟ ΓΚΙΟΥΡΕΣ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. Ανώνυμος22/5/13

    Μπααα γι' αυτό προτίμησαν κι οι άλλοι το Λαγκαδά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  57. Ανώνυμος22/5/13

    Κωσταμήτσα άκου ε λ λ η ν ι κ ά από το ΣΟΧΟ
    http://blogs.sch.gr/tgiakoum/archives/tag/%CE%B6%CF%85%CF%81%CE%AC%CE%BD%CE%BD%CE%B1-%CE%B6%CE%B1%CF%84%CE%AD%CE%BB%CE%B7
    (για το "Ντάφκος" που θ' ακούσεις μη φοβηθείς ορέ!)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  58. Ανώνυμος22/5/13

    Καλέ πολύ ωραία στο Σοχό:
    http://www.youtube.com/watch?v=AHSrVIc0b0M&list=UUjOR3M45LygOHVxWA7r279g&index=12

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  59. Ανώνυμος22/5/13

    Αφού σ' αρέσει ρε φίλε το Μακεδονικό, τράβα στον Λαγκαδά να τα χορέψεις με τους ντόπιους.
    Αν σ' αρέσει η σάμπα, τράβα στην Βραζιλία, κι αν σ' αρέσουν οι Βουλγάρες με τα αξύριστα πόδια, ε... τι να κάνουμε γούστα είναι αυτά!
    Εγώ πάντως προτιμώ τις Βραζιλιάνες. Τουλάχιστον είναι θεο-γκόμενες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  60. Ανώνυμος22/5/13

    Ω!!!! Τι σύμπτωση!!!
    Kukeri - Кукери, Bulgaria
    http://www.youtube.com/watch?v=0-IcJ_NTE3o

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  61. Ανώνυμος22/5/13

    59@ σε τύφλωσε η σιλικόνη στα γυναικεία σώματα και η τσίχλα στο μυαλό!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  62. Ανώνυμος22/5/13

    Ω!!!! Τι σύμπτωση!!!
    Кукери гониха злите сили в Благоевград
    http://www.youtube.com/watch?v=jFfWh839eYk

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  63. Ανώνυμος22/5/13

    Boυλγάρα με αξύριστα πόδια...
    http://www.youtube.com/watch?v=KYkiMncd9UU

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  64. Ανώνυμος22/5/13

    http://www.youtube.com/watch?v=on2G5B4US_c

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  65. Ανώνυμος22/5/13

    60-61 http://www.youtube.com/watch?v=hrQukvoxBUw
    (άλλη μια "σύμπτωσις" στην άκρη της γης...)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  66. Ανώνυμος22/5/13

    @65
    Πες τα Χρυσαυγάρα Ντόπιε Μακεδόνα μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  67. Η ΟΔΟΣ παρακαλεί θερμά τους αναγνώστες να είναι πιο κόσμιοι στα σχόλιά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  68. Ανώνυμος22/5/13

    Ότι και να λες ΟΔΟΣ όσοι έχουν τραχανά στη θέση του νου θα συνεχίσουν...
    (πχ 66@ για να μη λέμε ονόματα)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  69. Ανώνυμος23/5/13

    68
    NA SE DOUME KI ESENA PWS THA SYNEXISEIS

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  70. Ανώνυμος23/5/13

    @68
    Onomata den les alla to farmaki to xyneis.
    Baroufa!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  71. Ανώνυμος24/5/13

    70@ [.....] (εννοείς με το "xyneis"). Όσο για το baroufa ....ρούφα τον τραχανά σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  72. Άσχετος (;)24/5/13

    38 Με αυτό που έκανες, σου πήγε τελικά καλά εκείνη η μέρα; Πες την αλήθεια...
    71 άσε ήσυχο τον τραχανά του άλλου και κοίτα μην παραξινίσει ο δικός σου.
    Καλημερούδια!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  73. Ανώνυμος24/5/13

    φίλε μου, καλύτερα δεν γινώτανε ,γιατι όλη την ημέρα τα έπιανα.........

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ