19.12.12

ΣΙΜΟΥ ΚΑΒΕΛΙΔΗ: Η θέρμανση στο χειμώνα των Μνημονίων

Η τρικομματική συγκυβέρνηση, μεταξύ των άλλων μέτρων για την κάλυψη των 11,5 δις, αποφάσισε και την εξομοίωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης με αυτό της κίνησης. Έτσι για τον επόμενο χειμώνα, προβλέπεται η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης να κυμανθεί κοντά στο 1,50 ευρώ. Με δεδομένα την οικονομική κρίση, τις μειώσεις των μισθών (δημόσιου και ιδιωτικού τομέα), τις μειώσεις των συντάξεων και πολύ περισσότερο την ανεργία, φαίνεται ότι ο επερχόμενος χειμώνας θα είναι πολύ βαρύς για τα νοικοκυριά. Ιδιαίτερα στις ορεινές περιοχές της Ελλάδας (περιοχές Δ ζώνης ενεργειακά), όπου οι μήνες που απαιτείται θέρμανση φθάνουν στους επτά (από Οκτώβριο μέχρι και Απρίλιο) και οι θερμοκρασίες πέφτουν για μεγάλο διάστημα κάτω από το μηδέν, τα προβλήματα θέρμανσης, τόσο για τις κατοικίες όσο και για τις επιχειρήσεις, θα γίνουν αδυσώπητα.
Η εσωτερική τρόϊκα θεωρεί πως δίνοντας επιδόματα – μαϊμού, θα σβήσει τις αντιδράσεις των κατοίκων των περιοχών αυτών, που ήδη άρχισαν να ογκώνονται. Σίγουρα, δεν είναι μόνο ότι δεν γνωρίζουν τι γίνεται έξω από το κλεινό άστυ και ότι οι πολιτικές τους καθορίζονται μέσα από τα γραφεία τους. Γιατί ήδη, έχοντας το προηγούμενο με την αύξηση της τιμής της βενζίνης, όπου οι εισπραχθέντες φόροι τελικά μειώθηκαν λόγω της μείωσης της κατανάλωσης και το αντίστοιχο της περσινής αύξησης της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης, όπου μειώθηκε η κατανάλωση, θα είχαν καταλάβει ότι τελικά δεν πρόκειται να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους. Οι πολιτικές τους αυτές απορρέουν από την γενικότερη αντίληψή τους για την επιδείνωση των συνθηκών ζωής των ανθρώπων.
Και η Αριστερά; Πως απαντάει στα θέματα αυτά; Στο περιβαλλοντικό – οικολογικό πρόγραμμα, που παρουσίασε προεκλογικά, πολύ σωστά υποστήριζε ότι «Η εξασφάλιση της παροχής ενέργειας σε όλο τον πληθυσμό είναι αδιαπραγμάτευτη δέσμευση του ΣΥΡΙΖΑ/ΕΚΜ. Η επάρκεια μπορεί να βασιστεί σε μείγμα πηγών ενέργειας με βάση ένα μακροχρόνιο εθνικό σχέδιο, το οποίο θα προκρίνει τις ΑΠΕ ενώ θα λαμβάνει υπ' όψιν του την ανάγκη παροχής ενέργειας σε όλους τους κατοίκους της ελληνικής επικράτειας σε χαμηλές τιμές, ώστε η πρόσβαση στο κοινό αυτό αγαθό να είναι δεδομένη και αδιατάρακτη για όλους, με προτεραιότητα στους ανέργους, τους εργαζόμενους χαμηλού εισοδήματος και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις. Ειδικότερα, το ζήτημα της τιμολόγησης της ενέργειας για οικιακούς καταναλωτές δεν πρέπει να καθορίζεται από τις αγορές αλλά από τις κοινωνικές προτεραιότητες». Σήμερα πια, ως αξιωματική αντιπολίτευση (και πολύ σύντομα κυβέρνηση), οφείλει να εξειδικεύσει την θέση αυτή και να κατεβάσει συγκεκριμένες προτάσεις στην κοινωνία.
Έτσι, μία πρόταση που απλά θα μιλάει για μειωμένη τιμή πετρελαίου θέρμανσης, θα είναι μία πρόταση που περιμένει κανείς από ένα αριστερό φορέα; Σίγουρα, για να μην δημιουργείται παρεξήγηση, η κάλυψης της ανάγκης για θέρμανση για τον επερχόμενο χειμώνα, δεν μπορεί να γίνει με άλλον τρόπο, πέρα από την μείωση της τιμής του πετρελαίου θέρμανσης σε επίπεδα χαμηλότερα της περσινής τιμής (δεδομένης της μείωσης της αγοραστικής δύναμης των ανθρώπων). Όμως, δεδομένου ότι τα κτίρια που ζούμε, κατοικούμε, εργαζόμαστε, είναι πολύ ενεργειοβόρα, η λογική της κατανάλωσης ενέργειας για την θέρμανση, χωρίς φροντίδα για την ενεργειακή θωράκισή τους, δεν μπορεί να θεωρείται αριστερή – οικολογική προσέγγιση και δεν μπορεί να συνεχίζεται για τα επόμενα χρόνια.
Αν δεν φροντίσουμε ώστε τα κτίριά μας να είναι λιγότερο ενεργειοβόρα, η σπατάλη τόσο στο εισόδημα των πολιτών (είτε είναι ακριβό το πετρέλαιο θέρμανσης, είτε είναι «φθηνό»), όσο και στο εμπορικό ισοζύγιο του κράτους, θα είναι τεράστια. Ταυτόχρονα, η ρύπανση από τις καύσεις, θα γίνεται ολοένα και πιο έντονη, με τις γνωστές συνέπειες. Αντίστοιχα, δεν είναι λύση, από μόνη της, η προσφυγή σε άλλες μορφές ενέργειας, είτε είναι φυσικό αέριο (που σε πολλές περιοχές της Ελλάδας δεν έχει φθάσει), είτε pellets, είτε καυσόξυλα (όπως πρότεινε ο πρώην πρόεδρος της Βουλής). Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όλο το καλοκαίρι, τα αλυσοπρίονα πήραν φωτιά στα δάση της βόρειας Ελλάδας, σε συνδυασμό και με την αλλαγή του νόμου για την παράνομη ξύλευση. Έτσι, αν συνεχιστεί και τα επόμενα χρόνια αυτή η κατάσταση, θα αντικρίζουμε, πέρα από τα καμένα δάση και τα κομμένα δάση.
Και τι έχει γίνει μέχρι σήμερα για την ενεργειακή θωράκιση των κτιρίων; Όσον αφορά τα νεοαναγειρόμενα κτίρια, προβλέπεται με βάση τον ΚΕΝΑΚ (Κανονισμός Ενεργειακής Απόδοσης Κτιρίων), να κατασκευάζονται με προδιαγραφές ενεργειακής εξοικονόμησης. Το μεγάλο όμως πρόβλημα είναι τα υφιστάμενα κτίρια. Για τα κτίρια αυτά (και μάλιστα μόνο για τις κατοικίες) βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και ενάμιση περίπου χρόνο, το πρόγραμμα «Εξοικονομώ κατ’ οίκον». Η μέχρι τώρα εμπειρία, έδειξε ότι ένα σωστό στη λογική πρόγραμμα, κατέληξε να λειτουργεί με γραφειοκρατικό τρόπο και μόνο προς το συμφέρον των τραπεζών. Έτσι:
1. Η ένταξη στο πρόγραμμα προβλέπει υποχρεωτικά την δανειοδότηση του ενδιαφερόμενου από τράπεζα.
2. Προβλέπεται η κατάταξη των ενδιαφερομένων σε κατηγορίες, ανάλογα το οικογενειακό τους εισόδημα. Για κάθε κατηγορία προβλέπεται ένα ποσοστό επιδότησης και το υπόλοιπο δάνειο να εξοφλείται σε σαράντα οκτώ μηνιαίες δόσεις
3. Το πρόγραμμα περνά αποκλειστικά μέσα από τέσσερις τράπεζες, οι οποίες προσπαθούν να κόψουν την δανειοδότηση όσο μπορούν περισσότερο.
4. Στη συνέχεια, όσες αιτήσεις προχωρήσουν, πηγαίνουν στο ΕΤΕΑΝ, για επόμενο έλεγχο.
5. Αφού εγκριθεί η αίτηση, υπογράφεται η σύμβαση μεταξύ του ενδιαφερόμενου και της τράπεζας και θεωρητικά ξεκινούν οι εργασίες.
6. Ο πολίτης μπορεί θεωρητικά να πάρει προκαταβολή 30% του ποσού και το υπόλοιπο μετά την ολοκλήρωση των εργασιών και την υποβολή των απαραίτητων δικαιολογητικών. Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι όλα τα τιμολόγια αγοράς θα πρέπει να είναι επί πιστώσει, τα χρήματα μπαίνουν σε κλειστό λογαριασμό του δανειοδοτούμενου και από εκεί κατευθείαν σε τραπεζικούς λογαριασμούς των προμηθευτών. Δεδομένης της μεγάλης καθυστέρησης έγκρισης του δανείου, εκταμίευσης (τόσο της προκαταβολής, όσο και του υπολοίπου ποσού) και πληρωμής των εμπλεκομένων, οι προμηθευτές δεν δέχονται τον τρόπο αυτό της πληρωμής και απαιτούν να πληρωθούν κατευθείαν από τον πελάτη. Αυτό έχει ως συνέπεια αφενός την μείωση αυτών που προχωρούν στην όλη διαδικασία ενεργειακής θωράκισης των κτιρίων, αφετέρου την δημιουργία αντιθέσεων και προβλημάτων μεταξύ δανειοδοτούμενων, προμηθευτών και τραπεζών.
7. Ο χρόνος ολοκλήρωσης, με βάση τα παραπάνω, προσεγγίζει ή και ξεπερνά τον ένα χρόνο, αν συνυπολογισθεί και ο χρόνος, που λόγω καιρικών συνθηκών στις ορεινές περιοχές, δεν είναι δυνατόν να γίνουν οικοδομικές εργασίες.
8. Επιπλέον θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το πρόγραμμα, παρά την διετή τουλάχιστον προαναγγελία, στήθηκε πρόχειρα, χωρίς καμία εξειδίκευση στις διαφορετικές ζώνες της Ελλάδας. Έτσι προβλέπεται π.χ. το ίδιο ποσό για θερμομόνωση οροφής, είτε το κτίριο βρίσκεται στην Κρήτη (κατασκευή δώματος με μικρό πάχος θερμομονωτικού υλικού), είτε βρίσκεται στη Δυτική Μακεδονία (κατασκευή στέγης με μεγάλο πάχος θερμομονωτικού υλικού – ξύλα - κεραμίδια - υδατοστεγάνωση).
Με βάση τα παραπάνω, μέχρι σήμερα έχει ολοκληρωθεί ένας μικρός αριθμός παρεμβάσεων, παρότι έχουν δοθεί επανειλημμένες παρατάσεις και παρά τις θεωρητικά καλές επιδοτήσεις των δανειοδοτουμένων.
Νομίζουμε λοιπόν ότι, ως ΣΥΡΙΖΑ θα πρέπει να προτείνουμε:
1. Μειωμένη τιμή αγοράς πετρελαίου θέρμανσης για τον επερχόμενο χειμώνα, σε επίπεδα χαμηλότερα της περσινής τιμής.
2. Ενίσχυση των οικονομικά ασθενέστερων (όσων βρίσκονται κάτω από το όριο της φτώχιας) με επίδομα θέρμανσης για τον επόμενο χειμώνα (που θα δοθεί από πριν και όχι μετά).
3. Αναδιάταξη και αναπροσαρμογή του προγράμματος «Εξοικονομώ κατ’ οίκον», ώστε να γίνει πιο ευέλικτο και λιγότερο γραφειοκρατικό.
4. Δημιουργία δύο νέων προγραμμάτων, ένα αποκλειστικά για την ζώνη Δ και ένα για την ζώνη Γ, που θα περιλαμβάνει τόσο κτίρια κατοικιών, όσο και κτίρια γραφείων και επιχειρήσεων, με εξειδικευμένες παρεμβάσεις και σωστά προκοστολογημένες εργασίες, χωρίς προαπαιτούμενες εγκρίσεις τραπεζών. Έτσι, στα προγράμματα αυτά, μετά τον έλεγχο της αίτησης του ενδιαφερόμενου (από φορέα - γραφείο που θα δημιουργηθεί ή λειτουργεί πχ ΕΤΕΑΝ) και την έγκρισή της, αυτός είτε θα απευθύνεται σε τράπεζα για δανειοδότηση και η τράπεζα θα είναι υποχρεωμένη να το κάνει, είτε θα μπορεί να προχωρήσει από μόνος του στις εργασίες και να μπορεί να πάρει την αντίστοιχη επιδότηση. Για τις οικογένειες που το εισόδημα είναι κάτω από το όριο της φτώχιας, η επιδότηση να είναι στο 100%
5. Δημιουργία χρονοδιαγράμματος, έτσι ώστε μέχρι τον Οκτώβριο του 2013, να έχει γίνει η ενεργειακή θωράκιση όλων των κτιρίων που χρησιμοποιούνται, τόσο για κατοικίες, όσο και για εργασία.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 27 Σεπτεμβρίου 2012, αρ. φύλλου 659


Επιλογές σχετικών αναρτήσεων:

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.