12/7/14

ΟΔΟΣ: Η απαγωγή της Γούνας


ΟΔΟΣ 3.4.2014 | 734

Η ιστορία που ακολουθεί στηρίζεται σε μια υπόθεση, αλλά είναι χρήσιμη. Χρησιμοποιείται σαν δάνειο, σαν παράδειγμα ανάμεσα σε πολύ περισσότερα. Άλλωστε γνωστό εκ των προτέρων είναι ότι η Καστοριά ελάχιστα μοιάζει με την Αθήνα, και η Γούνα της Καστοριάς δεν αποτελεί εθνική –πόσο μάλλον παγκόσμια– κληρονομιά, και δεν είναι τέχνη ή πολιτισμός. Η ΟΔΟΣ ελπίζει ότι η παραδοχή αυτή, δεν θα προκαλέσει αντιδράσεις απ’ όσους μπορεί να πιστεύουν κάτι διαφορετικό.

Στην Αθήνα του 2014 λοιπόν ο Παρθενώνας σώζεται πολύ καλά διατηρημένος. Τουλάχιστον κατά το περίγραμμά του, καλοσυντηρημένος και περίπου απαράλλακτος από την εποχή του Ικτίνου: Με τους κίονες και τα αετώματά του, τα λαμπρά ανάγλυφα στους τοίχους και πολλά από τα αγάλματά του να σώζονται ακόμη και σήμερα. Αληθινά αριστουργήματα. Όλα τα ιερά μάρμαρα να βρίσκονται περίπου στην θέση τους.

Ούτε πυριτιδαποθήκη κατακτητών αποτέλεσε ποτέ, μήτε τέμενος θρησκείας. Ούτε ο Μοροζίνι πέρασε με τα μπουρλότα του, ούτε ο κόμης Έλγιν είχε την αγενή και περίεργη τάση να θαυμάζει με τον τρόπο του και να αρπάζει τα θαύματα της ελληνικής κλασσικής αρχαιότητας. Μόνο σε κάτι σεισμούς οφείλονταν ζημίες και πτώσεις αδριάντων και προτομών αλλά το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς, εξακολουθούσε να κοσμεί τον αρχαίο ναό. Καμιά καταστροφή, κανένας βομβαρδισμός και προπαντός κανένα πλιάτσικο δεν είχε προηγηθεί.

Η Αθήνα διατηρούσε σε άριστη κατάσταση, τον βασικό μοχλό της φήμης, προόδου και της ευημερίας της ίδιας και των κατοίκων της. Αμέτρητα πλήθη επισκεπτών απ’ όλο τον κόσμο ταξίδευαν στην πόλη για να θαυμάσουν τον αρχαίο ναό. Τον ομφαλό του δυτικού πολιτισμού. Μουσεία, ημερίδες, παραστάσεις, συνέδρια επιστημόνων και άλλες εκδηλώσεις, πραγματοποιούνταν όλο τον χρόνο, ιδίως δε η ετήσια Διεθνής Έκθεση και έτσι η Αθήνα δικαίωνε τον τίτλο της «διαμαντόπετρας της γης».

Υπήρχαν βέβαια και μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες ξενοδοχείων, που είχαν εγκατασταθεί στα πέριξ, όπως και οι Κινέζοι της Κίνας που είχαν αναλάβει το μερίδιο του λέοντα στις υποδομές, ώστε κέρδιζαν και αυτοί από την αίγλη της Αθήνας. Αλλά κατά γενική ομολογία κοντά στους επιστήμονες, αρχαιολόγους, ιστορικούς, φιλολόγους, φιλοσόφους, αρχιτέκτονες, μαθηματικούς, δημοκράτες και τους άλλους ειδικούς, που είχαν οφέλη από αυτή την κατάσταση και την καλώς εννοούμενη εκμετάλλευση του μνημείου, μαζί τους και όλοι οι υπόλοιπο κάτοικοι, έμποροι, καταστηματάρχες, εστιάτορες, ζυθοποιοί, ξενοδόχοι, εργάτες, οδηγοί ταξί και μεταφορείς ωφελούνταν από την πρόοδο της Αθήνας. Δεν χωρεί αμφιβολία ότι με αυτές τις συνθήκες, η Αθήνα ευημερούσε και ο χρυσούς αιώνας της, απλά διαιωνίζονταν.

Ποιος λοιπόν θα τολμούσε να φανταστεί ότι, σ’ αυτή την Αθήνα του παραδείγματος, το 2014, που είχε βουλευτές, δήμαρχο, επιμελητήρια, αρχές και εκπροσώπους όπως και Σύνδεσμο Αθηναίων ο «Απόλλων», θα σχηματιζόταν «Σύνδεσμος Ελλήνων Αθηναίων», για τον οποίο, οι σχέσεις του με τις αλυσίδες των πολυεθνικών ξενοδοχειακών συμφερόντων ήταν κάτι που συχνά απασχολούσε, όπως και ότι ήθελαν τα κέρδη να τα μοιράζονται όσο το δυνατό λιγότεροι.

Και ότι ο Σύνδεσμος αυτός θα είχε την φαεινή ιδέα να σηκώσουν τον Παρθενώνα από την θέση του και να τον μεταφέρουν. Με πρόσχημα την μόλυνση του περιβάλλοντος αλλά και τις ασφυκτικές συνθήκες κυκλοφορίας στον Ιερό Βράχο. Καθώς και την μεγάλη απόσταση από τον αερολιμένα.

Και να προσπαθήσουν να τον μεταφέρουν όχι κάπου στον Βοτανικό, ή στα Μεσόγεια για να είναι κοντά στο αεροδρόμιο, αλλά στις Βρυξέλλες, που μπορεί σαν πόλη να μην έχει σχέση με τον Παρθενώνα και την Αρχαία Ελλάδα πιο γενικά, αλλά όπως και να το κάνουμε, υποστήριζε το σωματείο, είναι η θεσμική πρωτεύουσα της Ευρώπης, την οποία επίσης απήγαγε από την Κρήτη ο Δίας και έτσι πρόκοψε. Διαθέτει αεροδρόμια με πανευρωπαϊκή, παναμερικάνικη, πανασιατική και γενικά παγκόσμια αεροπορική σύνδεση, όλες τις αλυσίδες των ξενοδοχείων να εκπροσωπούνται και θα μπορούσαν έτσι οι επιχειρηματίες να συγκεντρώνουν τα κέρδη τους.

Προφανώς κανείς δεν θα μπορούσε, ούτε καν θα τολμούσε να προτείνει κάτι τόσο εξωπραγματικό. Και η υπόθεση, μόνο ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας είναι χρήσιμη.

Και όμως, η προσπάθεια απαγωγής της Γούνας από την Καστοριά, που εξελίσσεται εδώ και τέσσερα χρόνια και βρίσκεται στην πιο κρίσιμη, και ακριβέστερα στην χειρότερη για την Καστοριά καμπή της, έχει πολλά κοινά στοιχεία με την υπόθεση. Και ομοιότητες.

Με την διαφορά ότι το κίνητρο ή το αποτέλεσμα για όλη αυτή την υπόθεση, μοιάζει να είναι η συγκέντρωση του πλούτου της Γούνας σε ελάχιστα χέρια και τσέπες. Ο απόλυτος έλεγχος της αγοράς εργασίας στην Καστοριά. Έστω κι’ αν όλα αυτά προϋποθέτουν, τον επιταχυνόμενο μαρασμό της πόλης της Καστοριάς. Για μερικούς αυτό τους είναι παγερά αδιάφορο.

Όταν η Γούνα βρισκόταν σε περιόδους ακμής και ορισμένοι είχαν εμπνευστεί –για μάλλον πολιτικούς λόγους– την διασπορά της, τότε ξέσπασαν διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες, που όμοιες της, δεν είχε γνωρίσει ποτέ ή Καστοριά. Και όμοιες της ούτε και επαναλήφθηκαν έκτοτε. Όταν πάλι άρχισε να οργανώνεται η Διεθνής Έκθεση Γούνας της Καστοριάς, οι ελπίδες του τόπου, που έβλεπε την σκληρή δουλειά να αποδίδει καρπούς, αναπτερώθηκαν. Χωρίς αμφιβολία, η Καστοριά βρισκόταν πολύ πιο μπροστά από την υπόλοιπη χώρα. Στην διαδρομή ωστόσο άλλαξαν πολλά και η πόλη οδηγήθηκε στον αντίποδα.

Έτσι σήμερα –αλλά και τα τελευταία χρόνια– που η εξελισσόμενη διαδικασία ελέγχου της γουνοποιΐας (παραγωγή – εμπόριο – εργασία με τις παράπλευρες δραστηριότητες) προκαλεί, διατηρεί και επιδεινώνει την υποβάθμιση της Καστοριάς, περιέργως δεν παρατηρείται αντίδραση από την τοπική κοινωνία, τους επαγγελματικούς (ξενοδόχους, εστιάτορες, γουνοποιούς - γουνεργάτες κλπ) και επιστημονικούς φορείς της πόλης.

Σαν να μην έφθανε η κρίση, οι πολιτικοί και οι εν γένει αξιωματούχοι της πόλης, χωρίς να αντιληφθούν τις εφιαλτικές συνέπειες του φαινομένου, για την ίδια την πόλη και την πλειοψηφία των κατοίκων της, μεταβάλλονται σε κομπάρσους. Προσφέρονται ως συνοδοί για να γιορτάσουν την επιτυχία των λίγων, μια επιτυχία που προϋποθέτει και συνεπάγεται την συρρίκνωση της πόλης της Καστοριάς και τον κοινωνικό–οικονομικό μαρασμό ολόκληρων επαγγελματικών κλάδων.

Και ενώ ταυτόχρονα, όχι βεβαίως όλοι, αλλά μερικοί απ’ αυτούς που προσπαθούν να απαγάγουν την Γούνα από την Καστοριά, που έχει ήδη λεηλατηθεί, λόγω των τεράστιων οφειλών τους προς τις τράπεζες, είτε είναι αχυράνθρωποι, είτε απλά καιροσκόποι. Και μόνο το γεγονός ότι στα τελευταία χρόνια της γενικευμένης πανελλήνιας κρίσης, οι «μεγιστάνες» και οι «κροίσοι» της Γούνας είναι παντελώς άφαντοι και προφανώς αδιάφοροι, είναι εύγλωττο για τα βαθύτερα στοιχεία της υπόθεσης. Κι’ όμως οι Αρχές του τόπου βαυκαλίζονται.



Η έκτη Καρυάτιδα την οποία αφαίρεσε ο λόρδος Έλγιν από την Ακρόπολη των Αθηνών και κοσμεί σήμερα το Βρετανικό Μουσείο (οι υπόλοιπες πέντε βρίσκομαι στο Νέο Μουσείο Ακροπόλεως - φωτογραφία εξωφύλλου).


Βεβαίως οι απαγωγείς, κοντά τους και στο πλευρό τους, έχουν κόλακες, αφελείς και παπαγαλάκια. Είτε ερασιτεχνικά είτε επαγγελματικά, συσπειρώνονται με ανταλλάγματα (τουλάχιστον το εξασφαλισμένο full pension ταξιδάκι, την ευχάριστη φωτογραφική συμπαράσταση και την διαρκή διαφημιστική προβολή τους). Με πούρα στα χέρια και άφθονα χαμόγελα υποδύονται τους συνοδούς. Και έτσι με αυτό το μέρισμα καλλιεργούν την εικόνα της ευρύτερης κατανόησης και αποδοχής.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός της αλλεπάλληλης «ειδησεογραφίας», που αφορά πραγματικές ή όχι «επιτυχίες» εμπορικών επιχειρήσεων στον τομέα της Γούνας σε δημοπρασίες του εξωτερικού. Ο απλός συμπολίτης, μαθαίνει να χαίρεται με την χαρά τους, την επιτυχία και τα κέρδη τους. Και να αρκείται σ’ αυτά, δεδομένου ότι στην υπόλοιπη κοινωνία, δεν παρατηρείται το παραμικρό αποτύπωμα επιτυχίας.

Η ΟΔΟΣ, που επαναφέρει στην κριτική της την θλιβερή αυτή κατάσταση και τις συνέπειές της, παραμένει στο στόχαστρο αυτών που δεν μπορούν να αντιληφθούν την σοβαρή κοινωνική διάσταση του θέματος. Κι’ αν η κατάσταση αυτή, που από μόνη της είναι απαράδεκτη, απέβαινε με κάποιο τρόπο υπέρ του κοινωνικού συνόλου, θα μπορούσε κανείς να είναι πιο συγκρατημένος. Ωστόσο, προφανές είναι ότι η Καστοριά, ολοένα και περισσότερο βυθίζεται στην κρίση και την καθυστέρηση, και ότι το μέλλον διαγράφεται ακόμη χειρότερο, αν δεν αλλάξουν τα πράγματα.

Σε πείσμα όσων αδιαφορούν για την ευρύτερα κοινωνική σημασία της Γούνας για την Καστοριά, υπάρχουν βεβαίως ακόμη φορείς και μεμονωμένοι που επιμένουν να αντιλαμβάνονται την υπόθεση ως κοινό ζήτημα, με πολιτικές, ιστορικές, οικονομικές και κοινωνικές διαστάσεις. Μόνο που η διαίρεση του κλάδου, προκαλεί βαρύ τίμημα. Τόσο βαρύ που οι ιθύνοντες αποδεικνύονται εντελώς αδύναμοι και ανίκανοι να αντιδράσουν. Καλή φωτογράφιση. Και καλό happy στην χαρά του άλλου, κατά το αντιδάνειο της διαφήμισης για το χάπι στον πόνο των άλλων.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 3 Απριλίου 2014, αρ. φύλλου 734.


Επιλογή σχετικών κειμένων:


11 σχόλια:

  1. Ανώνυμος12/7/14

    Ιστορικό άρθρο. Άρθρο κόλαφος για τον ΣΕΓ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος13/7/14

    Πραγματικά είναι απορίας άξιο, γιατί η τοπική κοινωνία δεν αντιδρά. Η γούνα καταστρέφει μία πανέμορφη περιοχή και οδηγεί τους κατοίκους σε επικίνδυνα μονοπάτια με ολέθριες ίσως επιπτώσεις. Γιατί δεν το αντιλαμβάνονται να αλλάξουν πορεία; Γιατί πιστεύουν και παρασύρονται από τους λίγους που πλουτίζουν εις βάρος της περιοχής και των κατοίκων της; Είναι ευχάριστο πάντως να υπάρχουν τέτοια άρθρα που θέτουν αυτούς τους προβληματισμούς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ο Λευτέρης ο ξεφτέρης13/7/14

    @ 2

    Αν επιτρέπεις μια απάντηση προσωπική, να σου πω ότι δεν έχουν και πολλοί αυτήν την απορία, γιατί το έχουν εξηγήσει ήδη από καιρό.
    Αφενός, στην Καστοριά η Γούνα δεν αποτελεί την μοναδική επαγγελματική απασχόληση (παρά τους νοσταλγούς του ένδοξου χρηματικά παρελθόντος). Αφετέρου, η τοπική μας κοινωνία ΔΕΝ έχει ενότητα ούτε σε αυτόν τον τομέα, τον βασικό έστω για λόγους βιοπορισμού.
    Πλανάται πλάνην οικτράν όποιος περιμένει σοβαρή αντίδραση.
    Μάλλον πληρώνουμε τα λάθη του παρελθόντος και ξέρουμε πολύ καλά ποια είναι αυτά, αλλά δεν τα ομολογούμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος14/7/14

    Γι' αυτό η Καστοριά ρημάζει...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος24/7/14

    @Ο Λευτέρης ο ξεφτέρης
    Δεν πληρώνουμε λάθη παρελθόντος. Πληρώνουμε αλαζονεία παρόντος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος24/7/14

    @5 Τίπες τώρα ρε μεγάλεεεεεεεεεεε

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ο Λευτέρης ο ξεφτέρης24/7/14

    @5
    Να συμφωνήσω μαζί σου φίλε για την αλαζονία που λες. Βάλε και πέντ' έξ μερίδες υποκρισία, πιάσε και μια καράφα μπουνταλοσύνη, ρίξε και μια σαλάτα μεγαλομανία και να δουν όλοι πώς γίνεται το μεγάλο φαγοπότι.(τόσες φωτογραφίες κυκλοφορούν στο ίντερνετ)
    Κάναμε όμως κι εμείς λάθη στο παρελθόν, μη κρυβόμαστε τώρα πίσω από το δάχτυλο μας ή τα ρίχνουμε όλα στους άλλους.
    Ποιος γουναράς τίμιος δεν παραδέχεται ότι είχαμε παραπάρει αέρα; Βλέπεις τα καλά τα χρόνια δεν προνοούσαμε ότι έρχονται και χρόνια ισχνών αγελάδων και επαναπαυθήκαμε όταν οι άλλοι πάσχιζαν να "οχυρώσουν" τις πόλεις τους, εμείς διαφημιζόμασταν ως η πόλη με τους πιο πλούσιους δημότες και τον πιο φτωχό Δήμο.
    Άσε και δεν θέλω να βγάλω άπλυτα στη φόρα.
    Για τις νούρκες γινήκαμαν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Βασίλειος24/7/14

    Από ό,τι μπορεί να διαπιστώσει πάντως ο καθένας μας, η ΟΔΟΣ, αν και διακρίνεται από τις άλλες εφημερίδες για την αισθητική της και τα ευρύτερα πολιτιστικά της ενδιαφέροντα, δημοσιογραφικά καλύπτει ανελλιπώς το μέγα θέμα της τοπικής κοινωνίας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος25/7/14

    @ Βασίλειο
    «Ανελλιπώς»;;;
    Προφανώς σχολιάζεις χωρίς να διαβάζεις, ή ζεις αλλού, ή είσαι ανταγωνιστής. Άλλη εξήγηση δε μπορώ να δώσω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Βασίλειος25/7/14

    Σιγά βρε φίλε και πολλή φόρα πήρες! Τι "μετωπική σύγκρουση" είναι αυτή αντί για "καλημέρα";
    Οι ερμηνείες που δίνεις, δικαίωμά σου, πού να σου εξηγώ....
    Για μένα προσωπικά (και για πολλούς άλλους προφανώς - που λες κι εσύ) μέτρησαν τα αναγραφόμενα άρθρα (βλ. επιλογή σχετικών κειμένων) και έπεται συνέχεια.
    (ουκ εν τω πολλώ του ευ)

    Καλημέρα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμος25/7/14

    Και τίθελες ρε νούμερο ενιά;;
    Να γίνει η Οδός "η Φωνή των γουναράδων" ;;;;;;;;
    Ας βγάλουν δικιά τους εφημερίδα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.