26/12/14

ΟΔΟΣ: 9/9


ΟΔΟΣ 11.09.2014 | 755

Αναμφίβολα συγκεντρώνει –αν δεν μονοπωλεί κιόλας, όπως ίσως θα άρμοζε- το ενδιαφέρον της κοινής γνώμης στην Καστοριά, η απόφαση του δημάρχου κ. Ανέστη Αγγελή, να ανακοινώσει στις 9 Σεπτεμβρίου (9/9 δηλαδή) τους επτά αντιδημάρχους του Δήμου. Πρόκειται για τους δημοτικούς συμβούλους Δημήτριο Κωτούλα (τεχνικών έργων), Μιχαήλ Μπινιάκο (διαφάνειας, ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, προγραμματισμού), Λεωνίδα Παπαδημητρίου (πολιτισμού, παιδείας, προγραμματικής ανάδειξης παλιάς πόλης), Δημητρίου Πετρόπουλου (τουρισμού, αθλητισμού, επιχειρηματικότητας, παραδοσιακών εκδηλώσεων), Ευάγγελου Στεργιόπουλου (οικονομικών), Αθανάσιου Τέρψη (αγροτικών θεμάτων, πολιτικής προστασίας) και Νικολάου Φωτιάδη (περιβάλλοντος, καθαριότητας), οι οποίοι μαζί με τον ίδιο τον κ. Ανέστη Αγγελή και τον πρόεδρο του δημοτικού συμβουλίου Καστοριάς κ. Γεώργιο Παπαδόπουλο θα αποτελέσουν την ηγετική ομάδα της διοίκησης του Δήμου Καστοριάς.

Μια εννιάδα προσώπων που αναλαμβάνει την ευθύνη διαχείρισης της καθημερινότητας και της προοπτικής του Δήμου Καστοριάς, για το επόμενο χρονικό διάστημα που θα διαρκέσει έως πέντε χρόνια. Όσο κι’ αν κάποια σενάρια υποθέσεων εργασίας της μειοψηφίας υπό τον κ. Εμμανουήλ Χατζησυμεωνίδη, σύμφωνα με διαρροές που υπάρχουν, που ισοδυναμούν με ζαχάρωμα της εκλογικής ήττας, προβλέπουν εκλογές πιο σύντομα.

Γεγονός είναι ακόμη ότι ο ορισμός αντιδημάρχων Καστοριάς, αναμενόταν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον από τους δημότες αφού από την στελέχωση και την σύνθεση της ηγεσίας του Δήμου, ανυπομονούν να διαπιστώσουν ποιοτικά χαρακτηριστικά που να σηματοδοτούν την αλλαγή πορείας.
Σαφές είναι ότι για την λήψη αυτής της απόφασης ο δήμαρχος Καστοριάς κ. Ανέστης Αγγελής προέβη σε σταθμίσεις. Συσχετισμών, αναγκών και δυνατοτήτων.

Οι ευθύνες προγραμματισμού του δημοτικού έργου που ανατίθενται στον κ. Μιχαήλ Μπινιάκο, στέλεχος της αποκεντρωμένης αυτοδιοίκησης, ο οποίος αν και για την εμπειρία του θα μπορούσε να θεωρηθεί τεχνοκράτης, ωστόσο μέχρι τώρα δεν είναι ο γνωστότερος εντός των τειχών του Δήμου, αποτελεί προσωπική απόφαση του κ. Αγγελή που προϋποθέτει μια ομολογία. Ότι δηλαδή δεν θα μπορούσε να οργανωθούν διαφάνεια και προγραμματισμός αποκλειστικά στην βάση πολιτικού σχεδιασμού. Αλλά και αυτοπεποίθηση για την λήψη της όπως και εμπιστοσύνη σε ένα αντιδήμαρχο που θα είναι ο συντονιστής ή και αναπληρωτής του δημαρχιακού και δημοτικού έργου.

Η διανομή εκφράσεων της αρμοδιότητας «πολιτισμού» σε δυο αντιδημάρχους, και συγκεκριμένα στον κ. Δημήτριο Πετρόπουλο που αναλαμβάνει συναφείς τομείς ή εκδοχές του πολιτισμού όπως ο τουρισμός αλλά και ο αθλητισμός και ταυτόχρονα τον τομέα των παραδοσιακών πολιτιστικών εκδηλώσεων, που όπως περιγράφεται φραστικά μονοσήμαντα είναι πρωτίστως αινιγματικός και ίσως αποβεί προβληματικός – ως ένδειξη ότι ο Δήμος θα περιοριστεί σε εκδηλώσεις παραδοσιακού χαρακτήρα που θα συνδέονται με την επιχειρηματικότητα και τον τουρισμό και λιγότερο με τον πολιτισμό, αποτέλεσε μια ακόμη κρίσιμη απόφαση του δημάρχου. (Αρκεί να μην εστιαστεί η τουριστική ανάπτυξη, η επιχειρηματικότητα, η παράδοση και ο πολιτισμός  στην αστεία –αν όχι προσβλητική- πρωτοβουλία μετατροπής της Καστοριάς σε τόπο τέλεσης γάμων ανυπάνδρων ομοδόξων ρωσίδων).

Διότι από την άλλη πλευρά την αμιγή αντιδημαρχία πολιτισμού αναθέτει στον κ. Λεωνίδα Παπαδημητρίου με περιγραφή αρμοδιοτήτων και καθηκόντων Πολιτισμού- Παιδείας-Προγραμματικής Ανάδειξης Παλιάς Πόλης. Μάλιστα τα τελευταία καθήκοντα του μακρόσυρτου τίτλου αποτελούν την καινοτομία του σημερινού δημάρχου, αφού πιστοποιούν την σπουδαιότητα και προτεραιότητα που αναγνωρίζει ο Δήμος Καστοριάς στο οξύ πρόβλημα της πόλης της Καστοριάς.

Αρκεί βεβαίως με τον όρο «παλιά» πόλη να μην εννοούνται μόνο τα παραδοσιακά τμήματα (Απόζαρι-Ντολτσού), ούτε απαραίτητα μόνο το βυζαντινό τμήμα της χερσονήσου, αλλά και περιοχές που εδαφικά βρίσκονται έξω από την παλιά πόλη αλλά λειτουργικά και σημειολογικά υπάγονται στην έννοιά της όπως η περιοχή του Μαθιουδάκη. Που παραμένει επίκαιρη και νευραλγική εν αναμονή και της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας. Για μια πόλη που δεν διαθέτει ούτε ένα (ούτε ένα) περισσότερο ή λιγότερο ενδιαφέρον εμβληματικό δημόσιο κτήριο.

Μάλιστα ο ορισμός του κ. Λ. Παπαδημητρίου ως διαδόχου στην πληθωρική (για τις επιδόσεις της περιόδου Χατζησυμεωνίδη) αντιδημαρχία της κ. Ειρήνης ΜισκίαΓεωργοσοπούλου, αποκτά και για τον συγκριτικό αυτό λόγο, ιδιαίτερο ενδιαφέρον.

Στην ίδια συλλογιστική, η ανάθεση των αντιδημαρχιών στους κκ Δημ. Κωτούλα, Ευάγ. Στεργιόπουλο, Αθ. Τέρψη και Νικ. Φωτιάδη, μοιάζει φυσιολογική και αναμενόμενη με την διευκρίνιση ότι, οι αντιδημαρχίες των κκ Κωτούλα και Φωτιάδη, προκαλούν αγωνίες και προσμονές διότι οι υποδομές της Καστοριάς ήδη βρίσκονται στο τελευταίο στάδιο πριν την κατάρρευση και το περιβάλλον της πόλης ανοχύρωτο και εκτεθειμένο, εξαιρετικά υποβαθμισμένο (μόλις πριν ελάχιστες ημέρες κόπηκαν και άλλα δένδρα στην Νότα Παραλία). Βεβαίως και οι δυο αντιδημαρχίες διαδέχονται μια προεργασία που σίγουρα δεν μπορεί να αγνοηθεί.

Από την απόφαση του δημάρχου, εντύπωση προκαλεί η απουσία συγκεκριμένων ονομάτων, αν και για την εξαγωγή συμπερασμάτων πρέπει να αναμένεται η πλήρης στελέχωση σε όλα τα επίπεδα. Αν οι απορίες των δημοτών απαντήθηκαν καταφατικά με τον ορισμό των αντιδημάρχων και εάν οι σχετικές αποφάσεις του δημάρχου και των στελεχών-συμβούλων που τον πλαισιώνουν, ικανοποιούν και απαντούν στις κοινές απορίες των δημοτών, είναι κάτι που δεν μπορεί να εκκαθαριστεί άμεσα, ούτε πολύ περισσότερο προκαταβολικά.

Ωστόσο γεγονός ακόμη είναι, ότι από την εποχή που δήμαρχοι, αντιπεριφερειάρχης και βουλευτές Καστοριάς ούτε τέσσερα χρόνια πριν, μαζί με το «πλήρωμα» και το κάθε λογής «αναπλήρωμα» εξουσίας, συσπειρώνονταν και εξαντλούνταν «σε πάλης ξεκινήματα νέους αγώνες», σε διαδηλώσεις, αγιασμούς, πορείες για την τιμή του πετρελαίου και δεν έκαναν οτιδήποτε για την τιμή της πόλης, ούτε καν για την τιμή των όπλων - όπως κρίνονται εκ του αποτελέσματος- με ελάχιστες εξαιρέσεις τομέων και δράσεων βεβαίως, ο χρόνος που κύλησε μοιάζει και πρέπει να είναι αληθινά αγύριστος.

Η νέα δημοτική αρχή, του κ. Ανέστη Αγγελή, που μετά από δύο θητείες στα βουλευτικά έδρανα δεν μπορεί να απαιτήσει πολύ χρόνο προσαρμογής στα νέα του καθήκοντα, παίρνει τις ευθύνες του τόπου σε μια από τις πιο κρίσιμες καμπές της τοπικής ιστορίας, και τον Δήμο Καστοριάς μεγαλύτερο και ίσως χειρότερο από οποτεδήποτε άλλοτε. Με την έννοια ότι η έκταση που έλαβε μετά τον «Καλλικράτη» αποδείχθηκε ένας ακόμη παράγοντας υποβάθμισης και υποχώρησης του τόπου.

Διαθέτοντας το αναγκαίο πολιτικό προφίλ ο νέος δήμαρχος Καστοριάς και τα στελέχη της δημοτικής του ομάδας θα πρέπει να αποδείξουν ότι ενεργώντας διακριτά και ανεξάρτητα από άλλες πολιτικές ή εξωθεσμικές εξουσίες και παρεμβάσεις εγκόσμιου, υπερκόσμιου και απόκοσμου χαρακτήρα, όχι μόνο θα αναλάβουν όλες τις αναγκαίες πρωτοβουλίες για την παραγωγή μετρήσιμου και πραγματικού (στην πράξη και όχι τα λόγια) δημοτικού έργου, αλλά και ότι θα αναλάβουν όλες εκείνες τις πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισμό της Καστοριάς και της κοινωνίας.

Και αυτή είναι μια αδήριτη ανάγκη, που δεν μπορεί να εξυπηρετηθεί από την συμπροσευχή ή την λειτουργία υπερκόσμιου διευθυντηρίου, που λογαριάζει και αποφασίζει χωρίς τον ξενοδόχο. Που δεν είναι άλλος από το σήμερα και προπαντός το αύριο της Καστοριάς. Ενδεικτικά, η λειτουργία του Δήμου Θεσσαλονίκης και η ανεξαρτησία που διεκδικεί ο δήμαρχος Ι. Μπουτάρης θα μπορούσε να αποτελέσει πιλοτικό στόχο.

Σε κάθε περίπτωση, ο δήμαρχος Καστοριάς, στις 9/9 ολοκλήρωσε την ομάδα των εννιά, σε μια σημειολογία ποσοτικών και αριθμητικών συμπτώσεων, που δεν αποκλείεται καθόλου να είναι τελικά εντελώς τυχαία. Αρκεί μόνο, μετά απ’ αυτή την απόφαση να μην έχει και ο μήνας εννιά.


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 11 Σεπτεμβρίου 2014, αρ. φύλλου 755

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ. Υπενθυμίζεται ότι η εφημερίδα δεν δημοσιεύει σχόλια που έχουν προσβλητικό χαρακτήρα.