1.2.23

ΟΔΟΣ: Δύο πορτοκαλί

 
ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς
ΟΔΟΣ 7.7.2022 | 1132


Ανόητη ή αδιανόητη, η κατάσταση σήμερα δεν είναι σαν τότε. Δέκα χρόνια μετά τον Χατζησυμεωνίδη και γεμάτα σχεδόν τρία χρόνια μετά τον Ανέστη Αγγελή.


Έχουν περάσει έξι χρόνια από την εποχή που η ΟΔΟΣ σχολίαζε το γεγονός ότι οι φωτεινοί σηματοδότες στην περιοχή του διοικητηρίου, παρέμεναν για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα εκτός λειτουργίας. Και η ρύθμιση της κυκλοφορίας γινόταν τότε, με το πορτοκαλί, που αναβόσβηνε σε όλες τις θέσεις. Δηλαδή ρύθμιση κυκλοφορίας δεν γινόταν, ενώ η κυκλοφορία των οχημάτων όπως και οι διαβάσεις των πεζών διεξάγονταν με σηματοδότη, την τύχη, μια προσευχή, μια ευχή, ένα «ή ταν ή επί τας» και με την καλή διάθεση όλων. Και με την ατομική ευθύνη του καθενός. 

Για μια πόλη του μεγέθους της Καστοριάς, το γεγονός ότι στο πιο κεντρικό σημείο της, δεν λειτουργούσαν οι σηματοδότες επειδή οι υπεύθυνοι της εποχής εκείνης έξι χρόνια πριν, άλλοτε ισχυρίζονταν ότι κάηκαν οι λάμπες, άλλες φορές ότι τα τρωκτικά είχαν υπογείως βρει προμήθεια τροφής από τα καλώδια, ήταν πράγματι πρωτοφανές. 

Πάντως στην τότε εποχή, επί δημάρχου Ανέστη Αγγελή, η χώρα βρισκόταν ήδη μέσα στα μνημόνια και τις τρόϊκες. Συγκυβερνούσε ο κ. Πάνος Καμμένος που έμεινε γνωστός και ως «μπούλης» αλλά και με την φράση «στα τέσσερα, στα τέσσερα». Κάποιοι, μέσα στην απογοήτευσή τους, όχι μόνο αυτόν αλλά μέχρι και τον τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν θαύμαζαν δημοσίως –στην Καστοριά όλα αυτά εννοείται, για όποιον δεν τα θυμάται. 

Επίσης ήταν μόλις λίγα χρόνια από την διαδοχή στον δημαρχιακό θώκο του άλλοτε δημάρχου κ. Εμμανουήλ Χατζησυμεωνίδη, που προσπάθησε να λειτουργήσει το νέο Δήμο Καστοριάς ύστερα από τις αναγκαστικές συνενώσεις. Που επίσης είχε αντιδήμαρχο, που κατά την διάρκεια πολιτιστικών εκδηλώσεων της εποχής της, φωτογραφήθηκε να οδηγεί κάποιες φορές το δημοτικό αυτοκίνητο, αλλά και να το έχει σταθμεύσει κοντά στην κατοικία της για ένα ή όχι μόνο ένα βράδυ. Είχε γίνει μεγάλος ντόρος τότε. Τότε.

Κι αν πέρασαν αρκετά χρόνια, προφανώς και δεν λησμονήθηκε εκείνο το πρωτοφανές για την εποχή περιστατικό. Χώρια που ο φωτογραφικός φακός-ρεπορτάζ τοπικής ενημέρωσης, «τσάκωσε» το αυτοκίνητο του Δήμου Καστοριάς κάτω από ένα μπαλκόνι στην γειτονιά της αντιδημάρχου. Και έβγαλε στα μανταλάκια την υπόθεση —και καλώς έπραξε.



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Kαι χωρίς τα τοπικά ΜΜΕ —που είχαν κηρύξει τον πόλεμο σε αντιδήμαρχο του Χατζησυμεωνίδη για την αλαζονεία οδήγησης δημοτικού οχήματος και τον πόλεμο στο δήμαρχο Αγγελή για την παράλειψή του να φτιάξει το φανάρι εγκαίρως και για να ξαναγίνει η Καστοριά μια υποτυπωδώς λογική πόλη — να έχουν προσέξει το σπάνιο γεγονός σήμερα.


* * * 

Για την Σπηλιά του Δράκου πάντως, δεν είχε ακουστεί κάτι ιδιαίτερο εκείνη την περίοδο καθώς όλα λειτουργούσαν «ρολόι» —τρόπος του λέγειν δηλαδή. Δεν είχε μπει το νερό στο αυλάκι, σε καμμιά των περιπτώσεων, αλλά ούτε και είχε πει κάποιος το νερό νεράκι, κάθε μεγάλη αύξηση στην τιμολογιακή πολιτική της ΔΕΥΑ Καστοριάς ή αύξηση στους δημοτικούς φόρους μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, φάνταζε άλλωστε, περίπου αδιανόητη.

Ανόητη ή αδιανόητη, η κατάσταση σήμερα δεν είναι σαν τότε. Για την ακρίβεια είναι τρις χειρότερη όπως λέγεται. Κάθε πέρσι και καλύτερα. Δέκα χρόνια μετά τον Χατζησυμεωνίδη και γεμάτα σχεδόν τρία χρόνια μετά τον Ανέστη Αγγελή, δεν είναι απλά ότι ο Δήμος Καστοριάς ανακοινώνει πότε ότι βροντές και αστραπές προκάλεσαν καταστροφές στο ηλεκτρικό σύστημα στην Σπηλιά του Δράκου. 

Και πότε ότι μεγάλες βλάβες στο γερασμένο και πανάκριβο δίκτυο ύδρευσης της ΔΕΥΑ Καστοριάς προκαλούν διακοπές υδροδότησης, παροχής δηλαδή του πιο βασικού αγαθού, του νερού. Που ειδικά για την Καστοριά, συμβαίνει να είναι και από τα πιο ακριβά, αν δεν είναι το ακριβότερο. 

Μοιάζει —λέει— με την Ελβετία η περιοχή χάρη στην λίμνη ή στο Κόμο από την Τρίτη και μετά που ήλθε ο υπουργός Τουρισμού και την είδαν ότι πρέπει να πληρώνει ο δημότης, όπως τις παγκοσμίως γνωστές εργοστασιακές μάρκες των εμφιαλωμένων νερών. Τι Περιέ τι Κεσριέ που λένε και οι νοσταλγοί της οθωμανικής περιόδου. Νερό με ή χωρίς ανθρακικό. 

Μοιάζουν με φλέβες χρυσού οι σωλήνες ύδρευσης και το κατά κεφαλήν ΑΕΠ των δημοτών μοιάζει με αυτό της Λουκέρνης (ή του Κόμο πλέον), καθόσον οι της «Ώρας για δουλειά» έχουν επιβάλλει χαράτσι από 40 έως 50% στα δημοτικά τέλη - φόρους, με το «καλημέρα σας» στον τράχηλο των καστοριανών πολιτών.

Προκειμένου να μη βάλουν λουκέτο, αλλά και για να καταστεί ο απλός κόσμος της «ωραίας Κεσριέ» ευγενής χορηγός, σπόνσορας της δημοτικής εποποιίας που συντελείται, με το πολύ σεμνό έργο. Τόσο σεμνό, που δεν φαίνεται, ένα πράγμα. Διαχρονικά φυσικά και όχι μόνο στην τρέχουσα δημοτική θητεία. Αλλά και σ’ αυτή, που είχε υποσχεθεί λύσεις σε όλα, ώρα για δουλειά, μια αναγέννηση.



ΟΔΟΣ εφημερίδα της Καστοριάς


Οι σηματοδότες της πλέον κεντρικής διασταύρωσης της Καστοριάς, στο ίδιο σημείο, και πάλι, από εβδομάδες τώρα, δεν λειτουργούν. Δεν λειτουργούσαν για την ακρίβεια έως την ώρα που αφίχθη ο σούπερ υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλειος Κικίλιας. Που ω του θαύματος επιδιορθώθηκε για μια μόλις ημέρα, την Τρίτη προχθές που προσήλθε ο μεσσίας υπουργός Τουρισμού για να ξαναχαλάσουν... μόλις έφυγε.


* * *

Αλλά οι συγκρίσεις δεν σταματούν εκεί. Οι σηματοδότες της πλέον κεντρικής διασταύρωσης της Καστοριάς, στο ίδιο σημείο, και πάλι, από εβδομάδες τώρα, δεν λειτουργούν. Δεν λειτουργούσαν για την ακρίβεια έως την ώρα που αφίχθη ο σούπερ υπουργός Τουρισμού κ. Βασίλειος Κικίλιας. 

Επί εβδομάδες το πορτοκαλί φανάρι στους σηματοδότες αναβόσβηνε διαρκώς, πρωί - βράδυ, καθημερινές, σχόλες και αργίες. Και τα οχήματα, ή μάλλον οι πεζοί, έπαιζαν με την άνεσή τους με τα αυτοκίνητα το παιγνίδι της γνωστής ρωσικής ρουλέτας. Μαδάνε την μαργαρίτα οι πεζοί, «να περάσω – να μη περάσω», αίφνης τα ΑΜΕΑ για πολλές εβδομάδες αποκαταστάθηκαν πλήρως και δεν είχαν ανάγκη τους κανονικούς σηματοδότες. 

Οι δε οδηγοί αυτοκινήτων και δικύκλων μετατράπηκαν σε Πολυνήσιους ή Χαβανέζους —μέσα από την Χονολουλού μάλιστα. Που από την πολλή ευγένεια ή και την πολλή ανία και τον άπλετο ευτυχισμένο ελεύθερο χρόνο που διαθέτουν, παραχωρούν ο ένας οδηγός στον άλλο προτεραιότητα και ακινητοποιούν τα αυτοκίνητά τους έως και 10-15 μέτρα μακριά από τον πεζό που διασχίζει την διάβαση, μη τυχόν και παρενοχληθεί από το αθόρυβο αυτοκίνητό του. 

Το «τι έχεις Γιάννη, τι είχα πάντα» , δεν είναι ακριβώς αυτό που ταιριάζει στην περίσταση της Καστοριάς. Όχι μόνο διότι ο Γιάννης είναι ένας και δεν μονολογεί, αλλά και διότι ο άλλος του διαλόγου, δεν είναι Γιάννης, αλλά Αγιάννης και για την περίσταση Ανέστης. Καθόσον τα ευτράπελα με τους σηματοδότες είχαν να συμβούν από τότε στην Καστοριά —και μετά την αποκατάσταση της λειτουργίας τους επί Αγγελή, βεβαίως δεν επαναλήφθηκαν. 

Ώσπου ήλθε η κακιά η ώρα και νάσου πάλι το πρόβλημα. Που ω του θαύματος επιδιορθώθηκε για μια μόλις ημέρα, την Τρίτη προχθές που προσήλθε ο μεσσίας υπουργός Τουρισμού για να ξαναχαλάσουν... μόλις έφυγε. Και να συνεχίσουν το ίδιο το... πορτοκαλί τους παίγνιο. 

Μόνο που πριν τρία χρόνια είχαν υποσχεθεί ότι θα διορθώσουν ό,τι στραβό βρήκαν από την εποχή Αγγελή. Όταν δεν είναι μεν Άγγελοι οι ίδιοι, αλλά θα τα κάνουν όλα αγγελικά πλασμένα. Όπως όμως δείχνουν τα πράγματα και τα γεγονότα, δεν υπάρχει πρόβλημα. 

Διότι καθόλου δεν μοιάζει να απασχολεί ούτε τους ίδιους, ούτε τα ΜΜΕ το αξιοπερίεργο, να διεξάγεται η κυκλοφορία, δηλαδή να ανατίθενται η οδική ασφάλεια, η ζωή, η υγεία και οι περιουσίες άλλων, σε συγκλίνουσες καλές τύχες και καλούς υπολογισμούς των τεσσάρων οδηγών από τις απέναντι διασταυρώσεις και των πεζών. Το περιβόητο δημοτικό πάρκο… κυκλοφοριακής αγωγής, που γειτνιάζει με το δημοτικό πάρκο… κοινωνικοποίησης των τετράποδων φίλων, θα έχει ασφαλώς κάνει το θαύμα του.

Έτσι ο ρυθμιστής του πολιτισμού, για την ακρίβεια ένας από δαύτους, που εξασκεί και κοινωνικοποιεί τους οδηγούς και τους πεζούς, ο ερυθρός σηματοδότης, μια ανακάλυψη με το πρώτο φανάρι να τοποθετείται έξω από τη βρετανική βουλή στο Λονδίνο τον Δεκέμβριο του 1868 και το πρώτο ηλεκτρικό φανάρι στη Νέα Υόρκη το 1912, στην Καστοριά, 160 περίπου χρόνια αργότερα, καταργήθηκε στην πράξη, για αρκετές εβδομάδες μέχρι την ημέρα που κατέφθασε ο υπουργός Τουρισμού. Βασίλειος Κικίλιας, οπότε και ω του θαύματος, εγένετο φώς. Μόνο για τις ώρες που διήρκεσε η επίσκεψη, όπως ειπώθηκε παραπάνω. Μόλις αυτός αναχώρησε, ξαναχάλασαν τα φανάρια, αποδεικνύοντας οι υπεύθυνοι, το πόσο υπολογίζουν τους κατοίκους. 

Δεν έχει σημασία που σαν την Καστοριά, στην πράξη υπάρχει - δεν υπάρχει στον δρόμο φανάρι σε λειτουργία, είναι κατηργημένο ήδη σε πολλές περιοχές της ακόμη παραπέρα από την καθ’ ήμας Ανατολή. Ας πούμε στην Τεχεράνη, το Ισλαμαμπάντ, την Καμπούλ, την Ντάκα (αλλά όχι στην Ντόχα), το παλιό και όχι το νέο Δελχί και αλλού. Σημασία έχει ότι εδώ στην Καστοριά με το ακριβό νερό και τα ακριβά δημοτικά τέλη, και το σπήλαιο του δράκου που έφαγε (ο κακός δράκος) την εγκατάσταση και κόντεψε να ζωντανέψει τον θρύλο, παραδόθηκαν δωρεάν μαθήματα κυκλοφοριακής αγωγής, σε Δύση και Ανατολή, καθώς βρέθηκε ο τρόπος. Μέχρι που προτάθηκε να καταργηθούν μόνιμα τα φανάρια από την συγκεκριμένη συμβολή (διασταύρωση). 



Εδώ και μήνες, πολλούς μήνες, αναγνώστες της εφημερίδας και κάτοικοι Καστοριάς, σε επικοινωνία τους με την ΟΔΟ, αναφέρονται συχνά στο γεγονός ότι συναντούν τον δήμαρχο Καστοριάς να οδηγεί ο ίδιος, ένα μικρομεσαίο αυτοκίνητο, ιδιοκτησίας φορέα του Δήμου Καστοριάς, με τις γνωστές πορτοκαλί πινακίδες. Πάνω-κάτω και πέρα-δώθε, ισχυρίζονται ότι βρίσκεται με αυτό ο κ. Ιωάννης Κορεντσίδης που λέγεται ακόμη ότι δεν συνηθίζει να κυκλοφορεί πια με το δικό του ιδιόκτητο αυτοκίνητο... 
[συνέχεια "εδώ"]

* * *


Όπως όλα αυτά που δεν έχουν σημασία, προφανώς σημασία δεν έχει ούτε και που το δημοτικό αυτοκίνητο πια με τις σχετικές, πορτοκαλί και αυτές πινακίδες, όπως και το πορτοκαλί φανάρι στον σηματοδότη που αναβοσβήνει, περιδιαβαίνει νυχθημερόν, αυθημερόν και όλη την εβδομάδα –και 8 μέρες να είχε η εβδομάδα κι’ αυτές όλες θα κυκλοφορούσε, μέσα και έξω από την πόλη. Χωρίς κανείς να διαμαρτύρεται δημόσια, επώνυμα και με κριτική. 

Και χωρίς τα ΜΜΕ —που είχαν κηρύξει τον πόλεμο σε αντιδήμαρχο του Χατζησυμεωνίδη για την αλαζονεία οδήγησης δημοτικού οχήματος και τον πόλεμο στο δήμαρχο Αγγελή για την παράλειψή του να φτιάξει το φανάρι εγκαίρως και για να ξαναγίνει η Καστοριά μια υποτυπωδώς λογική πόλη, με πράσινα, κόκκινα και πορτοκαλί φανάρια— να έχουν προσέξει το σπάνιο γεγονός: 

Το φαινόμενο της αυτορρύθμισης της κυκλοφορίας όπως και της αυτοκριτικής στην οποία υποβάλλονται όσο υποτιμούν την νοημοσύνη του κατά τα άλλα νωθρού και καθόλου μαχητικού διεκδικητικού κοινωνικού συνόλου. Που μεγαλύτερη περιέργεια έχει για το συνολάκι που φορούν οι διάσημοι και εκλεγμένοι που συνεχώς φωτογραφίζονται σαν να είναι μοντέλα, από τα χειροπιαστά έργα που δεν γίνονται και για τα οποία μελετάνε τις γραφές. 

Στα σίγουρα κανείς δεν περιμένει και δεν απαιτεί να κηρύξουν τον πόλεμο, όπως τότε επί Αγγελή, στον Αγγελή έπραξαν. Θα ανέμενε όμως κάποιος κάπου κάπου να αντιδράσει, έστω και μια φορά για τον μεγάλο κατήφορο. Την επιδείνωση, την περιδίνηση. Και την απουσία κάθε διάθεσης για αυτοκριτική. ‘Η μήπως όχι;

Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 7 Ιουλίου 2022, αρ. φύλλου 1132.


Σχετικά:



4 σχόλια:

  1. Ανώνυμος1/2/23

    Θα είναι σαν να δουλεύουν αλλά δεν θα δουλεύουν. Οι ώρα για δουλειά όχι τα φανάρια.....!!!!

    Πρεσβύτης Μέτοικος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος1/2/23

    Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από έναν διαχειριστή ιστολογίου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Ανώνυμος1/2/23

    Έχει τώρα 2-3 μήνες έβγαλε το ΙΧ του στους δρόμους. Να του το αναγνωρίσουνε μετά από 3,5 χρόνια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Ανώνυμος3/2/23

    'Δουλευταράς, διακριτικός και… λατρεύει τη δουλειά΄ έγραψε για τον παλεστή ο Σβουραντώνης. Στήν Φωτο ο εν λόγω ΄γορίλας΄ να καθαρίζει ......... κλαδιά. Δουλειά για δημοτικό σύμβουλο θα έλεγα εγώ, αφού δεν κάνει για τίποτε άλλο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ