Οι αποκριές αποτελούν πια παρελθόν για το 2024 αφού τα πάντα ολοκληρώθηκαν τόσο με τα μεγάλα τοπικά καρναβάλια, αλλά και τα αντίστοιχα έθιμα που είναι λιγότερο διάσημα. Όσο και με την Καθαρά Δευτέρα και τα περίφημα «κούλουμα» που σηματοδοτούν την έναρξη της Τεσσαρακοστής. Μιας περιόδου που κορυφώνεται το Πάσχα και που ισχύει σε όλο το χριστιανικό κόσμο. Με την διαφορά ότι κατά κανόνα δεν συμπίπτει χρονικά το Πάσχα των Ορθόδοξων Χριστιανών με αυτό των άλλων δυτικών δογμάτων.
Η Καστοριά βέβαια γιόρτασε ήδη το καρναβάλι της, στις αρχές Ιανουαρίου όπως πατροπαράδοτα συμβαίνει. Μόνο που εξ αιτίας της εσωτερικής υπονόμευσής του και της απουσίας αποφασιστικής βούλησης από μεριάς του Δήμου Καστοριάς, το έθιμο που αναβιώνει στην Καστοριά, έχει εκφυλιστεί. Με τους ταγούς της πόλης να μη τολμούν να το αποκαταστήσουν. Και όλος αυτός ο εκφυλισμός ήταν περίπου ολοφάνερος τις ημέρες που πέρασαν.
Καθώς, με μερικές εξαιρέσεις, εδώ δεν υπάρχουν καρναβαλικές εκδηλώσεις στην διάρκεια της Αποκριάς, οι δημότες και κάτοικοι της περιοχής είχαν απλά την ευκαιρία να παρακολουθούν τα καρναβάλια στις ανά την Ελλάδα πόλεις. Όπως για παράδειγμα το καρναβάλι της Πάτρας που θεωρείται και παραμένει το πιο ξεχωριστό, μαζικό και ξέφρενο σε όλη την επικράτεια. Το αδιαμφισβήτητο, για τους περισσότερους τουλάχιστον, ελληνικό καρναβάλι.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό. Καθώς και σε άλλες πόλεις πραγματοποιούνται (όπως στο Ρέθυμνο) ή ενισχύονται (όπως στην πόλη της Κέρκυρας) τα τοπικά καρναβάλια τους, με μια διάθεση και πρόγραμμα αναβάθμισής τους, με στόχο την προβολή αλλά και την μαζικότητα στην συμμετοχή, ακόμη και με την προσέλκυση επισκεπτών, είναι ίσως διδακτικό να εξάγονται συμπεράσματα για την Καστοριά.
Που είχε την δυνατότητα να επιβεβαιώσει πως όλα τα πνιγηρά βαλκανικά ακούσματα της βορειοσλαβίας μαζί, το 2024 δεν κατόρθωσαν να συγκεντρώσουν ούτε το 20% από αυτούς που συμμετείχαν πριν μερικές ημέρες στην Ξάνθη, για παράδειγμα. Μια πόλη, ακριτική, με μεγάλο πραγματικό μειονοτικό μουσουλμανικό στοιχείο που ασφαλώς και δεν εορτάζει τις Αποκριές και τυπικά δεν έχει καρναβάλια.
Το θέαμα της Ξάνθης αποδεικνύει απόλυτα ότι η τοπική διοργάνωση, εκεί στην Ξάνθη, βρίσκεται σε έκρηξη επιτυχίας. Με μια μαζικότητα και ένα κέφι που δεν έχει απολύτως καμμιά σύγκριση με το αντίστοιχο της Καστοριάς. Η οποία είχε αυτή την περίοδο την ευκαιρία να παρακολουθεί όχι μόνο και τα καρναβάλια σε Θεσσαλονίκη –που αναβαθμίζονται– αλλά και των Γρεβενών και της Λάρισας. Μα πιο πολύ και πιο χαρακτηριστικά είχε την ευκαιρία να διαπιστώσει ότι δίπλα, στην Κοζάνη, οι γείτονες ξεφαντώνουν.
Παρά τις ατέλειες της διοργάνωσης, η Κοζάνη ετοιμάζεται να πάρει όλα τα τρόπαια και το σκήπτρο των καρναβαλιών της Δυτικής Μακεδονίας. Με πολυήμερα γλέντια, μαζικότητα και προπαντός όχι με μουσική εισαγόμενης προπαγάνδας από τα βόρεια. Διότι οι Κοζανίτες και φέτος διασκέδασαν με παραδοσιακά δυτικομακεδονικά τραγούδια και χορούς. Με σκοπούς ελληνικούς. Που κάποτε χαρακτήριζαν και το δικό μας καρναβάλι, αφού οι μουσικές παραδόσεις Καστοριάς και Κοζάνης περιλαμβάνουν πολλούς κοινούς μουσικούς σκοπούς.
Προκαλώντας μάλιστα και ένα είδος νοσταλγίας, αλλά και καχεξίας. Δεν είναι λίγοι που σκέφτονται να συμμετέχουν πλέον στο καρναβάλι της Κοζάνης, ώστε να αναβιώσουν μέσα απ’ αυτό το καρναβάλι της Καστοριάς, που ορισμένοι κύκλοι το έχουν ήδη αλλοιώσει. Με τον Δήμο Καστοριάς να έχει μηδενικά αντανακλαστικά. Έως στιγμής και εκτός θαύματος.
Όταν γράφετε καρναβάλια εννοείτε τα ραγκουτσιάρια;
ΑπάντησηΔιαγραφή