ΟΔΟΣ 16.5.2024 | 1225 |
* * *
Κάτι φαίνεται εδώ και πολλά χρόνια να μην πηγαίνει καθόλου καλά ως προς τα συγκεκριμένα ζητήματα. Για τα οποία δεν δίνεται η ανάλογη προσοχή που θα έπρεπε. Και έχουν αφεθεί στον χρόνο να καλλιεργούν μια κατάσταση η οποία μόνο ως αντιπροσωπευτική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί τουλάχιστον για την πόλη της Καστοριάς.
Με αφορμή το κύριο άρθρο σου στο φύλλο με αριθμό 1223 της 2ας Μαΐου ["εδώ"] και τα όσα ιστορικά (και όχι μόνο) τεκμηριωμένα παρουσιάστηκαν σε αυτό, ενδεχομένως να μπορούσαν να ειπωθούν πολλά περισσότερα. Κυρίως για όσα περιστατικά αλυτρωτικής φύσης διαδραματίζονται κατά περιόδους κυρίως στην επαρχία γύρω από την πόλη και λιγότερο εντός αυτής. Όχι πως δεν υπάρχουν και εντός των βυζαντινών τειχών, αλλά μάλλον αυτά εξελίσσονται σε μικρότερο βαθμό και έκταση.
Το pick των οποίων συναντάται κυρίως στα καρναβάλια μέσω της προπαγανδιστικής μουσικής, που άλλοτε περνά απαρατήρητη –ή και αδιάφορη–από τα αυτιά των νέων, είτε γίνεται οικειοθελώς από μικρές ομάδες ατόμων με κοινά πολιτιστικά στοιχεία. Που σίγουρα δεν αντιπροσωπεύουν και συμβαδίζουν με αυτά της πόλης της Καστοριάς, αλλά για κάποιους δικούς τους λόγους επιλέγουν να τα πλασάρουν ως τέτοια. Αλλά τέτοια ζητήματα, ορθότερο θα ήταν να αποτελέσουν αντικείμενο μελέτης ειδικών.
Ενδεχομένως γιατί να θέλουν να καλύψουν κατά τον δικό τους τρόπο σκέψης κάποια από τα εσωτερικά τους πολιτιστικά κενά, είτε επειδή ταυτίζονται με τα ήθη και έθιμα της γείτονος. Και εν μέσω της διάχυτης εξωστρέφειάς τους τα κάνουν γνωστά και σε όλους τους υπόλοιπους. Αποτελώντας ουσιαστικά έστω και άθελα τους (;) ακόμη ένα δόντι στο γρανάζι της προπαγάνδας που έχει στηθεί εδώ και πολλά χρόνια από τους βόρειους γείτονες κυρίως μέσω της μουσικής. Και που συντηρείται σε συγκεκριμένες περιοχές στην βόρεια ελληνική επικράτεια.
Όπως επίσης συμβαίνει και με την προσπάθεια ανάδειξης του κατακτητικού οθωμανικού στοιχείου που είχε επιβληθεί στην πόλη της Καστοριάς κυρίως μέσω της δημιουργίας ψηφιακών κοινοτήτων, αλλά και την προώθηση ξενόφερτων ορολογιών όπως σωστά επισημάνθηκαν μέσω του άρθρου σου.
Και αυτό που δεν καταλαβαίνουν οι περισσότεροι από αυτούς που το πράττουν είναι πως εν αγνοία τους διαδραματίζουν κάποιου είδους ρόλο (μικρό αλλά υπαρκτό) στην εύθραυστη γεωπολιτική σκακιέρα της περιοχής.
Μάλιστα, στις περισσότερες των περιπτώσεων γίνεται με όρους αναμνηστικούς και αναπόλησης της τουρκοκρατούμενης Καστοριάς, δίνοντας σε κάποιες περιπτώσεις την εντύπωση νοσταλγίας εκείνης της περιόδου της οθωμανικής σκλαβιάς! Αλλά και αυτή η περίπτωση ανθρώπων μοιάζει περισσότερο ως αντικείμενο μελέτης ειδικών παρά το οτιδήποτε άλλο. Και για να γίνει ακόμη περισσότερο κατανοητό τι ακριβώς κάνουν οι συγκεκριμένοι παρατίθεται ένα απλό παράδειγμα:
Είναι σαν μια ψηφιακή κοινότητα σε κάποιο κοινωνικό δίκτυο που δραστηριοποιείται στην Τουρκία, αποτελούμενη από τούρκους πολίτες, να αναπολούν τις εποχές του Μεγάλου Κωνσταντίνου, την Κωνσταντινούπολη και την Αγία Σοφιά. Και αυτό να το γνωστοποιούν με κάθε τρόπο. Σε μια χώρα όπως είναι η Τουρκία με ό,τι αυτό μπορεί να συνεπάγεται για τους ίδιους και την δράση τους στο κοινωνικό περιβάλλον, αλλά και στο πολιτικό, που όλοι μπορούν να φανταστούν.
Φυσικά και στην Ελλάδα η ελεύθερη έκφραση έχει πολύ διαφορετική έννοια ή περιεχόμενο από ό,τι στην Τουρκία συμβαίνει, αλλά αυτό δεν πρέπει να οδηγεί σε αντίθετα αποτελέσματα από αυτά που η πραγματικότητα έχει ορίσει, κυρίως όπως αυτή διαμορφώθηκε μετά την υπογραφή της συνθήκης της Λωζάνης.
Και στις δύο αυτές περιπτώσεις επιχειρούμενης προπαγάνδας, ο Δήμος Καστοριάς οφείλει να δείξει τα απαιτούμενα αντανακλαστικά. Αποδεικνύοντας τα σε κάθε τέτοιο φαινόμενο και όχι να τα προσπερνάει ως ασήμαντα και ως απότοκα της διευρυμένης έννοιας της woke κουλτούρας όπως αυτή εκφράζεται σήμερα. Καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που ο Δήμος Καστοριάς έχει χρηματοδοτήσει αρκετούς συλλόγους κυρίως της επαρχίας, οι οποίοι πρωταγωνιστούν σε πανηγύρια ["εδώ"], στην πιο επιεική περιγραφή τους, «αινιγματικού» χαρακτήρα.
Όπως επίσης δεν είναι κρυφό –το αντίθετο μάλιστα– πως ο Δήμος Καστοριάς παραλείπει να διαφυλάξει, τουλάχιστον μουσικά, το καρναβάλι της Καστοριάς μέσω πολύ συγκεκριμένων πολιτικών αποφάσεων και ενεργειών. Αντ’ αυτού για παράδειγμα, είχε αποδεχθεί να μοιράζει στους τουρίστες μέσω του περιπτέρου της κοντά στο πάρκο Ολυμπιακής φλόγας, τουριστικό οδηγό ["εδώ"] που επιμελήθηκε η Π.Ε. Καστοριάς μεταφρασμένο και στα ρωσικά όπως εσύ αγαπητή ΟΔΟΣ είχες αναδείξει το συγκεκριμένο ζήτημα. Όπως ορθά ανέδειξες και το ζήτημα της φωτογραφίας εξωφύλλου της Δημοτικής Βιβλιοθήκης Καστοριάς με κυρίαρχο, αν όχι αποκλειστικό το οθωμανικό στοιχείο, στον επίσημο λογαριασμό της σε σελίδα κοινωνικής δικτύωσης.
Κάτι φαίνεται εδώ και πολλά χρόνια να μην πηγαίνει καθόλου καλά ως προς τα συγκεκριμένα ζητήματα. Για τα οποία δεν δίνεται η ανάλογη προσοχή που θα έπρεπε. Και έχουν αφεθεί στον χρόνο να καλλιεργούν μια κατάσταση η οποία μόνο ως αντιπροσωπευτική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί τουλάχιστον για την πόλη της Καστοριάς. Και φαντάζει πως τέτοιου είδους ζητήματα είναι εντελώς μπερδεμένα στις σκέψεις ορισμένων, οι οποίοι χωρίς να βρίσκουν αντιστάσεις ενδεχομένως να περνούν τα δικά τους μηνύματα και όχι μόνο. Που ουδεμία σχέση έχουν με την πραγματικότητα, όπως αυτή έχει διαμορφωθεί ιστορικά στην πόλη της Καστοριάς.
* * *
Για ποιον λόγο ο Δήμος Καστοριάς δεν συμμετέχει μαζί με τους υπόλοιπους 169 Δήμους όλης της χώρας που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για την ακύρωση του τέλους ταφής απορριμμάτων; «Υπάρχει άραγε κάποια σχέση στην συγκεκριμένη στάση του Δήμου Καστοριάς με την ταυτόχρονη εμπλοκή του δημάρχου κ. Κορεντσίδη στην ΔιΑΔυΜα;» διερωτήθηκαν ορισμένοι καχύποπτοι συμπολίτες...
* * *
Όπως ουδεμία σχέση με την πραγματικότητα φαίνεται να έχουν και πολλά από αυτά που διαχέονται μέσω ορισμένων ΜΜΕ της πόλης στους δημότες της και αφορούν την τουριστική ανάπτυξη της. Καθώς όλα αυτά χρόνια η δημοτική αρχή του κ. Κορεντσίδη δεν έχει δώσει στο φως της δημοσιότητας ποτέ (εκτός αν έχει διαφύγει της προσοχής) τα επίσημα στοιχεία επισκεψιμότητας των δημοτικών δομών όπως το σπήλαιο του Δράκου, το καραβάκι Ολυμπία αλλά και του παλαιολιθικού οικισμού στο Δισπηλιό. Που προβάλλεται ότι αποτελούν τις τουριστικές "ναυαρχίδες" του Δήμου.
Και το πιο ανησυχητικό στην περίπτωση αυτή είναι πως κανένα από τα δημοσιογραφικά τζιμάνια της πόλης δεν έχει κάνει εδώ και 5 χρόνια την συγκεκριμένη ερώτηση στους αρμόδιους της δημοτικής αρχής – πόσο δε στον ίδιο τον δήμαρχο Καστοριάς κ. Κορεντσίδη. Καθώς, πολύ καλά να δαπανούνται δημοτικά χρήματα προς αυτήν την κατεύθυνση με σκοπό την τουριστική προβολή της πόλης. Παράλληλα όμως δεν οφείλουν να δώσουν απαντήσεις ως προς το αν αυτά έχουν ανταποδοτικό χαρακτήρα για τα ταμεία του Δήμου; Καθώς στην περίπτωση που ξοδεύεται ένα «Χ» χρηματικό ποσό για το κομμάτι του τουρισμού, αλλά οι εισπράξεις από τις δημοτικές δομές είναι το 1/10, μάλλον κάτι φαίνεται να μην πηγαίνει και σε αυτήν την περίπτωση προς τον σωστό δρόμο. Και κατά την γνώμη μου αυτό γίνεται εύκολα κατανοητό ακόμα και από τα πιο κοφτερά μυαλά.
Καθώς επίσης, ερωτήματα προκαλεί γιατί κανείς από τους αεικίνητους στις κολακείες δημοσιογράφους της πόλης δεν ρωτάει την δημοτική αρχή και τον δήμαρχο Καστοριάς, για ποιον λόγο ο Δήμος Καστοριάς δεν συμμετέχει μαζί με τους υπόλοιπους 169 Δήμους όλης της χώρας που έχουν προσφύγει στο ΣτΕ για την ακύρωση του τέλους ταφής απορριμμάτων;
Το οποίο εισπράττεται όπως είναι φυσικό από τους δημότες κάθε Δήμου και αποδίδεται στο κεντρικό κράτος ως περιβαλλοντολογικό τέλος, λόγω του προβλήματος διαχείρισης των απορριμμάτων. «Υπάρχει άραγε κάποια σχέση στην συγκεκριμένη στάση του Δήμου Καστοριάς με την ταυτόχρονη εμπλοκή του δημάρχου κ. Κορεντσίδη στην ΔιΑΔυΜα;» διερωτήθηκαν ορισμένοι καχύποπτοι συμπολίτες από τους οποίους σαφώς και διαχωρίζω την θέση μου αγαπητή ΟΔΟΣ.
Η συγκεκριμένη δημοτική αρχή εξάλλου δεν έχει δώσει ποτέ τέτοιου είδους αφορμές για τέτοια κακεντρεχή σχόλια, όπως αυτά προκύπτουν. Όπως επίσης και δεν υπάρχουν δημότες πρώτης και δεύτερης κατηγορίας επειδή ασκούν κριτική για παράδειγμα στην δημοτική αρχή. Και πως θα μπορούσε να συμβεί άλλωστε κάτι τέτοιο. Απλά όσοι το κάνουν, θα έρχονται αντιμέτωποι με μικρά καθημερινά προβλήματα για τα οποία, δεν θα νοιάζεται (η δημοτική αρχή) για την επίλυσή τους.
Όπως για παράδειγμα το ύψος των άκοπων χόρτων σε γειτονιές τα οποία αποψιλώνονται δυο-τρεις μέρες πριν τον εορτασμό μιας εκκλησίας και μετά θα αφεθούν στην μοίρα τους και την δημιουργία μιας μικρής ζούγκλας γειτονιάς. Όπως επίσης και η αδιαφορία στα αιτήματα δημοτών για αντικατάσταση ενός απλού κάδου απορριμμάτων με έναν σύγχρονο που να διαθέτει τουλάχιστον υποπόδιο, για την υγειονομική προστασία των κατοίκων, ενώ ταυτόχρονα έχουν αντικατασταθεί όλοι περιμετρικά μιας συγκεκριμένης περιοχής. Γεγονότα που αναδεικνύουν σαφή ρεβανσισμό έναντι δημοτών που ασκούν κριτική και θεωρούν πως τους «τιμωρούν» με αυτόν τον κοντόφθαλμο τρόπο. Και εδώ που τα λέμε καθόλου μπράβο τους.
Ιωάννης Σκόρδας
iskord@hotmail.com
Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 16 Μαΐου 2024, αρ. φύλλου 1225.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.