3.8.14

ΣΟΝΙΑΣ ΕΥΘΥΜΙΑΔΟΥ-ΠΑΠΑΣΤΑΥΡΟΥ: Ο θαυμασμός είναι…

Θαυμασμός: 1. Η ισχυρή εντύπωση που προκαλεί κάποιος ή κάτι, η ευχάριστη απορία ή έκπληξη που αισθανόμαστε λόγω συγκεκριμένου ξεχωριστού ή υπερφυσικού γνωρίσματός του 2. Η βαθιά εκτίμηση για κάποιον ή κάτι, όπως εξηγεί το λεξικό μου και, στη συνέχεια, ένα πλήθος από ωραίες λέξεις που συγγενεύουν με τη λέξη «θαυμασμός»: θαυμάζω, θαυμάσιος, θαυμαστικός (επίθετο που χαρακτηρίζει τον αγαπημένο μου φίλο συγγραφέα Κ. Δούφλια), θαυμαστός, ακόμη και το θαύμα, που δε λέει να λείψει από τις ζωές μας, όσο πολύ κι αν αυτές δείχνουν να έχουν κατρακυλήσει…

Ο θαυμασμός, λοιπόν, σύμφωνα με τον ορισμό της λέξης, είναι σίγουρα συναίσθημα, αφού τον αισθανόμαστε και τον νιώθουμε. Αλλά τότε γιατί δεν έτυχε να δω ποτέ να του αφιερώνεται έστω ένα τευχίδιο στις σειρές με θέμα τα συναισθήματα, όπου συναντάς όλα τ’ άλλα, όπως τη χαρά, τη λύπη, το φόβο, την αισιοδοξία, την απογοήτευση, το θυμό, την αυτοπεποίθηση, την αυτοεκτίμηση και όλα τα συναφή συναισθήματα;

Γιατί πιστεύω ότι ο θαυμασμός στον καιρό τον δικό μας υπήρξε ένα κατατρεγμένο, ένα απαγορευμένο συναίσθημα, που έπρεπε οπωσδήποτε νε ξεριζωθεί. Βλέπετε και ξέρετε όλοι σας, κάναμε επί χρόνια πολλά, επί δεκαετίες, κι εξακολουθούμε ακόμα να κάνουμε δύο πολύ χοντρά λάθη: το πρώτο είναι πως πιστέψαμε (μας έκαναν να πιστέψουμε) δυνατά στην «αξία» της τέλειας ισοπέδωσης, που για ισότητα τη θεωρούσαμε και με την ισότητα την ταυτίζαμε, απολύτως μάλιστα. Οπότε πώς και γιατί να θαυμάσεις κάποιον άλλον αφού είναι ίσος με σένα τον ίδιο, άρα δε σε ξεπερνάει πουθενά; Βέβαια, πού και πού, στα Θρησκευτικά κυρίως που οι Ρεπούσηδες θέλουν να εξορίσουν (χωρίς να λογαριάζουν πόσο δραματικά θα συρρικνωθεί έτσι ο χρόνος όπου ο δάσκαλος έχει την ευκαιρία και την άνεση να διαπλάσει την προσωπικότητα των μαθητών του), κάναμε λόγο για τα ξεχωριστά χαρίσματα που έχει ο καθένας μας, αλλά ως εκεί και διόλου παρέκει.

Ε, μην το παρακάνουμε κιόλας και χαλάσουμε την ισότητα, που έφτασε να γίνει συνώνυμη με την ομοιότητα (βλέπε τη μόδα, που επιβολή ομοιομορφίας είναι, ή δες καλύτερα τα ανθρωπάκια του Γαΐτη, που το εξηγούν αυτό κάλλιστα)… Η κακώς νοούμενη επί χρόνια ισότητα, λοιπόν, εξόρισε από τη ζωή μας τον θαυμασμό και η ύπαρξη και το θέριεμα στα ίδια αυτά χρόνια του πολύ γνώριμου σε όλους μας φθόνου, που είναι μία από τις πιο σοβαρές αιτίες της καταστροφής μας. Γιατί, κατά κανόνα, όταν συναντάμε κάποιον που έχει κάτι ξεχωριστό, μας είχε διδάξει το παράδειγμα των γύρω μας να ξεπερνάμε τον σοβαρό κλονισμό που αυτό μας προκαλεί φθονώντας τον. Έτσι, καθόλου τυχαία, βγήκαν τα φοβερά εκείνα ανέκδοτα με την επιθυμία του Έλληνα να ψοφήσει η κατσίκα του γείτονα ή να βγάλουν το ένα μάτι του ίδιου, για να βγάλουν και τα δύο του γείτονά του ώστε αυτός να μη βλέπει καθόλου- τέλεια φρίκη!

Κι ίσως να έφταιγε ο φθόνος και πάλι, ίσως να ήταν αυτός η αιτία που, μόλις πέφταμε πάνω σε κάποιον που ξεχώριζε –όχι μόνο για κάποιο ταλέντο του, αλλά κυρίως γιατί το είχε δουλέψει το όποιο ταλέντο του είχε δοθεί Άνωθεν, το είχε καλλιεργήσει με κόπο πολύ κι αυτό του έφερε εκατονταπλάσιο καρπό, όπως έξοχα αποτυπώνεται στη σχετική παραβολή του Ευαγγελίου-, τον περνούσαμε από ένα κόσκινο με πολύ ψιλές τρύπες, για να βρούμε ένα κάποιο ελάττωμά του –που σίγουρα είχε, γιατί ουδείς τέλειος-, για να τον λιγοστέψουμε, να τον μικρύνουμε αμέσως, έτσι ώστε να διατηρηθεί η εσωτερική μας γαλήνη, να ησυχάσουμε και πάλι. Άλλωστε ποιος ήταν αυτός που τολμούσε να εισβάλει στη ζωή μας, έστω και για λίγο, και να μας ταράξει με την όποια ανωτερότητά του σε κάτι;

Γιατί έτσι θέλαμε να είναι οι ζωές μας: ήσυχες και ήρεμες και γαλήνιες, να μην έχουν σκαμπανεβάσματα, ούτε κατεβάσματα, αλλά ούτε ανεβάσματα, να προχωράμε ίσια σαν την καμήλα που στο ανέκδοτο διαλέγει τον ίσιο δρόμο, να βολευόμαστε στην απόλυτη ησυχία μας. Τόσο που αλίμονο σε όποιον θα τολμούσε, έστω και με την απλή παρουσία και ύπαρξή του, να ταράξει την ποθητή αταραξία και την απάθειά μας και να μας βάλει σε σκέψεις. Αλίμονό του, γιατί τότε ξέραμε και πώς να αντιδράσουμε, μας το είχαν μάθει πάρα πολύ καλά κι οι μεγαλύτεροί μας: στα δύσκολα είχαμε στη διάθεσή μας πανέτοιμη και με ξυμένη την αιχμή της, έτοιμη να τρυπήσει σάρκα και να χύσει αίμα, τη λόγχη της συκοφαντίας. Αντί για άμυνα επίθεση, αντί για θαυμασμό σπίλωση, και ας τολμούσε ο ξεχωριστός να συνεχίσει να ξεχωρίζει. Ή ακόμα να ζει, να αναπνέει και να κινείται γύρω μας. Γιατί πολύ συχνά ο «καημένος» ο ξεχωριστός και αξιοθαύμαστος άνθρωπος δε χρειαζόταν να κάνει τίποτε παραπάνω από το να ζει, να αναπνέει και να κινείται, δε χρειαζόταν να κάνει κάτι άλλο από αυτά τα τρία εντελώς βασικά πράγματα…

Αλλά και στην δια της συκοφαντίας εξουδετέρωση να μη φτάναμε, είχαμε μάθει καλά το άλλο κόλπο: με το που θα έμπαινε στη συζήτηση ως θέμα το όποιο ταλέντο κάποιου διπλανού μας, εμείς είχαμε πανέτοιμο ένα «όμως» και σπεύδαμε να το καταθέσουμε σαν επιχείρημα πως ε, δεν είναι και τόσο σπουδαίος, αφού έχει το εξής ελάττωμα… Κι ας μην είχε άμεση σχέση το συγκεκριμένο ελάττωμα με το αξιοθαύμαστο ταλέντο του. Καμία σημασία δεν είχε αυτό. Αρκεί που τον λιγοστεύαμε τον άνθρωπο στα μάτια των συνομιλητών μας. Αυτό μας έφτανε για να απαλλαγούμε και να γλιτώσουμε από τον Θεός φυλάξοι πειρασμό να τον θαυμάσουμε, τίποτ’ άλλο…

Έτσι προχωρούσαμε και, αν έχουμε τη διάθεση να το ψάξουμε λίγο, θα διαπιστώσουμε πως πολύ εύκολα εξαπλώνονταν τα σχόλια που αφορούσαν τα όποια ελαττώματα των γύρω μας –τα κακά νέα διαδίδονται ευκολότερα, αυτή είναι πάγια αρχή και διαχρονική, μόνο που δε μας βοηθάει καθόλου να γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι-, ενώ τα καλά νέα, τα σχόλια υπέρ κάποιου, σκάλωναν γρήγορα και δεν εξαπλώνονταν παρά ελάχιστα. Κι αν θελήσουμε να προχωρήσουμε κι άλλο και να κάνουμε και μια ελάχιστη αυτοκριτική, θα πρέπει να παραδεχτούμε πως κι εμείς κάποτε, ίσως άθελά μας, συμβάλαμε στη διάδοση κάποιου κακού τέτοιου σχολίου, έστω και αναμασώντας κάτι που δεν είχαμε φροντίσει στο μεταξύ να τεκμηριώσουμε. Και πρέπει, όσο γίνεται γρηγορότερα, να παραδεχτούμε ότι ασφαλώς μία από τις αιτίες της κατρακύλας μας ήταν ακριβώς αυτή: πως είχαμε αντικαταστήσει τον θαυμασμό με τον φθόνο, που είναι σίγουρο ότι ένα φρένο είναι και μια δύναμη που σε πηγαίνει πίσω ολοταχώς.

Γιατί αυτό ακριβώς σε πάει μπροστά και με ασφάλεια μάλιστα: το να ανακαλύπτεις το διαμαντάκι στο συνάνθρωπό σου και να αναγνωρίζεις, χωρίς καμία περιστροφή και προπαντός μέσα σου –αν έχεις τα κότσια κι αν ξέρεις πως δεν είναι αλαζόνας και υπερόπτης, πες του το κιόλας, θα του δώσεις δύναμη και μια χαρά, γιατί όχι;-, την ανωτερότητά του στο συγκεκριμένο σημείο. Αν το κάνεις αυτό - το λέω και στους μαθητές μου-, τότε αναμφίβολα έχεις τα μάτια σου στραμμένα προς τα πάνω κι έχεις επίσης στ’ αλήθεια πολλές πιθανότητες να τα καταφέρεις να φτάσεις ψηλά. Σε όποιον τομέα μπορείς και θέλεις και προσπαθήσεις. Γιατί, όπου μιλάω για ταλέντο, καλλιεργημένο με σκληρή δουλειά ταλέντο εννοώ, όχι ένα χάρισμα που δεν καλλιεργείς, γιατί δε θες να κοπιάσεις. Γι’ αυτό και τη ρήση του Κοέλο για το σύμπαν που συνωμοτεί για να πετύχεις αυτό που θέλεις πολύ, προσωπικά τη συμπληρώνω, γιατί δε φτάνει μόνο να θες κάτι, είναι απαραίτητο να παλέψεις γι’ αυτό και τότε μόνο θα το κερδίσεις.

Με ρώτησε πριν από χρόνια ένας πολυτάλαντος και καλός μου φίλος πώς τα καταφέρνω να μη φθονώ και του απάντησα πως έχω ένα κόλπο γι’ αυτό: πως κάθε φορά που φανερώνεται ένα ταλέντο ενός διπλανού μου, εγώ, μυστικά μέσα μου, ψιθυρίζω τρυφερά στον εαυτό μου ένα ταλέντο που κι εγώ διαθέτω. Έτσι, αντιτάσσω τελείως σιωπηρά σε κάτι που ο άλλος κατάφερε κάτι που κι εγώ έχω καταφέρει. Όπως πολύ καλά ξέρετε, ο καθένας ανεξαιρέτως, όλοi, μα όλοι έχουμε καταφέρει κάτι στη ζωή μας. Όλοι. Οπότε, να το μυστικό του να παραδέχεσαι τον άλλον για κάτι. Με λόγια καθαρά, όχι μασημένα. Σταράτα και δίχως περιστροφές. Κι αυτό είναι μεγαλειώδες πρώτα γι’ αυτόν που παραδέχεται έτσι τον άλλον κι έπειτα για τον άλλον.

Γιατί η ανάγκη να παραδεχόμαστε τους άλλους όπου αυτοί αξίζουν και να τους θαυμάζουμε είναι πολύ λιγότερο αναγκαία για τους θαυμαζόμενους (αλλά όχι αυτοθαυμαζόμενους και νάρκισσους) και πολύ περισσότερο αναγκαία για τους θαυμάζοντες. Γιατί αυτοί είναι που κερδίζουν περισσότερο, όχι οι άλλοι. Και αυτό είναι κατ’ εμέ το ασφαλέστερο εισιτήριο που σου εξασφαλίζει την ανάβαση. Και το πιο εγγυημένο.

Γιατί μόνο όταν θαυμάζεις κάποιον που σε ξεπερνάει σε κάτι, στρέφεις τα μάτια σου ψηλότερα. Αν έχεις ενστερνιστεί εκείνο το θλιβερό «επιχείρημα» και εφαρμόζεις την ακόμα πιο θλιβερή τακτική να είσαι ευχαριστημένος απλώς γιατί δεν είσαι χειρότερος από τους πιο χάλια πλησίον σου, τότε είναι δυστυχώς σίγουρο πως δε θα προχωρήσεις πιο πάνω από εκεί όπου βρίσκεσαι. Γιατί δε θέλεις να ανεβείς και γιατί σου αρέσουν τα χαμηλά και δεν είσαι γεννημένος αετός.


Στη φίλη μου Καλλιόπη Λιθοξοΐδου στη Χαλκιδική, που άφησε το στίγμα της στα σχολεία όπου δίδαξε και τα γέμισε με την παρουσία της.Σε όλους όσους θαύμασα για κάτι και, άθελά τους, μόνο με το παράδειγμά τους, φύτεψαν μέσα μου τη θέληση ν’ ανέβω ψηλότερα. Όχι από τους άλλους, αλλά από εκεί όπου βρισκόμουν.
Σε όλους τους αξιοθαύμαστους για κάτι που συνάντησα, που δεν είναι και λίγοι, ευχαριστώντας τους που έκαναν τη ζωή μου πλουσιότερη…


Δημοσιεύθηκε στην ΟΔΟ στις 1 Μαΐου 2014, αρ. φύλλου 738



50 σχόλια:

  1. Αναγνώστης3/8/14

    Θαυμάσιο, από τα καλύτερα που έχω διαβάσει! Χίλα μπράβο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ανώνυμος3/8/14

    Ολόκληρο το άρθρο είναι σημαντικό. Κρατώ κυρίως αυτό:
    Κι αν θελήσουμε να προχωρήσουμε κι άλλο και να κάνουμε και μια ελάχιστη αυτοκριτική, θα πρέπει να παραδεχτούμε πως κι εμείς κάποτε, ίσως άθελά μας, συμβάλαμε στη διάδοση κάποιου κακού τέτοιου σχολίου, έστω και αναμασώντας κάτι που δεν είχαμε φροντίσει στο μεταξύ να τεκμηριώσουμε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Σκεπτομενος Ανθρωπακος4/8/14

    Μαλιστα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Σκεπτομενος ανθρωπακος5/8/14

    Δεν περιμενα αμπελλοφιλοσοφιες καφενειου και τοσο αβαθη "πνευματικοτητα", απο ενα προσωπο που κινειται στην οποια δημοσιοτητα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ανώνυμος5/8/14

    Τι θέλει να πει ο ποιητής με το "μάλιστα"; Είναι από θαυμασμό ή το αντίθετο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Μιμόζα η αισχυντηλή5/8/14

    Πολύ ωραίο κείμενο! Θαυμαστός και ο τρόπος της αρθρογράφου! Για άλλη μια φορά συγχαρητήρια στην κυρία Σόνια Ευθυμιάδου-Παπασταύρου.
    Στο πνεύμα της ανταλλαγής απόψεων, θέλω να προσθέσω μία επιφύλαξη, που δεν πιστεύω να βλάπτει.
    Αφού ο θαυμασμός είναι κι αυτός μια αρετή (όταν κινούμαστε εντός των ορίων εννοείται, με μέτρο) και ο φθόνος είναι το ένα άκρο, τότε να μην ξεχνάμε και το άλλο άκρο, που είναι η προσωπολατρεία που μπορεί να καταντήσει ασυναίσθητα εξάρτηση. Είναι όντως πολύ μεγάλο θέμα.
    Και επειδή βλέπω ότι η παρέα των σχολιαστών μάλλον σκόρπισε για διακοπές, σας αφιερώνω δυο αγαπημένα μου "θαλασσινά" τραγούδια με τη Χαρούλα :
    http://www.youtube.com/watch?v=uXjlzUMPknQ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Τασούλης ο ηλεκτρολόγος5/8/14

    Τί τα παίρνετε τα ρημάδια τα τάμπλετ αφού δε ξέρετε να τα χρησιμοποιείτε ;;
    Δε μπορείτε δηλαδή να τάχετε στο ένα χέρι αραχτοί στην ομπρελοξαπλώστρα με τη φραπεδιά στο άλλο και να βάζετε και καμιά φωνή στην κυρά :
    Πήγαινε μωρή να μαζέψεις το παιδί πούχει αδειάσει το κουβαδάκι στην πλάτη της τουρίστριας που κάνει λιοθεραπία ! Δε βλέπεις που έχω δουλειά τώρα ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Κι-κι-ρί-κου-ου-ου !!!5/8/14

    @Μιμοζα
    Ευχαριστούμε και ανταποδίδουμε
    http://www.youtube.com/watch?v=7eT8mmTvFaU

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Ανώνυμος5/8/14

    Προς "σκεπτόμενο" ανθρωπάκο: Φιλαράκο, τι θες να μας πεις δηλαδή; Πως τα δημόσια πρόσωπα διακρίνονται για το βάθος της σκέψης τους και την πνευματικότητά τους; Ειλικρινά δεν έχω ακούσει πιο μεγάλη μπαρούφα εδώ και πολύ καιρό. Μακάρι να ήταν έτσι! Γιατί τότε δε θα φτάναμε εδώ που έχουμε φτάσει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος5/8/14

    Άκου, ανθρωπάκο: οι αμπελοφιλοσοφίες και το αμπέλι θέλουν ένα λάμδα, όχι δύο! Να σκέφτεσαι δύο φορές πριν γράψεις, σε συμβουλεύω, για να μη γίνεσαι στόχος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Σάκης ο υδραυλικός5/8/14

    Ρε παιδιά, για βαστάτε! Σαν να στήθηκε το ίδιο σκηνικό και πάλι, σαν την άλλη φορά. Αντικειμενικά να το δούμε το κείμενο, δεν στοιχειοθετεί τις κατηγορίες που του προσάπτει ο ανθρωπάκος. Οπότε, το σχόλιό του υπογραμμίζει απλώς τα όσα λέει το κείμενο για τους τρόπους εξουδετέρωσης του ανθρώπου που ενοχλεί, ενώ εκφράζει τις απλές του σκέψεις. Εσύ, μιμόζα τι λες; Οι άλλοι αναγνώστες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Γούντυ ο τρυποκάρυδος5/8/14

    Αμάν τι πάθαμε! Μας έφυγε ο αστυνόμος Σαϊνης και μας ήρθε ο Σάκης ο υδραυλικός να εξιχνιάζει τα μυστήρια!
    Κοίτα τους σωλήνες και τα λούκια καλύτερα φιλαράκο, γιατί τελευταία πολλά νερά κάνουν μερικοί-μερικοί και μη πάμε για φουντάρισμα!
    Τώρα για αυτά που λέει ο "σκεπτόμενος ανθρωπάκος', άστον να χαίρεται ότι ανακάλυψε κι αυτός την Αμερική.
    Η κυρία Σόνια τουλάχιστον συνεργάζεται πολλά χρόνια με την ΟΔΟ και έχει δώσει τον καλύτερο της εαυτό. Αν στο άρθρο υπάρχει συγκεκριμένο σημείο στο οποίο βασίζει την άποψη του, ας το αναφέρει να το δούμε κι εμείς κι όχι να λέει ό,τι νά'ναι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος5/8/14

    @Σάκης ο υδραυλικός

    Ποιο ίδιο σκηνικό εννοείς;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Σκεπτομενος ανθρωπακος5/8/14

    Κουβεντουλες της καθημερινοτητος! Τετοια κειμενα δεν προσφερουν τιποτα απολυτως. Οσον αφορα το ενα ή τα δυο λαμδα, κρεμαστε με! Ενας ανθρωπακος ειμαι εξαλλου! Και οπως ειπε κ ο Σακης ο υδραυλικος: ξεσηκωθειτε παλικαρια, να φαμε αυτον που μας χαλαει τη μοστρα! Σωστα Sakis;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Φωφώ η μοδίστρα5/8/14

    Παραμιλάς συν-ανθρωπάκο;
    Που το είδες εσύ γραμμένο να ξεσηκωθούμε να σε κρεμάσουμε;
    (άλλη δουλειά δεν είχαμε δηλαδή)
    Μήπως αυτο-ηρωοποιείσαι;

    Μήπως;
    Ή είσαι ψόφιος για μαμπέτι;
    Άμ δε θα κάνουμε και βεγγέρα απόψε μέχρι να συνενοηθούμε μαζί σου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Σκεπτομενος Ανθρωπακος6/8/14

    "Με ρώτησε πριν από χρόνια ένας πολυτάλαντος και καλός μου φίλος πώς τα καταφέρνω να μη φθονώ και του απάντησα πως έχω ένα κόλπο γι’ αυτό: πως κάθε φορά που φανερώνεται ένα ταλέντο ενός διπλανού μου, εγώ, μυστικά μέσα μου, ψιθυρίζω τρυφερά στον εαυτό μου ένα ταλέντο που κι εγώ διαθέτω. Έτσι, αντιτάσσω τελείως σιωπηρά σε κάτι που ο άλλος κατάφερε κάτι που κι εγώ έχω καταφέρει. Όπως πολύ καλά ξέρετε, ο καθένας ανεξαιρέτως, όλοi, μα όλοι έχουμε καταφέρει κάτι στη ζωή μας. Όλοι. Οπότε, να το μυστικό του να παραδέχεσαι τον άλλον για κάτι."
    Λεει το αρθρο:
    α.για να μη ζηλευεις, κεντρισε τον εγωισμο σου!
    β. για να αποδεχθεις την ανωτεροτητα του αλλου, το μυστικο ειναι να παινεψεις εσωτερικα τον εαυτο σου!

    Ειμαστε σοβαροι; Δηλαδη συμφωνειτε με αυτα τα δυο; Χαιρομαστε και καμαρωνουμε την προκοπη των αλλων ΑΠΡΟΫΠΟΘΕΤΑ! Η κατασκευη εσωστρεφων ψυχολογικων συμπλεγματων, μονο χριστιανικη και γονιμη δεν ειναι.
    Το αρθρο προτεινει την ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ως μεθοδο κοινωνικης συνυπαρξεως! Ελεος!
    Ετσι, σας εδωσα ενα παραδειγμα προχειρου - εαν οχι επικινδυνου - σημειου του κειμενου. Εαν εκανα λαθος, ζητω συγνωμη. Νομιζω οτι και η ιδια η συγγραφεας θα ηθελε να ανακαλεσει μερικα τμηματα του αρθρου της.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Σκεπτομενος Ανθρωπακος6/8/14

    @ ανωνυμο
    Διαφορετικο πραγμα ειναι το δημοσιο προσωπο (που λες εσυ), απο το προσωπο που κινειται στη δημοσιοτητα (που λεω εγω) και διαφορετικο επισης ειναι το προσωπο που στρεφεται επανω του η δημοσιοτητα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Σκεπτομενος Ανθρωπακος6/8/14

    @φωφω
    Το ειδα στην λεξη: "στοχος". :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Φωφώ η μοδίστρα6/8/14

    Φχαριστώ συν-ανθρωπάκο!!!!! Με τιμάς που απαντάς.
    Αν επιτρέπεις όμως και με το συμπάθειο που λένε να σε πω κι εγώ να μην επιρεάζεσε τόσο πολύ με αυτούς που απειλούν. Είπε ο άλλος μια λέξη κι εσύ τόδεσες κόμπο;
    Να με συνχωρείς για την έκφραση, γιατί μπορεί να είσαι και μεγαλύτερος μου (αλήθεια μιλάω με το θάρος, όπως στον πατέρα μου που δε με παρεξηγούσε). Σε αυτές τις περιπτώσεις άμα πάνε να με τρομάξουν ότι μπορεί και να γίνω στόχος ( στόκος να μη γίνω) σκέφτομαι τι έκανε η φοράδα στ' αλώνι. Συγνώμη κιόλας, παροιμία είναι.
    Να είσαι καλά!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Σοφολογιώτατος6/8/14

    Με τέτοιες απαντήσεις αγαπητέ "σκεπτόμενε ανθρωπάκο" είναι προτιμότερο να υπογράφετε ως homo sapiens.
    Δικαιούσθε να σεμνύνεσθε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Κωστίκας6/8/14

    Σαν να στήθηκε το ίδιο σκηνικό και πάλι, σαν την άλλη φορά.
    έγραψε ο Σάκης ο υδραυλικός.
    "Σαν". Γιατί την άλλη φορά οι δύο φίλοι μας που σχολίασαν αυτά που έγραφε ην κυρία Σόνια το έκαναν επώνυμα και μπράβο τους. Τώρα δεν είναι το ίδιο. Μη τα μπερδεύουμε τα πράγματα.
    Πολύ καχυποψία πέφτει Σάκη. Τώρα τι έχεις να πεις στον ανθρωπάκο; Εμένα πάντως με ικανοποίησαν οι απαντήσεις του.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Σκεπτομενος ανθρωπακος6/8/14

    @φωφω
    :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Γενικώς και αορίστως7/8/14

    "Με ενοχλεί η ζήλια και όσοι προσπαθούν να υποτιμήσουν τους ικανότερους για να οικειοποιηθούν τη θέση τους, το ταλέντο τους και τα επιτεύγματα τους."
    Pario de Parandrade Rosigna, ποιητής από τη Βραζιλία

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Μιμόζα η αισχυντηλή7/8/14

    Κάλλιο αργά παρά ποτέ. Μια και απευθύνεσαι και σε εμένα, Σάκη, να απαντήσω.
    Διαφωνούσα με τον σκεπτόμενο ανθρωπάκο, γιατί σχολίασε χωρίς να προσδιορίζει και έτσι θα έμενε συνολικά αρνητική αίσθηση.
    Εκτιμώ όμως τις επεξηγήσεις του. Απλώς είναι φυσικό όταν γράφει κάποιος πολλά να γράφει και κάποια άστοχα.
    Το έχω όμως ως αρχή (δυσάρεστη ομολογουμένως σε πολλούς) όχι «να βγάζω την ουρίτσα μου απ’ έξω», αλλά να προηγούνται οι άμεσα ενδιαφερόμενοι ως διαλεγόμενοι για κάθε θέμα, εφόσον οι ίδιοι έχουν την ευθύνη των λόγων τους (ή οφείλουν να έχουν).
    Γι’ αυτό δεν θα γίνω αυτεπαγγέλτως συνήγορος, αλλά περιμένω να απαντήσει η ίδια η κυρία Σόνια Ευθυμιάδου-Παπασταύρου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Σκεπτομενος ανθρωπακος7/8/14

    @ γενικως και αοριστως
    Πσσσσσσσσς! Πολυ βαθυ! ... και απο πολυ μακρυα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Αναγνώστης7/8/14

    "Σκεπτόμενε" δεν είναι προϋπόθεση ούτε όρος φυσικά. Αυτό που γράφει η συγγραφέας είναι απλώς ένα κόλπο, τρόπος να παλεύει κανείς το ένστικτο της ζήλιας, το "γιατί αυτός κι όχι εγώ" που το έχει ο καθένας μας. Εκτός κι αν είναι γεννημένος άγιος και δεν ζηλεύει.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Αναγνώστης7/8/14

    "Σκεπτόμενε", αυτό που γράφει η συγγραφέας δεν είναι προϋπόθεση ούτε όρος. Είναι απλώς ένα κόλπο, τρόπος να πολεμήσει κάποιος το ένστικτο της ζήλιας, το "γιατί αυτός κι όχι εγώ" που το έχουμε όλοι. Εκτός από αυτούς που είναι γεννημένοι άγιοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Σκεπτομενος ανθρωπακος7/8/14

    @ σοφολογιωτατε
    Καλα, δεν το συζητω! Η επιχειρηματολογια σου, με αφησε αφωνο!!!
    ΥΓ: αλλα και το χιουμορ σου.. πνευματωδες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Ανώνυμος8/8/14

    Καλά, έχουμε ξεφύγει εδώ μέσα. Και για ζωγραφικό πίνακα να μιλούσαμε και πάλι ο ζωγράφος δεν θα ήταν υποχρεωμένος να εξηγήσει, πόσο μάλλον στην περίπτωσή μας που η κυρία ό,τι είχε να πει το είπε ή μάλλον το έγραψε. Πού ακούστηκε να επανέρχεται ο συγγραφέας για να ξανατοποθετηθεί σε κείμενό του; Κάθε αναγνώστης καταλαβαίνει αυτό που διαβάζει ανάλογα με το επίπεδο και την προαίρεσή του, προπαντός αυτήν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Σκεπτομενος ανθρωπακος9/8/14

    Οχι φιλε ανωνυμε 8/8/14.. αλλο πραγμα ειναι η τεχνη, οπου επιπεδο κ προαιρεση εχουν θεση στην κριτικη, χωρις ο καλλιτεχνης να δινει λογο κ αλλο πραγμα ενα κειμενο αναλυσης, γραμμενο απο παιδαγωγο! Η διαπαιδαγωγιση του παιδιου μου, δεν ειναι αφηρημενο θεμα, ανοιχτο σε πειραματισμους κ προσωπικες φιλοσοφιες του τυχαιου κατα περιπτωση δασκαλου, καθηγητη κλπ! Οι δημοσιες τοποθετησεις παιδαγωγων, οφειλουν να ειναι προσεγμενες κ ολοκληρωμενες! Μπορει ο πολιτισμος να εξευγενιζει την εκπαιδευση, αλλα δεν την υποκαθιστα. Γιαυτο η τεχνη διακρινεται για την ελευθερια κ τις αναζητησεις της, ενω η αγωγη (για παραδειγμα) οχι. Εξαλλου, σε καθε "φιλοσοφικοφανη" αναλυση, ο σκοπος ειναι η αναζητηση. Εκθετεις λοιπον την όποια "θεση" σου σε δημοσια κριση, ξεκινωντας μια δημοσια ζυμωση. Εαν ομως θες δογματικα να πεις κατι κ τελος, τοτε ή εχεις μεγαλη ιδεα για τον εαυτο σου ή αποτελεις μερος (εστω κ ασυνειδητα) ενος συστηματος προπαγανδας!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Ανώνυμος9/8/14

    "Άλλο πράγμα είναι η τέχνη και άλλο ένα κείμενο ανάλυσης γραμμένο από παιδαγωγό". Τα κείμενα σαν το συγκεκριμένο που δημοσιεύονται είναι ή όχι τέχνη; Λογοτεχνία ίσως; Αλλά ακόμα κι αν δεν είναι, τότε ποιο είναι το λάθος της παιδαγωγού που το έγραψε; Αυτό που λέει στους μαθητές της, όπως γράφει, είναι που τους παροτρύνει να ανακαλύπτουν το διαμαντάκι που κρύβει μέσα του ο κάθε συμμαθητής τους. Αδυνατώ να καταλάβω ποιο είναι το πρόβλημα κατά την άποψή σου. Και γιατί η τοποθέτησή της δεν είναι προσεγμένη; Γιατί ακόμη κι αν δεν είναι ολοκληρωμένη, προβληματισμό θέτει, για να προχωρήσουν οι αναγνώστες ακόμα πιο πέρα, όπως συμβαίνει με όλα τα κείμενα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ανώνυμος9/8/14

    (2) Και εν πάση περιπτώσει, επειδή εμείς δεν καταλάβαμε, πες μας ποιο σημείο νομίζεις εσύ ότι δεν στέκει παιδαγωγικά, για να μην κουραζόμαστε άδικα εδώ πέρα γιατί κάποιοι περνάνε τους ανεμόμυλους για εχθρούς. Γιατί όσοι την παρακολουθούμε έχουμε καταλάβει πως η γυναίκα δεν παριστάνει κάτι που δεν είναι. Εκτός κι αν εσύ πιστεύεις κάτι άλλο, οπότε στην περίπτωσή σου ισχύει το "έτσι είναι αν έτσι νομίζετε"

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ανώνυμος9/8/14

    Σκεπτόμενε Ανθρωπάκο .......... Πού ήσουν τόσον καιρό, πουλάκι μου;;;
    Καλά τα λες!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Σκεπτομενος ανθρωπακος10/8/14

    @9/8/14 ανωνυμος
    Φυσικα δεν ειναι ουτε τεχνη αλλα ουτε και λογοτεχνια! Εαν θελεις, μπορω να σου το αναλυσω. Οσον αφορα τις διαφωνιες μου, πρεπει να ανατρεξεις σε προηγουμενο σχολιο μου, το οποιο ΠΡΟΦΑΝΩΣ δεν διαβασες και αφου το διαβασεις να μου απαντησεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Σκεπτομενος ανθρωπακος10/8/14

    @9/8/14 ανωνυμος
    Φυσικα δεν ειναι ουτε τεχνη αλλα ουτε και λογοτεχνια! Εαν θελεις, μπορω να σου το αναλυσω. Οσον αφορα τις διαφωνιες μου, πρεπει να ανατρεξεις σε προηγουμενο σχολιο μου, το οποιο ΠΡΟΦΑΝΩΣ δεν διαβασες και αφου το διαβασεις να μου απαντησεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Ανώνυμος11/8/14

    Ανώνυμε Νο 35 και σκεπτόμενε ανθρωπάκο, θα σας παραδεχόμασταν αν υπογράφατε κιόλας. Τότε μάλιστα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Ανώνυμος11/8/14

    Προς "σκεπτόμενο" ανθρωπάκο: "Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε" του Λ.Πιραντέλλο ή "Ου με πείσεις καν με πείσης". Χαλάλι σου και τα δύο!Άντε και καλή συνέχεια στο έργο σου! Όποιο κι αν είναι αυτό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Ανώνυμος11/8/14

    Ούτε λογοτέχνης ούτε της τέχνης και επικίνδυνη παιδαγωγός. Δεν χρειάζεται άλλη απόδειξη της εμπάθειας και της κακεντρέχειας που δέρνει κάποιους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Σκεπτομενος ανθρωπακος11/8/14

    Οσον αφορα την ανωνυμια: Λυπαμαι, αλλα η ΟΔΟΣ δεν μου απεστειλε ακομα τον καταλογο των ονοματων ΟΛΩΝ οσων επισκεπτονται το μπογκ, ωστε να κινηθω κ εγω επωνυμα. Παρ' ολα αυτα, ας υπο'7//θεσετε οτι ονομαζομαι Μαριος Ευαγγελινος ή Ανδρεας Παπανδρεου ή οπως ακριβως σες βολευ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Σκεπτομενος ανθρωπακος11/8/14

    Φιλε ανωνυμε, μην αμυνεσαι με λασπη! Δεν ειπα οτι δεν εχει λογοτεχνικο χαρισμα ή οτι δεν συμβαλλει στην τεχνη του λογου ή οτι ειναι κακη παιδαγωγος (sic!) Ισα ισα, η κριτικη που ασκησα στο κειμενο αποκτα πιο μεγαλη βαρυτητα εξαιτιας της εμβελειας της συγγραφεως! Αντι λοιπον να με βριζεις, απαντα στα θεματα που εθιξα. Εν πασει περιπτωσει, τραβα σε κανα γηπεδο να εκτονωθεις, εαν δεν αντεχεις το διαλογο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Σκεπτομενος ανθρωπακος11/8/14

    Και για να πω την αληθεια, ενιωσα ασχημα οταν μου ειπαν οτι η Σονια ειναι συζυγος του Παπασταυρου που κρινεται σε πολυ κοντινο χρονικα αρθρο. Μια οικογενεια πιεζεται δημοσιως κ ομολογουμενως τους συμπονω. Ζητω συγνωμη λοιπον κ απο τους δυο. Ως εκ τουτου ανακαλω τη συμμετοχη μου στο διαλογο, σεβομενος το θεσμο της οικογενειας. Καλη Παναγια σε ολους!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Athena12/8/14

    Αγαπητέ "Σκεπτόμενε Ανθρωπάκο", κάνεις και διαλείμματα στη σκέψη; Ό,τι ακούς, το θεωρείς και ισχύον;
    Ή μήπως η συμμετοχή στον διάλογο είναι πολεμική εναντίον όποιας οικογένειας; Γιατί; Όλοι εμείς που εκτιθέμεθα επώνυμα σε πλήθος ανθρώπων στην εργασία μας, δεν έχουμε οικογένεια;
    Αυτοααναιρείσαι ή δεν κατάλαβα καλά;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Ανώνυμος12/8/14

    Άμα ήταν έτσι βρε σκεπτόμενε.... δε θάπρεπε να κάνει κανένας κριτική σε κανέναν Μητσοτάκη ή Παπανδρέου !!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Ανώνυμος12/8/14

    @43 Μήπως νιώσεις καλύτερα άμα σε πώ τίνως κουμπάρα είμαι γω ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Ο Ανώνυμος της ενορίας σας12/8/14

    ΚΑΛΗ ΠΑΝΑΓΙΑ ! Σε όλους τους εν Χριστώ αδελφούς και φίλους στην ΟΔΟ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Σάκης ο υδραυλικός12/8/14

    Σκεπτόμενε, μη μασάς! Δεν είσαι επαγγελματίας κριτικός, οπότε είναι απολύτως φυσιολογικό να επηρεάζεσαι και από άλλους παράγοντες. Μόνο αν ήσουν επαγγελματίας και έβγαζες το ψωμάκι σου κρίνοντας δεν θα είχες δικαίωμα να λαμβάνεις υπ' όψιν σου και άλλα πράματα. Δεχόμαστε την χριστιανική σου ευχή για καλή Παναγιά και σου λέμε και εμείς επίσης!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Σκεπτομενος ανθρωπακος12/8/14

    Ποιό ακριβως σημειο χανετε;.. Μεσα σε λιγες ημερες, δημοσιως χτυπηθηκαν και τα δυο μελη μιας οικογενειας. Αυτο το θεωρω "βαρυ". Δεν ανακαλω τα γραφομενα μου, ανακαλω τη συμμετοχη μου. Προσπαθειστε να καταλαβαινετε τί γραφει ο αλλος, πριν πιαστε το πληκτρολογιο! Οσον αφορα την κριτικη σε Μητσοτακηδες, Παπανδρεου, παω πασο! Με ταπωσες! Χεχεχε! Athena, επειδη δεν θελω να παρεξηγησω τα γραφομενα σου, εαν θες, εξηγησε μου τί εννοεις.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Σκεπτομενος ανθρωπακος13/8/14

    Σακη, σε αδικησα.. συγνωμη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Ανώνυμος14/8/14

    Βρε,βρε βρε... τι άλλο θα διαβάσουμε...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. Ανώνυμος14/8/14

    Βρε,βρε βρε... τι άλλο θα διαβάσουμε...!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Η ΟΔΟΣ σας ευχαριστεί για την συμμετοχή σας στον διάλογο.Το σχόλιό σας θα αποθηκευτεί προσωρινά και θα είναι ορατό στο ιστολόγιο, μετά την έγκριση της ΟΔΟΥ.

ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ